The talented mr Ripley

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
LDbike
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 09:30

Hele mooie fiets! Veel plezier er mee.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank voor alle complimenten mannen, ik zou er stil van worden.

En wat Rossi zegt, dat van die alleskunner is wel een doel van deze build. Waar het begrip "alles" ten opzichte van de spirituele voorganger (de Tallboy) behoorlijk uitgebreid is. Als gezegd slechts een kort stukje in de straat maar toch, genoeg om de range van de verstelbare veerelementen te verkennen. En het lijkt echt van XC efficiënt tot heel plush te reiken.

Hoog tijd voor een echte proefrit de komende week.

Enjoy!M
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Update en ride report van de Ripley LS. Inmiddels zo'n 300 km trails gereden 50/50 in Drenthe en in de Eiffel bij Monschau. Er zijn wat spec updates zoals voor de Eiffel een dropper post gemonteerd, de KS Lev 150mm in de stealth uitvoering. Verder een SRAM X0 crank met 30t Wolftooth blad en een 11-46 XT cassette achter. Blauwe X0 sticker wodt nog een grijze straks. DE overbrengingen bleken perfect voor de typische Eiffel klimmetjes. En het werkt met dezelfde ketting lengte als de aandrijving 36t voor met 11-40 achter die ik voor de vlakke ritten in NL gebruik. Dit is SYS dus ook een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ride report korte versie: ik ben heel tevreden met de Ripley, een heerlijke allround trailbike

Geometrie: Ibis noemt hem Long en Slack.
Slack kan ik merken, ik kom van de old skool hardtails met quick steering, en mijn Tallboy is een van de eerste, er is wel wat gebeurd met 29er geometrie. Het vergde met name op snelle singletracks tussen de bomen op de Strubben een aanpassing van de rijstijl. De eerste paar keer kwam ik vaak ver aan de buitenkant de bochten uit. Maar intussen heb ik hem in de vingers en voelt het enorm stabiel en gecontroleerd aan, maar tegelijk wendbaar genoeg.
Long merk ik niks van en dat snap ik ook wel. De extra cm van de bovenbuis heb ik op de stuurpen terug gepakt. De Ripley heeft van al mijn 29ers de korste afstand tussen hart zadel klemming en hart stuur. Maar hij heeft ook van alle bikes het breedtse stuur met de minste sweep. Al met al voelt de plaatsing van mijn gewicht in de bike heel vertrouwd.
Low merkte ik eerst ook heel goed in de heide van Drenthe. Met de Ibis heb ik meer pedal strikes gehad op mijn vaste routes dan enig andere bike, alleen de Jones komt in de buurt. Vooral te merken op smalle diepere singletrails met opstaande (heide) randen links en rechts. Hij stond wel behoorlijk zacht achter en met iets minder sag bleek het al een heel stuk beter. En in de Eiffel op de stevigere trails heb ik geen enkele rock strike gehad.

Vering Fox achter RS Pike voor
Beide veerelementen begonnen met de aanbevolen drukken en basiswaarden door Ibis en wat snuffelen op het web naar set-ups. Meteen de eerste ritten was het al heel erg goed met de achtervering. Supportive, comfortabel, rustig onder power en bij het klimmen. De achterkant trekt nergens de aandacht, doet zijn werk voortreffelijk. Stil ook, nog nooit zo'n stille eerste shakedown rit gehad. Simpel met de druk spelen voor de gewenste Sag en met de 3 standen hendel op de demper on the fly het karakter aanpassen. TOP
De Pike stak er vooral in het begin wat harsh tegen af, de Pike in vol open modus met de rebound 3-4 clicks vanaf open was nog minder soepel dan de Achterkant in de "midden" platform modus. Vooral scherpe korte rillen gaf hij ook flink door naar de handen/armen. Ik heb niet meteen ingegrepen, de nieuwe vork moet misschien ook wat ingereden worden. Maar na 100 km wel een extra Token gemonteerd, heb er nu 4 in en de druk op 80 psi of zo. En daarmee werkt het eigenlijk prima zo, vooral ook op de echte trails in de Eiffel past het plaatje. De vork laat het namelijk toe dat ik ook op de stevigere trails goed druk op de voorkant houdt, gewicht centraal "in" de bike. Ik ben nu wel benieuwd of hij terug in de XC ritten het beter doet op de korte dwars richels. Wordt vervolgd.

Spec Highlights: Ergon zadel en grips blijken erg fijn kom ik later nog eens op terug
Carbon wielen 30mm inw van Zoran, licht en precies, grip en comfort met 2,4 banden
RaRa en NoNi aan de lichte kant voor de Eiffel, het compromis voor beter klimmen.
R0 remmen en de Lev doen hun werk goed, en zijn aan mijn voorkeuren aangepast
Stuur en stuurpen doen onopvallend en goed hun werk, geen aancdacht aan gegeven
Aandrijving is top, behalve smeren ook geen seconde aandacht nodig, doet het gewoon.
De 46 heb ik eigenlijk niet gebruikt, maar een "reserve" of "bail-out" is fijn om te hebben
Mallets van CB met Five Ten Schoenen heb ik thuis gelaten, inklikken gaat te stroef.

Nog wat plaatjes van de mooie trails dan, Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Klinkt én ziet er goed uit!
Mooie sfeer en plaatjes ook. :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

TenZNL schreef:Klinkt én ziet er goed uit!
Mooie sfeer en plaatjes ook. :-q
Dank je, het was echt een prima trip, geluk met het weer ook.

