De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, dat zijn de betere verbouwingen! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat ziet er angstwekkend herkenbaar uit... en het heeft z’n weerslag op het fietsen ja, ook herkenbaar ;(
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ben nog blij dat de hele verbouwing (en mijn vrouw nog veel meer) in 2,5 maanden gedaan is.
Dan leven we weer in de woonkamer alhoewel er vast nog paar maanden werk in de kleine details zit maar dat hoeft het fietsen niet in de weg te zitten :winkie:

Het was een strakke planning maar alle deadlines zijn gehaald :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ondertussen zijn we al weer 2,5 jaar en bijna 3.500 km verder.
Weinig nieuws te melden eigenlijk ... de fiets doet het nog prima behalve de reguliere slijtage.

Vorige week merkt ik dat bij het aanzetten de ketting een licht ratelend geluid maakte ... alsof die niet lekker over de tandjes van een tandwiel liep.

Vorige week was ik voor SaSuKo op Lage Vuursche waar ik naast mijn eigen fiets ook een paar andere fietsen heb getest .... niet dat ik zoekende ben maar mijn fietsmaat wilde daar wel e.e.a. proberen en had niet eens zijn eigen fiets mee.

Eerst Hoge en Lage Vuursche achter elkaar ... toen toch maar eens een fully geprobeerd op rondje LV om te kijken hoe dat aanvoelt ... een groene Kona ... dit is echt niks voor mij. Op de korte klimmetjes viel ik zowat stil.
Daarna een Surly Karate Monkey met starre vork ook over hetzelfde LV rondje gejaagd ... dat lijkt er meer op :-D
Maar fietste niet veel anders dan mijn Stanton behalve de verschillen die je voelt door de starre vork en de grovere en dikkere (=zwaardere) banden.

Hier wat beeldmateriaal van vorige week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

I.v.m. het ratelen van de ketting e.e.a. bekeken en het ovale voorblad wat ik erop had zag er na ruim 3.000 km redelijk versleten uit.
Gelukkig had ik nog het stalen XT tandwiel 32T waar ik de fiets mee opgebouwd had en die er gisteren weer op gezet.

Dit is het ovale tandwiel zoals deze er af kwam:

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de toertocht Wouwse Plantage gedaan ... 45 km met een gemiddelde van 20,1 km/h dus ondertussen is mijn conditie weer aardig terug.
Vorige week SaSuKo was ook al 50+ km dus gaat lekker zo :winkie:

Mijn ketting was vandaag weer stil met het XT voorblad dus zal maar weer een nieuw ovaaltje bestellen.

Het was vandaag niet zo modderig als verwacht alhoewel je nooit helemaal schoon aan de finish komt als je hoopt.
Weer een lekker tochtje maar had wel wat meer onverhard mogen zijn en op de diverse klimmetjes viel het regelmatig stil omdat iemand het niet fietsend omhoog haalde ... ondertussen denk je trap eens door maar herinner mij ook wel dat ik in het begin van mijn MTB tijd ook op dergelijke klimmetjes af moest stappen :-{

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Omdat deze zomer één van mijn flat pedals zwaar begon te lopen gepoogd deze opnieuw te smeren ... helaas bleek het moertje achter het kapje aan de buitenkant niet gemaakt om los te maken en opnieuw te smeren.
Draaide alleen het schroefdraad in de moer kapot dus einde verhaal.

