Niner Air9, update wielen 1400g P3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Het werd weer eens tijd om iets nieuws te gaan bouwen.

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Niners (Jet9 en RIP9), dus had al een tijdje met een schuin oog gekeken naar een Niner HT. Op de andere 2 rijd ik al weer een jaar of 7 heel tevreden rond.

Voor m'n broer had ik al een mooie Air9 RDO opgebouwd, en die fietst daar zo tevreden op rond dat ik dacht: ook eens naar kijken. Geen carbon variant, maar een alu variant. Deze schijnt toch relatief comfortabel te zijn. In het verleden al diverse alu HT's afgeserveerd op een te starre achterkant, dus was heel nieuwsgierig.

Tijdens de opbouw toevallig tegen een White Brothers Loop vork aangelopen. Die zie je niet zo veel, dus een mooie gelegenheid om te kijken of dit wat is.

Dit is hem geworden:
Afbeelding

Specificaties:
Frame: Niner Air9 maat L
Vork: White Brothers Loop 100mm
Wielen: handgebouwd met DT 240s naven, DT comp spaken en nippels, ZTR Arch MK3 velgen
Crank: E13 TRS+
Remmen: Hope Tech X2
Schakelen: Sram X1
Cassette: Sunrace 11-speed
Zadelpen: Race Face Deus (Hope carbon is onderweg)
Stuurpen: CB cobalt 3 (Niner RDO zwart-rood is onderweg)
Stuur: El Guapo flatbar (Niner carbon RDO zwart-rood is onderweg)

Nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hoe rijdt het nu?
Gisteren een eerste ritje gemaakt. Het was nog wat glad en glibberig, maar wel een goede indruk gekregen:
- Hij is inderdaad opvallend comfortabel aan de achterkant, zelfs met zo'n dikke alu zadelpen.
- De vork pakt kleine bumps erg goed op. Wel nog een beetje spelen met de instellingen, maar de eerste indruk is verrassend.
- De geo is bijna 1 op 1 met mijn Jet. Je mist de achtervering met name in de controle van de achterkant. De achterdemper poetst kleine foutjes weg, waar de Air deze gewoon afstraft.

Kortom: tot op heden heel tevreden.

Ciao
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op za 8 februari 2020, 16:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is een lekkere mix van onderdelen geworden met een geslaagd resultaat! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Wow, mooie build Jan! Ik had niet verwacht dat je nog eens op de hardtail overging, juist omdat je zo tevreden bent over de Jet9. Maar een beetje bouwen blijft natuurlijk leuk :-D
Binnenkort maar weer eens een rondje doen? Ik heb mijn nieuwe bak ook zowat af!
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Mooie bike!! Hope carbon zadelpen onderweg, hebben ze ook niet mooie carbon stuurtjes van Hope?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Strakke bak! Mooie specs. Moet wel zeggen dat ik er wat de kleur betreft nog niet helemaal uit ben of ik dat nou mooi vind...maar lelijk is het zeker niet. ;) Heeft wel iets luchtmacht/marine achtigs qua tint.

Wat betreft het laatste puntje dat je aanhaalt onder de laatste foto: levert het gebrek aan achterdemper je wel wat meer voordeel op qua snelheid, als in niet afgeveerd waardoor sportiever rijgedrag?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Retep87 schreef:Wow, mooie build Jan! Ik had niet verwacht dat je nog eens op de hardtail overging, juist omdat je zo tevreden bent over de Jet9. Maar een beetje bouwen blijft natuurlijk leuk :-D
Bouwen blijft altijd leuk, en af en toe moet je toch even kijken of je het niet verleerd bent :winkie: . De Jet is al een beetje bejaard aan het worden, en met deze is het wat meer "basic" knallen.
Retep87 schreef:Binnenkort maar weer eens een rondje doen? Ik heb mijn nieuwe bak ook zowat af!
Nieuwe bak?? zelf in elkaar gelast? Dan moeten we zeker snel weer eens een rondje doen. :-q
mtbpie schreef:Mooie bike!! Hope carbon zadelpen onderweg, hebben ze ook niet mooie carbon stuurtjes van Hope?
Klopt, alleen had ik een mogelijkheid om voor een schappelijke prijs het Niner RDO stuur en stuurpen te kopen. Dat is qua kleur en graphics natuurlijk helemaal 1 op 1 met het frame. Ook wilde ik een flatbar (Hope heeft volgens mij alleen en rizer) en vind ik de stuurpennen van Hope een beetje druk qua graphics. De zadelpen van Hope is redelijk bescheiden qua design, en past ook goed. De Niner RDO zadelpen kost normaal gesproken een vermogen. Vandaar deze keuze.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Prachtig ding!

