De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat je vanwege de breedte de 2.35 voor wilt doen snap ik, maar de Trailstar compound is dan weer bij uitstek bedacht voor het voorwiel. En de speedgrip voor de achterkant, ik denk dat ik het ook op die manier zou doen. De zachtere compound levert je meer (grip) op dan die marginale extra breedte denk ik.
Bovendien het extra volume achter, net ietsje meer comfort op een hardtail.

Ideaal is natuurlijk een 2.35 Trailstar voorop ;-)
(da's mijn eigen setup)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Volgens mij zijn het 2x dezelfde banden ... alleen sinds de nieuwe Addix benamingen sinds 2018 lijkt het niet zo.

Is het niet zo dat Trailstar nu Speedgrip heet ? .... of ben ik het spoor kwijt ... dat kan natuurlijk ook ... haha

Aanvulling:

Ik weet niet hoe het komt maar ik zat met Trailstar in mijn hoofd (wellicht verkeerd op MP benoemd ??) maar nu ik nog eens naar de 2.25 band kijk is het een Pacestar compound ....
Dan klinkt het logischer dat Pacestar (oud) en Speedgrip (nieuw) toch dezelfde compound zijn.

Van de Schwalbe site:
Addix Speedgrip, blauwe herkenningskleur: De compound die aboluut het breedst inzetbaar is, een nagenoeg universele compound. Ideaal voor Cross Country, All Mountain en Trail. De levensduur is 62% langer dan bij zijn voorganger PaceStar en de grip is met 35% verbeterd.
Dus zowel de 2.25 en 2.35 zijn voor dezelfde toepassing.
Gezien de betere grip (al 35% klinkt wel heeeel erg veel) zet ik de 2.35 toch voorop :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Van de week heb ik de wegbanden van mijn 29” zelfbouw wielen gehaald (de Maxxis Grifter’s staan nu in het Te Koop forum) en een setje Nobby Nic Evo tubeless gemonteerd.

Voor een 2.35 in de nieuwe Addix Speedgrip uitvoering en achter een 2.25 in de 2017 PaceStar uitvoering.
Waarom 2 maten ? .. ik heb ze beide relatief goedkoop kunnen scoren via MP en hier in het Te Koop forum.

De 27.5” wielen met de 2.6 brede Rocket Ron blijft mijn XC set voor in NL en deze 29” set is voor de Ardennen die in september in de planning zit.
Wellicht dat het grovere profiel van de winter nog van pas zal komen .. we zien wel ...

De 29” wielen staan ook niet verkeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen ook een ander zadel gemonteerd.
Laats fietste ik een stukje op de Trek Caliber Pro van mijn fietsmaat en toen merkte ik hoeveel makkelijker ik over de achterkant van zijn zadel kon zakken bij een dropje.
Op mijn eigen zadel gaat dat een stuk moeilijker omdat die van achteren wat breder is en daar ook iets omhoog loopt.

Een kijken hoe dit bevalt .. hopelijk biedt dat mij straks in de Ardennen wat meer bewegingsvrijheid.
Eerste proefritje moet nog volgen :wink:

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oystein schreef:... en toen merkte ik hoeveel makkelijker ik over de achterkant van zijn zadel kon zakken bij een dropje.
Dropper :-D
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kuch"dropper"kuch.... ;-)

edit: Wat Lars zegt dus :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik weet het ....
Nu even andere prioriteiten :o

Moet ook weer niet te makkelijk worden ... moet dit oude lijf (51) nog niet al te veel verwennen :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Fijne bandjes die Nobby Nics, heb er net 2 weken Eifel en Hoch Sauerland op zitten.
Van singletrail tot schotterpiste, van bospad tot bikepark. ga je plezier van hebben.

Blijft een heel mooi frame de Sherpa, en een prachtige kleur ook

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik vind mijn nieuwe 2.35 voorband bijna net zo dik als mijn 2.6 set dus de schuifmaat er even bij gepakt.

De 2.6 op een 29mm velg (binnenbreedte) meet 62 mm op de noppen en op de bolling. (27.5” velg)
De 2.35 op een 24mm velg meet 58 mm op de noppen en de bolling. (29” velg)
De 2.25 op ook de 24mm velg meet 54 mm op de noppen en op de bolling.