Dan maar verder gereden op clicks maar er moesten ook weer flats komen.
Aangezien mijn ovaaltje ook versleten was en nu de Black Friday deals er weer aan kwamen daar gebruik van gemaakt.
Superstar Components had nu 25% BF korting ... in 2016 heb ik toen nog mijn wielset voor deze Stanton met 30%besteld ... het is blijkbaar niet altijd feest :lol:

Afbeelding

Eerst begonnen met het ovalen blad ... vorig jaar had ik er ook een 26T binnenblad opgezet voor de Ardennen welke ik er handmatig op kon leggen en had ik toen in de 2e helft van de 68+ km wel nodig :o

Nu blijken de tandwielen wel erg dicht op elkaar te zitten en mijn ketting kan dus niet meer op het kleine blad dus die er maar weer afgehaald ... hier in NL heb ik die toch niet nodig.
Ik had even geen rekening gehouden met een andere offset t.o.v. het eerdere AbsoluteBlack ovaaltje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de pedalen moest ik nog wel alle boutjes erin schroeven.
Pas bij het 2e pedaal realiseerde ik mij dat ze 2 lengtes meeleveren ... dan krijg je dit resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Kort is voor mij lang genoeg dus alles op kort gezet.

Ik kan weer even vooruit :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Altijd handig die Black Friday deals. Vooral voor wat "klein spul" zeg maar.
:-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik moest even zoeken waar mijn topic gebleven was ... de laatste reactie was alweer meer dan een jaar geleden :~

Mijn fiets was weer eens toe aan een broodnodige wasbeurt en aangezien het ook heel lang geleden was dat ik alles los had en gecontroleerd leek het mij ook wel de moeite om de fiets helemaal uit elkaar te halen tot aan het laatste boutje.
Zo ver uit elkaar is de nog niet eerder geweest behalve tijdens de opbouw 4 jaar en 4.000 km's geleden :winkie:

Nadat de fiets gewassen was deze uit elkaar gehaald ... helaas ging het loshalen van het achterwiel niet helemaal zoals de bedoeling was want draaide de hendel van de as af maar de as zelf bleef muurvast zitten.
De griptang op het draadeindje werkte ook niet ... toen maar een plat kantje gevijld en de as in de andere dropout voor de zekerheid een beetje kruipolie gegeven en in laten trekken. Daarna kwam deze gelukkig los maar de steekas kan nu de prullenbak in.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de voorvork aangekomen bleek dat de balhoofdlagers ook hun beste tijd hadden gehad.
Net een bestellinkje gedaan bij Stanton voor een nieuwe steekas en replacement lagers dus hopelijk heb ik die deze week nog binnen ... zal vanaf 1 januari wel langer gaan duren maar nu (hopelijk) nog geen last van de Brexit.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook een aantal lakbeschdigingen en toen ik laatst bij de modelbouwzaak allemaal van die kleine potjes verf zag zat daar ook mijn kleur tussen. Zal van de week eens een poging wagen om de beschadigingen bij te toppen.

Afbeelding

Afbeelding

Op naar de volgende 4 jaar :D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Steel is real, en elke bike heeft op zijn tijd TLC nodig

laat wel goed zoen dat steekas achter echt robuuster is dan zo'n klein draad-eind.
Doe je ook nog wat frame-saver of Brunox in de buizen nu je hem helemaal vrij hebt?

Blijft een top kleur dit voor elke bike, elke keer dat ik deze zie valt me dat weer op. :bier:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Thanks :-D

Het frame heeft af fabriek al een interne coating.
Dat zie je ook aan de zwarte kleur in de bracket.
Ik heb in het begin wel meteen de achtervork intern met lijnzaadolie ingespoten dus hopelijk blijft het roestmonster nog ver weg.

Afbeelding
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Blijft een gaaf frame, gave kleur en een dikke fiets..
En leuk dat je hem eens even helemaal uit elkaar haald om er straks weer lekker van te genieten.. het is ook fijn om in de winter dit soort dingen te doen :D
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dank je ... en ja, straks rijdt dat natuurlijk weer super :winkie:

Vanochtend al van Stanton de track&trace ontvangen en volgens de Royal Mail heeft het pakketje het land verlaten ... kijk dat schiet tenminste op :-q

Vanavond even in de weer geweest met wat lak en een tandenstoker.
Het blikje verf iets voorverwarmd (de koopkplaat in de keuken wat nog heerlijk handwarm dus daar even opgezet) en zie onderstaand het resultaat.

