Veel gefietst de laatste tijd, met als gevolg dat mijn conditie lekker in orde is. Mijn snelheden liggen hoger dan voorheen - ook hoger dan voor mijn hernia in 2016. Daar had ik niet meer op gerekend. Telkens als ik opkrabbelde na een periode van rugproblemen en mijn snelheden weer omhoog gingen, zorgden nieuwe rugproblemen voor een terugval. Ik had me er dus bij neergelegd dat het oude niveau niet meer gehaald zou worden. Was allang blij dat ik kon blijven fietsen.
In 2017 kocht ik deze Element. Een fietsmaatje had me gezegd dat een fully misschien zou kunnen helpen bij het voorkomen van rugproblemen. In eerste instantie waren mijn ervaringen met de Element helemaal niet zo positief, maar toen ik een nieuwe SID monteerde werd het een heel andere fiets. En wat voor een! Deze fiets ligt zo goed in balans, wat mij betreft zelfs nog beter dan mijn Vertex. Hij biedt absoluut meer comfort, ook tijdens het betere gooi en smijtwerk, zonder op snelheid in te boeten. En mijn rugproblemen blijven uit.
Vanmorgen reed ik op mijn lokale ronde, met mooi weer en zonder druk om mijn PR's bij te stellen. Ging allemaal lekker, totdat ik op een stuk kwam waar kennelijk onlangs mul zand was neergelegd. In een bocht naar links raakte ik daardoor iets rechts van de track in de berm. Enkele meters verder bleek een boomstam verstopt onder een berg gemaaid kleefkruid te liggen. Ik raakte nog nét de kopse kant en sloeg hard met mijn gezicht op die boomstam. Zo'n crash had ik nog niet eerder meegemaakt. Twee mountainbikers kwamen langs en boden hulp, mijn vrouw heeft me met de auto opgehaald.
Met een gehavend gezicht en een stijve nek schrijf ik nu deze post. Besef me dat ik geluk heb gehad, dit had anders kunnen aflopen.
Mijn fiets heb ik nog niet geïnspecteerd, maar ook die lijkt in orde te zijn. Mijn helm moet ik nog goed bekijken.
Rocky Mountain Element 950 RSL
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Bedankt Lars. Ik had de plaatjes idd aardig rood gekleurd, maar gelukkig niks gebroken.
Alleen schouders en nek zijn helemaal stijf.
Alleen schouders en nek zijn helemaal stijf.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Klinkt als een nare val, sterkte tijdens je herstel.
Pfff... het blijft oppassen onze sport. Vorige week voor het eerst met een aantal clubleden gefietst vorige week en binnen een half uur lag er een onderuit; twee gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen... Het is net of ik het in de laatste weken (weer) vaker gehoord heb. Zelf zaterdag ook nog even m'n voorwiel kwijt in het mulle zand maar ging gelukkig net goed.
Sterkte iig met het herstel.Had idd heel anders kunnen aflopen... Andere kant; no pain, no gain en m'n oma zei het vroeger al; de lucht kan ook op je vallen. Eerlijk gezegd was ze destijd al een beetje maar ik denk dat ze bedoelde dat je niet kunt leven zonder risico...
Sterkte iig met het herstel.Had idd heel anders kunnen aflopen... Andere kant; no pain, no gain en m'n oma zei het vroeger al; de lucht kan ook op je vallen. Eerlijk gezegd was ze destijd al een beetje maar ik denk dat ze bedoelde dat je niet kunt leven zonder risico...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Bedankt mannen. Voel me alsof er gisteren een vrachtwagen over me heen is gereden
Punt is dat het onkruid op sommige plekken een halve tot een meter hoog staat en veel zicht ontneemt. Snelheid moet gewoon omlaag, omdat je dingen niet meer ziet. Dat is in ieder geval mijn leerpunt hieruit.
De mannen die me hielpen (ontzettend bedankt, vooral voor de geruststellende woorden!) hebben het gras en kleefkruid nog weggehaald van die boomstam. Dan blijft dit bespaart voor de andere rijders
Punt is dat het onkruid op sommige plekken een halve tot een meter hoog staat en veel zicht ontneemt. Snelheid moet gewoon omlaag, omdat je dingen niet meer ziet. Dat is in ieder geval mijn leerpunt hieruit.
De mannen die me hielpen (ontzettend bedankt, vooral voor de geruststellende woorden!) hebben het gras en kleefkruid nog weggehaald van die boomstam. Dan blijft dit bespaart voor de andere rijders
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7998
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Enthousiast bericht over een fijn mtb en de meerwaarde van een andere vork en dan sluit je bloederig af..Sterkte met herstel.
En wat betreft die helm, niet twijfelen, weggooien, hij heeft zijn dienst bewezen. Eventueel gebruik maken van crash replacement.
En wat betreft die helm, niet twijfelen, weggooien, hij heeft zijn dienst bewezen. Eventueel gebruik maken van crash replacement.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Nee, niet weggooien. Ophangen in je mancave als herinnering aan deze gave crash! Als je er eenmaal van hersteld bent, dan he? Paar van mijn ergste crashes zijn nu super leuke herinneringen
Succes met hel herstellen, het belangrijkste is dat de fiets niks heeft
Succes met hel herstellen, het belangrijkste is dat de fiets niks heeft
Het is inderdaad wel een beetje paradoxaal Maar zo was die tocht ook: ik genoot van de rit en het materiaal - zeker die vork - en ineens lig ik bloedend naast een boomstam...
Die helm komt in mijn mancave. Zo'n crash levert natuurlijk wel een verhaal op en ach, het hoort er kennelijk gewoon bij.
Herstel gaat voorspoedig. De schaafwonden en zwellingen in mijn gezicht zijn al bijna weg. Waar ik nog echt last van heb is de bovenkant van mijn borstspieren, met name waar de sleutelbeenderen bij elkaar komen. Het is daar behoorlijk gekneusd en zorgt voor een lam gevoel in mijn armen. Lang leve de pijnstillers.
Die helm komt in mijn mancave. Zo'n crash levert natuurlijk wel een verhaal op en ach, het hoort er kennelijk gewoon bij.
Herstel gaat voorspoedig. De schaafwonden en zwellingen in mijn gezicht zijn al bijna weg. Waar ik nog echt last van heb is de bovenkant van mijn borstspieren, met name waar de sleutelbeenderen bij elkaar komen. Het is daar behoorlijk gekneusd en zorgt voor een lam gevoel in mijn armen. Lang leve de pijnstillers.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Twee dagen na mijn crash vond ik het een goed idee om de track weer op te gaan. Aanvankelijk met een lichte angst, maar die zette ik snel van me af. Superman zou wel even laten zien wat hij waard was...
Dat was niet zo slim. Want op een stuk waar ik nog nooit problemen had gehad, schrok ik nu omdat mijn gekneusde ribben en schouders toch wel pijn deden... en plotseling lag ik er weer naast. Boos op mezelf dat ik zoiets had laten gebeuren sprong ik weer op mijn fiets, om iets verderop een trap met grote treden af te rijden. Die neem ik normaal op snelheid, maar dat durfde ik nu niet. De schokken leverden felle pijnscheuten op in mijn borst en schouders. Toen had ik wel begrepen.
Via een fietspad ben ik naar huis gepeddeld.
Sindsdien heb ik uitsluitend op de weg gereden. Dat blijf ik doen totdat de kneuzingen zijn genezen. Het is saai op de rechte polderwegen en er staat altijd wind, maar mijn conditie blijft op peil. Maar zodra het kan ga ik het bos weer in.
Dat was niet zo slim. Want op een stuk waar ik nog nooit problemen had gehad, schrok ik nu omdat mijn gekneusde ribben en schouders toch wel pijn deden... en plotseling lag ik er weer naast. Boos op mezelf dat ik zoiets had laten gebeuren sprong ik weer op mijn fiets, om iets verderop een trap met grote treden af te rijden. Die neem ik normaal op snelheid, maar dat durfde ik nu niet. De schokken leverden felle pijnscheuten op in mijn borst en schouders. Toen had ik wel begrepen.
Via een fietspad ben ik naar huis gepeddeld.
Sindsdien heb ik uitsluitend op de weg gereden. Dat blijf ik doen totdat de kneuzingen zijn genezen. Het is saai op de rechte polderwegen en er staat altijd wind, maar mijn conditie blijft op peil. Maar zodra het kan ga ik het bos weer in.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Helm is inmiddels vervangen:
En verder nieuwe Maxxis Ikons gemonteerd. Tubeless maken ging gewoon met de handpomp.
Moet nog wel even wennen aan het stuurgedrag, dat is anders als de Xtrac. Komende tijd zal ik de juiste bandenspanning bepalen en eventueel mijn vork instellingen iets bijstellen.
Ze staan wel mooi:
En verder nieuwe Maxxis Ikons gemonteerd. Tubeless maken ging gewoon met de handpomp.
Moet nog wel even wennen aan het stuurgedrag, dat is anders als de Xtrac. Komende tijd zal ik de juiste bandenspanning bepalen en eventueel mijn vork instellingen iets bijstellen.
Ze staan wel mooi:
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Weer terug van een lekkere vakantie in de Dordogne. Veel kunnen fietsen daar, zowel op de weg als op de locale tracks.
Ik had een gedetailleerde kaart gekocht waarop de mts-routes in geel en groen aangegeven stonden. Zo zou ik eenvoudig de gekleurde paaltjes kunnen volgen van een uitgestippelde route, althans dat was de gedachte. In de praktijk had het meer weg van spoorzoeken, omdat de paaltjes schijnbaar lukraak waren geplaatst. Die paaltjes hadden gele of groene topkapjes van plastic, kleuren die heel goed wegvallen in een zonnig bos. Bovendien toont een rond topkapje niet welk spoor je moet nemen wanneer het voor een splitsing wordt geplaatst. Sommige stukken hadden ook veel weg van een droge rivierbedding; stijl, grote rotsen en losliggende stenen. Daar bleken mijn Maxxis Ikon banden niet altijd op berekend - en de rijder trouwens ook niet. Maar uiteindelijk heb ik de route wel kunnen volbrengen.
Op de weg was het veel gemakkelijker de weg te vinden, en ook dan is het echt genieten in de Dordogne.
Op een van de laatste dagen ben ik meegegaan met twee locals, die elke track in de wijde omgeving kennen. Dat was he-le-maal het einde.
Prachtige route met een paar schitterende klims en afdalingen er in. Het was natuurlijk een groot voordeel in die afdalingen dat ik een voorrijder had, daardoor kon ik volle bak naar beneden. Ik heb het al vaker gezegd: deze Element met deze vork is fabelachtig. Zeker met de Maxxis Ikon banden op droge ondergrond, geeft deze fiets een haast grenzeloos vertrouwen.
Ik had een gedetailleerde kaart gekocht waarop de mts-routes in geel en groen aangegeven stonden. Zo zou ik eenvoudig de gekleurde paaltjes kunnen volgen van een uitgestippelde route, althans dat was de gedachte. In de praktijk had het meer weg van spoorzoeken, omdat de paaltjes schijnbaar lukraak waren geplaatst. Die paaltjes hadden gele of groene topkapjes van plastic, kleuren die heel goed wegvallen in een zonnig bos. Bovendien toont een rond topkapje niet welk spoor je moet nemen wanneer het voor een splitsing wordt geplaatst. Sommige stukken hadden ook veel weg van een droge rivierbedding; stijl, grote rotsen en losliggende stenen. Daar bleken mijn Maxxis Ikon banden niet altijd op berekend - en de rijder trouwens ook niet. Maar uiteindelijk heb ik de route wel kunnen volbrengen.
Op de weg was het veel gemakkelijker de weg te vinden, en ook dan is het echt genieten in de Dordogne.
Op een van de laatste dagen ben ik meegegaan met twee locals, die elke track in de wijde omgeving kennen. Dat was he-le-maal het einde.
Prachtige route met een paar schitterende klims en afdalingen er in. Het was natuurlijk een groot voordeel in die afdalingen dat ik een voorrijder had, daardoor kon ik volle bak naar beneden. Ik heb het al vaker gezegd: deze Element met deze vork is fabelachtig. Zeker met de Maxxis Ikon banden op droge ondergrond, geeft deze fiets een haast grenzeloos vertrouwen.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Toen ik mijn Element kocht was de cockpit nogal druk: twee remote kabels, twee schakelkabels en een voor- en achterrem. Het zag er gewoon niet uit. Er kwam een nieuwe vork met handbediening en zo verdween er een kabel. Maar met drie kabels en twee remleidingen nog altijd niet rustig.
Maar nu heb ik de Fox demper met remote vervangen door een Rockshox Monarch met handbediening. Dat scheelt niet alleen een kabel, maar ook kan de remotehendel van het stuur. Tevens besloten met een enkel voorblad te rijden, zodat shifter, kabel, voorderailleur en granny het toneel mochten verlaten. En zo is niet alleen de Element een beetje afgevallen, maar heb ik eindelijk een rustige cockpit
Een narrow wide blad is onderweg, maar dit is het resultaat:
Maar nu heb ik de Fox demper met remote vervangen door een Rockshox Monarch met handbediening. Dat scheelt niet alleen een kabel, maar ook kan de remotehendel van het stuur. Tevens besloten met een enkel voorblad te rijden, zodat shifter, kabel, voorderailleur en granny het toneel mochten verlaten. En zo is niet alleen de Element een beetje afgevallen, maar heb ik eindelijk een rustige cockpit
Een narrow wide blad is onderweg, maar dit is het resultaat:
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd
Klopt, die maat is super zeldzaam. Ik wilde mijn Fox laten servicen bij Bikesuspension en zag dat zij nog een Monarch hadden liggen. Kostte de hoofdprijs, maar het was nu of nooit...
De Fox is nog helemaal goed en ik moet nog beslissen of ik die als reserve hou, of dat ik er iemand anders blij ga maken.
Ik heb gelijk de bushings van de achterbrug vervangen, dus kan het fietsje weer even vooruit.
De Fox is nog helemaal goed en ik moet nog beslissen of ik die als reserve hou, of dat ik er iemand anders blij ga maken.
Ik heb gelijk de bushings van de achterbrug vervangen, dus kan het fietsje weer even vooruit.
Golden Bullitt / Rocky Mountain Element 950 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex 990 RSL / Retired: Rocky Mountain Vertex SE tribal bear / Retired: Scott Scale Ltd