BMC TE02 - custom build -

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Korte evaluatie. Inmiddels iets meer als 2 maandjes rijervaring op de BMC en 750km verder... Helaas teveel op de racer gereden de laatste tijd, maar gister nog een mooi rondje Posbank van 80km gedaan...

Afbeelding

En hij bevalt nog steeds super... :)

Eigenlijk nog geen minpuntjes kunnen ontdekken. Comfort is veel beter dan met die 26" wieltjes. Verder voel ik me gewoon bijna 1 met de bike en doet ie meestal wat ik wil... Klimt als een malle, ook staand. Ondanks banden met niet al te grof profiel. En naar beneden is het ook een lekker gooi en smijt fiets.

Erg tevreden over bepaalde componenten:

- Magura TS8
Vork is lekker stijf. Ondanks de simpele techniek qua afstelling voelt de vork erg fijn en soepel aan. Meer zocht ik ook niet dan. Upgraden naar Elect zou ik in de toekomst misschien nog wel willen toch. In het terrein heb ik de vork eigenlijk altijd open. En alleen op lange asphalt stukken staat ie gelockt. Vork heb ik wel iets harder opgepompt voor mijn gewicht, waardoor ie iets beter klimt zonder de lock-out te gebruiken en toch nog redelijk comfortabel is... Remote lock-out vond ik niet mooi, vandaar dat ik ook geen remote heb gemonteerd (heb hem zelfs zonder gekocht... :wink:)

- Shimano XTR
Schakelt top. Valt verder weinig over te zeggen. Clutch in het begin iets te strak afgesteld zoals ie in de doos zat, waardoor de ketting niet zo mooi liep op de 42 achter. (Maakte toch wel wat meer geluid). Had er eerst geen erg in dat je de clutch kon afstellen, want met clutch off bleef de ketting ook gewoon liggen (en liep het sowieso toch iets mooier allemaal). Nu weer met clutch on met iets minder spanning dus...

- Hope Tech 3 / X2
Super remmetjes, mooi te doseren. Ook i.c.m mijn Brake-stuff rotors. Wellicht in de toekomst, wanneer ik de remblokken vervang, toch maar mijn naar de floating rotors van Hope (die ik toch al heb liggen). Voor remschijf voelt niet zo mooi recht, wat je toch wel een beetje merkt tijdens het remmen. Verder remmen ze qua dosering en remkracht precies wat zoals ik het wil...

- Hope Pro 4 / Velocity Blunt SS
Wielen zijn lekker stijf en rijden echt super. 2.2 Panaracer banden vallen mooi breed en ze lopen lekker vlot. 28 spaken biedt genoeg sterkte en stijfheid voor mij. Qua gewicht merk ik er niet zoveel van dat de wielen groter en zwaarder zijn als van mij oude 26" fiets, maar op zich zijn de wielen ook niet overdreven zwaar natuurlijk. Omdat je toch veel grip hebt met 29" wielen, heb je daar meer aan als lichtere 26" wielen.


Minder tevreden over

- Ritchey WCS XC 2016 pedalen.
Linker pedaal heeft altijd wat speling gehad. En het bleek ook dat het kogellager wat de ruime passing had in de behuizing. Met Loctite 641 deze opnieuw gemonteerd, en even was het goed. Binnenkort nog maar eens opnieuw Loctite 641 aanbrengen. Eigenlijk zijn Shimano pedalen toch beter helaas. Maar ik vond ze voor de verandering wel mooi en als Nino en Jenny er hard mee gaan, zou ik er toch ook wel wat harder mee moeten gaan rijden... :lol: . Hoewel ik op mijn thuisparcoursjes toch wat PR's heb gezet, zal dat wel niet aan de pedalen hebben gelegen... :winkie:

- San Marco Dirty TR Racing zadel
Toch een beetje een miskoop. De D30 vulling biedt niet echt een comfort, of het ontwerp van het zadel is niet optimaal voor mij. De rand in het midden van het zadel is te scherp, waardoor het eerder schuurt. En niet meer prettig kon zitten. Zeker als het D30 materiaal hard wordt. Ik denk dat dat te snel gebeurd op de mountainbike ofzo, want in rust voelt het materiaal wel dempend en zachter aan... Inmiddels vervangen voor iets met een fenominaals... :roll:

Afbeelding
(terwijl ik eigenlijk niet van plan was iets met een S te kopen, zit er zelfs op mijn racer een Power zadel nu... :lol:)

- Absolute Black Oval
Hierover ben ik nog niet helemaal uit. In het bos fietst het erg fijn, op de weg lijken mijn benen iets minder soepel te draaien... In ieder geval lijkt het telkens gewenning. Want gister aan het eind van het ritje, terug naar de auto, reden we toch tegen de 40km/u achter een paar wielrenners die ons passeerden. (dat gaat maar net met een 32/11 verzet... :P)Toen merkte ik niets meer van het oval blad... Misschien moet ik toch maar terug naar rond, of ook ovals op mijn racefiets plaatsen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooie BMC !! Had deze ff gemist, dacht dat je inmiddels alleen nog maar op de racer zat :D Ziet er uit als een geslaagd projectje :-q veel plezier ermee!!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Rilson schreef:Mooie BMC !! Had deze ff gemist, dacht dat je inmiddels alleen nog maar op de racer zat :D Ziet er uit als een geslaagd projectje :-q veel plezier ermee!!
Thanks... Zit inderdaad veels te veel op de racefiets. (Hoewel, BMC zag ik ook altijd meer als een racefietsmerk, en dit dus een racer voor het bos... :lol: ). Afgelopen woensdag zelfs nog samen met FAK en suravida op zijn ProjectXII racefiets naar Utrecht gereden... En ik alleen weer terug huis.

Een stalen frame zoals de jouw SingleB kriebelt toch ook wel ergens, mits het dezelfde XC geometrie zal hebben als mijn BMC. Die bevalt wel erg goed eigenlijk. Iets meer sloping voor meer clearance met mijn korte benen is dan wel fijn... Misschien toch maar weer eens verder knutselen in Solidworks komende winter en werktekeningen maken voor een custom projectje in de toekomst... Fillet brazing of gelast zou ik dan nog niet over uit zijn. Vind het beide wel mooi, mits het mooi gedaan is... Lelijke fillets of lasrupsen vind ik dan weer niet zo mooi... :winkie:. Dan is in een kleurtje spuiten de enige oplossing.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Vee Rubber Rail 2.3 ervaring:

Aangezien ik er nooit bikers mee zie rijden...

Omdat mijn achterband plat stond na 1250km, werd het tijd op de sealant bij te vullen... Maar aangezien ik dus toch ging bijvullen en ik mijn fiets al flink onderhoud had gegeven deze week.... Nieuwe cassette en ketting, besloot ik om gelijk toch maar eens de Vee Rubber Rails te proberen.

Door de vele asphalt kilometers wat de Panaracer Driver Pro 2.2 als achterband ook inmiddels best versleten, wat voornamelijk in een droog Bergschenhoek goed te merken was...

Dus afgelopen zondag even op de Heuvelrug geweest.

Afbeelding

In eerste instantie vond ik ze niet echt soepel lopen. Kan zijn omdat ik de afgelopen week te vaak op mijn woon/werk fiets zat naar mijn werk met Tattoo Lights en/of het weekend ervoor weer een flink rondje op de racefiets had gereden. Banden leken in het begin gewoon af te remmen. Op de banden staat wel 2.3, maar had het idee dat ze niet breder waren dan de Panaracer Driver Pro's. Helaas was de batterij van mijn schuifmaat leeg, dus heb het niet op kunnen meten.

Maar ondanks dat ze wat moeilijker voorwaarts leken te rollen, gaven ze in de afdalingen toch best veel vertrouwen. Ik was er wat huiverig voor, omdat ik niet niet echt vertrouwen had in het profiel aan de zijkanten. Dat leek ongegrond, want ze boden gewoon de grip waar ik om vroeg. Lichtjes onderstuurd in afdelingen, maar niet echt hinderlijk zodat je de bocht miste. Voorband leek lichtjes wat weg, wat voelde als onderstuurd. Niet als rollen van de band. Sturen leek in eerste instantie wat zwaarder te gaan, maar na +/- 20km op de Heuvelrug was ik hier ook wel aan gewend en kon ik weer gewoon gooien en smijten met mijn fiets zoals ik gewend was... Al hield ik me in het begin ook al zeker niet in. En zelfs diverse PR's gescoord... Dat de banden bijna 100gr zwaarder waren p/s heb ik in het begin misschien even kunnen merken met sturen, maar eigenlijk went het op een gegeven moment toch...

Verder is het geen supersoepele band, maar eigenlijk vind ik dat ook niet zo erg. Zit je niet constant met je velg tegen de boomstronken en/of stenen... Voor die prijs van 13,50 euro p/s was het eigenlijk überhaupt al geen slechte deal bij de aanschaf... :bier:
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Begon me de laatste tijd toch te irriteren aan de piepende remmen... Weet niet waar het aan ligt. Remmen telkens weer opnieuw schoongemaakt met remmenreiniger. Zowel schijven als remblokken, maar na een kilometer of 20 begonnen de remmen weer te piepen. Misschien dat het ontwerp van mij niet goed is, of dat dat de geharde laag inmiddels flink dunner is geworden van mijn eigen ontworpen rotors. Ik weet het niet, want de remwerking was nog steeds ok. De 1e 1000km met de schijven waren wel top, maar de laatste 200km beginnen ze steeds meer aanwezig te zijn, hoe goed ik de schijven en remblokken ook schoonmaak. Vanuit het niets begonnen ze opeens iets aanwezig te zijn. Schijven heb ik net iets meer als 1400km gebruikt...

Afbeelding

Mocht ik in de toekomst ooit nog eens een keer andere schijven ontwerpen en laten maken, dan heb ik in ieder geval wel wat verbeterpunten. Ik denk dat het piepen ook een beetje met de stijfheid van de schijven te maken heeft, aangezien ik de schijven in eerste instantie de "verkeerde" kant had willen ronddraaien. Draaiend in de juiste richting komen er andere spanningen op de armpjes. Verder hadden de uitsparingen in het loopvlak ook niet in dezelfde radius moeten staan denk ik, maar ook op en om iets versprongen voor een betere "clean sweep" van de remblokken.

Aangezien ik de Hope floating rotors toch nog had liggen (ongebruikt), deze toch maar gemonteerd. Deze zijn in ieder geval nog lekker stil en de remmen lijken het ook net iets beter te doen. Zowel qua remkracht als modulatie.... En dan heb ik nog niet eens nieuwe remblokken gemonteerd. Zagen er overigens ook nog best goed uit. Misschien kan er wel ook weinig tippen aan de Hope floating rotors qua prestaties.

Afbeelding
Vorige week zondag in Bergschenhoek
.
Afbeelding
Gister na een rondje Amerongen/Leersum
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Dankzij de BOTY deze mooie bak van je langs zien komen :-q

Ik had jouw SYS zomaar over het hoofd gezien dit jaar.....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Met Hope rotors eigenlijk nog mooier. (sorry)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Dutch schreef:Met Hope rotors eigenlijk nog mooier. (sorry)
Dacht alleen toen ik ze aan had geschaft het "too much" oranje zou worden... Eerlijk gezegd vind ik het toch ook wel mooier met de Hope schijven. Daarnaast remmen ze toch eigenlijk stiller en ook wel iets beter, zeker i.c.m. met de Hope Tech 3 / X2 combi... :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Kleur op een mtb heb je imho niet snel teveel.
Genoeg saaie fietsen in het bos op drukke dagen :bier:
bmcte03
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 12:34
Mijn mountainbike: bmc te03

knap fietske .
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hopes staan hem goed! Misschien wel beter dan je custom schijven..... Het is dat er 1 andere fiets in de Boty staat die ik echt moet nomineren, maar anders had jouw afgewogen en strakke BMC hoge ogen gegooid.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dutch schreef:Kleur op een mtb heb je imho niet snel teveel.
Genoeg saaie fietsen in het bos op drukke dagen :bier:
+1 Eens

(fock ik rij enkel op zwarte fietsen)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Weinig actief geweest op het forum de afgelopen 2 jaren. Ik was een beetje overgestapt op een andere hobby.
Afbeelding

Vorig jaar wat fanatieker. Afgelopen jaar wat minder fanatiek met trainen ervoor. Daarom heb ik toch het mtb-en weer wat proberen op te pakken. Maar niet meer zo fit geworden als ik vorig jaar jaar nog was met mn fixed gear races. Toch besloten om Cape Pioneer te rijden afgelopen september. Ondanks dat ik weer wat zwaarder in gewicht was geworden afgelopen jaar, heb ik wel genoten van deze meerdaagse marathon in Zuid Afrika. 6 Mooie etappes plus de proloog. Soms best wel in het zadel, maar zeker Zuid-Afrika is mooi om er te fietsen.
Afbeelding

Afgelopen zondag ook weer als vanouds weer eens een BBC gereden onder de welbekende naam Barts Blubber Challenge. :winkie:
Afbeelding
Plaats reactie