Commencal Meta 650b Hardtail (Fatsoenlijke foto's - Pag. 13)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Huidige staat van de fiets via deze link naar pagina 13!

Afbeelding



__________________________________________________________________________________________________________________



Het is zo ver, ik kan u voorstellen aan een nieuwe fiets! Of nou ja, in ieder geval een nieuw frame...

Het verhaal
Tja, waar zal ik beginnen? Ik denk dat ik ongeveer een jaar geleden (of misschien zelfs al langer, ik heb eigenlijk geen flauw idee) begonnen ben met het mountainbiken. Omdat ik nog niet zeker wist of het echt mijn ding was, besloot ik om goedkoop te beginnen met een tweedehands Giant Terrago. Leuk fietsje voor een mooi prijsje. Ondertussen al het een en ander veranderd, ik merkte dat ik de smaak te pakken kreeg en 'beter' ging rijden, of in ieder geval kon ik steeds meer leuke speelse dingen doen. Dat maakte onder andere dat ik zachtjes aan ging nadenken wat de volgende stap zou zijn in het MTB-wereldje. Deze fiets houden en upgraden? Of toch naar iets anders? Aangezien ik nog studeer was budget echter een beetje een probleem.

Een tijdje terug opende ik een topic in bike-advies over hoe nu verder met mijn Giant. Een aantal leden raadde mij aan om eens te kijken naar een 650b frame. Een mooie tussenweg tussen 26" en 29". Een ander (groot) bijkomend voordeel was dat ik zo gefaseerd over kon stappen. Eerst het frame, en daarna de vork en de wielset een keertje. Uiteraard is het niet ideaal om met 26" wielen in een 27.7" frame te rijden, maar voor tijdelijk gaat het wel.

Eigenlijk was ik nog helemaal niet van plan om op slag en sprong over te gaan naar een andere fiets, zo rond de zomervakantie ergens was mijn planning. Totdat TSTM me tipte dat Pat mogelijk nog een frame had staan dat stof stond te happen. Even een PB'tje gestuurd en van het een kwam het ander, en nu dus dit topic. :wink:

Het frame
Zoals de titel al verraad gaat het om een Commencal Meta 650b hardtail frame. Persoonlijk vind ik Commencals schitterende fietsen, maar had altijd het idee dat dit financieel niet haalbaar zou zijn. Totdat Pat kwam, he made me an offer I couldn't refuse, en toen was de knoop snel doorgehakt. In de auto naar het verre zuiden toe om 'm op te halen, en sindsdien ben ik dus de trotse bezitter van dit frame.

Aangezien plaatjes meer zeggen dan lappen tekst, een aantal foto's. De camera had nogal wat moeite met de kleur van het frame (en ik had moeite met de camera, nog nooit een spiegelreflex in m'n handen gehad), dus jullie moeten maar even geloven dat het heel mooi is allemaal. :winkie: Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleur op de foto's is allemaal erg licht, onderstaande foto weer iets te donker, de kleur zit in real-life er een beetje tussenin:
Afbeelding

Zoals te zien is ziet het frame er nog keurig uit, hij heeft weinig te verduren gehad, van een oud oma'tje geweest... :winkie:

Opbouw
Het frame staat inmiddels al een tijdje bij mij in de schuur, maar vandaag had ik eindelijk eens tijd om een beginnetje te maken. Snel even de eerste zaken overgezet van de oude fiets naar dit nieuwe frame om te kijken hoe het wordt:
Afbeelding

Lekker lekker! De laatste onderdelen zijn nog onderweg uit Duitsland, komend weekend hoop ik tijd te hebben om 'm af te bouwen. De gigantische stapel spacers onder de stuurpen worden t.z.t. nog wel een keer verholpen denk ik, eerst maar de rest afbouwen.

