Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
PaganiProductions

Har77 schreef: wo 25 december 2019, 09:08
Rayb81 schreef: wo 25 december 2019, 01:45 Oké duidelijk gewoon boost 148mm dus alleen met qr ipv steekas.

Waarom dan wel de breedte maar geen steekas gebruiken in dat frame vraag ik me dan af?
Simpel: kosten. Dit soort frames zijn van niet al te high end alu: daarin draad tappen en verwachten dat bij het tientallen keren in- en uitdraaien van een steekas de boel heel blijft is een utopie. Productietechnisch ook veel goedkoper omdat de toleranties wat minder nauw komen en er minder handelingen in het proces zitten.
Daarom vindt je deze standaard alleen terug op fietsen van rond de 1000e, niet op high end alu
Raar mijn Orbea heeft mij 1500 euro gekocht toen gloednieuw is dat een beetje beter dan een 1000 euro alu mtb.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: wo 25 december 2019, 12:59
Har77 schreef: wo 25 december 2019, 09:08

Simpel: kosten. Dit soort frames zijn van niet al te high end alu: daarin draad tappen en verwachten dat bij het tientallen keren in- en uitdraaien van een steekas de boel heel blijft is een utopie. Productietechnisch ook veel goedkoper omdat de toleranties wat minder nauw komen en er minder handelingen in het proces zitten.
Daarom vindt je deze standaard alleen terug op fietsen van rond de 1000e, niet op high end alu
Raar mijn Orbea heeft mij 1500 euro gekocht toen gloednieuw is dat een beetje beter dan een 1000 euro alu mtb.
Je frame is wel gelijk aan die van €1.000,-, je hebt alleen betere onderdelen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Uit dat topic is dit de belangrijkste zin:
Elke 148x12 naaf waar losse QR eindkapjes voor zijn kan je gebruiken.
Oa Hope inderdaad.
Dus dan heb je wel een wielset die je later in een ander boost frame kan gebruiken. :-q
Maar.... kan je met Hope naven een set bouwen die onder de 1600 gram komt?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Har77 schreef: wo 25 december 2019, 09:08
Rayb81 schreef: wo 25 december 2019, 01:45 Oké duidelijk gewoon boost 148mm dus alleen met qr ipv steekas.

Waarom dan wel de breedte maar geen steekas gebruiken in dat frame vraag ik me dan af?
Simpel: kosten. Dit soort frames zijn van niet al te high end alu: daarin draad tappen en verwachten dat bij het tientallen keren in- en uitdraaien van een steekas de boel heel blijft is een utopie. Productietechnisch ook veel goedkoper omdat de toleranties wat minder nauw komen en er minder handelingen in het proces zitten.
Daarom vindt je deze standaard alleen terug op fietsen van rond de 1000e, niet op high end alu
Wat een onzin? Al die alu frames met steekassen gaan dus stuk? Denk je echt dat een Alma van slechter alu is dan een Chisel, Neuron of de Orbea Loki die ik had? Maken alleen Nicolai en Pole alu frames met steekassen?

Ik zal al die kopers van Cube, Vitus en Calibre maar waarschuwen dat ze op tikkende tijdbommen rijden...
Waar woke is, is vuur
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Makkelijk schreef: wo 25 december 2019, 13:53
Har77 schreef: wo 25 december 2019, 09:08

Simpel: kosten. Dit soort frames zijn van niet al te high end alu: daarin draad tappen en verwachten dat bij het tientallen keren in- en uitdraaien van een steekas de boel heel blijft is een utopie. Productietechnisch ook veel goedkoper omdat de toleranties wat minder nauw komen en er minder handelingen in het proces zitten.
Daarom vindt je deze standaard alleen terug op fietsen van rond de 1000e, niet op high end alu
Wat een onzin? Al die alu frames met steekassen gaan dus stuk? Denk je echt dat een Alma van slechter alu is dan een Chisel, Neuron of de Orbea Loki die ik had? Maken alleen Nicolai en Pole alu frames met steekassen?

Ik zal al die kopers van Cube, Vitus en Calibre maar waarschuwen dat ze op tikkende tijdbommen rijden...
Eens!

Gelukkig zitten het draad van die steekassen meestal in de vervangbare derailleurhanger. Dus ook al draai je het kapot, 15 euro en tien minuten later kun je weer verder.

Maar ontopic,

Pagani, check even goed welke maat je achter hebt. De huidige 2020 frames hebben idd boost141 maar bij de 2018 staat het niet specifiek benoemd. Kan dus ook goed qr135 zijn.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik dacht even dat ik een geniaal idee had; er staan vast foto's van de fiets in dit topic, want het is natuurlijk een SYS... van 99 pagina's.
Dus vast wel ergens een foto waarop de achteras te zien is.
Maar nee hoor, geen foto te zien :o
Ben wel na 20 pagina's afgehaakt, dus misschien dat daarna nog iets van een fiets te zien is.

