Nieuwe Giant Full E+1.5 Pro (yamaha PW-X)

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In de toekomst rijdt iedereen op een e-bike en dan word je raar aangekeken als je op je gewone fiets zonder trapondersteuning langs komt.

Men wordt dikker en dan komt de ommekeer, men stapt weer op een gewone fiets..
Hmm, toch wel leuk eigenlijk zeggen ze dan.

Vervolgens worden alle e-bikes weer gedumpt en is iedereen weer blij..

Misschien heb ik teveel films gekeken (I-Robot) :)
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

paulus1981 schreef:https://youtu.be/DQVW2msS-Js

Hier nog een filmpje wat ik net tegenkwam, E-bikes zijn blijkbaar zo hier en daar een dingetje
Kan ik me wel in vinden.. Als E-bike`s een ander vignet nodig hebben..
En dan iets meer betalen..kan redelijk zijn.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

http://www.drovercycles.co.uk/shock-e-b ... ntroversy/" onclick="window.open(this.href);return false;
:winkie:
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Hier in de ardennen zie je echt steeds meer e-mtb's en ook steeds vaker een all-mountain/enduro model met op zijn minst 140mm veerweg (zoals de haibike all-mountain, specialized levo, moustache trail, lapierre, ktm, etc). Het viel me vorige zondag nog op bij een lokale toertocht (in Amay), vooral ook omdat ik me afvroeg wat men met een enduro bike daar ging doen (er waren wel wat afdalingen en zo, maar Amay is nou niet de meest technische toertocht in de provincie Luik). De populariteit neemt dus alleen maar toe, en vooral de modellen waarmee je de trails kan "shredden".

Gaat het een probleem worden hier in België? Moeilijk in te schatten.. het is wel zo dat de DNF (de boswachters e.d.) steeds lastiger worden, vooral om bijvoorbeeld bepaalde paden toe te laten voor een georganiseerde toertocht, niet alleen vanwege de toename in het aantal mtb's, maar ook door allerlei andere organisaties (trails e.d., ze blijven bezig). Het "verkeer" in de bossen is gewoon enorm toegenomen de laatste jaren, men wordt een beetje zenuwachtig (die indruk heb ik dus, lowie kan dit bevestigen, als hij toevallig dit onderwerp ook leest :wink: ).

Ik denk niet dat e-mtb's meer schade veroorzaken aan de trails hier in België vanwege de stenen ondergrond (over het algemeen), ik ken de nederlandse mtb trails niet, ik kan daar dus ook niet veel over zeggen. Ik vraag me wel af wat het nut is van een e-mtb in Nederland (als je niet ziek, zwak, en misselijk bent natuurlijk), het is toch niet dat er grote bergen moeten worden beklommen?? :~ Misschien wat heuveltjes in Zuid-Limburg, maar dat is toch peanuts? Met een beetje conditie, moet iedereen toch boven kunnen komen, misschien niet met 20km/u gemiddeld, maar is dat belangrijk?
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Feit is dat het steeds drukker wordt op de routes en dat is denk ik het grootste probleem (al vind ik dat nu nog wel meevallen). Maar de mens zoekt nu eenmaal graag een zondebok.
Ook schade aan de routes (waar ik regelmatig kom) valt me heel erg mee wanneer je het vergelijkt met pakweg 10 jaar geleden toen er veel minder fietsers waren. Het onderhoud is tegenwoordig veel beter. Hulde aan alle vrijwilligers!!! Ik vind 7,50 euro per jaar geen geld. En vind het ook geen probleem om wat meer te betalen.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

julie schreef:Hier in de ardennen zie je echt steeds meer e-mtb's en ook steeds vaker een all-mountain/enduro model met op zijn minst 140mm veerweg (zoals de haibike all-mountain, specialized levo, moustache trail, lapierre, ktm, etc). Het viel me vorige zondag nog op bij een lokale toertocht (in Amay), vooral ook omdat ik me afvroeg wat men met een enduro bike daar ging doen (er waren wel wat afdalingen en zo, maar Amay is nou niet de meest technische toertocht in de provincie Luik). De populariteit neemt dus alleen maar toe, en vooral de modellen waarmee je de trails kan "shredden".

Gaat het een probleem worden hier in België? Moeilijk in te schatten.. het is wel zo dat de DNF (de boswachters e.d.) steeds lastiger worden, vooral om bijvoorbeeld bepaalde paden toe te laten voor een georganiseerde toertocht, niet alleen vanwege de toename in het aantal mtb's, maar ook door allerlei andere organisaties (trails e.d., ze blijven bezig). Het "verkeer" in de bossen is gewoon enorm toegenomen de laatste jaren, men wordt een beetje zenuwachtig (die indruk heb ik dus, lowie kan dit bevestigen, als hij toevallig dit onderwerp ook leest :wink: ).

Ik denk niet dat e-mtb's meer schade veroorzaken aan de trails hier in België vanwege de stenen ondergrond (over het algemeen), ik ken de nederlandse mtb trails niet, ik kan daar dus ook niet veel over zeggen. Ik vraag me wel af wat het nut is van een e-mtb in Nederland (als je niet ziek, zwak, en misselijk bent natuurlijk), het is toch niet dat er grote bergen moeten worden beklommen?? :~ Misschien wat heuveltjes in Zuid-Limburg, maar dat is toch peanuts? Met een beetje conditie, moet iedereen toch boven kunnen komen, misschien niet met 20km/u gemiddeld, maar is dat belangrijk?
Ik denk dat de aanschaf van een eMTB met 140 mm veerweeg vooral komt door het geringe prijsverschil met een fiets die minder veerweeg heeft. En dat in combinatie met de hoge aanschafprijs van een beetje kwaliteits eMTB zorgt ervoor dat men kiest voor de aanschaf van 1 fiets die ook mee moet naar de Alpen.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Ik denk dat de overbevolking het probleem gaat worden wat ons uiteindelijk de das om doet.
Nu de drempel om mountainbike routes te gaan rijden omlaag gaat, je heb geen echte conditie meer nodig,zal er een toevloed komen aan slecht getrainde E-bikers.
De Ardennen waren voor een niet getrainde fietser op een MTB geen echt pleziertje.
Maar nu met de E-bikes (en hang er een dongel aan) is het peanuts geworden.
Ondanks dat ik de techniek van die fietsen mooi vind , zie ik het somber in.
De gevolgen zullen zich de komende jaren wel openbaren... ik hoop dan dat ik het verkeerd had.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Plaats reactie