Tijdens het opbouwen liep ik echter wel tegen een tweetal probleempjes aan. De eerste is de vork in het balhoofd plaatsen. Aangezien dit nog een non-tapered vork is die in een tapered balhoofd dient te komen, heb ik via een ander forumlid netjes een conversie-ring hiervoor overgenomen. Tijdens het plaatsen viel me alleen al op dat de ring nogal losjes in het balhoofd lag, er zat flink wat speling op, veel meer dan bij de gewone crown-race die bij het balhoofd zat. Nu had ik al ergens op internet gelezen dat dit wel goed kwam als je de topcap vast zet, dus maar gewoon door met bouwen. Topcap etc. er allemaal op en vast draaien maar. Het probleem is echter dat ik de topcap zo strak moet zetten om de speling eruit te krijgen, dat het stuur amper meer draait. Dit lijkt me toch niet helemaal de bedoeling? Wie weet wat er mis gaat? Het gaat om deze ring:
Afbeelding
(Het bruine spul wat je ziet is koperpasta dat ik heb gebruikt om die crown race erop te krijgen, excuszi voor het niet schoon maken)

En deze headset:
Afbeelding

Wie weet er raad? Op deze manier valt er niet mee te fietsen, beetje een domper op de feestvreugde.

Het tweede probleem waar ik tegen aan liep was dat één van de bladboutjes op de crank niet los wilde komen. Van Patrick kreeg ik het commentaar dat een triple setup toch eeeeeecht niet meer kon. Hij gaf een oud blad mee om daar een bash guard van te maken. Toen ik de boutjes van mijn crank los wilde draaien draaide een van de moertjes echter vrolijk mee. Ik kan er ook geen schroevendraaier aan de achterkant in parkeren doordat het boutje er doorheen steekt. Is hier een trucje voor?

Dat was het voor nu, als ik meer te melden heb zien jullie het wel verschijnen! Hopelijk kunnen jullie me helpen met de kwesties hierboven.
Laatst gewijzigd door Kartoffel op za 6 mei 2017, 19:13, 8 keer totaal gewijzigd.
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

Kartoffel schreef:
Het tweede probleem waar ik tegen aan liep was dat één van de bladboutjes op de crank niet los wilde komen. Van Patrick kreeg ik het commentaar dat een triple setup toch eeeeeecht niet meer kon. Hij gaf een oud blad mee om daar een bash guard van te maken. Toen ik de boutjes van mijn crank los wilde draaien draaide een van de moertjes echter vrolijk mee. Ik kan er ook geen schroevendraaier aan de achterkant in parkeren doordat het boutje er doorheen steekt. Is hier een trucje voor?
geen truucje, maar wel een tooltje (tenminste, als je de redelijk standaard bladboutjes hebt). Kost weinig: https://www.bike-components.de/en/Shima ... 21-p19820/" onclick="window.open(this.href);return false;
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Heb je wel een crownrace overgenomen met dezelfde (graden)hoek als het lager?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Maak anders eens een foto van de twee balhoofd-vork ringen langs elkaar.
Grote kans dat wat KleinP zegt de hoek niet klopt.
Want je zou het normaal aan moeten draaien zoals een gewone conversie ring.

En de kleur. Zet hem in de donker eens onder een blacklight!
Dan weet je echt niet wat je ziet ;)

Bouwen schiet aardig op (Y).

Veel plezier als hij klaar is :)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

@mda, thanks! Als ik daar nog een keer wat bestel dan gooi ik 'm er gelijk bij!

@KleinPalomino, klink ik heel stom als ik zeg dat ik geen flauw idee heb? :oops: Hoe meet ik die hoek op? Of is dat niet te doen? Misschien zegt deze foto meer?
Afbeelding
De vorm is niet identiek, betekent dat dat ik een andere crown race moet hebben?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De crown race die op je vork zit is duidelijk kleiner, daar komt dus ook de speling vandaan. Je zult er een moeten hebben voor jouw headset.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nice frame, dat gaat een mooi fietsje worden 8)
Pashley 24Mhz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 11 augustus 2006, 19:36

MacReal schreef:De crown race die op je vork zit is duidelijk kleiner, daar komt dus ook de speling vandaan. Je zult er een moeten hebben voor jouw headset.
Is ook mij idee.

