Merida E-Onesixty - DVO-tje p.16

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.

Moderator: jf

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 29 mei 2019, 16:55

MonkeyRider schreef:
wo 29 mei 2019, 15:34
Zou 29x2.6 voor je geo niet uit balans brengen? is nogal wat hoger als 27.5 x 2.8 .
Wat zou er uit balans raken dan?
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

wo 29 mei 2019, 19:45

1-2cm hoger voor, graadje slacker, groter wiel......zou je toch moeten merken?
Als ik bv een 29x3.0 plus wiel ipv 29x2.4 wiel voorin zet scheelt dat nogal.
NB: "uit balans" is misschien wat ongelukkig uitgedrukt, ik bedoel ander stuurgedrag.
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

wo 29 mei 2019, 20:02

Alleen maar voordelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Utrecht

do 30 mei 2019, 20:24

Nieuwe model heeft een vaste accu?
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

za 1 juni 2019, 11:01

Nee, hij is wel uitneembaar. Wel zo handig als je geen verwarmde stalling met stopcontact naast de fiets hebt :-D

Vind het wel een mooie fiets, net als de YT Decoy en Norco Sight VLT. Sommige fietsen met geintegreerde accu zien er imo lomp/lelijk uit (Scott bijvoorbeeld) maar bij de nieuwe Merida en bovenstaande twee vind ik de vormgeving absoluut geslaagd.
"freedom is just another word for nothing left to loose".
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

ma 8 juli 2019, 15:24

En de jaarlijkse Alpenweek is alweer verleden tijd... :-{
Gelukkig hebben we wel genoten :D

Ik kom al vele jaren bij Jos en Karin van www.gite-labergerie.nl en boekte daar tot nu toe altijd een zogenaamde combiweek: een combinatie van enkele dagtochten vanuit hun eigen gite en een korte trektocht. De trektochten van een hele week waren me iets te heftig. Nu met de Merida kwam zoiets wel binnen de mogelijkheden en samen met Sjef heb ik dan ook de TransPiemonte trektocht gedaan. Zes dagen grotendeels door de Italiaanse Alpen in de regio Piemonte, een prachtige omgeving!

De groep bestond uit elf deelnemers en gids Jos. Aangezien iedereen de route ook op GPS had was in een groep bij elkaar rijden niet noodzakelijk en vormden zich vanzelf kleine groepjes onderweg. Uiteraard trof iedereen elkaar weer op de terrasjes die we aandeden :-D

Overnachten deden we elke nacht in een andere gelegenheid, variërend van basic gites tot een redelijk luxe hotel. Soms met drie op een kamer, soms met (ruim) de helft van de groep. In Italië wordt doorgaans aandacht aan de kwaliteit van het eten besteed dus dat was meestal ook dik in orde.
De bagage werd door Karin vervoerd, dus meer dan een rugzak onderweg heb je niet nodig. In mijn geval was die toch aardig zwaar, met een accu van 2,6kg, ruim twee liter drank en alles wat je verder nog meeneemt als je een dagtocht in het hooggebergte maakt. Minder dan 6kg was het zeker niet wat ik op mijn rug had...

Het rijden met de Merida daar is een feest, wat mij betreft een fiets die alles precies goed doet. De meeste klims gingen prima in eco, op de steilere stukken af en toe even naar trail en werd het (min of meer) onfietsbaar voor de anderen ging boost erop :-)
Maar soms is het ook op een e-mtb niet te doen, als het erg steil en technisch wordt heb je niet genoeg aan alleen brute power. Met minder als boost haal je het niet, maar met boost wordt de fiets in zulke situaties bijna een wild paard. Als je iets uit balans raakt terwijl je wel pedaaldruk hebt wordt je zo de berm in gelanceerd. Als die er tenminste is, want in het hooggebergte kan de berm ook een afgrond zijn :o :D
Ook te hoge obstakels betekent afstappen en dan gaan die 23kg heel erg tegen je werken. Zo lang de ondergrond "rolbaar" is kun je de walk-assist gebruiken, dan draait de motor door op het knopje van de modeswitch te drukken en helpt zo mee de fiets omhoog te krijgen. Maar op hogere wortels of stenen ontkom je er niet aan de fiets er overheen te tillen en dat is echt killing. Op één gedeelte was dat niet in m'n eentje voor elkaar te krijgen maar dan is er gelukkig altijd wel hulp vanuit de groep.
Meteen daarna hielp ik zelf weer mee met het aanpakken van een peperdure S-Works Epic en dan voelt zo'n fiets echt als een veertje zo licht :D

De eerste dag bestond noodgedwongen uit relatief veel asfalt, om een transfer per auto te voorkomen. Over de Col d'Agnel Italië in, dezelfde bult waar Steven Kruiswijk een paar jaar geleden de Giro overwinning verspeelde. Meteen 2.200 hoogtemeters, met temperaturen van dik boven de 30 graden een pittig dagje!
De dagen daarna waren de afstanden korter, maar het terrein een stuk uitdagender. We hebben van alles onder de wielen gehad, brede gravelklims, bijna ondoordringbaar gras/struikgewas, soms wat asfalt, snelle flowy afdalingen, heftige rots-wandelpad-afdalingen (mijn favorieten!), steile en grove wortelsecties... kortom echt mountainbiken. Maar wel op een natuurlijke ondergrond, wat ik toch het leukst vind in een tijd waarin het soms lijkt alsof mountainbiken alleen nog maar op vaste routes (NL) of aangelegde flowtrails (in de bergen) plaatsvindt.

