BMC TE02 - custom build -

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Achteraf heb ik ook wel gedacht dat het niet zo'n probleem zou moeten zijn met de Elect. Wellicht overweeg ik in de toekomst nog een Elect unit. Nu eerst maar eens mijn bike afbouwen en het met de DLO2 demper proberen... :). Zal me ook wel gewoon bevallen overigens... :-D
izaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: zo 9 oktober 2005, 14:04
Mijn mountainbike: is altijd vies

Ik denk dat het je ook wel zal bevallen, Ben benieuwd naar je eindresultaat. Ziet er nu al mooi uit.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

izaak schreef:Ik denk dat het je ook wel zal bevallen, Ben benieuwd naar je eindresultaat. Ziet er nu al mooi uit.
Dat denk ik ook. De Fox RLC op mijn huidige mtb werkt precies hetzelfde. Lock-out open of dicht zonder tussenstap o.i.d. en daar heb ik me nooit aan geërgerd... :) Thanks!

Verder terugkomend op de custom schijven... Helaas gaat het hem niet worden op mijn werk laten snijden.

Maar ze zijn zojuist besteld bij Brake-stuff.de... :-D

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Suntoro schreef:, want ik weet niet of de soortelijke massa in Solidworks wel klopt met de werkelijkheid... :roll:. Vaak klopt het namelijk redelijk.
Als je je density maar goed hebt staan klopt het wel redelijk ;-)

Maar wat een uitkomst is een laser ook he ;-)

Mocht het goed gaan ga ik ook maar eens weer wat leuks ontwerpen :lol:

Maar nog steeds dikke :-q voor deze opbouw
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks! Laser is inderdaad een uitkomst... Werk er dagelijks mee, althans nestingen en snijprogramma maken ik voor de lasersnijmachine op mijn werk. Echter laat ik nu zelf mijn eigen schijven ergens in Duitsland snijden... :lol:

Vandaag eindelijk bericht dat ze vandaag zijn opgestuurd... Schijven zijn nog eens gehard en gestraald. Dus de afwerking zal iets meer lijken op de schijven in deze render... :) Meer een matte look.

Afbeelding

Helaas ook nog een klein tegenslagje. Mijn wielen waren met een verkeerde voornaaf (Boost naaf dus... :roll: ) geleverd, dus het voorwiel zal even herbouwd moeten worden.
Afbeelding

Als alles meezit heb ik in de loop van volgende week alle spullen in huis om mijn fiets eindelijk af te bouwen... Dus dat het voorwiel nog een weekje langer duurt is op zich geen probleem.

Het is toch eigenlijk wel een beetje uit de hand gelopen qua specs, maar zo'n haast had ik ook niet met het opbouwen vandaar dat de specs lichtjes een upgrade kregen. Zeker met wat donaties uit mijn vakantiegeld. Maar ik vermaakte me nog prima op mijn Yeti en zat toch veel meer op de racer. Maar de keuze voor Shimano XT is amper nog te zien. Eigenlijk zal alleen de cassette Shimano XT zijn... :winkie:
De XTR parts zijn natuurlijk niet echt nodig, want XT is gewoon goed, maar wel leuk natuurlijk om het gewicht nog net iets lager te houden... :tong (Want Hope remmen zijn natuurlijk niet superlicht... :winkie: )

Maar nu ben ik in ieder geval voorbereid wanneer ik over een jaartje of 2 a 3 toch meer voor een fully voel. Kan ik hopelijk nog een hoop onderdelen hergebruiken...

Verder besloten om toch de Vee Rubber Rails 2.3 een kans te geven (ondanks het gewicht) in plaats van mijn Panaracer Driver Pro 2.20 die ook heb liggen inmiddels en welke mij bekend zijn. De Vee Rubbers weggooien kan altijd nog en het profiel ziet er wel goed uit. Beetje qua inzet hetzelfde alas Conti Race Kings...
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mooi project, en die schijven zijn ook erg gaaf :-q is het zo uniek qua materiaal of apparatuur waarom dat je het toch uitbesteed?
'BUILT not Bought '
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

De apparatuur op mijn werk kan gewoon 2mm snijden. Snijprogramma van 2 schijfjes was ook zo gemaakt. Echter zou het materiaal wel een probleem zijn, aangezien niet het juist materiaal hebben liggen. En om nu een hele plaat te moeten kopen (zoals jij wel doet... :-q ) zag ik sowieso niet zitten. Verder zou de nabehandeling van vlakken en harden ook een probleem zijn... En kosten zouden uit de hand lopen als ik dat ergens extern had laten willen doen. Daarom is het echt wel gaaf dat jij alles in je schuurtje doet met beperkte middelen.... :-q Op mijn werk hebben we eigenlijk alles wel een zelf een fiets te kunnen bouwen. Echter kan ik niet goed lassen, en heb ik nog nooit de zetbank, draaibank, freesbank of lasersnijmachine op mijn werk zelf bediend... :winkie: (gezien ik op kantoor zit). Ook wel lang geleden dat ik met een draai- of freesbank heb gewerkt. Geldt eigenlijk ook voor lassen. En ik denk niet dat ik zo maar wat mag aanklooien in de werkplaats... :roll: (ook al zou het in mijn eigen tijd zijn). Eigenlijk droom ik misschien ook wel van een mooi klushok met een CNC draaibank, CNC freesmachine... 3D printer en TIG/MIG lasapparaat... :D Maar soms is iets laten maken niet eens zo duur.

Standaard RVS 304 of RVS 316 is niet geschikt om schijven van de snijden. In dit topic heb ik ook gezocht naar info. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&start=60.

Maar uiteindelijk via Clawhammer aan het adres van Brakestuff gekomen... Die daar ook zijn eigen ontwerp schijven laat maken... :D

Overigens koste het toch wel wat moeite om de Vee Rubbers om de Velocity Blunt SS te leggen. Zere duim ervan... :lol: Ondanks dat ik van te voren de band een half uur in een emmer met een warm sopje heb laten weken. (Vandaar de witte uitslag op de band aan de buitenkant nu). Werkt vaak goed om een band makkelijker tubeless te monteren. Baalde daarom dat het voorwiel weer terug moest en de band er weer af moest. Maar het achterwiel moest ook nog... Dus toch ook daar maar Vee Rubber Rail erop gelegd. Zit best krap, maar eigenlijk sluit de boel allemaal heel mooi aan. Velgbed is niet diep, waardoor je niet erg veel ruimte hebt om wat met de band te rekken. Mooi luchtdicht is het allemaal wel. 1 laagje Yellow tape en de band glijdt erg mooi zijn plek... En de boel plopt mooi. Heb wel een compressor gebruikt, maar mij inziens was dat niet echt nodig geweest. Zit momenteel nog geen sealant in, maar band blijft nu al erg mooi op druk zonder lekkage... :-q

Aangezien de Velocity stickers al lelijk waren/werden, deze gelijk maar van de velg verwijderd. Het stoorde me ook dat de letters van Vee Rubber en Velocity/Blunt SS ook al niet mooi tegenover elkaar stonden, maar in elkaars spiegelbeeld...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ah op die manier, even gelezen en idd geen pisbakken-rvs dus :wink:
Suntoro schreef:En om nu een hele plaat te moeten kopen (zoals jij wel doet... :-q ) zag ik sowieso niet zitten.
je hebt helemaal gelijk :lol: al moet ik zeggen, na 2 weken doet zo'n aankoop ook niet echt zeer meer :wink:

Het zijn niet de minste machines die je noemt, duurt denk wel even voor je dat bij elkaar hebt maar het zou inderdaad een mooi klushok zijn.
Tot die tijd je collega's gewoon met regelmaat op gebak trakteren, als ieder dan een deeltje doet heb je uiteindelijk nog een frame 8)
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Hahahha koste mij ook altijd gebak :D

Maar heb je bij je ontwerp nog ergens rekening mee gehouden? Bepaalde wanddiktes ofzo??
Zit nu net bij een nieuw bedrijf en moet nieuw tekenpakket leren... hoe beter als iets als een remschijf te maken :wink:
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel mooi project!
Lekker onthaasten, zonder stress je bike samenstellen is bijna verslavend, het gebrek aan financiële middelen is er de oorzaak van dat ik regelmatig met afkickverschijnselen rondloop...
Loop zelf al een tijdje met plannen om een mooi frame van hout te maken, topics zoals die van vibemaker en Herman de Biker pushen de motivatie om daar concreet mee aan de slag te gaan.
Aanstaande winter zou dat project weleens voorzichtig kunnen starten. We zullen zien..
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

jeroenslb schreef: Maar heb je bij je ontwerp nog ergens rekening mee gehouden? Bepaalde wanddiktes ofzo??
..als deze vraag aan mij gericht is.. dan moet je even bij mijn SYS kijken daar staat een soortgelijke vraag + antwoord tussen :wink:
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Herman de Biker schreef:
jeroenslb schreef: Maar heb je bij je ontwerp nog ergens rekening mee gehouden? Bepaalde wanddiktes ofzo??
..als deze vraag aan mij gericht is.. dan moet je even bij mijn SYS kijken daar staat een soortgelijke vraag + antwoord tussen :wink:
Dat weet ik... dat vroeg ik jou toen ook ;-)