En van de tandwielboutjes. Beetje olie op de achterkant laten druppelen en even laten indringen, zo lukte het bij mij vorige week :-q
Fly like a butterfly, sting like a bee
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank voor de reacties heren! TenZNL, ik denk het ook :wink:

Zou ik misschien beter naar zoiets op zoek kunnen gaan?
Klik (i.v.m. grote foto)
Een Hope ring die dan tussen je vorkbuis en crown race komt. En dan gebruik ik gewoon de crown race die bij het balhoofd zat. Heeft iemand er nog een liggen toevallig? Of weet iemand een adresje waar ik'm kan bestellen zonder dat 'ie gelijk twee keer zo duur wordt door de verzendkosten?
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Zo, en de eindstand na vandaag:
Afbeelding

Voor en achter 2.4 bandjes erom gelegd en de boel voor de foto even in elkaar gehangen (zadelpen hangt bijv. met een tie-wrap op de klem :wink:), wordt een mooi fietsje denk ik zo. Ik kan niet wachten op de eerste rit.

Zojuist ook bij Mantel zo'n conversiering van Hope besteld zodat ik de crown-race die bij het balhoofd zat gewoon kan gebruiken, dan zit ik zeker weten goed. Als het goed is komen morgen ook de laatste onderdelen binnen, met een beetje geluk kan ik dan komend weekend de fiets afmaken...
Scale60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 16:18
Mijn mountainbike: On*One 456EVO2 :)

Ziet er nu al goed uit :-q
Ben erg benieuwd naar je "first ride" ervaring ten opzichte van je Giant
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooie upgrade tov je oude fiets :-q
Zul je ongetwijfeld veel plezier mee gaan hebben straks.

Tegen de tijd dat je weer wat budget hebt om de boel naar 650b om te gaan bouwen zou ik me aanmelden voor de nieuwsbrief van RCZ bikeshop. Daar willen nog weleens fikse aanbiedingen voorbij komen, oa van vorken en wielen. Je wordt wel gek van de twee a drie nieuwsbrieven per dag maar dat moet je dan maar voor lief nemen ;-)

Maar om Pat nou een oud omaatje te noemen... je hebt hem zeker nog nooit zien rijden :lol:
Kartoffel schreef:Zoals te zien is ziet het frame er nog keurig uit, hij heeft weinig te verduren gehad, van een oud oma'tje geweest...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Leuk speeltje :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat voor vork is dat eigenlijk, hij lijkt een serieuze veerweg te hebben?
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ik ben ook heel benieuwd naar de maiden voyage, hij oogt qua geometrie in ieder geval totaal anders dan de Giant, dus ben benieuwd hoe het rijdt.

RCZ nieuwsbrief heb ik me al een tijdje terug voor aangemeld, gewoon om het een beetje in de gaten te houden wat ze daar hebben, komt mooi spul langs inderdaad. De hoeveelheid nieuwsbrieven is wel over the top, maar dat zei zo.

Hahaha als Pat net zo rijd als het oude oma 'tje waar die uitspraak vandaan komt :wink: Nee zonder gekheid, uiteraard is de fiets uitgelaten en gebruikt waarvoor 'ie is gemaakt. Maar ik ken het verhaal erachter en Patrick kwam over als een eerlijke vent dus dat zal wel goed zitten.

TenZ, het is een Suntour Rux, 130 mm veerweg, niet heel extreem dus. Ik kon 'm destijds echt voor een habbekrats overnemen en heb er geen moment spijt van gehad, prima vorkje voor het geld. Ik moet alleen even de seals zien te vervangen, die zijn op.
Plaats reactie