@PP; kan je even een foto van de achteras maken en plaatsen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: wo 25 december 2019, 13:53
Har77 schreef: wo 25 december 2019, 09:08

Simpel: kosten. Dit soort frames zijn van niet al te high end alu: daarin draad tappen en verwachten dat bij het tientallen keren in- en uitdraaien van een steekas de boel heel blijft is een utopie. Productietechnisch ook veel goedkoper omdat de toleranties wat minder nauw komen en er minder handelingen in het proces zitten.
Daarom vindt je deze standaard alleen terug op fietsen van rond de 1000e, niet op high end alu
Wat een onzin? Al die alu frames met steekassen gaan dus stuk? Denk je echt dat een Alma van slechter alu is dan een Chisel, Neuron of de Orbea Loki die ik had? Maken alleen Nicolai en Pole alu frames met steekassen?

Ik zal al die kopers van Cube, Vitus en Calibre maar waarschuwen dat ze op tikkende tijdbommen rijden...
Gaat inderdaad niet om de kwaliteit, maar wel volledig om de prijs. Hoewel je toleranties ook als kwaliteit kunt zien en als die niet kloppen, dan gaat de boel inderdaad op den duur kapot. Maar aangezien een steekasframe dus duurder is zullen de toleranties ook wel kloppen en gaan ze niet kapot. Zou je een steekasframe hebben dat niet duurder is, dan bestaat dus wel de kans dat ze kapot gaan. Die mensen mag je waarschuwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: wo 25 december 2019, 16:21 Gaat inderdaad niet om de kwaliteit, maar wel volledig om de prijs. Hoewel je toleranties ook als kwaliteit kunt zien en als die niet kloppen, dan gaat de boel inderdaad op den duur kapot. Maar aangezien een steekasframe dus duurder is zullen de toleranties ook wel kloppen en gaan ze niet kapot. Zou je een steekasframe hebben dat niet duurder is, dan bestaat dus wel de kans dat ze kapot gaan. Die mensen mag je waarschuwen.
Oké dank je wel ;). In mijn Dartmoor Hornet frame van ongeveer €290,- zit ook een steekas, geen boost, maar wel een steekas.

Gaat ook al een hele poos goed, denk dat het ook te maken heeft hoe je ermee omgaat.

Overigens @PP staar je niet blind op gewicht van een wielset. Een goed gebouwd (handgespaakt) is per definitie beter dan een fabrieksset. Een strakke wielset ga je echt wel merken in de fiets. Overigens een setje met Hope naven is redelijk futureproof, de endcaps zijn makkelijk te vervangen en met een adapter setje van bijv. MRP kun je zelfs de non boost naven gebruiken in een boost frame of vork. Je wiel hoeft met dat MRP setje niet herspaak te worden. Ik rij er zelf ook mee (voorwiel).
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Afbeelding
Zo te zien een quick release.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: wo 25 december 2019, 16:55 Zo te zien een quick release.
Maar 135 of 141 mm?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: wo 25 december 2019, 16:49 Oké dank je wel ;). In mijn Dartmoor Hornet frame van ongeveer €290,- zit ook een steekas, geen boost, maar wel een steekas.

Gaat ook al een hele poos goed, denk dat het ook te maken heeft hoe je ermee omgaat.
Zonder steekas zal die misschien €230,- hebben gekost :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 25 december 2019, 17:00
zonoskar schreef: wo 25 december 2019, 16:55 Zo te zien een quick release.
Maar 135 of 141 mm?
Zijn er 141 (142?) mm quick release naven?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: wo 25 december 2019, 17:04
Lars TB schreef: wo 25 december 2019, 17:00

Maar 135 of 141 mm?
Zijn er 141 (142?) mm quick release naven?
Uhm, waar denk je dat de discussie hiervoor over gaat?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Zal begin jan 2020 foto's maken van de achteras.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 25 december 2019, 17:15
zonoskar schreef: wo 25 december 2019, 17:04

Zijn er 141 (142?) mm quick release naven?
Uhm, waar denk je dat de discussie hiervoor over gaat?
Als je een Hope pro4 boost naaf neemt, kan je er blijk aar 135qr doppen op zetten en dan heb je 141qr.
Er wordt gefluisterd dat het bij DT net zo gaat.
Weer een "standaard", erg onhandig.
En of het uiteindelijk echt iets bespaart...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten