Custom specialized hotrock

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Enkele maanden geleden voor m’n zoontje een prachtige specialized hotrock gekocht, geheel standaard en superzwaar. Hij vond hem prachtig, alleen ik merkte dat tijdens het fietsen hij toch wat moeite had met de ruime keuze aan versnellingen (3 x 7). Na weken het web afstruinen op zoek naar een goede oplossing en voorbeelden, uiteindelijk niet veel over gevonden en max 1x10, dus toen maar gewoon begonnen aan de ombouw van z’n fiets,

Van 3 x 7 naar 1x11 m.b.v. gx deraileur en shifter, shimano xt 11 speed cassette, sram nx crank. Stalen stuur en stem veruild voor raceface carbon, Van tektro velgremmetjes naar sram level tl schijfremmen met 160mm rotors op 24” velgset en om het geheel af te maken swalbe rocket ron rubbers eronder!

Totale gewichtsbesparing 2,5 kg!

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Haha, leuk projectje :-q
2,5kg is nogal wat, daar zal ie blij mee zijn.

Mss nog een paar afdekdopjes in het stuur?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Zo die mag niet meer klagen.... Zelfde verzetje als pappa?

Ook nog een 26" lucht vorkje? Liefst Dual Air. Die zijn ook bij hun gewicht goed af te stellen en scheelt nog weer een 1kg.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Haha, de afdekdopjes liggen nog op de werkbank inderdaad!

En een nieuw vorkje staat nog op de verlanglijst!

Helaas paste het verzetje van papa niet op de hub! (Sram Eagle)!
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Mooie upgrades inderdaad.

Crankarmen lijken wel wat lang??
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

De crank armen zijn maar 155mm, Niet heel lang dus.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Vanavond de laatste hand gelegd aan de hotrock!

Ik vond kmc ketting op de 11 speed cassette niet de meest geruisloze optie, vervolgens deze op advies van de lbs gewisseld voor een shimano ketting, maar dit was zeker geen verbetering! Vervolgens maar weer achter de computer gekropen om een wolftooth kettingblad uit amerika te laten overkomen. Deze gemonteerd in plaats van het standaard nx kettingblad.

Vanavond een sram eagle x01 ketting gemonteerd, en dat was precies zoals het moest! Stil en schakeld probleemloos!

Al heel wat rondjes thuis door het weiland gereden, Zondag kan ie eindelijk proef fietsen in het bos!
stutjunior
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 april 2007, 20:09
Mijn mountainbike: Camber comp 15 project clean white

Nice! Zit ook al een tijdje na te denken de 20" hotrock van m'n zoon te upgraden. Gewicht omlaag maakt het wel een stuk leuker voor ze denk ik.
No whining more play
mtb2223
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 december 2013, 00:18

Ik zou de voorvork vervangen voor een starre, scheelt weer ruim 1kg. En met het gewicht van je zoontje heeft hij toch niet zo heel veel profijt van de verende voorvork.
sted74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4

mtb2223 schreef:Ik zou de voorvork vervangen voor een starre, scheelt weer ruim 1kg. En met het gewicht van je zoontje heeft hij toch niet zo heel veel profijt van de verende voorvork.
Helemaal mee eens, Voorbandje niet al te hard oppompen en hij heeft genoeg demping!
Wel gaaf hoor die upgrade 1x11, knap werk!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Geweldig man! Gaaf ding
Ik ben mij er eentje...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sted74 schreef:
mtb2223 schreef:Ik zou de voorvork vervangen voor een starre, scheelt weer ruim 1kg. En met het gewicht van je zoontje heeft hij toch niet zo heel veel profijt van de verende voorvork.
Helemaal mee eens, Voorbandje niet al te hard oppompen en hij heeft genoeg demping!

Waar ligt de grens dat iemand wel profijt heeft van vering :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Ik denk dat de verende voorvork er op dit type fiets met dit type vork er inderdaad meer als een gimmick op zit als dat hij ook echt een functie heeft, ik ben ook wel eens benieuwd vanaf welk gewicht/ maat je profijt ga hebben van een verende vork.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Lars TB schreef: Waar ligt de grens dat iemand wel profijt heeft van vering :~
Ik denk bij een redelijke verhouding tussen geveerd en onafgeveerd gewicht. Dus een licht voorwiel en een goed aansprekende vork moet ook wel zoden aan de dijk zetten.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Mooi gedaan en gave upgrades! Lekker het bos in samen!
Plaats reactie