Laatste onderdeel van de XC Ripley is gemonteerd en beproefd, een Absolute Black 34t Ovaal kettingblad.
IK wil voor XC in NL graag met een 36t voorblad rijden, en ook met ovale tandwielen heb ik wel ervaring. IK had nog een 34t Ovaal Boost bld liggen, maar de Ripley is voor maximaal 34t rond Boost voorblad genaakt. Ik dachtr dat het wel mee zou vallen, maar mijn 34t Oval met 3mm offset raakte de liggende achtervork.Niet getreurd, Abs Black maakt ook 0mm offest bladen, de grootste ovale die ik op voorraad vond is 34t.
plaatje: met een fraai web design springt het er ook optisch uit.
De 0mm offset plaatst de kettinglijn iets naar buiten, en dat past precies bij de meest ebruikte kransjes op snelle rondes in NL. De 34-36 betekent ook dat je iets hoger in de cassette actief bent, en dat ik de 10 en de 12 eigenlijk nooit hoef te kiezen. En in NL gebruik ik de grootste drie kransjes toch al nooit. Voor trails in het buitenland ga kan er weer een 32 of 30 voorop.
Eerdere ervaringen met Ovale bladen merkte ik er niet zoveel van. Ik heb zelfs ook ovaal en rond door elkaar heen gebruikt. Maar vanochtend heb ik de Ripley op de vaste ronde gereden en echt wel wat gevoeld van het ovale blad. Met name de interactie met de achtervering was merkbaar. Mijn eerdere ervaringen waren allemaal hardtails, dit was de eerste keer op een full suspension. En ik merkte duidelijk iets meer "bob" in de vering bij stevig trappen. Niet op de trail, maarf vooral op snelle harde paden en asfaltverbindings stukken.
Ik ben benieuwd of dat gevoel blijft als ik hem vaker gebruik, of dat ik mijn trapbeweging kan aanpassen. De bike is verder namelijk nagenoeg perfect voor snelle XC rondjes in Drenthe, was een heerlijke rit vanochtend. Vergeleken met de Alpen set-up heb ik de demper iets strakker staan, met de compressie verstelling open, Alleen op snelle sprints en asfalt gebruik ik de trail stand van de Fox demper. Lock out niet nodig met DW link.
Enjoy!!
De beatushot na de rit vanochtend (met mindere camera)