Zoals gezegd deed de Merida het fantastisch. Buiten dagelijks even de vering en dropper schoonvegen en de drivetrain een beetje ontdoen van aangekoekt vuil en wat smeren heb ik alleen een setje remblokken vervangen (voor). De fiets gaf geen problemen maar des te meer vertrouwen :)
Ik ben -naast de geometrie- erg tevreden over met name de banden en remmen, die dikke Minions slikken gewoon alles waar je overheen rolt zonder ook maar een centimer opzij te stappen :-q

Het enige onderdeel dat me niet 100% tevreden stemde was de OneUp dropper. Werkte wel de hele week soepel, maar had regelmatig moeite met het helemaal naar boven terugkomen. De laatste twee cm (+/-) hadden soms wat hulp nodig, ondanks dat ik de pen recentelijk onder de collar gereinigd en gesmeerd had (juist omdat dit euvel begon op te treden, het was overigens brandschoon onder de kraag).
EDIT 22-7: er bleek gewoon te weinig druk op te staan, ipv de geadviseerde 250~300psi zat er maar 160psi in... :oops:
Beetje bijpompen bleek dus de oplossing te zijn.

Maar genoeg geluld, wat plaatjes om het topic interessant te maken:
Terugkijkend naar de Col d'Agnel, we hebben overnacht in het eerste dorpje na de afdaling (Chianale):
Afbeelding

Met mijn Belgische partner in crime Luc (we hebben veel samen gereden :D ) op de Col de Sampeyre:
Afbeelding

Afdalen van de Gardetta hoogvlakte, erg fraai:
Afbeelding

Luc aan het eind van wat mij betreft dè afdaling van de week:
Afbeelding

Opnieuw klimmen naar grote hoogten...
Afbeelding

Op dit formaat niet te zien, maar op dat paadje links in beeld rijdt een biker:
Afbeelding

Afbeelding

Hier zit ik te wachten op hulp om mijn fiets over een rotspartij te sjouwen. Het nadeel van e-biker zijn :D
Afbeelding

En kort na de betreffende klauterpartij kwamen we hier uit...
Afbeelding

En een overzichtje van de gereden ritten, de twee dertig km "ritjes" waren zeker niet de gemakkelijkste... maar wel supergaaf!
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

ma 8 juli 2019, 15:25

Heel globaal de route die we gedaan hebben:
Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

ma 8 juli 2019, 17:06

Fantastische plaatjes... krijg ook zin in de bergen!
Victor1977
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Amsterdam

ma 8 juli 2019, 17:12

Mooi om te zien, dat lijkt me echt een supertoffe fietsvakantie die je achter de rug hebt (behalve een e-bike optillen natuurlijk)
One Only
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 8 juli 2019, 19:31

Idd jaloers makend :wink: Worden nog een lange twee maanden voordat ik naar Verbier mag :-D

Tof om te horen dat je door de Merida nu iets hebt kunnen doen wat eerder niet “kon”. Missie e-bike geslaagd dus.
Leuk! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 8 juli 2019, 20:04

En je hebt ons gemist zo te lezen (aan de andere reacties op het forum :wink: ) :kiss:

Mooie tocht, mooi verslag!
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ma 8 juli 2019, 20:20

Mooi om te zien dat je door je ebike dit nu hebt kunnen doen. :-q (en verder krijg ik vooral Alpenheimwee :lol: )
Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

ma 8 juli 2019, 21:01

Ik wil ook al best weer terug... :D

Hieronder nog wat plaatjes van anderen waar ik zelf -af en toe- op sta... Jammer genoeg geen spectaculaire actiepics :(

Ons start- en eindpuntpunt, gite La Bergerie:
Afbeelding

Dit betekende duwen voor iedereen, me too...
Afbeelding

Waarom een Ardent Race wellicht niet de beste keuze is voor rotsachtig terrein:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de overnachtingen, het restaurant:
Afbeelding

Duwen maar! :)
Afbeelding

Afbeelding
Jefro98
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 8 juli 2019, 21:26

Mooie trip. :-q :-q :-q
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion man....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

ma 8 juli 2019, 22:04

Leuk verslag en goed te lezen dat de Merida het waar heeft kunnen maken voor je. :-q
Plaats reactie