BMC TE02 - custom build -

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Wat een aparte banden keuze ! Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen .. prachtig frame trouwens.. !
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

jeroentune schreef:Wat een aparte banden keuze ! Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen .. prachtig frame trouwens.. !
Thanks!. Vwb de banden... Voor maar 13,49 euro p.s. wilde ik wel een setje proberen... :) Alleen jammer van de grote gewichtsverschil van 80gr. Misschien dat ik er nog wel 1 bestel, die dan hopelijk ook onder de 700gr zit...

Vee Rubber maakt overigens best veel banden hoor... In Thailand zit je dicht bij veel grondstoffen voor rubber en volgens mij laten veel merken banden produceren in Thailand of Indonesië...
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooie kleur gekozen voor het frame!

Die banden heb ik op m' surly straggler gemonteerd in 29 * 1,75 niets mis mee :)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

paulus1981 schreef:Mooie kleur gekozen voor het frame!

Die banden heb ik op m' surly straggler gemonteerd in 29 * 1,75 niets mis mee :)
Thanks! Lijken me ook wel lekkere snel rollende bandje met die noppen niet al te ver uit elkaar...


Gister uit mijn werk even bij Beebikes in Kapelle geweest. En we zijn weer een klein stapje verder bij een fiets... :-D

Afbeelding

Toch voor alleen de TS8 met DLO2 demper gegaan. Zonder remote (en zo werkt ie eigenlijk zoals ik mijn Fox RLC ook gebruik). Lock-out gebruik ik ook alleen met lange stukken over asphalt. Voor de rest heb ik mijn vork eigenlijk nooit gelocked. Wilde eigenlijk voor de Elect versie gaan, maar Beebikes raadde het mij toch af. Is een mooi systeem, maar als je accu leeg is rijdt het niet fijn. En is slecht voor de seals... Weekje Alpen zonder dat je kunt laden op 1 accu lading zou sowieso lastig zijn. Ook als je fiets op de auto transporteert moet je de schakelaar niet vergeten uit te zetten. Want de Elect denkt dat je vork aan het werk is door de trillingen op het dak (of achter de auto)...

Had ook bijpassende stickers besteld, maar die zijn helaas iets te kort dus...

Afbeelding

Afbeelding

originele Magura stickers heb ik inmiddels verwijderd, want dat witte en rode in de stickers ga ik sowieso nooit mooi vinden... Jammer dat het blauw van de DLO2 demper niet helemaal lekker matched. Zwarte Elect knop was toch mooier geweest... :winkie:

Zadelpen wil toch eigenlijk wel met iets minder setback. Zodat zodat zadel ongeveer 1 cm meer naar voren kan. Kan misschien net met deze pen, maar zadel moet wel maximaal naar voren... En dan is de overhang mijn inziens een beetje teveel. Had ik toch een Fizik Thar moeten nemen, maar die vond ik wat aan de smalle kant... :wink:
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Gaaf project hoor!
Super kleurtje van het frame ook!

Keep up the good work!
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wordt een heel gave bike! En die kleur... Schitterend hoor :-q
Bestikkering op de vork zal je naar mijn inschatting niet missen in dit schema met veel blauw, zwart en bescheiden accenten.
Die belettering op de banden is dan weer wat minder bescheiden :-D

Heb je het carbon zelf een nieuw kleurtje gegeven? Hoe heb je dat gedaan?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks!
Jan Willem schreef:Heb je het carbon zelf een nieuw kleurtje gegeven? Hoe heb je dat gedaan?
Heb het frame niet zelf gespoten. Frame is 2e hands en was beschadigd, maar gerepareerd en gespoten bij Unlimited Colors. Zou eerst voor matzwart gaan met blauwe letters, met matte laklaag... Een dag nadat ik hiervoor opdracht had gegeven besefte ik dat ik helemaal geen saai zwart frame wilde. Gelijk gemaild of ik de kleuren niet kon omdraaien, dus zodoende... Matzwarte letters zijn folie. Ben blij met deze kleur (al lijkt blauw wel de kleur van 2016 te worden, als bij de merken zo rondkijk). Geldt ook voor oranje accenten... :).

