Rocky Mountain Element 950 RSL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Inmiddels heb ik zo'n 150 km gereden en daarom tijd voor de eerste indrukken.
Ik ben zeer enthousiast. Deze Element stuurt net even anders dan mijn Vertex en daar moest ik aan wennen. Ik merkte dat ik geregeld iets teveel in de binnenbocht hing, wat betekent dat hij erg strak stuurt. Ik kan me niet voorstellen dat hij nog strakker stuurt dan mijn Vertex, dus ik hou het maar gewoon op: anders strak. Fabelachtig strak.

Omdat ik geen ervaring heb met achterdempers, heb ik me eens ingelezen en ben ik wat gaan experimenteren met hardheid en rebound. Blijkbaar had ik de druk aanvankelijk iets te laag ingesteld en de rebound te snel, waardoor ik soms het gevoel had een beetje uit mijn zadel gelanceerd te worden. Door de druk in te stellen op 15% sag en de rebound te verlagen, verdween dat effect helemaal. Misschien dat ik hem nu iets te hard vind, dus eens voelen wat 20% sag doet.

Mogelijk gaat het toevallig gewoon goed met mijn rug, maar ik denk dat het rijden met een fully daar heel veel aan bijdraagt. De Element is 2 à 3 kg zwaarder dan de Vertex (heb het niet nagewogen), maar dat vind ik geen enkel probleem. Het is een fantastische fiets (een echte Rocky :winkie: ) en met die achterdemper simpelweg briljant.

Conditie en kracht komen gelukkig terug. Na maanden niet gefietst te hebben en zwaarder te zijn, was ik daar een beetje huiverig voor maar dat blijkt niet nodig. Kracht in mijn benen komt gewoon weer terug en ook merk ik dat mijn conditie al beter is geworden. Eergisteren trapte ik in de eerste kilometer op de track mijn ketting in tweeën. Normaal is dat balen, maar ik vond het prima (ook omdat ik gereedschap bij me had en dus met een iets kortere ketting door kon rijden). Nieuwe aandrijving had ik al in huis en heb ik inmiddels gemonteerd.

Conclusie zover: topfiets :-q

Afbeelding
Afbeelding
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Goed te lezen dat ie bevalt. Die wielen staan erg goed!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Erg geil fietsje :-q
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

KleinPalomino schreef:Goed te lezen dat ie bevalt. Die wielen staan erg goed!
Wielen met de blauwe naven matchen idd erg goed. De andere set heeft black stealth velgen en dat maakt het wat strakker.
Ik heb nog niet definitief gekozen.
TenZNL schreef:Erg geil fietsje :-q
Dank je, vind ik ook :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Belettering van deze velgen afhalen een optie?
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Dat zou de mooiste optie zijn, maar de belettering zit helaas onder de blanke lak.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Blanke lak op een velg? Gatver wat jammer. Ik hoopte voor jou dat het lak was op de geanodiseerde velg.
Ik heb ontdekt dat belettering van geanodiseerd aluminium goed te verwijderen is met aceton. Je poetst je suf en dan is het resultaat blijheid ;-)
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Mijn velgen zijn van carbon, ik nam eigenlijk aan dat daar blanke lak overheen zit.
Gebruikersavatar
mschepens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 19:26
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999 RSL Frame 2013 "Silberpfeil"

Of je plakt een setje stealth vinyl decals over je witte letters;

https://www.9thwave-cycling.nl/9th-Wave-Velg-Decals
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Die mogelijkheid kende ik nog niet. is idd een optie.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Gisteren een wat langere rit gereden. Iets meer dan 32 km over een parcours dat er prachtig bij lag. Mijn rug vond het nog steeds prima. Vanochtend wat stijver en zelfs spierpijn in mijn bovenbenen :o Dat had ik al heel lang niet meer gehad.

Het viel me op dat deze Element zich lastiger over onbekende stukken laat sturen dan mijn Vertex. Alsof de Vertex meer vergevingsgezind is of zo. Maar misschien is het ook gewenning. Of is het omdat ik er een tijd uit ben geweest. Beide fietsen zijn duidelijk aan elkaar verwant, maar er zijn echt wel verschillen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Balhoofdhoek van de element kan steiler zijn. Stugger voorvork? Of vork die anders staat afgesteld.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Mijn element (BC edition) heeft een 120 MM voorvork en dan stuurt hij zelfs nog scherp. Jij rijdt hem waarschijnlijk met 100 MM. Dus misschien kun je daar nog wat mee experimenteren.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

De balhoofdhoek van mijn Element is idd iets steiler dan van de Vertex (70,6 resp. 70,25 graden). Beide vorken zijn 100 mm. De Fox is iets stugger afgesteld dan de SID in mijn Vertex.

Het bijzondere is dat ik de Element heel scherp vond sturen toen ik over bekend terrein reed. Maar op onbekende stukken word je soms verrast en moet je snel corrigeren. Dat gaat met mijn Vertex bijna vanzelf, en met de Element minder. Moet haast wel met de instelling van vork en demper te maken hebben, dus dat wordt experimenteren :-D
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Rondje Zeist gisterenavond :D
Afbeelding
Plaats reactie