Specialized Enduro Comp SE 29er 2013 (nieuwe demper)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Volgens mij heb ik verzaakt mijn nieuwste fiets te showen.

Afbeelding

Huidige stand van zaken:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de fiets al een tijdje. Eigenlijk ging het zo:

Midden 2013 kondigde Specialized een nieuwe Enduro aan met 29 inch wielen. En dat met een achterbrug van maar 430mm lang. Dat was ongehoord kort. Toen ik die week bij de Specialized dealert was hoorde ik dat ze deze fiets al vrij snel konden leveren. Dus ik meteen een medium besteld. Eigenlijk doe ik dat nooit, een complete fiets bestellen, maar in dit geval was een complete fiets het meest gunstige. En eigenlijk heb ik helemaal niks met Specialized. Maar goed, toch maar gedaan, ten eerste omdat 2999,- nou eenmaal erg schappelijk was voor de instap alu fiets, ten tweede omdat ik eigenlijk vrijwel alles erbij moest bestellen. Ik had alleen nog wat zadels, een crank, remmen en een paar Chris King naven liggen. Een frame + vork was al duurder. En ten derde had ik mijn Turner RFX verkocht voor een schappelijk prijsje. Tsja, kleine wielen he? Dus een paar weken later stond deze fiets bij mij thuis. Wel boring black met een iel blauw streepje.

Om van dat zwart af te komen had ik een rol oranje tape gekocht om te kijken of ik er iets van kon maken. En dat zag er niet erg lelijk uit, dus snel was het plan geboren om het frame te spuiten. Ik heb nog een hele tijd met de tape rondgereden.

Afbeelding

Afbeelding

Maar tijdens mij eerste echte ritje, de Raid de Haute Fagnes ben ik gevallen en daarbij het frame beschadigd. Niks ernstigs, maar een dikke kras zat er wel.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen had ik de fiets alweer van wat upgrades voorzien. De orginele velgen heb ik laten omspaken rond mijn Chris King naven. Ik had nog een Raceface Deus crank en die heb ik gepolijst en samen met een nieuw bracket van C-Bear gemonteerd. Een dropperpost ontbrak ook, dus daarvoor had ik een Gravity dropper. En qua remmen zitten er nu Hope MonoM4 remmen op. Ik zweer bij Hope remmen, dus dat kon niet achterblijven. Ik had alleen een andere remklauw nodig, want achter had ik geen postmount remklauw. Gelukkig kun je bij Hope alles los bestellen.

Qua gewicht ben ik er niet echt veel op voorruit gegaan, de fiets weegt 15 Kg.

Na een tijdje begon de oranje tape toch wat lelijk te worden, het is immers maar tape. Dus ik dacht gewoon met een spuitbusje wel iets moois te kunnen maken. Eerst met zilver een basecoat aanbrengen, daarna met candy oranje er overheen. Maar dat was toch iets minder handig dan gedacht. Dus het is niet helemaal geworden wat ik ervan verwachtte. Dit moet een keertje over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zag ik in een ander topic spuitbussen met 2K lak die je online kunt bestellen en die je moet activeren voor je begint met spuiten. De reden waarom ik 1K lak gebruikt heb is nl. dat je die 2K spuitbussen maar 24h kunt gebruiken, ze harden in de spuitbus al uit. Dus dat ga ik een keertje doen.

Maar hoe rijdt dat nou, een Enduro met grote wielen? In een woord, fantastisch. Ik kom regelmatig in Malmedy en sommige paadjes zijn zo steil dat ik met de RFX soms moest afstappen. Met de Enduro is dat verleden tijd. Je kan vrijwel overal wel omlaag rijden. En omhoog gaat ook goed. Enkel op het kleinste blad is er sprake van een lichte kettingtrek, iets waar ik redelijk allergisch voor ben (reden waarom ik een 5 Spot DW verkocht heb met heel veel verlies). Alleen die vork is eentje uit de slechte serie van Fox. Zakt door z'n vering, of is te hard. Met de Avalanche demper dacht ik dit te verhelpen, maar het is maar een beetje beter geworden. Er is gewoon heel veel stiction en dat krijg ik niet weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, die laatste foto is meteen ook de reden waarom ik een 1x aandrijving ga bestellen :)

Inmiddels heb ik de fiets opnieuw gespoten in de kleur Spice Orange van Mini (WB23).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Speclist:
Frame:Specialized Enduro 29er SE comp met Bikeyoke E29 yoke (dus niet de 650B) met een Push-tuned Fox Float X demper met pushima shaft.
Offset bushing in de yoke, dat geeft een 1 graden vlakkere balhoofdhoek (zou dus 68.5 graden moeten zijn nu).
Vork:Formula ThirtyFive EX 29" 160mm
Achternaaf:Chris King isohub 142x12mm
Voornaaf:Chris King isohub 15mm
Velgen:Specialized aluminium 29er 29mm, 23.4mm intern
Spaken:DT 2.0/1.8
Remmen:Hope MonoM4 205/180mm
Headset:Specialized
Zadelpen:Raceface Turbine 150mm drop
Stuurpen:Specialized 70mm
Stuur:Specialized 720mm
Zadelklem:Specialized
Ketting:KNC 11spd
Cassette:Shimano XT 11-46T
Banden:Schwalbe Hans Damp 2.4" / Schwalbe Nobby Nic 2.6"
Zadel:Specialized Henge
Crank:Raceface Deus met Hope 30T narrow wide blad.
Pedalen:Shimano cage
Bracket:C-Bear pressfit PF92
Shifters:SRAM X1 11spd
Derraileur voor:N/A
Derraileur achter:SRAM GX 11spd
Handvaten:Custom made lock-ons met zonoskar laser etch.
Laatst gewijzigd door zonoskar op wo 5 juli 2017, 16:50, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Mooie vooruitgang van kleur.
En mooie fiets
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Is weer een mooi fietsje die je er bij hebt genomen. Alleen schandalig dat je SYS weer zo lang heeft moeten duren. ....
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja, sorry. Het was de bedoeling om een review te schrijven voor Velozine, maar dat is er niet van gekomen. Mede omdat ik de vork helemaal de grond in zou schrijven. Bovendien was de fiets al op vrijwel elke andere website helemaal de hemel in geprezen, dus dan hoeft het eigenlijk niet meer zo.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vind het oranje zeer goed staan!!


En een nieuwe vork is al uitgekozen? Öhlins misschien?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Speels genoeg, een 29er enduro tov van een 26er? (je hebt immers wat fietsen versleten dus wel enige kijk hierop> die wil ik je wel toe dichten..)
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Jurriaan, hoe vaak ga je die vraag nog stellen? Hak die knoop nou eens door.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Jurriaan schreef:Speels genoeg, een 29er enduro tov van een 26er? (je hebt immers wat fietsen versleten dus wel enige kijk hierop> die wil ik je wel toe dichten..)
Ik heb geen klagen, hij is wendbaar en stuurt waar ik heen wil. Maar ik moet wel zeggen dat ik niet echt van het springen ben. Maar haardspeld bochtjes eet ie voor ontbijt. En grip bij het leven. Ik vond de RFX minder flickability hebben, ik denk mede doordat daar een zware Fox 36 in zat.

@Lars: een Öhlins zou ik wel willen, maar even geen geld vanwege dit

Afbeelding

Gaat zat geld in zitten :)
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Knappe fiets en het oranje staat 'm goed. Op de foto ziet het er ook wel strak uit vind ik.

En het is nog een veelzijdige fiets ook.
Don't believe the hype!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dikke fiets !

Heb deze een middagje als huurfiets gehad was absoluut verrast hoe speels dit reed, ook heel makkelijk het voorwiel even optrekken, lang klimmen vond ik niet fijn :) maar dat kan ook aan een benauwde bijna 40 graden gelegen hebben...

Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

HotSnail schreef:Knappe fiets en het oranje staat 'm goed. Op de foto ziet het er ook wel strak uit vind ik.

En het is nog een veelzijdige fiets ook.
Die had ik nog niet gezien, misschien eens zo'n offset bushing kopen. Al vind ik niet meteen dat het bracket te hoog staat, maar de balhoofdhoek mag iets slacker. Misschien zo'n 650+ linkage kopen, dan kan je ook andere dempers rijden.

Het oranje ziet er op de foto wel redelijk strak uit, maar bij closeup zie je toch een zakker en die candy kleur (transparant oranje dus) is heel erg lastig overal even dik en dus dezelfde kleur te krijgen.

Oja, een andere dropper moet er ook ooit komen, er zit een opening voor een stealth dropper. Die kabelloop van de gravity dropper is niet de meest handige namelijk.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

jaspero schreef:Jurriaan, hoe vaak ga je die vraag nog stellen? Hak die knoop nou eens door.
Die knoop was al doorgehakt voor dat ik, in deze, de eerste vraag stelde.

Luiere balhoofdhoek kan ook zo:
Afbeelding

Voordeel, de zitbuishoek blijft gelijk. Welke met de Burgtec offset bushes veranderd, minder stijl wordt.

De works components headset bevalt mij erg goed. Installatie is geduld en nog meer geduld. Daarna rijdt het zeer goed.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

ideaal inderdaad die works headset's. Best duurzaam ook.
Don't believe the hype!
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Jurriaan schreef:
jaspero schreef:Jurriaan, hoe vaak ga je die vraag nog stellen? Hak die knoop nou eens door.
Die knoop was al doorgehakt voor dat ik, in deze, de eerste vraag stelde.

Luiere balhoofdhoek kan ook zo:
Afbeelding

Voordeel, de zitbuishoek blijft gelijk. Welke met de Burgtec offset bushes veranderd, minder stijl wordt.

De works components headset bevalt mij erg goed. Installatie is geduld en nog meer geduld. Daarna rijdt het zeer goed.
Ik dacht al! :bier:

imo zou die Enduro goed genoeg moeten zijn zonder dergelijke aanpassingen.. Maar zo niet, dan toch liever die works headset dan die bushings.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

jaspero schreef:imo zou die Enduro goed genoeg moeten zijn zonder dergelijke aanpassingen.. Maar zo niet, dan toch liever die works headset dan die bushings.
Hij rijdt ook goed genoeg voor mij. Op de dirtmountainbike site willen ze juist het bracket omlaag (vraag me niet waarom, ik kom zo al soms met de pedalen aan de grond in Malmedy). Dat werkt niet met die angleset. Ik realiseer me nu dat je wel maar 1 offset bushing kunt gebruiken op deze fiets door die stomme yoke. Dus de invloed is niet zo groot als zou kunnen.

Andere vraag, kun je met een X9 derailleur een 44T cassette rijden? Anders gaat 1x10 niet lukken ben ik bang, dan moet ik een 26T voorblad monteren (of meer trainen).
Plaats reactie