Door de matte aflaklaag werd het blauw deze kleur. En zit ook over de letters heen. Werd mij verteld dat deze laklaag extra sterk is en beter tegen steenslag beschermd. Helaas heb ik al wel een hele kleine beschadiging op de chainstay. Witte puntje is amper te zien, maar je kan het zien (en er komt toch nog een protector overheen). Liet een inbussleutel vallen.... :-{

Met een glans aflaklaag zou de kleur blauw er overigens anders uitzien... Heb daar wel voorbeelden van gezien, daarom wou ik die kleur blauw. Maar door de matte aflaklaag vind ik de kleur nog geslaagder.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Suntoro schreef:
Vee Rubber maakt overigens best veel banden hoor... In Thailand zit je dicht bij veel grondstoffen voor rubber en volgens mij laten veel merken banden produceren in Thailand of Indonesië...
Dat klopt. Vredestein wordt daar (indonesië) ook geproduceerd.

Kleurkeuze van je frame is echt top. :-q
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Toch de Rose carbon zadelpen verkocht... Had toch iets teveel set-back... :roll: En toch maar gelijk een Ritchey WCS Trail besteld met 5mm set-back mogelijkheid... :) Helaas niet de carbon versie, maar de "goedkopere" alu versie... (wat prima genoeg is natuurlijk... :wink: ).

Hoewel ik erg fan was van de lock-on grips, met name ODI. Was ik ook wel benieuwd naar de DSP grips van Lizard Skin. Dus een setje Lizard Skin DSP grips erbij besteld, oranje natuurlijk... :). Op de racer rijd ik al een hele tijd met DSP bar tape en vind ik erg prettig, ook als het nat is. Zowel met handschoenen als zonder handschoenen....

Verder ook nieuwe decals mogen ontvangen van BK Stickers... Mat-zwart/mat-zwart look is in werkelijk iets mooier dan op deze crappy phoon foto...
Afbeelding

Verder ook wel handig... :winkie: (gaat toch makkelijker als zagen)
Afbeelding

Dus oude situatie:
Afbeelding

En de nieuwe situatie (met maximaal ingekorte vorkbuis... :winkie: ):
Afbeelding

En een K-Edge Garmin mount gemonteerd...

Nog even getwijfeld om helemaal geen stickers op de vork te plakken, want het stond wel lekker clean zonder stickers... Maar dat die kunnen altijd nog definitief verwijderd worden... :)

Omdat ik niet echt groot ben gelijk, de vork dus maximaal ingekort. Doe ik eigenlijk bij al mijn fietsen al en zeker bij een 29er wil ik niet te hoog en recht op zitten... Hopelijk kan ik ook diep genoeg zitten met mijn 0 graden stuurpen...

Verder is het ook nog even afwachten wanneer mijn wieltjes gebouwd zijn, zodat ik zelf nog een betere indruk krijg van hoe het gaat worden... Nippels zullen alleen toch zwart gaan worden en niet oranje...

Voorlopig houd ik de verdere afmontage nog steeds op Shimano XT 1x11... En waarschijnlijk toch wel Hope floating discs. Nieuwste type, wel de goedkopere normale uitvoering...
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Suntoro schreef:Wilde eigenlijk voor de Elect versie gaan, maar Beebikes raadde het mij toch af. Is een mooi systeem, maar als je accu leeg is rijdt het niet fijn. En is slecht voor de seals... Weekje Alpen zonder dat je kunt laden op 1 accu lading zou sowieso lastig zijn. Ook als je fiets op de auto transporteert moet je de schakelaar niet vergeten uit te zetten. Want de Elect denkt dat je vork aan het werk is door de trillingen op het dak (of achter de auto)...
Ben je een hele week zonder stroom onderweg? Opladen gaat toch via de lader van jouw mobiele telefoon? Ik heb op trips buiten de bewoonde wereld altijd zo'n powerbank mee. Nog nooit gebruikt trouwens, want zover buiten de bewoonde wereld dat ik niet tijdig kan laden ben ik nog niet geweest, maar hij kan in geval van nood of lege accu nu dienst doen voor mijn telefoon of de Vyron.

Dat aan/uit zetten is gelijk aan de Vyron. Dus zet ik die altijd uit als ie niet wordt gebruikt. Zou volgens de handleiding niet moeten omdat ie na 5 minuten gaat 'slapen'. De Vyron wordt echter pas weer 'wakker' na een druk op de knop. Ik begrijp dat dat anders is voor de vork?
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

KleinPalomino schreef:
Suntoro schreef:Wilde eigenlijk voor de Elect versie gaan, maar Beebikes raadde het mij toch af. Is een mooi systeem, maar als je accu leeg is rijdt het niet fijn. En is slecht voor de seals... Weekje Alpen zonder dat je kunt laden op 1 accu lading zou sowieso lastig zijn. Ook als je fiets op de auto transporteert moet je de schakelaar niet vergeten uit te zetten. Want de Elect denkt dat je vork aan het werk is door de trillingen op het dak (of achter de auto)...
Ben je een hele week zonder stroom onderweg? Opladen gaat toch via de lader van jouw mobiele telefoon? Ik heb op trips buiten de bewoonde wereld altijd zo'n powerbank mee. Nog nooit gebruikt trouwens, want zover buiten de bewoonde wereld dat ik niet tijdig kan laden ben ik nog niet geweest, maar hij kan in geval van nood of lege accu nu dienst doen voor mijn telefoon of de Vyron.

Dat aan/uit zetten is gelijk aan de Vyron. Dus zet ik die altijd uit als ie niet wordt gebruikt. Zou volgens de handleiding niet moeten omdat ie na 5 minuten gaat 'slapen'. De Vyron wordt echter pas weer 'wakker' na een druk op de knop. Ik begrijp dat dat anders is voor de vork?
Het zal inderdaad weinig voorkomen dat ik een week zonder stroom onderweg ben. Toch is het niet is het niet echt handig dat je de stroom op je vork moet aansluiten wanneer je bike in de berging van een bike-hotel staat, of in je auto ligt op de camping.... Inderdaad heb ik ook zo'n powerbank, welke ik voor mijn telefoon weleens gebruik (komt zelden voor overigens). Maar zo'n powerbank werk wel inderdaad, al duurt het laden wel een stuk langer.

Maar het vergeten uit de zetten van de Elect zal me wel eens overkomen. Als je fiets dan net 2 tot 3 uur op de auto staat en aan staat denk het de vork dat je offroad aan het rijden bent door de trillingen op de auto. En hoogte verschillen onderweg. Daarom moet je hem uit zetten. Met een normale mechanische lock-out kun je nooit leeg gaan natuurlijk... Ik zie bij fietsmaten om me heen dat ze hun Garmin ook niet altijd goed hebben geladen. Dat overkomt mij dan eigenlijk nooit, maar met dat Elect zie ik het nog weleens gaan gebeuren. En zonder Elect werkt de vork niet goed, tenzij je gewoon je vork oppompt. Dan kom je wel fatsoenlijk thuis... Zo werd mij verteld bij Beebikes, en had het idee dat ze daar wel wisten waar ze over praten. Ze hadden veel ervaring met wedstrijders. Ook gaat het onderhoud van de meeste Magura vorken in NL naar hen toe. Aardige man bij Beebikes en hij probeerde me zeker niet de Elect versie aan te smeren, terwijl ik daar in eerste instantie voor heen ging. Misschien dat ik in een later stadium alsnog de Elect demper erbij neem en hem ombouw. Bij Beebikes is dat systeem zonder remote best aantrekkelijk geprijst.

Weet niet hoe de dropper werk eigenlijk. Die gaat niet automatisch open wanneer je lang naar beneden rijdt... En met klimmetjes open zodat de dropper naar boven kan. Of wel? Zit wel ANT+ op ook dacht ik... Maar ik dacht dat de Vyron gewoon een handbediende electronische wireless dropper was met open/dicht lock-out systeem was... Of is het meer dan dat en is ie ook slimmer dan dat? Heb me eigenlijk niet zo verdiept in de Vyron. Zonder wireless remote werkt die volgens mij niet. Elect systeem in de vork werkt ook zonder wireless remote, maar eigenlijk is het dan meer een soort van electronische Terralogic/Brain systeem die voelt of je fiets vlak rijdt of onder een hellling omhoog of omlaag gaat. Maar met de Magura DLO2 demper in mijn TS8 werkt die eigenlijk qua lock-out mechanische eigenlijk hetzelfde als die op mijn huidige Fox RLC. Gewoon open of dicht, handmechanisch, en dat werkt in principe altijd... :-q Een ook gewoon zonder lock-out op het stuur, want die lock-outs op het stuur vind ik toch niet mooi staan (zo blijft mijn stuur ook lekker clean.. :) )
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Helaas is het hier al een tijdje erg stil. Als het meezit heb ik volgende week eindelijk wielen. Nippels zullen toch alu oranje worden. Velocity Blunt SS en Hope Pro 4 gaan in ieder geval ook door... :)

Rose carbon zadelpen vervangen voor een alu Ritchey. Past nu mooi bij stuur en stuurpen.
Afbeelding

Om te proberen toch ook alvast iets lichtere grips aangeschaft...
Afbeelding
Of ik ze monteer ligt er een beetje aan of ik zwarte remmen of toch oranje remmen ga monteren. Twijfel over de oranje Hope Tech 3 X2's. Zwart is altijd veilig, maar dan kan ik net zo goed voor goedkopere Shimano XT's gaan (wat eigenlijk mijn eerste keuze was). Mochten het toch oranje Hopes worden, dan komen er waarschijnlijk blauwe DSP grips op...

Maar nu ik Clawhammer zo heb bezig gezien met eigen ontwerp schijven... Ben ik toch ook maar eens aan het knutselen geweest. Wellicht zullen ze wat aan de zware kant zijn, maar dat zie ik niet als een probleem. Zo veel zal het t.o.v. Hope floatings ook niet schelen denk ik... Solidworks zegt 234gr voor de 180 mm schijf en 195 gram voor de 160mm schijf in 2mm RVS 316. Nieuwe Hope floating 180mm weegt helaas maar 146 gr... :roll:

Komende week maar eens op mij werk vragen wat dat gaat kosten in RVS 316, anders blijf ik toch bij mijn eerste keuze van de Hope floating schijven. Vraag me eigenlijk weleens af waaraan een goede non-floating schijf aan moet voldoen wil die ook een goede remwerking geven (en dus niet alleen maar licht moet zijn). De meeste remmen hebben geen floating schijven en/of bestaan ook alleen maar uit RVS zonder alu spider... Maar bij sommige schijven is er maar minimaal remopppervlak.

180mm schijf:
Afbeelding

Afbeelding

160mm schijf:
Afbeelding

Afbeelding

Toch nog een paar grammen eraf... :winkie:

210gr
Afbeelding

174gr
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Suntoro op za 14 mei 2016, 00:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Erg mooi hoor! :) Ik vermoed dat deze prima stoppen, maar don't take my word for it! Dit keer gaan de eigen schijven wel mee naar de Ardennen, maar de vorige keer daar heb ik mijn eigen (XC) schijven vervangen voor Hope floating. (net iets veiliger.)

Bij een setje BFO schijven is al ietwat te merken dat er veel materiaal is verwijderd. Je voelt dan wanneer de klauw over een spaakdeel van de schijf remt, op een of andere manier remt dat onrustiger. ("wapperen" bij te hard remmen.) Ik zou zelf ook nooit een soort Ashima schijf ontwerpen, geen kennis genoeg voor, en afhankelijk van het gebruik heb je ze snel oververhit.