Mooie old-skool balhoofdshoek, en Hope remmen....

Edit: nouja, die balhoofdshoek zou 68° moeten zijn. Lijkt steiler
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

baron062 schreef:Prachtig ding!

Mooie old-skool balhoofdshoek, en Hope remmen....

Edit: nouja, die balhoofdshoek zou 68° moeten zijn. Lijkt steiler
Thanks, balhoofd is een "ouderwetse" 71 graden :wink: . Dit is volgens mij een 2016 model.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Peter73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 6 oktober 2017, 12:40

Prachtige fiets, zondag in het echt mogen zien en komt de kleur ook nog beter tot zijn recht.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kleur is inderdaad apart, een soort (lei)steen kleur. Daardoor komt het rood ook mooi uit. Rood had ik nog niet in mijn assortiment zitten :wink: .

Frame is mooi afgewerkt (goed gevlakt BB, bidonhouderboutjes in de kleur van het frame), en compleet geleverd met balhoofd en zadelpenklem.

Enige nadeeltje is het PF BB. Mijn sterke voorkeur gaat uit naar een BSA. Dat heb ik nu opgelost met een geschroefd exemplaar van E13: veel duurzamer en gemakkelijk zelf te onderhouden en vervangen (mocht dat ooit nodig zijn).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Lekker bezig Jan, leuk om te zien dat bepaalde merken parts elke keer weer terugkomen in je projecten!
Jouw bikepark maakt menig liefhebber aan het zwijmelen..;-)

Binnenkort een Edenarentochtje doen!?

Grt Chris
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Mooie verzameling Niners! (hier 4x9 ;) )
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Edgecrusher schreef:Mooie verzameling Niners! (hier 4x9 ;) )
Mooi man, ik had ooit de witte alu. Inmiddels uograde naar carbon. Zal mijn vrouw laten zien dat een tweede Niner helemaal niet raar is. Heb inkiddels een RKT frame, gaat een projectje voor 2018 worden. Dan bij mij 2x9
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Bonanza schreef:Heb inkiddels een RKT frame, gaat een projectje voor 2018 worden. Dan bij mij 2x9
De RKT lijkt eigenlijk nog meer op mijn "oude" jet qua rijden dan de huidige Jet9. Mooie bak.
Cadexrider schreef:Lekker bezig Jan, leuk om te zien dat bepaalde merken parts elke keer weer terugkomen in je projecten!Grt Chris
Thanks! Inderdaad ben ik fan van Hope remmen (werken altijd, nooit onderhoud en als er een keer wat gebeurd is het voor een paar euro zelf op te lossen). Ook E13 cranks bevallen me erg goed. BB's zijn aan de dure kant, maar zijn in feite onverslijtbaar omdat je ze gemakkelijk kunt onderhouden. De cranks zelf zijn erg licht en toch stijf (30mm as). Direct mount tandwielen of een spider met normale BCD's geven je alle vrijheid om snel te wisselen van tandwiel. De crank haal je er met 1 sleutel van de fiets af (met een self-extracting bout die verdere tools overbodig maakt).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Mooie fiets, ik ben wel geïnteresseerd in jouw ervaring met de SunRace cassette, ik denk er aan om straks een 11-50 te gaan monteren wanneer de oude versleten is. :-q
Plaats reactie