In de garage is het maar 10 graden dus het drogen zal niet zo heel erg snel geaan maar heeft nu geen haast.
Later van de week het overschot aan lak wegschuren, heb daar een mooi klein blokje voor en dan nog even polijsten.
Zo komen mijn detailing materialen weer goed van pas, ik heb ooit redelijk fanatiek mijn auto's gepoetst dus heb genoeg spullen in huis 8)

De kleur is geen 100% match maar als het overschot aan lak weg is en het alleen maar het putje van de steenslag / ketting gevuld is dan zie je er waarschijnlijk zeer weinig van als je niet weet waar het zit.

Hier de bovenbuis, schade kwam door de schakelhendel op het stuur.:

Afbeelding

En de liggende achtervork meteen de eerste rit verooorzaakt voordat ik daar bescherming had.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Mijn fiets ligt nog steeds helemaal uit elkaar wachtende op onderdelen.

Op een ander forum waar ik ook actief ben was toevallig een topic over de lange transporttijd uit Engeland via de Royal Mail pakketpost.
Zoals de anderen daar heb ik ook als laatste melding (in mijn geval van van woensdag de 16 december) "Item has left the overseas International Processing Centre" wat suggereert dat deze Engeland verlaten heeft en allang in NL moet zijn.
Ik weet dat de PostNL het nogal druk heeft de laatste tijd en ervaringen van anderen zijn dat 3 weken met uitschieters naar 5 weken uit Engeland niet ongebruikelijk is :~
Hebben anderen hier ook dergelijke ervaringen met fietsonderdelen ?

De oude balhoofdlagers kunnen nog wel gebruikt worden maar de steekas liever niet.
Natruurlijk kan ik deze weer met een tang vast zetten voor nood maar heb nu toch maar besloten nog een extra steekas te bestellen.
In dit geval eentje van de Decathlon hun huismerk Rockrider, heeft de juiste langte en schroefdraad en voor 15 Euro is een extra "Stealth" steekas nooit teveel :winkie:

Ik heb bijna alle bekende webshops bekeken maar wat laten ze je vaak helemaal in het donker wat specificaties van de steekassen betreft.
Vaak genoeg staat er helemaal niets genoemd zoals lengte of draadlengte en pitch.
Dan denk ik de juiste as gevonden te hebben maar door het ontbreken van bijv. de pitch van het draad durf ik het toch niet aan om te bestellen.

Decathlon zal waarschijnlijk ook pas na oud-en-nieuw leveren (2 jan is hun opgave) maar nu heb ik tenminste een backup ... nog maar even afwachten :(
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bummer

Jouw spulletjes staan misschien in een vrachtwagen rond Dover in de file?
Transport vanuit de UK was voor die blokkade ook al onbetrouwbaar.

Heb je nog een bike om op te rijden?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ja, maar deze zijn niet echt voor het bos :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Verder kun je hier in Zeeland ook mooie rondjes over de weg maken dus zal wel mijn fiets km's blijven maken :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Om vandaag toch maar nuttig te besteden ben ik maar met het afwerken van de lak begonnen.

Eerst met een schuurblokje het teveel aan verf weggeschuurd:

Afbeelding

Ik had nog een fles Scratch Remover waarvan ik nog kon herinneren dat ik daar ooit een krasje op de motorkap van mijn rode VW Corrado G60 heb weg gepoetst (ca. 1996) en toen was die fles al een paar jaar oud.
Goed spul dat Fishermans Friend ... euhhh ... Turtle Wax :winkie:

Afbeelding

En na wat poetsen zagen de llakbeschadigingen er nog zo uit.

Afbeelding

En heb maar meteen mijn hele frame gedaan ... de lak had overal wat swirls en nu is de kleur weer mooi diepgroen met hoogglans afwerking :-q

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie