Ontwerp en bouw van een fs trailbike; Smithy Sidewinder

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Wat betreft tunen; volgens mij zitten we allemaal wel aardig op één lijn.
De dbAIR IL is voor mij écht een twijfelgeval, ik lees echt te veel gezeik over Cane Creek (goed, met name het vorige model). Maar ik heb geen zin om als klant als proefkonijn op te treden. En schijnbaar zijn hun dempers ook niet eenvoudig te servicen door de klant.
@Kermit, mooi plaatje! Ik kwam de Kona al eens tegen in m'n zoektocht. Alsook Cannondale, Swarf, Exprezo (mooi ding, de magic carpet!), de nieuwe Specialized (epic?), en zo nog wat merken.
Dus het kan met eigenlijk alle materialen, waarbij ik alu nog het meest bijzonder (riskant) vind.
Hoe precies is eigenlijk het effect van die flexibele stays in de berekeningen op te nemen? Is dat 100% voorspelbaar gedrag? Anders blijf je soweiso met aannames zitten.
Er is voor zover ik weet geen speciale optie in Linkage om flexibele stays te analyseren, daar komen ook teveel mechanische eigenschappen bij kijken. De jongens van Linkage plaatsen in hun analyses van bikes met flexstays het draaipunt op de seatstay, bij/in de buurt van de achteras, zoals een fourbar.
Ik heb al een paar keer getest wat er nou gebeurt als je dat draaipunt verschuift op de seatstay, maar de verschillen die dat veroorzaakt in de belangrijkste grafieken (leverage ratio en anti-squat) zijn klein!

Belangrijker is om de spanningen in het materiaal in de gaten te houden. In dat opzicht ben ik nu verder aan het kijken. Ik kom met de huidige opzet van de link en demper eigenlijk niet uit. Eerdergeplaatste afbeelding met de cirkelbeweging van de stay vs. de beweging van link+demper ging uit van 25mm 'afbuiging' van de stay; dit was veel te veel qua spanningsverloop. Ik heb de bewegingen zitten tunen, zodat ik binnen 12 mm bleef, maar toen bleek dat ik eigenlijk niet meer een lekkere leverage ratio kon verkrijgen. Het bleef hangen in een systeem met weinig 'ondersteuning' in het middengebied, waar de gemiddelde luchtdemper juist wat 'stevigheid' kan gebruiken. De kans bestaat dat je dan de demper iets harder moet oppompen als compensatie, wat weer extra nadelen oplevert.
In dat opzicht is het een beetje een spel om een veersysteem 'inverse' te maken aan de demper; is je luchtdemper stug in het begin, slap in het midden, met een dikke ramp-up aan het eind, dan ben je het beste af met een veersysteem dat precies tegengesteld is. Je wilt 'één vlakke lijn' overhouden qua gevoel in de veerweg.

Goed, weer een heel verhaal. Het komt erop neer dat ik nu aan het kijken ben naar een link aan de zitbuis (ik had hier in het ontwerpproces bewust van afgezien). Een beetje a la Cotic Droplink;
Afbeelding
(negeer de CC demper :lol: )

De reden; de cirkelbewegingen van de link en van de seatstay liggen deels over elkaar, ze matchen veel meer dan de tegengestelde bewegingen van mijn eerste ontwerp. Daardoor kan ik de buiging klein houden (dan blijven ze ook nog eens heel). En de eerste analyse in Linkage is veelbelovend; ik hou voldoende ruimte om de ratio te tunen naar m'n wensen. En ik zie wel wat in een leverage ratio die ondersteuning geeft in het middengebied. Cotic schrijft hier een leuk stuk over op hun website, onder het kopje 'geek'.
Reden dat ik hier niet eerder voor koos, is omdat ik technisch gezien het mooier vind als de link aan de bovenbuis bevestigd is. Dat is gewoon steviger.

Wordt vervolgd ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vooropgesteld: ik heb geen technische achtergrond, maar wel interesse. Dus mijn vragen komen vanuit de positie van een geïnteresseerde leek.

Met een single pivot zonder linkage kun je niet bereiken wat je wilt neem ik aan? En het gebruik van die link dwingt je tot een extra draaipunt of het gebruik van een flexibele seatstay.
Er zijn ook systemen met een tweedelige link, ben je dan van de noodzaak van dat extra draaipunt/flexstay af? Of is het ook met die opzet niet mogelijk je doel te bereiken?

Ik herinner me een Astrix met een dergelijke opzet (die vond ik destijds erg mooi, dus die is blijven hangen). Geen idee of het wat is, maar ik vul je topic graag een beetje mee ;-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

kermit schreef:Geen idee of het wat is, maar ik vul je topic graag een beetje mee ;-)
Heel goed! Beetje meedenken is altijd mooi!
Met een single pivot zonder linkage kun je niet bereiken wat je wilt neem ik aan? En het gebruik van die link dwingt je tot een extra draaipunt of het gebruik van een flexibele seatstay.
Een single pivot met directe aansturing van de demper (a la Orange) geeft je inderdaad minder om mee 'te spelen' in het ontwerp. Relatief gezien is de demper-aansturing best wel lineair (Orange 5 in deze grafiek);
Afbeelding

Ik heb te weinig ervaring met de huidige dempers om te zeggen of dit 'goed' of 'slecht' is. Aangezien veel mensen heel blij zijn met deze monopivots, is het gewoon een prima concept. Het is in het algemeen wat 'lomper'; gewoon recht toe recht aan knallen met die bak, en niet janken om fijngevoeligheid e.d.
En sommige ontwerpers hanteren het idee dat die rechtlijnigheid juist goed is, zodat de demperfabrikanten vrij eenvoudig de demper erop kunnen tunen. Dat is ook een manier om er tegenaan te kijken.

Voor mij is de leverage ratio grafiek niet 'heilig', ik zou me goed kunnen vermaken op een monopivot.
Maar de reden dat ik kies voor een link, is deels omdat je dan twee punten hebt waar de swingarm aan het voorframe vastzit. Dit biedt meer weerstand tegen torsie (bijv. bij zware zijdelingse belasting van het achterwiel). Bij een monopivot moet álle stijfheid uit het achterframe komen. Elke vervorming zorgt voor foute belasting van je demper.

Dus keuzes voor een monopivot/link/rocker hangen samen met allerlei overwegingen. Uiteindelijk wil ik uitkomen op een haalbaar geheel, relatief eenvoudig te maken (seatstays afplatten is eenvoudiger dan nóg meer draaipunten maken), met een leverage ratio die werkt met een 'gemiddelde' demper.

Die Astrix, je moet er van houden zeg maar :tong . Ik ben nooit zo weg van dat soort links. Het geeft de ontwerper de mogelijkheid om de demper op de 'beste' manier aan te sturen, maar de links geven geen extra stijfheid in het geheel.

Man, we kunnen wel uren l*llen zo ;-) toch maar over op een vpp-ontwerp? :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt m'n Banshee komen opmeten, da's een vpp-achige. Hoewel, dan heb je maar 105mm :)
Voor de maten van de 135mm Banshee Prime moet je Nordin even pb-en... ;-)
Ik ben wel fan van een echte single pivot, heb er vele jaren probleemloos mee gereden (ook geen demperproblemen gehad, Fox RP23) en ik kan niet zeggen dat de systemen met meer draaipunten die ik gereden heb nu zoveel beter voelen.

Heb nog een voorbeeldje gevonden van een single pivot met een tweedelige linkage. Daarmee worden flexstays of een extra draaipunt in de achtervork overbodig, en dit systeem zorgt er ook voor dat de kans dat de demper zijdelings belast wordt vrijwel nihil is. Het gaat dus om het principe, ik suggereer niet dat je dit frame moet gaan kopiëren ;-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nadeel van een link die op je zitbuis steunt is dat je keuze uit droppers niet meer zo groot is. Of je moet er rekening mee houden.

@kermit: Precies deze had ik in gedachte toen ik opperde om een langere demper te nemen en hem hoger op de onderbuis uit te laten komen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nice project.

Ik heb zelf ook wel eens met een 'fietsenmaker' gebrainstormd over het maken van een eigen frame. Het eenvoudigste idee waar wij op kwamen was gebaseerd op de frames van Orange. En dan het draaipunt van de achterbrug uitvoeren met een trapas. Een trapaspot is 'makkelijk in een frame ontwerp op te nemen.

Qua demper sluit ik mij aan bij Lars TB, een Cane Creek is te tunen zoals je zelf wilt.

Qua buizen, zeker rechte buizen (de bovenbuis op de foto is krom door de gebruikte lens :tong )
Afbeelding
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Heel erg vet project, ben zeer benieuwd naar de vervolgstappen :-q
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nogmaals mooi om te volgen wat je beweegredenen zijn, hoe je jezelf verdiept in de stof. (Ik onbewust dus ook al meer)

Als je toch nog over het systeem aan het bomen bent.
Heb totaal geen kaas gegeten van de verschillende systemen. Maar weet wel dat ik mijn huidige scout erg prettig vind aanvoelen op achterzijde.

Had je laatst eigenlijk even moeten vragen. (Zoals Marius ;-p) Al is dat natuurlijk wel te regelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Dutch schreef:Nogmaals mooi om te volgen wat je beweegredenen zijn, hoe je jezelf verdiept in de stof. (Ik onbewust dus ook al meer)

Als je toch nog over het systeem aan het bomen bent.
Heb totaal geen kaas gegeten van de verschillende systemen. Maar weet wel dat ik mijn huidige scout erg prettig vind aanvoelen op achterzijde.

Had je laatst eigenlijk even moeten vragen. (Zoals Marius ;-p) Al is dat natuurlijk wel te regelen.
Ja ik moet daar eigenlijk wat brutaler in zijn, stukjes proefrijden kunnen erg leerzaam zijn. Doe ik te weinig!

Het ontwerp heeft wat finetuning ondergaan. Ik kon niet helemaal voor elkaar krijgen wat ik wou met de vorige opzet, dus ik heb het veersysteem iets aangepast. Losjes gebaseerd op wat ze bij Cotic doen.
Losse links op de zadelbuis. Voordeel hiervan is dat de beweging van de link meer overeenkomt met de natuurlijke beweging van de achterbrug. Met het vorige ontwerp bewoog de link in spiegelbeeld, waardoor er veel verbuiging van de buizen moest optreden om die beweging te maken. Nu kom ik weg met in totaal 7 mm uitbuiging.
Afbeelding

Zijaanzicht van de seatstay, geoptimaliseerd voor de benodigde doorbuiging. Hier wil ik alsnog iets verder induiken qua varianten. Ik ben er bijna, maar wil dit wel even zo perfect mogelijk hebben.
Afbeelding

Analyse van de stay (uitgaande van de grootste uitbuiging van 7mm). Stress is mooi binnen de perken. Slechts 12kg aan kracht nodig per stay, dat klinkt me redelijk oké.
Afbeelding

In Linkage;
Afbeelding

Grafiek van leverage ratio. Dit principe spreekt me wel aan; een hoge gevoeligheid in het begin v.d. slag. 'Supportive' mid-stroke en weer een stijgende lijn aan het eind van de veerweg, om de natuurlijke ramp-up van luchtveren tegen te gaan;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Smithy op do 11 oktober 2018, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ziet er nog best wel 'fabrieks' uit. Als in, dat kon ook zo van een grote fabrikant kunnen afkomen. Qua bovenbuis, is zoiets als bij de zitbuis van 2Souls niks? Dus 2 buizen aan elkaar gelast en zodat je er van onder in kan kijken, dan heb je de lage sta-hoogte, maar niet de buis helemaal doorlopend tot aan de zitbuis.

Afbeelding

Wat 2Souls bij de zitbuis heeft dus bij jou bij de bovenbuis (want 2Souls heeft ook zo'n lelijk driehoekje bij de bovenbuis).
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Je omschrijving doet me denken aan deze;
Afbeelding
Persoonlijk vind ik het ontwerp wel tof zoals het er nu staat. Die driehoek bij de zadelbuis/bovenbuis is ook wel te pruimen, vooral als dat brugje iets rond is.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja zoiets :)
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Zeer leerzaam dit topic.
Kan ik je huidige ontwerp vergelijken met die van de spectral?
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Specialized19 schreef:Kan ik je huidige ontwerp vergelijken met die van de spectral?
Nee. Ja. Want?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen!
Laat die Moots maar zitten, ik vind de lijnen in jouw opzet mooier ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie