De dbAIR IL is voor mij écht een twijfelgeval, ik lees echt te veel gezeik over Cane Creek (goed, met name het vorige model). Maar ik heb geen zin om als klant als proefkonijn op te treden. En schijnbaar zijn hun dempers ook niet eenvoudig te servicen door de klant.
@Kermit, mooi plaatje! Ik kwam de Kona al eens tegen in m'n zoektocht. Alsook Cannondale, Swarf, Exprezo (mooi ding, de magic carpet!), de nieuwe Specialized (epic?), en zo nog wat merken.
Dus het kan met eigenlijk alle materialen, waarbij ik alu nog het meest bijzonder (riskant) vind.
Er is voor zover ik weet geen speciale optie in Linkage om flexibele stays te analyseren, daar komen ook teveel mechanische eigenschappen bij kijken. De jongens van Linkage plaatsen in hun analyses van bikes met flexstays het draaipunt op de seatstay, bij/in de buurt van de achteras, zoals een fourbar.Hoe precies is eigenlijk het effect van die flexibele stays in de berekeningen op te nemen? Is dat 100% voorspelbaar gedrag? Anders blijf je soweiso met aannames zitten.
Ik heb al een paar keer getest wat er nou gebeurt als je dat draaipunt verschuift op de seatstay, maar de verschillen die dat veroorzaakt in de belangrijkste grafieken (leverage ratio en anti-squat) zijn klein!
Belangrijker is om de spanningen in het materiaal in de gaten te houden. In dat opzicht ben ik nu verder aan het kijken. Ik kom met de huidige opzet van de link en demper eigenlijk niet uit. Eerdergeplaatste afbeelding met de cirkelbeweging van de stay vs. de beweging van link+demper ging uit van 25mm 'afbuiging' van de stay; dit was veel te veel qua spanningsverloop. Ik heb de bewegingen zitten tunen, zodat ik binnen 12 mm bleef, maar toen bleek dat ik eigenlijk niet meer een lekkere leverage ratio kon verkrijgen. Het bleef hangen in een systeem met weinig 'ondersteuning' in het middengebied, waar de gemiddelde luchtdemper juist wat 'stevigheid' kan gebruiken. De kans bestaat dat je dan de demper iets harder moet oppompen als compensatie, wat weer extra nadelen oplevert.
In dat opzicht is het een beetje een spel om een veersysteem 'inverse' te maken aan de demper; is je luchtdemper stug in het begin, slap in het midden, met een dikke ramp-up aan het eind, dan ben je het beste af met een veersysteem dat precies tegengesteld is. Je wilt 'één vlakke lijn' overhouden qua gevoel in de veerweg.
Goed, weer een heel verhaal. Het komt erop neer dat ik nu aan het kijken ben naar een link aan de zitbuis (ik had hier in het ontwerpproces bewust van afgezien). Een beetje a la Cotic Droplink;
(negeer de CC demper )
De reden; de cirkelbewegingen van de link en van de seatstay liggen deels over elkaar, ze matchen veel meer dan de tegengestelde bewegingen van mijn eerste ontwerp. Daardoor kan ik de buiging klein houden (dan blijven ze ook nog eens heel). En de eerste analyse in Linkage is veelbelovend; ik hou voldoende ruimte om de ratio te tunen naar m'n wensen. En ik zie wel wat in een leverage ratio die ondersteuning geeft in het middengebied. Cotic schrijft hier een leuk stuk over op hun website, onder het kopje 'geek'.
Reden dat ik hier niet eerder voor koos, is omdat ik technisch gezien het mooier vind als de link aan de bovenbuis bevestigd is. Dat is gewoon steviger.
Wordt vervolgd