Rocky Mountain Thunderbolt 790 BC Edition

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Ken je dat? Je zit te denken aan iets leuks... ...maar mag niet te veel kosten... dus je gaat het internet afstruinen. Ik dit geval wilde ik een XC (Cross Country) mountainbike voor hier in de buurt. De huidige Enduro-MTB is ook erg leuk, maar ik wilde iets meer ''touring'' fun.

Eerst wilde ik een LTHT (Long Travel HardTail) van Orangev (de Crush 2015), maar met een scheef ook bleef ik ook naar een all time favoriet kijken, de Rocky Mountain Thunderbolt. Ik had al vaker gekeken naar de Thunderbolt. De eerste avond op internet stuitte ik (per toeval?) op mijn droombike, de Rocky Mountain Thunderbolt 790 "BC Edition". In Zuid Duitsland stond er 1 van 2015 voor echt een heeeeele leuke prijs. Ik kreeg het gewoon warm toen ik dat pareltje zag staan, en met de juiste maat en juiste prijs was ik eigenlijk al om. Eigenlijk wel iets boven het beoogde budget, maar het engeltje op mijn linkerschouder en het duiveltje op mijn rechter waren het eigenlijk rerlatief snel met elkaar eens. Doen!!
PS: dat die twee het zo snel met elkaar eens zijn is UNIEK, dit keer geen lang getwijfel.

Dus gebeld en besteld. Vrijdagavond alvast die kant op gereden om vlakbij te overnachten, en zaterdag de fiets opgehaald. Ge-wel-dig weekend gehad... Alleen dat ''avontuur'' van ophalen was al de moeite waard.
Vandaag de eerste rit gemaakt. Ik hoor Alex, van Rocky Mountain nog zeggen op youtube: "We have built a XC-bike that you can use a racebike, and we ended up with a bike that is jumpy fun and playful, that you can race and play with... and just for having a great time in the woods". En potverdrie wat had die gelijk!! Deze fiets IS echt playful en setup is echt perfect voor de NL bossen. De 1x11 SRAM aandrijving schakelt echt lekker. De Shimano ICE-tech XT remmen vielen in het begin wat tegen, maar na inremmen staat dit ding binnen no-time stil. Ook de 120mm achtervering en 130mm voorvering zijn geweldig. Maar vooral de gehele geometrie is gewoon echt geweldig voor het snelle bochtenwerk.

Nu maar niet meer te snel denken aan iets leuks.... en anders... tot het volgende avontuur! PS: Never mind de rode pedalen, die zijn van mijn oude Cube. De zwarte Race Face Aeffect staan in bestelling.

Specs:
Fork: Rockshox Pike RCT3 27.5. 130mm
Shock: Rocksox Monarch RT3 Debonair Custom BC valved
Shifters: Sram X01
Rear Derailleur: Sram X01
Cassette: Sram X01 11sp
Brakes: Shimano XT w/ ICE TECH 180mm
Hubs: STAN’S 3.30 disc
Rims: Stans ZTR Flow Tubeless Ready
Crankset: Race Face Turbine
Tires: Maxxis Ardent EXO 27.5″ X 2.4″
Stem: Race Face Turbine 35mm 6° X 50-70mm
Saddle: WTB Silverado SLT Titanium
Seatpost: Rockshox Reverb Stealth

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door triple nickel op zo 18 september 2016, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

very nais...en die kleur WOW
We Are Basta
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Heel mooi apparaat! Nodigd uit om te spelen!

Goed dat je engeltje en duiveltje het eens zijn geworden :wink:
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Prachtig apparaat, die Thunderbolt. Meestal niet de eerste fiets waar je op uitkomt als het niet teveel mag kosten :-D
Maar als het XC moest zijn, waarom dan niet een Element (of Vertex, de hardtail versie)?

Kun je al iets zeggen over de verschillen met je Altitude? Niet teveel overlap?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

:kiss: :winkie: :kiss:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Duivels, wat een mooi ding.
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Cyclist schreef:Prachtig apparaat, die Thunderbolt. Meestal niet de eerste fiets waar je op uitkomt als het niet teveel mag kosten :-D
Maar als het XC moest zijn, waarom dan niet een Element (of Vertex, de hardtail versie)?

Kun je al iets zeggen over de verschillen met je Altitude? Niet teveel overlap?
Inderdaad, qua kosten (Engeltje/Duiveltje verhaal) was dit niet de bedoeling, maar kon dit niet laten schieten. Overuren moeten dit weer compenseren, dus zal er ff voor moeten doorbijten.

Verschillen met Altitude. De Thunderbolt is met z'n 12,9kg 800gram lichter dan de Altitude. Gisteren een rit van 65km gedaan, en de Thunderbolt is wat meer ''speels''. Hij is ook wat kleiner dan de Altitude. Beide zijn in maat 'Large". Ik heb nog niet echt kunnen afdalen, maar in de bossen is de Thunderbolt wendbaarder dan de Altitude.

Je zou kunnen zeggen de Altitude is een speelse jonge Labrador, en de Thunderbolt een Jack Russel met ADHD. :lol:

Voor de touren kan er op de Thunderbolt een bidon van 750ml mee, waar bij de Altitude het met 500ml moet doen. Verder zijn de fietsen wel overlappend.
De Thunderbolt heeft 1x11, ik merk dat als er geklommen moet worden, de ketting dus op het grootste blad, deze best scheef komt te liggen, waardoor de Thunderbolt even laat horen dat hij het moeilijk heeft. (kraken bij extreme krachten) Kan ook nieuwigheid zijn.

Verder remt de Altitude met zijn X0 Avid remmen icm Swissstop remblokken beter dan de Shimano XT ICE tech (beide 180mm rotors). Kan ook zijn dat deze ng niet ingeremd zijn.

Qua looks blijft de Altitude (2014 799MSL) de mooiere fiets, het zwarte frame met zijn zwarte letters en spuitwerk geeft wat meer details prijs dan het blauwe van de Thunderbolt. Maar de Altitude is dan ook Custom built, naar mijn smaak... :P

Blij met allebei. Waarbij de Altitude denk ik vaker de modder in gejaagd gaat worden dan de Thunderbolt.

Waarom geen Element? Kort maar krachtig: Ik wil geen 29'er. En een Hardtail heb ik jaren op gereden, maar prefereer toch een fully ivm comfort. Ben ook niet meer de jongste..

Fazit: Als er ooit een Thundertude of Altithunder :~ komt moet ik maar met weer eens achter op m'n hoofd krabben.

Vandaag de Race Face Aeffect pedalen gemonteerd en morgen komt de invisiframe kit binnen en daar ga ik de Thunderbolt mee beschermen... in 1,5 jaar tijd heeft de Altitude toch wel wat krassen verzamelt..

Ik zal dit topic blijven updaten met foto's.
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Zoveel fun dit fietsie :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Filmpje: https://goo.gl/qctvJy
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Vind het filmpje wel mooi gemaakt met de beelden en routekaartje afgewisseld.
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Prachtige fiets :-q
Heb zelf paar weken terug de 750 (2016) gekocht en ook zeer tevreden.
Hoe lang is jou stuurpen, je frame maat en eigen lengte? Zit erover te denken een kortere pen te monteren, heb nu maat L met 75mm pen, lengte 179cm.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

Wauw. laat je even weten wanneer je hem zat bent. dit is zo ongeveer ook mijn droombike om te hebben naast mijn hardtail:D
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik meende dat ik hier toch had latenw eten het een geweldig mooie kleur te vinden..

Bij deze, wat een mooie uitvoering. (bijna) niets aan doen :-q
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

lksurf schreef:Prachtige fiets :-q
Heb zelf paar weken terug de 750 (2016) gekocht en ook zeer tevreden.
Hoe lang is jou stuurpen, je frame maat en eigen lengte? Zit erover te denken een kortere pen te monteren, heb nu maat L met 75mm pen, lengte 179cm.
Goede keuze de 2016 750!! Mooi hoor.

Om op je vraag terug te komen, mijn stuurpen is de RACE FACE TURBINE 35MM 6° X 50-70MM, die standaard erop zit. Frame maat L en ik ben 184cm.

Ik ben uiterst tevreden met de handling. :-D
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

dank je triple, heb inmiddels een 60mm stuurpen besteld. Ben benieuwd.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Plaats reactie