Gezien de ruimte die ik nog overal heb zou zelfs 29x2.6 prima passen en achter zelfs nog breder :winkie:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

29 staat hem indd ook gewoon prima! Dat er eigenlijk zo weinig verschil van 2,35 naar 2,6 is verbaast me wel een beetje.. ook omdag de 27 velg een stukje breder is zou je toch zeggen dat de band ook al vlug wat breder wordt.
Krijgen we straks wat fotos te zien van het tripje ook :D
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De 2.6 is een Rocket Ron dus wellicht dat die van zichzelf al anders gevormd is t.o.v. een Nobby Nic.
De Rocket Ron valt blijkbaar smal want 62 mm komt overeen met ca. 2.45 ....

Foto’s van de Ardennen trip zullen natuurlijk volgen :-q
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Wat een vet frame met mooie details. Kan de 'clean look' van de gehele fiets ook waarderen met een paar mooie kleur accenten.

Waarom heb je uiteindelijk voor de Stan Flow's met SSC naven en SRAM body gekozen ipv de XM481 met DT 350s en XD body? Het zal lood om oud ijzer zijn, maar ik zit ook op het punt een vergelijkbare set te laten bouwen. CL/6-bolt, Hope/DT, Flow Mk3/XM481, zoveel zal het elkaar niet ontlopen maar het is leuk om er over na te denken.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dank je, ik ben er zelf ook erg blij mee.
Het is heel bevredigend zelf alles bij elkaar te kunnen zoeken en zelf op te bouwen :-q

Ik had net het frame besteld (eind 2016) toen ik bij SSC de Black Friday deal voorbij zag komen met 30% korting op alles.
Zo heb ik deze wielset voor 250 GBP kunnen bestellen wat natuurlijk een heel nette prijs was.
Ik heb zelf de naven en velgen uitgezocht en is zo samengebouwd aangeleverd.
Loopt na 1,5 jaar fietsen en 2.500 km verder nog als een zonnetje.

Ik denk niet dat je met DT350 en ca. 30mm velgen makkelijk in de buurt van deze prijs gaat komen.
Als je nog tot november kan wachten komen ze vast weer met een dergelijke actie :winkie:

De 29” wielen heb ik zelf gebouwd met kwalitatief goede China naven en Mavic XM824 velgen.
Hiermee bleef ik zelfs ruim onder de 250 Euro dus wat fat betreft kun je het zo gek maken (of budget) als je zelf wilt 8)
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Het gaat om een 27.5" setje, maar inderdaad bij ActionSports.de kom je ook al op €499 voor DT350's/XM481/DT Comp Race spaken en TL tape. Voor die €200 verschil zou ik ook best wat concessies willen doen voor de naven en het gewicht ;).
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Gisteren ben ik met mijn fietsmaat naar de Ardennen geweest.

Op basis van de GPX file van de toertocht VTT Francorchampionne (gereden op 1 juli) deze tocht nagereden.
Startend in Francorchamps richting Stoumont, Coo, Trois Points, Stavelot en weer Francorchamps.

Afbeelding

Pfff .. wat was dat pittig … en ook hier zat het venijn in de staart :o
Vanaf Coo bijna 300 meter klimmen en daarna vanaf Trois Points nogmaals zo’n klim .. in deze 2e grote klim begon de verzuring / kramp al een beetje toe te slaan en twee steile stukken met veel lossie kiezels e.d. toch maar gelopen. Ook de laatste klimmen vanaf Stavelot een keer afgestapt .. daar hielp mijn 26T voorblad niet meer :-{
De ketting had ik al bij Coo op de 26T gelegd en is er sindsdien niet meer vanaf gekomen.
Maar uiteindelijk de tocht van 67 km en 1.700 hm volbracht in net onder de 5,5 uur.

Maar wat een heerlijke fiets die Stanton … ik merk dat die hier echt voor gemaakt is .. ook over kei paadjes hard naar beneden en steile stukken zeer stabiel.
De slack geometrie maakt het stevig bijremmen met het voorwiel geen nerveuze reacties want soms was het te steil om met alleen achter de snelheid er voldoende uit te halen.
De Nobby Nic’s zijn ook erg goed bevallen en gaven veel vertrouwen.

Heb wel een mijn achtervelg beschadigd op een snel stuk naar beneden waar ik een stootlek had … niet op de band maar door het kleine deukje in de velg (je moet echt zoeken om die te zien) liep daar de lucht en latex weg.
Gelukkig binnenbandje en CO2 mee dus snel weer verder en beide zijn wij ongeschonden uit de strijd gekomen.

Borgoumont
Afbeelding

Lunchen in Coo
Afbeelding

Uitzicht boven Coo (na bijna 300 meter klimmen)
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ha, bekend terrein en bekend uitzicht! Prima plek om de bike uit te laten!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie