2012 Epic, 2013 Stumpjumper -> 2018 Epic Expert

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

@Mark-ering, dank! De stumpjumper is nu idd helemaal naar mijn zin en rijdt geweldig!

@arjan174, ben vanavond wezen rijden en ben erg tevreden over de Monarch! Nogmaals, ik weet niet hoe Specialized het bedoelt heeft, maar dit voelde voor mij nu erg goed aan. Heel weinig inveren bij het trappen, veel comfort door kuiltjes en grotere sprongen worden mooi opgevangen. Missie geslaagd wat mij betreft.

Ik weet niet waar je in NL zit, maar als je een keer in Oostvoorne bent op een moment dat ik daar ook ben, dan mag je de fiets wel eens proberen.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Ai das ver van huis. Had zitten kijken naar de dempers qua prijs. De aanschaf is duurde als de servicekosten van een demper. Voordeel van een rt3 of rl of xx demper is wel dat je die geheel zelf kunt servicen . Ik denk dat jou Epic nu het zelfde gevoel heeft als de camber van Specialized. Daar heb ik ook mee proefgereden maar ik vind de geometrie van een xc bike lekkerder. Echter de demper van een Epic is strakker afgeveerd. Deze haalt er merkbaar de scherpe kanten vanaf maar comfort is gewoon minder.

Ik heb ook nog een Brain voorvork de Sid ook deze is wat harder. Deze wilde ik met andere viscositeit olie gaan vullen maar Brain gedeelte is een gesloten gedeelte. De luchtdruk heb ik nu wat meer aangepast maar door de werking van de Brain moet ie door druk v onder altijd eerst open springen en dat voel je in alle standen . Aan de achterzijde is de demper ook in losse stand nog steeds erg progressief.

Maar moet zeggen ik heb tot nu toe ook nog geen problemen gehad met de Brain en zoals hij nu ingesteld staat rijd het best goed, bij kapotte demper of als er x mooie aanbieding voorbij komt overweeg ik zeker de aankoop van een andere demper. Idee van de Epic is dan wel weg maar dan is het in mijn ogen meer best of both worlds want dan heb je de xc geometrie met meer het karakter van de camber.

Mooi dat je dit aangedurfd hebt want het is altijd afwachten of het goed werkt maar zo te horen en lezen is het goed te doen. Vind altijd wel mooi als mensen iets anders durven te proberen dan wat de standaard is.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

De Epic beviel zo goed, dat ik heb besloten hem weg te doen! :D

Omdat de Stumpjumper eigenlijk in de schuur bleef staan, heb ik besloten om beide fietsen weg te doen en in/om te ruilen voor 1 lichtgewicht geveerde fiets.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een nieuwe 2018 Epic Expert. Het in 2018 vernieuwde frame heeft minder draaiprunten en is behoorlijk veel lichter. Daarnaast had ik ook wat meer vertrouwen in de nieuwere Rock Shox Brain dempers en de levenslange garantie op het frame vond ik ook een groot pluspunt.

Van het kleurenschema moet je houden, maar ik vind hem super.

Afbeelding
Afbeelding

Die wielen zijn bij aankoop vervangen door lichtere DT Swiss wielen. Daarnaast heb ik nog enkele andere onderdelen vervangen door lichtere die ik nog op voorraad had liggen. De fiets weegt nu 10,4kg met pedalen. Niet slecht dus!
Ik ben er in ieder geval heel blij mee! Die Epic rijdt snaarstrak en slokt alle jumps en kuilen probleemloos op. Het eerst rondje Oostvoorne onder de 30 minuten is er inmiddels meer gereden.

De Stumpjumper wordt nu gebruikt door mijn broer en de 2012 Epic staat inmiddels op Marktplaats.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strakke bak :-q
K3vin schreef: wo 6 maart 2019, 21:44 De fiets weegt nu 10,4kg met pedalen. Niet slecht dus!
En met zadeltasje, GPS en bidon/houder? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vndk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 10 augustus 2013, 15:37
Mijn mountainbike: Deventer

Geweldig! een beetje oldschool kleurstelling.
Ik heb vorig jaar zelfs geïnformeerd of ik niet een Stumpjumper in deze kleurstelling kon bestellen... :lol:
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

@vndk thanks. Het is echt een uitvoering die je geweldig vindt of helenaal niets. Het leuke is dat deze me deed denken aan de 1e serieuze mountainbike die ik in 25 jaar geleden (1993) nieuw kocht:
Afbeelding
Plaats reactie