Maar dit was voor de remschijven.. dus gericht aan Suntoro ;-)
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Jan Willem schreef:Heel mooi project!
Lekker onthaasten, zonder stress je bike samenstellen is bijna verslavend, het gebrek aan financiële middelen is er de oorzaak van dat ik regelmatig met afkickverschijnselen rondloop...
Loop zelf al een tijdje met plannen om een mooi frame van hout te maken, topics zoals die van vibemaker en Herman de Biker pushen de motivatie om daar concreet mee aan de slag te gaan.
Aanstaande winter zou dat project weleens voorzichtig kunnen starten. We zullen zien..
Thanks! Idd is het leuk om zelf je fiets samen te stellen. Ik ben er ook al een tijdje mee bezig. Eind januari kocht ik het frame, waarna ik het liet overspuiten. Daarna rustig beetje bij beetje steeds iets gekocht. Deze week dus de laatste onderdelen besteld zodat ik volgende week hopelijk alles binnen heb om de fiets in zijn geheel op te kunnen bouwen. Als je handig bent gewoon gaan klussen en die houten bike maken... :wink: Voor wat Herman de Biker heeft gedaan zul je je zelf wel wat meer moeten aan aanleren en ook nog extra apparatuur moeten aanschaffen... In principe valt alles te leren, mits je maar wil natuurlijk.
jeroenslb schreef:Maar dit was voor de remschijven.. dus gericht aan Suntoro ;-)
Het ontwerp van de schijven was ook een beetje natte vingerwerk met een beetje crea-bea.... :) Ik weet niet met welk 3D programma je moet gaan werken, Inventor, PTC Creo of gewoon Solidworks? Met behulp van YouTube en wat boekwerk heb ik me zelf toch wat met Solidworks bekend gemaakt. En waardoor ik nu bij mijn huidige werkgever zit waar ik af en toe ook met Solidworks moet werken. Uiteindelijk 3-tal modelauto's gemaakt in Solidworks voordat ik bij mijn huidige werkgever terecht kwam (alleen virtueel dus). Dat was op een stand-alone computer thuis, zonder een EPDM systeem waar ik nu wel mee werk bij mijn huidige werkgever (en veel mooier werkt met organiseren). Sommige 3D programma's zijn meer handigheden. Als je nu ervaring hebt met oudere CAD programma's heb je in ieder geval wel geleerd om goede werktekeningen te maken. Mijn ervaring is dat sommigen handig zijn met 3D modelering met mooie renders (en/of filmpjes), maar om een goede werktekening te maken waar een werkplaats/producent wat aan heeft is ook een puntje waar ik regelmatig mee te maken heb. Uiteindelijk wil je ook dat iemand iets kan fabriceren en/of bouwen assembleren. Niet alles kan zomaar naar een CNC machine of 3D printer gestuurd worden... :winkie: Voor een remschijf heeft een fabrikant of snijder vaak wel genoeg aan een contourtje zonder dat alles exact bemaat hoeft te worden.

Een vlakke remschijf is overigens een ding wat niet perse in een 3D programma getekend had hoeven worden. Met Autocad had ik dat natuurlijk ook kunnen doen... :). Een remschijf zoals een Hope floating komt wel meer bij kijken om die goed te laten produceren en assembleren... ;)

Voorremschijf heb ik wel 0.5mm dikker gemaakt bij de smalle armpjes. De 160mm 4mm dik, de 180mm 4.5mm dik. Verder heb ik het een en ander opgemeten van mijn 180mm en 160mm schijven op mijn huidige fiets. Ontwerp van de 180mm voorremschijf is maar een kleine fractie anders. Maar moet nog maar zien om ze niet gaan kromtrekken. Denk dat het voor Nederland wel mee zal vallen. Als de schijven niet blauw gaan worden heb ik wel vertrouwen in de schijven. Schijven zijn overigens niet zo dun en fragiel als de Ashima Alligator schijven. Heb 1x van dichtbij meegemaakt dat zo'n 160mm achterrem schijf in een lange Alpenafdaling uit elkaar spatte bij een bike-maat.

Afbeelding

Mocht ik mijn eigen ontwerp schijven in september in Oostenrijk gaan gebruiken, dan zal ik ze wel goed in de gaten houden of ze niet te blauw zullen worden...

Eigenlijk weet ik nog steeds niet wat het exacte materiaal is wat Brakestuff gebruikt (ik nam aan RVS 1.4034), dus om een sterkte analyse in Solidworks na te bootsen is enigszins ook wel lastig. Ook omdat de schijven na het snijden nog eens gehard worden (al zal dat met de sterkte weinig doen denk ik). Daarnaast weet ik ook niet precies wat sterk genoeg is voor een remschijf, want uiteindelijk kun je alles stuktrekken in real-life en in je simulatie.... Maar ben verder ook niet zo heel ervaren met alle mogelijkheden van Solidworks overigens.

Als back-up heb ik overigens ook nog een setje 180mm/160mm Hope floatings aangeschaft, dankzij de tijdelijke Mantel Giro Italia kortingsactie... :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Remschijven van 4.5mm dik? Ik hoop voor je dat dit past. Met nieuwe blokken en standaard 2mm schijven heb je meestal net genoeg ruimte.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

zonoskar schreef:Remschijven van 4.5mm dik? Ik hoop voor je dat dit past. Met nieuwe blokken en standaard 2mm schijven heb je meestal net genoeg ruimte.
Dat gaat passen... :winkie: De dikte van de schijven zelf zal 1.95mm zijn, want de plaat waaruit de schijven gesneden worden is 2mm dik. Na het vlakken van schijven zal dat 1.95mm zijn... :-q
Plaats reactie