Nieuwe Giant Full E+1.5 Pro (yamaha PW-X)

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Godskanonne wat een stelletje azijnzeikers zijn jullie Baron en Lars.

Ik vind het een goede review van een bike die TS heeft uitgeprobeerd. Ongeacht of ik deze zelf zal kopen of niet.
Hij heeft er ervaring mee en kan dus het één en ander vergelijken als gevolg van doorontwikkeling van de technologieën.

Als jullie zo faliekant tegen techniek en elektrische ondersteuning zijn, waarom trekken jullie dan niet zo faliekant van leer tegen elektronisch schakelen, elektrische apparaatjes om vorken en dempers in te stellen en andere gizmo's die het fietsen makkelijker en eventueel sneller maken?

Ik vind het zelfs netjes van de TS dat hij zijn rit op Strava aanduidt als E-bike. Ik denk heus dat andere mensen dat juist niet doen, zodat ze op een verjaardag kunnen pochen met hun KOM-metje.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meegs schreef:Godskanonne wat een stelletje azijnzeikers zijn jullie Baron en Lars.
Ik zou hier ook een test van een elektrische crossmotor neer kunnen zetten...

Of van een plantenspuit...

Shimano maakt ook hengels!


Mijn mening is dat dit gewoon een ander product is dan een mountainbike. Toevallig een product wat veel overlap heeft en daarom een uitkomst voor een enkeling kan zijn (die wegens een beperking anders zijn sport niet uit kan oefenen)(en die beperking is niet een gebrek aan training!)

Als dit doorzet, zoals TS denkt, dan heeft de groep die wel trapt een probleem... En om problemen voor te zijn moeten we snel duidelijkheid gaan creëren!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Iets " nieuws " geeft vaak veel reacties en meningen en discussies.
Daar lijkt mij niet mis mee.. als het maar op respectvolle manier gaat.
En idd is een aparte topic wel handig.
Maar op een goede manier discussie voeren is zinvol en gebruikelijk op een forum.
Denk ik.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik denk dat er nu al meer e-mtb's verkocht zijn dan er fietsers met een beperking zijn. Is een Bultaco Brinco dan ook veroorloofd op een mtb parkoers?

http://www.bultaco.com/en/motos
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Wat mij betreft verkoop aan banden en slechts voor diegenen met medische indicatie. Dingen horen niet in de natuur met een fitte bestuurder erop. Als alles zogezegd maar voor "iedereen toegankelijk" moet worden, stel ik voor dat "iedereen" op eigen kracht zorgt dat ie fit genoeg wordt om er te komen. Helemaal treurig om dan Strava erbij te gaan halen. Wtf heeft electrische onderstreuning met sport te maken? Kom ze helaas al vaak tegen: met 35pu hangen ze eerst in je nek te hijgen en als ze dan eindelijk langs komen is het meestal iemand die de eigen plasser echt niet meer ziet hangen. Trieste ontwikkeling die we met zn allen echt niet zouden moeten willen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Een E_mtb kan geen gas geven en trekt ook geen sporen. Je moet zelf trappen. Hij ondersteund alleen maar.. dat is een wezenlijk verschil. Op een E kun je jezelf ook helemaal leeg fietsen. Op een motor.. hoef je niets te doen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

jandeman schreef:Een E_mtb kan geen gas geven en trekt ook geen sporen. Je moet zelf trappen. Hij ondersteund alleen maar.. dat is een wezenlijk verschil. Op een E kun je jezelf ook helemaal leeg fietsen. Op een motor.. hoef je niets te doen.
Hij ondersteunt ja...maar de vraag is: waar is dat voor nodig bij mensen zonder beperking? Dan heb je maar 1 doel: wedstrijdsnelheid rijden met een toertochtinspanning. Ik ben 100% voor ondersteuning voor mensen met bv MS, zodat die ondanks hun handicap toch toertochtsnelheid halen. Voor de rest: lekker het bos uit blijven. Als je zelf niet in staat bent bepaalde snelheden te rijden, moet je harder trainen.

Helaas teveel marketinggeld deze kant op vanuit industrie: e bike specials bij vrijwel alle bladen. Gaat er helaas heen dat je straks in de Alpen op een top komt met je hartslag in het rood, en terechtkomt tussen kuddes mensen met een BMI van 35+, gezellig op de ebike.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Har77 schreef:Wat mij betreft verkoop aan banden en slechts voor diegenen met medische indicatie. Dingen horen niet in de natuur met een fitte bestuurder erop. Als alles zogezegd maar voor "iedereen toegankelijk" moet worden, stel ik voor dat "iedereen" op eigen kracht zorgt dat ie fit genoeg wordt om er te komen. Helemaal treurig om dan Strava erbij te gaan halen. Wtf heeft electrische onderstreuning met sport te maken? Kom ze helaas al vaak tegen: met 35pu hangen ze eerst in je nek te hijgen en als ze dan eindelijk langs komen is het meestal iemand die de eigen plasser echt niet meer ziet hangen. Trieste ontwikkeling die we met zn allen echt niet zouden moeten willen.
Dat is ook wat kort door de bocht. Het is gewoon een andere sport. En doe moet op een andere plek bedreven worden. Niet op de trails die speciaal voor mountainbikes aangelegd zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ooit hoop ik er ook eentje te kopen. Als mijn benen beginnen te protesteren bijvoorbeeld zal ik niet aarzelen.
Liefst eentje die zo hard kan als ik oud ben, 65 bijvoorbeeld of nog harder. Zolang ik maar moet trappen om vooruit te komen.
Nu ben ik daar echter nog helemaal niet aan toe. Gelukkig. (nu 49jr.)

Toch is een goeie discussie over zo'n nieuw product en (nieuwe?) gebruiker(sgroep) wel goed.
Wie roept dat het een totaal ander product betreft, heeft wat mij betreft zeker wel een punt wat die discussie zonder meer waard is.
Je zou een 125cc tje crossmotor in theorie bijvoorbeeld zó uit kunnen kleden dat die eigenlijk best wel op een DH bak begint te lijken.
Spatborden dr af, dat schuimrubber zadel vervangen door een droppert met anorexia, tank op de onderbuis monteren. Schwalbe op de banden stickeren.
Geef je fantasie maar de vrije loop.
Het verschil tussen een e-MTB wordt dan eigenlijk alleen nog gemaakt in de wijze van bedienen van de aandrijving.
De crossmotor heeft een benzineblok 'dr onderhangen waarbij je met je rechterhandje beetje gas geeft.
De e-bike heeft een motor met een stel batterijen waarbij je gas geeft door een beetje rond te trappen (wel de goeie kant op natuurlijk).
Vooral door de wijze van gas geven lijkt die laatste toevallig wat meer op een MTB dan die crossmotor.
Zo ongeveer zie ik dat. Niet grijs maar zwart-wit.

Denkt plots aan een Flintstones style >2020 versie e-auto die pas vanzelf begint te rijden op het moment dat je 'm een handje help door plankgas te gaan lopen.
We zijn er technologisch nog lang niet, als je 't mij vraagt. Wie weet waar ze bij Tesla allemaal mee bezig zijn.

Hoop dat ik het tzt kan opbrengen om met zo'n e-MTB op het asfalt te blijven. Kan nog best lastig worden :roll: .
Maar ik blijf erbij, het ís geen fiets. Het líjkt verdacht veel op een fiets.
Met zo'n apparaat lever je dan ook 0,0 prestatie ook al kan dat wel zo lijken.
Op dat punt sluit ik me dus aan bij Doezel :-q die geld zat heeft om er wel tien te kopen maar dat niet doet omdat het nep is. Zo is het toch, Doezel? :bier:

Wie in weet te spelen op de oerdriften van de nakomelingen van Neanderthalers, namelijk de beste willen zijn, en daarbij het juiste gereedschap en bovendien de beste camouflage in handen geeft, is koopman.
Daar zijn we allemaal gevoelig voor, anders waren we hier geen lid geweest :D
Ik weet wel dat je een speedpedelec user in lycra niet even impulsief moet uit maken voor hé die nepsportert!.
Heb aan den lijve (weliswaar verbaal) ondervonden dat dit toch wel heel gevoelig kan liggen :lol: , het kán gebeuren dat je die blijkbaar gevoelige snaar raakt.

