1st build: Pivot mach 4 | P31: Fresh parts

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat dacht ik ook.
Zonde van je achterwiel, maar dat is met een nieuwe en een setje spaken redelijk betaalbaar te fixxen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 mei 2020, 00:22 Ai...
Achterwiel en Arch Mk3 ?
Ja.
Klinkt alsof je ervaring hebt?
Dice Oldskool schreef: zo 17 mei 2020, 07:13 Ik dacht bij de titel dat er iets met het frame was. Dat gelukkig niet maar leuk is wat anders. :~
Nee, gelukkig niet. Het frame is gelukkig nog steeds goed (mag ook wel voor wat ze er normaal voor vragen)
Het is ff slikken, gelukkig rijdt miss Tenz niet zoveel.
Jurf schreef: zo 17 mei 2020, 07:18 Dat dacht ik ook.
Zonde van je achterwiel, maar dat is met een nieuwe en een setje spaken redelijk betaalbaar te fixxen.
Het achterwiel is reeds terug naar de bouwer en die heeft na inspectie al aangegeven dat de velg onder garantie (was 3 weken verlopen...) vervangen wordt. Hij gaat deze keer washers gebruiken, dat is niet hoe het moet maar het blijft volgens hem dan wel heel.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nooit leuk, maar lijkt netjes opgelost.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nette oplossing. :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: zo 17 mei 2020, 14:38 Nette oplossing. :-q
Yep, het wiel was van de week al terug. Nieuwe velg, opnieuw gespaakt en voorzien van tubeless tape (wat er niet in zat) dus al met al netjes opgelost :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

lekker man. nou weer raggen met dat ding.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurf schreef: za 23 mei 2020, 11:11 lekker man. nou weer raggen met dat ding.
Dat doet zijn vrouw ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol:
In veel gevallen is dat ook beter maar ik kan me niet voorstellen dat hij hem nooit zelf meer pakt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: zo 24 mei 2020, 14:58 :lol:
In veel gevallen is dat ook beter maar ik kan me niet voorstellen dat hij hem nooit zelf meer pakt.
FF gemist...
Tja, sinds de Propain er is, nog maar 2x. (beetje technisch klooien in de buurt) :oops:
Je hebt wel een punt, binnenkort maar weer eens een rondje doen :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Soms wil je wel eens wat klooien en uitproberen en als er dan een 29er 120mm Manitou Mattoc voor een mooi prijsje voorbij komt, kan ik het niet laten. Dus Fox 34 eruit, Mattoc erin en gecombineerd met het reserve voorwiel van de Propain de Pivot in een Mullet-jasje gestoken.

Voor degenen die niet weten wat dat is: Mullet is het mixen van verschillende wieldiameters, in dit geval een 27,5" achter en een 29" voor. Het idee is de wendbaarheid van 650b gecombineerd met de roll-over eigenschappen van een 29"voorwiel. Zoals de amerikanen zo mooi zeggen: Business at the front, party in the back.

Het eerste testrondje op Hoge Ginkel was even wennen, ook omdat ik al een poosje niet op de (korte) Pivot had gereden. Maar na 1 rondje en een paar near-miss-frontwheel-washouts was de conclusie dat de stackhoogte toch wel aan de (erg) hoge kant was. Logisch want zowel vork als wiel zijn groter dan er origineel in zit en scheelt zowat 5cm. Nadat ik het stuur flink had laten zakken, was de balans al beter maar een beetje extra finetuning (en geschiktere bandjes) kan geen kwaad.

Wordt vervolgd :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Het ziet er niet uit voor het oog maar het is wel een leuke test inderdaad. Laat ik nou tuis ook een nieuwe 29er 120mm suntour vorkje hebben liggen en een 27,5 Kona fully met 140mm voor. hmmm... :roll:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Niet heel verwonderlijk misschien,

Met die rise in het stuur en de spacer toren is er ruimte zat om de stack te verlagen. Die 5cm moet je kunnen halen zo lijkt het.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Victor1977 schreef: di 14 juli 2020, 14:19 Het ziet er niet uit voor het oog maar het is wel een leuke test inderdaad. Laat ik nou tuis ook een nieuwe 29er 120mm suntour vorkje hebben liggen en een 27,5 Kona fully met 140mm voor. hmmm... :roll:
Het verschil wordt nu ook een beetje versterkt door een 27,5x2.1 Rara vs een 29x2.35 Forekaster. En het zal er allicht beter uitzien zonder stickers op het achterwiel. Denk dat ik nog wel iets in 2.25 in de garage heb slingeren, ik zal eens ff zoeken.

Ik vond `m nu al heel leuk rijden, hij is veel speelser dan de Propain.
Heckler40 schreef: di 14 juli 2020, 14:19 Niet heel verwonderlijk misschien,

Met die rise in het stuur en de spacer toren is er ruimte zat om de stack te verlagen. Die 5cm moet je kunnen halen zo lijkt het.

Enjoy!!
Ja, het stuur is nu de volledige stackhoogte van de stem gezakt, er zit nu nog maar 1 spacer van 5mm onder dus ik kan in theorie nog eens 40mm zakken (80mm totaal). Voor m`n gevoel zal een flatbar 10-15mm) nog net even beter zijn voor de balans/druk op het voorwiel.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ik moest hier aan denken.....

Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wie verzint nu zoiets geks als een verkeerde maat voorwiel?!
(maar als het voor Loic, Martin, etc werkt dan ....)

Volgens mij komt het visueel op de foto veel dramatischer uit qua verschil dan dat het in werkelijkheid is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie