Via de Bulls Copperhead 3 (na testritjes toch voor 29” gekozen) en de Radon ZR Team 29 8.0 (na teleurstellende service andere afweging gemaakt) ben ik uitgekomen bij de Grand Canyon AL SL 6.9.
De 2x11 en de + van shadow+ zitten daar niet op, maar wel een Rockshox Reba wat weer beter is dan de Bulls en Radon. Ik kwam er ook achter dat ik het aantal kransjes achter eigenlijk niet heel belangrijk vind, ik wil gewoon double rijden. En aangezien je 2x10 bijna niet meer ziet op nieuwe fietsen, ging ik aanvankelijk voor 2x11. De Canyon heeft echter 3x10, dus met een andere crank heb ik hier gelijk 2x10 van gemaakt. De specs zijn verder niet verpletterend. Daarnaast staan er al een aantal op dit forum. Maar ik heb mijn best gedaan op de foto’s en dergelijke .
Unbox
https://youtu.be/X3LzMNIUSfY" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto’s
In maat S is het frame opvallend sloping, daar houd ik van.
Vind ikzelf mooier dan de SLX triple, maar smaken verschillen.
Voor als je het type nog niet wist.
Wielsensor past net...niet eigenlijk
Specs
(afbeelding niet maat S)
En Shimano PD-MX80 Saints pedalen.
Eerste rit
De eerste rit heb ik op MTB Tracks Oosterhout gemaakt, mijn thuisrondje. Er zijn t.o.v. mijn vorige fiets teveel variabelen veranderd om precies te weten wat zorgt voor wat, maar dit zijn mijn bevindingen.
- Comfort leek aanvankelijk niet echt beter, maar ik denk dat ik meer dan voorheen in het zadel bleef. Conditioneel was het ook geen goede rit, dan ga je nog meer blijven zitten. Op notoire hobbelstukken was het overduidelijk beter. En dit kan met het finetunen van bandenspanning, druk in de vork en het inwerken van de vork alleen maar beter worden.
- In bochten geeft de fiets meer vertrouwen.
- Ondank de overstap van 26” naar 29” mis ik niks aan speelsheid. Wielbasis, lengte van de chainstay en reach zijn dan ook ongeveer hetzelfde. Het extra vertrouwen in de bochten maakt het eerder makkelijker in krappe bochten.
- Op korte klimmetjes heb ik het idee meer momentum mee te nemen of vast te houden. Bij bijna stilvallen slipt het achterwiel minder snel door.
- Rul zand is makkelijker.
- Dropjes voelen veel zekerder. Dit kan ook (deels) komen doordat het zadel 1-2cm lager staat (max hoogte met standaard pen), maar ik denk vooral door de hogere stack.
- Of het zit allemaal tussen mijn oren, wat ook goed is, het gaat om de ervaring.