Dan liever die speedpedelec commuter in driedelig met stropdas.
Die komt er tenminste eerlijk voor uit waarom hij zo'n fiets heeft aangeschaft.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Lars TB schreef:
Dat is ook wat kort door de bocht. Het is gewoon een andere sport. En doe moet op een andere plek bedreven worden. Niet op de trails die speciaal voor mountainbikes aangelegd zijn.
Wat is er dan precies 'sport' aan? Dit is nu bij uitstek een voorbeeld van de eigen tekortkomingen in de mtb sport aanvullen met een extern hulpmiddel dat de hele essentie in deze sport gewoon verkracht. Exact datgene wat indruist tegen hetgeen sport inhoudt. Zeker omdat in dit geval het beoogde doel ook bereikt kan worden door hard werken. Een e mtb voor een gezond persoon is niets meer of minder dan een shortcut. Heeft absoluut niets van doen met 'sport', laat staan dat het een andere sport zou zijn.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Jan Willem schreef:...
Op dat punt sluit ik me dus aan bij Doezel :-q die geld zat heeft om er wel tien te kopen maar dat niet doet omdat het nep is. Zo is het toch, Doezel? :bier:
...
Geld zat!?!

was 't maar waar!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Har77 schreef:
Lars TB schreef:
Dat is ook wat kort door de bocht. Het is gewoon een andere sport. En doe moet op een andere plek bedreven worden. Niet op de trails die speciaal voor mountainbikes aangelegd zijn.
Wat is er dan precies 'sport' aan? Dit is nu bij uitstek een voorbeeld van de eigen tekortkomingen in de mtb sport aanvullen met een extern hulpmiddel dat de hele essentie in deze sport gewoon verkracht. Exact datgene wat indruist tegen hetgeen sport inhoudt. Zeker omdat in dit geval het beoogde doel ook bereikt kan worden door hard werken. Een e mtb voor een gezond persoon is niets meer of minder dan een shortcut. Heeft absoluut niets van doen met 'sport', laat staan dat het een andere sport zou zijn.
Het is net zo sport als Formule 1. Iets wat zwaar leunt op technologie, veel meer dan een gewone MTB.

Stel dat rotsklimmers dat met een electrisch liertje gaan doen. Eigenlijk net zo bezopen als "sportief" MTBen met een e-bike..... als je hem niet meer omhoog krijgt, daar hebben ze van die blauwe wybertjes voor!

Ik werd enige tijd geleden ingehaald door een zware dame op een e-bike. Gezien het verzet wat ze rondtrapte (zwaarste) had ze of enorm sterke benen, of ze liet de electronica denken dat ze aan het trappen was.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Ik ken genoeg downhillers die met een lift naar boven gaan. Mag dat niet..of heb je dan minder plezier?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

jandeman schreef:Ik ken genoeg downhillers die met een lift naar boven gaan. Mag dat niet..of heb je dan minder plezier?
Dat.... is een gewetensvraagje. Het plezier heb je zeker, met als kanttekening dat het daar anderen niet zo in de weg zit.
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

Als iedereen zich aan de normale gedragsregels houdt en met respect met iedere gebruiker van het pad omgaat. Rijdt niemand iemand in de weg.
Zo hoort het toch?
Maar voor mij laat ik nu de discussie aan anderen even over.
Ik hoef mezelf niet te verdedigen en hoef ook geen gelijk.
Het was iets wat ik wilde delen omdat ik enthousiast was.
Thats it :)
Plaats reactie