De Eiffel rond Monschau is niet zo ontwikkeld voor bikers, en Malmedy is bv maar 30km verderop. Maar we hadden een locale gids, Manny , en die heeft een geweldige job gedaan. Zo'n 150km trails in 2,5 dagen met 3400 hoogte meters.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Kun je eens een plaatje maken van de ruimte die de achterband nog over heeft?
Benieuwd hoe breed de 2.4 band uitvalt icm de 30mm velgen :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sure, de oude Rara 2.4 meet 60mm breed op 1,3bar met goede clearance.

Plaatje van 1000 woorden. Is van de linkerkant, rechts is precies zo ruim.
Afbeelding
Zit de modder van de laatste rit nog op ..... :oops: :roll:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

thx! Dat maakt een hoop duidelijk :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse Alpen expeditie :winkie: Na een dagtripje vanuit leogang 2 jaar geleden heb ik nu een week in Saalbach geboekt. Ik heb enorm zin de mooie Hackleberg flow trail bijvoorbeeld. Ook met pedal power over de berg naar Bikepark Leogang rijden staat op het programma. Ik ben daar een paar keer vaker geweest op klassieke stalen hardtails. En nu dus heel benieuwd hoe de new school Ripley het doet op de mij bekende trails.

Voor de gelegenheid ook een paar updates voor de Ripley, vooral de banden. Mijn keuze is gevallen op de "nieuwe" Nobby Nics in de Trailstar compound. Vanwege Addix ook in de opruiming, bestelling is onderweg: een 2,35" achter en de 2,6" voor. Gaat passen op de wielset met 30mm interne velgen, ik ben wederom benieuwd.

En dan de techniek. Na een probleemloze Eiffel trip kreeg ik toch de Formula R0 voorrem niet meer echt vrij lopend op de floating disc. Daarom en ook voor de power een Guide van een andere bike verruild. Als de tijd het toelaat pak ik de rem achter ook nog mee. En intussen op Marktplaats bij HeuvelBikeParts een Eagle setje gescoord. Kan ik met een 32t voorop rijden ipv de 28er die ik eerder in de Alpen gebruikte. Plaatje want dit is SYS, nog zonder de nieuwe banden dus.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

In een shakedown rit gisteren deed de Eagle 12v vooral heel onopvallend zijn werk, gewoon prima. CB mallets inklikken is nog steeds matig, ga nog een plaatje onder de cleat proberen.

DPD heeft intussen de bandjes afgeleverd, toch bij Nobby Nics gebleven, die 2.6 is een mooie maat. Wat reviews van de MMary, Minions etc laten zien is simpelweg niet wat ik doe. Ik heb niet zo'n agressieve rijstijl, NNics zijn OK voor mijn favoriete flow trail afdalingen. En die paar keer dat ik heftigere stukjes opzoek rem ik wel wat eerder. Ik heb vertrouwen in de nieuwe band met veel zachtere compound en de "long & slack" geometrie van de Ripley.

En met ook nog een bidonhouder en rockguard erop ziet het er nu zo uit:
Afbeelding
Cockpit met Guide remmen
Afbeelding

XL Ibis Ripley LS, Chris King Inset 3 en RS Pike RCT3 130mm
SRAM/Bitex naven op 35/30mm carbon velgen van Zoran
Burgtec Enduro 50mm, Santa Cruz 780mm low riser, Ergon GE1
SRAM XO1 Eagle 12v schakelen, Guide RSC remmen
SRAM XX1 crank met Eagle direct mount 32t en CB Mallet DH
KS Lev Integra dropper, Specialized Phenom zadel
Schwalbe NoNi Trailstar 2,6 en 2.35, Hope floating discs

Afbeelding
Frankenbrake: SRAM caliper, Shimano adapter en Hope Schijf.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op vr 28 juli 2017, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ziet er goed uit.
Bike kan volgens mij wel iets meer aan als flow trails, zal op X-Line of Hangman 1 ook prima gaan, mits de chauffeur het aan durft :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank je, op een goeie dag pak ik die ook wel mee.

Hangman 2 en Flying Gangster in Leogang zijn vaste kost, kan ik ook nog goed op eigen kracht naar het startpunt biken. Hangman 1 heb ik een paar keer gereden, met de Solaris hardtail 8) en de Tallboy. Droog gaat het prima, al neem ik wel de sissy lines door de grote jumps. Als het nat is zijn met name de stukken met wortels wel echt tricky.

In Saalbach ken ik alleen de afdalingen van de Asitz en de Hackleberg, maar nu ga ik langer terug. En met af en toe een "uplift-dag" kijk ik wat er nog meer aan leuks is te rijden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Je gaat je daar wel vermaken, als je de hackelberg en de daarop volgende Bucheggtrail gedaan hebt ben je in Hinterglemm.
In Hinterglemm heb je nog de Z-Line, de Pro-Line en de Blue-Line, perfect om die Ibis even wat airtime te geven.
Have fun in Saalbach.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooie fiets, afmontage waar over nagedacht is en afgestemd op je eigen gebruik gezien je opmerking over de NN's. Zelf zit ik er ook zo in, maar soms betwijfel ik of iedereen vanuit die insteek tot de onderdelenkeuze op zijn fiets komt...

Ik blijf niet echt fan van veel zwart, maar da's dan ook het enige dat ik erop aan te merken heb ;-)
Voor de rest een toppertje!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Is dat een 27+/29 Pike of een standaard 'RockShox Pike RCT3 Solo Air 29'?
Aangezien je nog zoveel ruimte over hebt met een 2.6 band.

Ik wil ook een Pike kopen, zit alleen nog een beetje te twijfelen over de versie, gezien de standaard banden ruimte 66mm is, bij een 27+/29 81mm.
Plaats reactie