Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
PaganiProductions

Die maakt Orbea niet.
En die heb ik ook niet nodig
franske71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 31 augustus 2011, 11:07

Zegt dan gewoon dat je met een Oval wilt rijden....
PaganiProductions

franske71 schreef: ma 8 oktober 2018, 13:22 Zegt dan gewoon dat je met een Oval wilt rijden....
Ben gewoon wat ideeën aan het bedenken
PaganiProductions

Waarschijnlijk houd ik het toch bij een 32 ketting blad in omdat het te weining voordelen maar het waarschijnlijk wel een oval blad en misschien een xt casette is maar een 10 euro duurder dan een slx cassette.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op wo 10 oktober 2018, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: wo 10 oktober 2018, 19:58 Waarschijnlijk houd ik het toch bij een 32 ketting blad in omdat het te weining voordelen maar het waarschijnlijk wel een oval blad en misschien een xt casette is maar een 10 euro duurder.
Wijs besluit :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Zou naar sram ofzo kunnen ga maar dan moet weer een andere shifter kopen misschien aan andere freehub.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

PaganiProductions schreef: wo 10 oktober 2018, 20:33
Zou naar sram ofzo kunnen ga maar dan moet weer een andere shifter kopen misschien aan andere freehub.
Als je naar een sram cassette zou willen zou je inderdaad een andere body voor je naaf moeten. Shimano derailleurs werken daar ook wel op, maar ik zie het voordeel niet tenzij je helemaal naar een sram drivetrain zou overstappen
PaganiProductions

Als je een hope cassette erop heb je ook andere freewheel body die hebben ook hun eigen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Crasstest schreef: wo 10 oktober 2018, 20:38
PaganiProductions schreef: wo 10 oktober 2018, 20:33
Zou naar sram ofzo kunnen ga maar dan moet weer een andere shifter kopen misschien aan andere freehub.
Als je naar een sram cassette zou willen zou je inderdaad een andere body voor je naaf moeten. Shimano derailleurs werken daar ook wel op, maar ik zie het voordeel niet tenzij je helemaal naar een sram drivetrain zou overstappen
Sram NX past gewoon op Shimano body
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Er zijn natuurlijk een hoop mogelijkheden, waarbij het doel en de kosten behoorlijk uiteen kunnen lopen.

Dus wat is je doel, maximale range in je cassette?, dan zijn dit je opties
* met shimano freehub body max 11-50 11 speed (verschillende keuzes, geen nieuwe shifter of derr) of 11-50 12 speed NX eagle (ook nieuwe shifter en derr.)

* overstappen op xd freefhub body zet de weg open naar nog meer range: zoals een 10-50 GX of hogere eagle set (dus ook weer andere shifter en derr.). Maar je kan ook naar een xd 11 speed 9-46 e-thirteen cassette gaan en gewoon je shimano 11 speed shifter en derr houden. Als alles versleten is heb je al een xd body en kan je makkelijker overstappen op sram eagle.

let op, sommige achternaven hebben de mogelijkheid om van shimano naar xd te converteren, maar als je pech hebt moet er een nieuwe naaf ingespaakt worden. Als dat het geval is kan je eerst 11-50 proberen.

Let op, bij meer range en nog steeds 11 speed krijg je dus wel grotere stappen tussen je versnellingen en kan het lastiger worden om de juiste candans te vinden. Als je vaak lange rechte stukken rijdt, dan is dit wel iets om rekening mee te houden. Ik vind een beetje grote stappen juist prettig op routes zoals Dorst, waar je toch geen tijd hebt om de juiste cadans te vinden en gewoon met 1, 2, misschien 3 kliks in een acceptabele versnelling zit. Ik rij nu in NL met een 34 oval en een 11-42 cassette, als ik naar een 11 speed 11-50 zou gaan zou dat voor mij niet positief zijn voor mijn rondjes in NL, range die ik niet gebruik en grotere stappen die eigenlijk al aan de grote kant waren (niet te, maar meer hoeft ook niet).
Als een 50T voor jou wel prettig is omdat je dan ook een 34 of 36 voor kan hebben maar niet met de grotere tussenstappen wilt zitten, dan zou dat dus een reden kunnen zijn om naar 12 speed te kijken, niet dat het verschil groot is tussen 11 en 12 speed, maar het kan wellicht net het verschil maken tussen je storen aan de gaps of lekker doorknallen.

Wil je echt maximale range en kleine tussenstappen kan je heel ouderwets een voor derr installeren :) in mijn situatie zou ik dat niet willen, maar ik kan heel goed begrijpen dat een 2x setup voor veel bikers toch meer voor dan nadelen heeft!

* let wel een NX eagle cassette is 612 gram, ik ben geen weightweenie maar dat is een serieus gewicht voor een cassette.
PaganiProductions

Ik denk het gewoon bij een 11-46 casette gehouden waarschijnlijk met een oval kettingblad van 32 tanden.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Welk voordeel denk je uit een oval te halen?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oval maatje kleiner nemen dan gebruikelijk.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 12 oktober 2018, 07:22 Oval maatje kleiner nemen dan gebruikelijk.
Just maatje groter!

/Edit, tenminste als het past.. misschien bedoel je het daarom..
Garbaruk ovals hebben net iets meer offset in de grotere maten om vrij te blijven van de chainstays!
PaganiProductions

ultimateme schreef: do 11 oktober 2018, 22:40 Welk voordeel denk je uit een oval te halen?
Die wil nou eens gaan testen of er ik er baat bij heb.
Morgen effe balhoofd afstellen.
Gesloten