Dream xc hardtail build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

carlosvdk68 schreef:Ik heb er trouwens een Lauf Trailracer (Boost) vork in zitten, daar zweer ik bij...super licht (990gr) en super veer EN dempgedrag.
Behalve als je singletrack wilt rijden. Of als je hobbels tegen komt... .
carlosvdk68 schreef:..., en met zijn lengte en gewicht, zou ik zo licht mogelijk willen..miss zelfs vaste vork erin, max prestatie gericht dus.
Dit begrijp ik nu nooit. Waarom zou iemand die licht is niet van de voordelen van vering kunnen genieten. Het is niet zo dat obstakels even aan de kant gaan als er iemand van 60 kg aan komt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Lars TB schreef:
carlosvdk68 schreef:Ik heb er trouwens een Lauf Trailracer (Boost) vork in zitten, daar zweer ik bij...super licht (990gr) en super veer EN dempgedrag.
Behalve als je singletrack wilt rijden. Of als je hobbels tegen komt... .
carlosvdk68 schreef:..., en met zijn lengte en gewicht, zou ik zo licht mogelijk willen..miss zelfs vaste vork erin, max prestatie gericht dus.
Dit begrijp ik nu nooit. Waarom zou iemand die licht is niet van de voordelen van vering kunnen genieten. Het is niet zo dat obstakels even aan de kant gaan als er iemand van 60 kg aan komt... .
Zo moeilijk is het toch niet? als je lichter bent, komen de klappen minder hard aan dan bij een zwaarder iemand..je eigen gewicht speelt terdege mee.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Ik ben een licht veertje van 60kg en ik heb een racefiets en die vaste vork voel je echt wel ook al ben je 60kg.

De vaste vork is een soort marketing truc voor de MTB omdat de geveerde vorken knetter duur zijn proberen merken als Orbea de consument de triggeren om een fiets te verkopen met een vaste vork zodat ze een stuk minder lasten hebben en meer winst hebben.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
mud mate schreef:Nicolai, Transition zijn idd beide zeker goede tips.
Dan heb je aan die 2 dus niets.
Ach waarom verrast mij deze reactie weer niet...

Maar, de Nicolai laat zich bereiden met een 100 tot 130 mm voorvork, afhankelijk van de inzet, kun je daarmee dus variëren. Daarnaast wordt deze fiets zowel bij XC als Marathons ingezet door menig wedstrijd rijder. Ja, de reactie van Lars zal wel weer :o :~ :o :~ :o zijn, maar er zijn meerdere mensen, die niet bang zijn voor een afwijkend merk of geometrie en die deze kwaliteiten juist kunnen waarderen in hun fiets. Korte tijd geleden was er al weer een podiumplaats voor de Saturn.

De Nicolai Argon GTB, waar we het hier over hebben, laat zich relatief eenvoudig opbouwen tot een fiets van rond de 9 kilo. Ook de geometrie is aangepast op XC gebruik. Dit is in feite het XC broertje van de Saturn 11, met dat verschil dat de Saturn een fully is. Daarnaast heb je met de Nicolai wel iets exclusiefs, die je niet op iedere hoek ziet staan. Dan maken de wat meer standaard, maar wel erg mooie onderdelen ook niet zo heel veel uit, omdat het frame hem toch al bijzonder maakt.

Voor iedereen die open staat voor iets anders, even een promofilmpje waaruit blijkt dat ze ook echt in het wild rijden...: https://www.youtube.com/watch?v=kygwuPG9t1A" onclick="window.open(this.href);return false;

ps. Lars je hoeft verder niet inhoudelijk te reageren hoor, mij hoef je namelijk niet te overtuigen over jouw visie tav een fiets. Dit is gewoon een andere visie die niet aansluit bij die van jou, maar waar de ts misschien toch wat mee kan. :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:
Lars TB schreef:Dan heb je aan die 2 dus niets.
Ach waarom verrast mij deze reactie weer niet...


ps. Lars je hoeft verder niet inhoudelijk te reageren hoor, mij hoef je namelijk niet te overtuigen over jouw visie tav een fiets. Dit is gewoon een andere visie die niet aansluit bij die van jou, maar waar de ts misschien toch wat mee kan. :wink:
Ik wil de discussie graag inhoudelijk voeren omdat dat de enige manier is dat mensen de juiste keuze kunnen maken... .


Laat ik voorop stellen dat het advies van een Transition of Nicolai prima is als je een exclusieve fiets zoekt :-q

Totdat TS aangeeft dat hij wedstrijdgericht is. Dat je dan de Nicolai en de Transition in 1 zin noemt haalt het advies onderuit en als leverancier zou je juist je kennis ten toon moeten spreiden. Daar kan nu aan getwijfeld worden. Naast dat Transition hun fiets niet in het XC-wedstrijdgebeuren plaats is 1 blik op de fiets voldoende om te weten dat die voor TS niet gaat voldoen. Dat het wel de juiste hardtail is voor 95% van de NL hardtailrijders is wat anders.

Daarnaast is de Nicolai extreem. In het juiste terrein in de juiste handen kan het een snellere fiets zijn en in zeer bepaalde secties misschien de allersnelste fiets. Maar wederom, als je ziet wat voor rijder TS is, dan is de Nicolai niet de juiste fiets voor hem. Dat is net zo iets als een Ferrari aanraden als boodschappenauto. Ja, je kunt er boodschappen mee doen, maar ongeveer alles is beter om boodschappen mee te doen. Totdat je een keer op vakantie bent en blijkt dat de Nürburgring tussen jouw vakantiehuisje en de supermarkt ligt.


Afgezien van dat ik van (zeer grondig onderbouwde) mening ben dat die 'extreme reach' fietsen sowieso geen plaats hebben in NL, denk ik ook dat het voor XC en trail niet de juiste geometrie is. Wat ik ondertussen meermaals uitgelegd heb, maar ik zal er nog even een vergelijking met auto's tegenaan gooien: grote auto's. De Verenigde Staten: lange, brede wegen, zelfs in de meeste dorpjes en steden. Gaat prima. NL: smalle wegen, weinig lange rechte stukken, veel dorpjes en kronkelige wegen. Grote auto niet praktisch.

Ik vind het prima dat je zeer lange mensen even op Nicolai wijst, of enduro-rijders. Maar als jij lukraak mensen Nicolai aan raadt, heb ik het recht ze af te raden... . Dit is niet persoonlijk, maar meer mijn drive meer mensen op de juiste fiets te krijgen. Op basis van feiten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja en daarom maakt Nicolai hun fietsen ook in kleinere maten met daarbij de matentabel voor de juiste lichaamslengte :wink:
Tja en meer reach betekend niet automatisch niet XC gericht en niet geschikt voor NL. Alleen zal je even een gewenning moeten hebben voor de andere geometrie dan die je gewend bent. Maar als die eenmaal heeft plaats gevonden, dan rij je net zo makkelijk door NL op de tracks. Nicolai heeft met de Saturn 11 en de Argon GTB hun geometrie anders dan met de G13, 15 en 16. Dus aangepast op het inzet bereik. Dat even ter zijde.

Wat ik al schreef, jouw inzicht, hoeft niet per definitie ieders inzicht te zijn. Juist een variëteit aan meningen geeft de ts juist een breder perspectief. Dit zie je ook terug in de verschillende merken. Als iedereen hetzelfde product zou bouwen op de zelfde basis, dan hadden we maar 1 merk nodig.Juist het verschil aan merken en inzichten geeft de mogelijkheid om er voor een ieder wat wils te vinden.

Even terug naar de Transition. 100% XC wedstrijd fiets? Nee, maar met de 120mm voorvork, echt wel te gebruiken om te knallen op de technische trails, daarnaast geeft die net wat meer stabiliteit in afdalingen en dat soort dingen. Er is toch al een kentering gaande in de XC wereld. Is een balhoofdhoek van rond de 70 graden nog wel heilig. De XC parcoursen zoals die 10 jaar geleden er waren zie je bijna niet meer. Er komen steeds meer TTF in, dus een fiets met een fractie meer veerweg en iets vlakkere balhoofd geeft de XC rijder in die zin, alleen maar meer vertrouwen en minder risico op een otb. En met een balhoofdhoek van 67,5 ook nog niet echt extreem. Qua reach ook minder als bijvoorbeeld een Nicolai. En zoals door Transition ook duidelijk omschreven, dat dit voor hun tot nu toe de fiets is die het meest komt in de richting van de XC, maar dan wel met hun visie daarop. Of te wel een veelzijdige funbike die een bak aan vertrouwen geeft en ook duidelijk XC ingezet kan worden, om de TTF's makkelijk te meesteren.
Transition schreef:The Vanquish might be the closest thing to an XC bike that we've ever done, but the Transition spirit shows through and this bike still likes to party on the way down.
En misschien ook wel erg mooi, als je wilt gaan voor een meer conventionele geometrie en ook leverbaar als frame only: https://www.corratec.com/bikes/mountain ... on-29er-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door mud mate op zo 24 juni 2018, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is dit nix: http://www.pivotcycles.com/bike/LES" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Ja en daarom maakt Nicolai hun fietsen ook in kleinere maten met daarbij de matentabel voor de juiste lichaamslengte :wink:
Maar wat is het voordeel van die fiets? Dat 'ie anders is weten we inmiddels al, maar dat is niet meteen een voordeel te noemen als het op rijden aan komt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
deanomx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 13:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 720 2015 - Canyon Exceed CF SLX Custom Build

Ik zie steeds meer en meer merken voorbij komen waardoor het er niet makkelijker op wordt.
Ik denk dat je gewoon moet kiezen wat je mooi vindt en aanspreekt. Slechte fietsen maken ze tegenwoordig niet meer lijkt me.
If you don't crash once in a while, you're not going fast enough.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

deanomx schreef:Ik zie steeds meer en meer merken voorbij komen waardoor het er niet makkelijker op wordt.
Ik denk dat je gewoon moet kiezen wat je mooi vindt en aanspreekt. Slechte fietsen maken ze tegenwoordig niet meer lijkt me.
Dat sowieso: het gaat er om wat jij mooi vindt. Maar ook wat jij lekker vindt rijden. En wat bij jouw rijstijl past.

Ben je er nog niet helemaal uit, probeer dan wat testritten te maken.

Nu zijn de verschillen tussen de meeste fietsen inderdaad klein en zeker als zo een fiets dan iets anders afgesteld is wat houding betreft dan wat je gewend bent, dan kan het ook zomaar zo zijn dat je een fiets die gelijk is in geometrie aan de vorige testfiets nu helemaal niet lekker vindt rijden... .

Maar echt slechte fietsen maken ze zeker niet meer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Zelf heb ik een zwak voor Genesis. Die hebben sinds dit jaar ook een carbon hard core racer.

Bij ons op de club rijdt er eentje rond, erg mooi afgewerkt en mooi op te bouwen. Te koop als complete fiets en als frame.

https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mo ... /mantle-30" onclick="window.open(this.href);return false;
https://wwwhttps://www.genesisbikes.co. ... /mantle-fs" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft Boost spacing en is DI2 ready.

Verder zou ik er dan een handebouwde wielset in zetten. Carbon is misschien budgettair net niet haalbaar, maar mooie alu velgen met bv Newmen naven....moet ook heel licht kunnen worden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
deanomx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 13:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 720 2015 - Canyon Exceed CF SLX Custom Build

Het is al even geleden dat ik dit topic heb gestart om mijn eigen hardtail te bouwen. Nu is het eindelijk dan zover. Ik heb gekozen voor de Canyon Exceed CF SLX. De keuze voor dit frame komt omdat ik het een geweldig mooi frame vindt en de tests die ik erover lees ook erg positief zijn. Het enige wat ik een beetje jammer vindt is dat het frame geen boost uitvoering is, omdat dit toch wel de nieuwe standaard wordt.
Mijn budget is wel wat minder geworden wegens andere redenen, maar ik heb een aantal onderdelen met een behoorlijke korting kunnen kopen waardoor mijn onderdeel eisen nog steeds hetzelfde zijn.
Verder heb ik alle onderdelen al binnen voor de Canyon op de wielset na die als het goed is vandaag binnen rolt :D .
Ik heb van alle onderdelen apart foto’s gemaakt op de weegschaal en allemaal op een lijst gezet waardoor ik een goed overzicht krijg. Hier volgt de lange lijst.

Frame
Canyon Exceed cf slx
870g
Achteras
64g
Accessoires
10g

Voorvork
FOX 2018 29" SC Float 32 F-S 100 Step-Cast 3-Pos Adjust FIT4 Factory Boost white | orange Logo Kabolt 15x110 mm tapered 44 mm
1392g

Balhoofdstel
Cane Creek 40
85g

Spacers
pro UD Carbon
14g

Stemcap
Pro cap alu
24g

Achter derailleur
Shimano XTR M9000
240g

Derailleurpad
Hanger #37
20g

Shifter
Shimano XTR M9000 Ispec-II
123g

Remmen
Shimano XT M8000 Ispec-II
555g

Remschijven
ASHIMA Brake Disc Ai2 Rotor | 160 mm black
84g

ASHIMA Brake Disc Ai2 Rotor | 180 mm black
114g

Cassette
GARBARUK Cassette 11-speed | 11-46 Teeth + Rear Derailleur Cage Shimano + Lockring black
303g

Wielset
Stan’s notubes ZTR Crest 29 MK3
1495g

Banden
Schwalbe Rocket Ron SpeedGrip TLE 29X2,25
633g

Schwalbe Racing Ralph SpeedGrip TLE 29X2,25
621g

Crankstel
Shimano XTR M9000 11-sp 175mm single
523g

Tandwielen
GARBARUK Chainring Round 1-speed narrow-wide BCD 96 Shimano XTR-M 9000 | 9020 Crank 36 teeth black
53g

Ketting
KMC X11SL
243g

Trapas
Shimano XT Bottom Bracket SM-BB71-41A Press Fit
74g

Stuurpen
Canyon V14-80mm
159g

Stuur
Renthal Fatbar
270g

Handvatten
ESI Chunky grips
67g

Zadel
Frizik Gobi
240g

Zadelpen
Canyon VCLS 2.0 S25-15
251g

Zadelpenklem
Pro alu
12g

Pedalen
CRANK BROTHERS EGGBEATER 3 silver/red
283g

Bidon houder
Canyon SF black/black
55g

Totaal gewicht: 8877g

Ik weet dat de XT remmen wat minder zijn vergeleken met de rest van de onderdelen, maar die had ik nog liggen en ze remmen gewoon prima, evenals het Renthal Fatbar stuur. De gewichten zijn allemaal dus gewogen met de weegschaal en ik hoop dat dadelijk het totale gewicht onder de 9kg blijft.

De foto’s van de onderdelen volgen nog.
If you don't crash once in a while, you're not going fast enough.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Zelf bouwen is zeker leuker en aan te raden, maar dan moet het wel de moeite waard zijn door een exclusiever frame en afwijkende onderdelen naar jouw gebruik/smaak. Hoe dan ook zul je duurder uit zijn dan een kant-en-klare fiets en zou het vanuit kosten oogpunt vaak beter zijn om een afgemonteerde fiets te kopen en een aantal onderdelen te vervangen wanneer deze nog nieuw zijn.

Vergeet ook niet het gereedschap wat je (eenmalig) nodig bent bij het opbouwen van een nieuw frame, zoals het frezen/persen van het bracket en de headtube, al kun je dat natuurlijk ook gewoon door een FM laten doen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ga je tubeless? Zit er al tape op je wielen? En het gewicht van de latex? En anders het gewicht van 2 biba's. Dan kom je wellicht net boven de 9kg uit.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Om de een of andere reden kom je altijd hoger uit dan de afzonderlijke gewichten opgeteld.

Overigens mis ik de schakelkabel en de bladboutjes nog.
Plaats reactie