Met of zonder eigen schijven, dit gaat een leuke fiets worden!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik denk dat ik het inderdaad eens ga proberen met die eigen schijven. Voor NL zullen ze zeker wel voldoen en met dit gewicht zullen ze redelijk degelijk zijn. Waarschijnlijk gaat het wel lukken voor een schappelijke prijs op mijn werk in RVS 316... :) Toevallig had ik er nog met een collega over vandaag... In ieder geval zitten er geen complexe lijnen in het ontwerp en zal alles mooi vloeiend te snijden zijn...

Over Ashima schijven gesproken... In 2012 van dichtbij meegemaakt in de Alpen tijdens een Alpenweektrip bij een van mijn bikematen...

Afbeelding

Afbeelding

Met Alligator schijven.... :winkie:

Daarom ga ik inderdaad voor iets veiligere marges... Wellicht voor de Alpen toch fatsoenlijkere schijven. Zal ook de gaten in het ontwerp nog ietsjes aanpassen op het vlak waarover de blokken lopen. Met dit ontwerp worden de blokken nog niet helemaal optimaal "schoongeveegd"... Inmiddels toch iets meer verdiept in schijven en voor een mooie modulatie en dosering moeten die gaten ook niet te scherp en hoek zijn. Iets meer vloeiend lopen, maar dat is wel ok. Het "schoonvegen" nog niet...

Met van die rechte gaten "happen" de remmen ook eerder. Leuk voor trail rijders, minder fijn voor XC, enduro en DH gebruik...

Edit: -aangepast-
Denk dat ze zo gaan worden... :-D
Afbeelding
Te scherpe afrondingen iets vriendelijker gemaakt op sommige punten. Verder zijn de remblokjes nu ook geheel gedekt om "schoongeveegd" te worden... :-q Gewicht blijft steken op 167gr en 207gr... Misschien dat het in werkelijkheid iets gunstiger zal zijn, want ik weet niet of de soortelijke massa in Solidworks wel klopt met de werkelijkheid... :roll:. Vaak klopt het namelijk redelijk.

Overigens wel grappig om te zien zoals het zal gaan als ik ze op mijn werk zou gaan produceren...
https://www.youtube.com/watch?v=q9g2PXVDJDY
Laatst gewijzigd door Suntoro op za 14 mei 2016, 17:49, 5 keer totaal gewijzigd.
izaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: zo 9 oktober 2005, 14:04
Mijn mountainbike: is altijd vies

KleinPalomino schreef:
Suntoro schreef:Wilde eigenlijk voor de Elect versie gaan, maar Beebikes raadde het mij toch af. Is een mooi systeem, maar als je accu leeg is rijdt het niet fijn. En is slecht voor de seals... Weekje Alpen zonder dat je kunt laden op 1 accu lading zou sowieso lastig zijn. Ook als je fiets op de auto transporteert moet je de schakelaar niet vergeten uit te zetten. Want de Elect denkt dat je vork aan het werk is door de trillingen op het dak (of achter de auto)...
Ben je een hele week zonder stroom onderweg? Opladen gaat toch via de lader van jouw mobiele telefoon? Ik heb op trips buiten de bewoonde wereld altijd zo'n powerbank mee. Nog nooit gebruikt trouwens, want zover buiten de bewoonde wereld dat ik niet tijdig kan laden ben ik nog niet geweest, maar hij kan in geval van nood of lege accu nu dienst doen voor mijn telefoon of de Vyron.

Dat aan/uit zetten is gelijk aan de Vyron. Dus zet ik die altijd uit als ie niet wordt gebruikt. Zou volgens de handleiding niet moeten omdat ie na 5 minuten gaat 'slapen'. De Vyron wordt echter pas weer 'wakker' na een druk op de knop. Ik begrijp dat dat anders is voor de vork?

Ik heb de Elect als voorvork en ik zet hem alleen uit met een lange auto rit ivm de trillingen. Verder staat deze altijd aan en ik laad hem 1x per maand of zo op. Volgens mij gaat de vork dus ook in een slaap stand. Over 2 weken g ik een mid weekend naar de Ardennen, dus zal er dan wel achter komen denk ik. Oja, als de vork leeg is werkt hij als een gewone vork. De vyron ga ik van de week bestellen, ben ik benieuwd naar.
Plaats reactie