On-One Codeine 29 - KLAAR! Met foto's in het wild

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
94Wouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 oktober 2014, 22:11
Mijn mountainbike: On-One Codeine 29
Contacteer:

Eindelijk komt dit project van de grond! Heb het frame al een tijd maar heb er door omstandigheden nog niet aan kunnen bouwen. Nu wel dus! :D

Ben twee jaar geleden begonnen met mountainbiken en heb toen een Cube Attention SL 29 gekocht bij de lbs. Na een tijdje heb ik een voor Nederlandse termen uitdagend gebied gevonden in de buurt: best heuvelachtig met leuke drops, jumps etc. In de tussentijd ben ik er wel achter gekomen dat m'n Cube niet meer geschikt is voor het werk wat ik er mee doe daar.

Vorig jaar tijdens een week Sölden (Oostenrijk) ook een dag gemountainbiked met een gehuurde 160mm fully. Daar gierde de adrenaline helemaal en werd het me helemaal duidelijk dat ik vaker naar het buitenland wilde!

En dus ging ik op zoek. Ik wilde een fully met 130-140mm. Wielmaat maakte met niet echt uit. Eerst keek ik naar een Canyon (Spectral of Nerve) om de goede prijs-specs verhouding en haar mooie vormgeving. Maar aangezien ik het niet 'eens was' met de afbouw werd dit 'm niet. Het leek me dan ook veel leuker om zelf de fiets op te bouwen met de onderdelen die ik persoonlijk wil en mooi vind. Ben vanuit mijn opleiding/vakgebied (product ontwerpen) altijd erg geïnteresseerd in nieuwe onderdelen en ben dus ook wel (iets te) kieskeurig :o

Had al lange tijd interesse in de On-One Codeine 29 door zijn typische geo, travel en wielmaat. Toen kwam er op Marktplaats een frame in mijn maat voorbij met Cane Creek DB Air demper voor een fijne prijs. Meteen gekocht. Heb zelfs nog een tijdje gewacht op de YT Jeffsy. Die bleek qua bike/geo/afmontage perfect te zijn maar hij was te duur en de wachttijd was veel te lang (eind juni), daar had ik geen geduld voor :tong Langzamerhand ben ik de onderdelen voor de Codeine gaan zoeken en uiteindelijk na wat gepuzzel met het budget op deze speclist uitgekomen:

FRAME: On-One Codeine 29 maat L
DEMPER: Cane Creek Double Barrel Air
VORK: RockShox Yari RC 140 mm
HEADSET: Hope
STUUR: RaceFace Atlas 35, 800 mm breed (nog inkorten naar voorkeur)
STUURPEN: RaceFace Atlas 35, 50 mm lang
HANDVATEN: ODI Ruffian
TOP CAP: RaceFace
ZADEL: WTB Volt
ZADELPEN: RockShox Reverb Stealth 125 mm (gezien de lange zadelbuis van 't frame wordt 150 mm te hoog)
CRANKSET: SRAM GX (spiderless)
PEDALEN: Shimano M530
SCHAKELERIJ: SRAM GX 1x11
REMMERIJ: Shimano SLX
WIELSET: DT Swiss M1700 Spline Two
VOORBAND: Schwalbe Nobby Nic 2.35 Pacestar
ACHTERBAND: Schwalbe Nobby Nic 2.35 Pacestar

RockShox Yari: Een Pike was te duur en een Revelation was wat goedkoper dan een Yari, maar mogelijk niet future-proof genoeg qua capaciteit. En toen was daar de oplossing in de vorm van een Yari.

Het frame is trouwens goed verpakt in bescherming en stickers, moet nog even bekijken of ik dat ga vervangen door iets subtielers. Vind het er zelf niet zo sjiek uitzien.

Meer dan genoeg geluld, foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 94Wouter op zo 22 mei 2016, 19:33, 7 keer totaal gewijzigd.
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Ben benieuwd, maar foto's zijn voor mij helaas niet zichtbaar
vermoedelijk te maken met het niet geshared staan op Dropbox of zoiets?
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Hotlinken naar dropbox kan alleen als je het ergens in je /public map zet.
94Wouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 oktober 2014, 22:11
Mijn mountainbike: On-One Codeine 29
Contacteer:

Bedankt voor de feedback, volgens mij werken ze nu wel. Klopt dat?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja.

Mooi ding!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Heeeeej een bekend frame!

Vraag me alleen af wat in de Geo je vind overeen komen met de Following?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Alleen de head-angle en seattube angle komen overeen, daar houdt het wel op denk ik.
Maar zeker mooi fietsje!
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
94Wouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 oktober 2014, 22:11
Mijn mountainbike: On-One Codeine 29
Contacteer:

MadMax12 schreef:Alleen de head-angle en seattube angle komen overeen, daar houdt het wel op denk ik.
Maar zeker mooi fietsje!
doezel schreef:Heeeeej een bekend frame!

Vraag me alleen af wat in de Geo je vind overeen komen met de Following?
De geo zelf sluit inderdaad niet echt aan, dat heb ik verkeerd verwoord.
Maar het type fiets komt volgens mij wel overeen: short travel 29er met een relatief vlakke headangle. En dat sprak/spreekt mij wel aan :-D
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Aaah okay, dan snap ik het.

Succes met de opbouw, aan de parts zal het niet liggen! :-q
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben benieuwd, ik ben wel een liefhebber vd On-One geo.
Ze maken blijkbaar keuzes waar ik wel blij van wordt.

Wel af en toe wat mindere ervaring met hun service afdeling.
Jij hebt gelukkig een redelijk conventioneel balhoofd, dus dat is een voordeel.
Nu maar hopen dat je zadelpen niet zakt in het frame :-{
(mijn 30.9 is zo ruim dat er bijna een 31.6 in past, opgelost met een shim van een blikje energy-drink ;) )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

94Wouter schreef:Het frame is trouwens goed verpakt in bescherming en stickers, moet nog even bekijken of ik dat ga vervangen door iets subtielers. Vind het er zelf niet zo sjiek uitzien.
Valt wel mee toch? Ziet er niet heel verkeerd uit, beter goed beschermd... ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ziet er goed uit man, mooi frame. Mijn complimenten ook voor de foto's. Ik ben benieuwd naar de rest van de opbouw!
94Wouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 oktober 2014, 22:11
Mijn mountainbike: On-One Codeine 29
Contacteer:

@ TSTM, ik vind On-One ook wel een fijn merk! Helaas geen prachtige hydroform gebogen buizen in dit frame maar mede daardoor wel een aantrekkelijke prijs. Ik had de sheisse met je Parkwood gelezen ja, wat een gedoe zeg! Wel een mooi frame, die Parkwood!

@ Nimbus, Het is inderdaad niet heel verkeerd maar het breekt alles een beetje. Vooral bij de chainstay en seatstay is het erg aanwezig (grijs carbonachtig stuurlint). Maar ik laat het voorlopig lekker zitten!

@ Kartoffel, Thanks! Fotografie is m'n tweede hobby, en de eerste pagina moet wel aantrekkelijk uitzien :tong
Het was eigenlijk veel te donker buiten maarja, enthousiasme. Deze week druppelen de onderdelen binnen dus binnenkort bouwen!
94Wouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 oktober 2014, 22:11
Mijn mountainbike: On-One Codeine 29
Contacteer:

Update! :-D

PARTS:

Afbeelding

Afbeelding



Gister de SteenSchok Galm en het zadel geïnstalleerd, moet nog gebleed worden.

Afbeelding

Afbeelding



Daarna het GXP bottom bracket vervangen. De lagers van de oude draaide niet helemaal fris meer en er miste het stervormige afdekkapje van de non-drive side. Tijd voor een nieuwe dus. (Foto v/d oude)

Afbeelding



En toen ik de in mijn ogen mismatchende grip tape van de chain-en seatstay af wilde halen, bleek dit niet zo eenvoudig als gedacht. Door de lijmstrip van de grip tape zijn er veel stukken achter gebleven. Die met een hoop krabben met de nageltjes er uiteindelijk af gekregen en daarna de lijmresten verwijderd met eerst Bremsenreiniger en toen alchohol. Dat deed 't m. De verf zit er ook nog op trouwens :lol:

Dus een tipje van flipje: geen grip tape als chainstay protector, tenzij je de afstand tussen wikkelingen kort houdt, dan plakt de tape op de vorige laag i.p.v. het frame.

Afbeelding

Afbeelding



Vanmiddag de wielen tubeless maken en de remschijven en cassette er op zetten. Hopelijk komt de vork vanmiddag ook binnen :D
Gebruikersavatar
Nerobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 12:03
Mijn mountainbike: Antidote CarbonJack
Contacteer:

En ik maar denken dat erotische plaatjes hier niet mochten... NAIS !!!
It’s a Szytech thing. You wouldn’t understand..
- Antidote - EVIL - IGL Bike Coatings - Hope - NS-Bikes -
Szytech - Bikes done different
Plaats reactie