
Huidige stand van zaken:


Ik heb de fiets al een tijdje. Eigenlijk ging het zo:
Midden 2013 kondigde Specialized een nieuwe Enduro aan met 29 inch wielen. En dat met een achterbrug van maar 430mm lang. Dat was ongehoord kort. Toen ik die week bij de Specialized dealert was hoorde ik dat ze deze fiets al vrij snel konden leveren. Dus ik meteen een medium besteld. Eigenlijk doe ik dat nooit, een complete fiets bestellen, maar in dit geval was een complete fiets het meest gunstige. En eigenlijk heb ik helemaal niks met Specialized. Maar goed, toch maar gedaan, ten eerste omdat 2999,- nou eenmaal erg schappelijk was voor de instap alu fiets, ten tweede omdat ik eigenlijk vrijwel alles erbij moest bestellen. Ik had alleen nog wat zadels, een crank, remmen en een paar Chris King naven liggen. Een frame + vork was al duurder. En ten derde had ik mijn Turner RFX verkocht voor een schappelijk prijsje. Tsja, kleine wielen he? Dus een paar weken later stond deze fiets bij mij thuis. Wel boring black met een iel blauw streepje.
Om van dat zwart af te komen had ik een rol oranje tape gekocht om te kijken of ik er iets van kon maken. En dat zag er niet erg lelijk uit, dus snel was het plan geboren om het frame te spuiten. Ik heb nog een hele tijd met de tape rondgereden.


Maar tijdens mij eerste echte ritje, de Raid de Haute Fagnes ben ik gevallen en daarbij het frame beschadigd. Niks ernstigs, maar een dikke kras zat er wel.


Ondertussen had ik de fiets alweer van wat upgrades voorzien. De orginele velgen heb ik laten omspaken rond mijn Chris King naven. Ik had nog een Raceface Deus crank en die heb ik gepolijst en samen met een nieuw bracket van C-Bear gemonteerd. Een dropperpost ontbrak ook, dus daarvoor had ik een Gravity dropper. En qua remmen zitten er nu Hope MonoM4 remmen op. Ik zweer bij Hope remmen, dus dat kon niet achterblijven. Ik had alleen een andere remklauw nodig, want achter had ik geen postmount remklauw. Gelukkig kun je bij Hope alles los bestellen.
Qua gewicht ben ik er niet echt veel op voorruit gegaan, de fiets weegt 15 Kg.
Na een tijdje begon de oranje tape toch wat lelijk te worden, het is immers maar tape. Dus ik dacht gewoon met een spuitbusje wel iets moois te kunnen maken. Eerst met zilver een basecoat aanbrengen, daarna met candy oranje er overheen. Maar dat was toch iets minder handig dan gedacht. Dus het is niet helemaal geworden wat ik ervan verwachtte. Dit moet een keertje over.




Nu zag ik in een ander topic spuitbussen met 2K lak die je online kunt bestellen en die je moet activeren voor je begint met spuiten. De reden waarom ik 1K lak gebruikt heb is nl. dat je die 2K spuitbussen maar 24h kunt gebruiken, ze harden in de spuitbus al uit. Dus dat ga ik een keertje doen.
Maar hoe rijdt dat nou, een Enduro met grote wielen? In een woord, fantastisch. Ik kom regelmatig in Malmedy en sommige paadjes zijn zo steil dat ik met de RFX soms moest afstappen. Met de Enduro is dat verleden tijd. Je kan vrijwel overal wel omlaag rijden. En omhoog gaat ook goed. Enkel op het kleinste blad is er sprake van een lichte kettingtrek, iets waar ik redelijk allergisch voor ben (reden waarom ik een 5 Spot DW verkocht heb met heel veel verlies). Alleen die vork is eentje uit de slechte serie van Fox. Zakt door z'n vering, of is te hard. Met de Avalanche demper dacht ik dit te verhelpen, maar het is maar een beetje beter geworden. Er is gewoon heel veel stiction en dat krijg ik niet weg.




En ja, die laatste foto is meteen ook de reden waarom ik een 1x aandrijving ga bestellen

Inmiddels heb ik de fiets opnieuw gespoten in de kleur Spice Orange van Mini (WB23).






Speclist:
Frame:Specialized Enduro 29er SE comp met Bikeyoke E29 yoke (dus niet de 650B) met een Push-tuned Fox Float X demper met pushima shaft.
Offset bushing in de yoke, dat geeft een 1 graden vlakkere balhoofdhoek (zou dus 68.5 graden moeten zijn nu).
Vork:Formula ThirtyFive EX 29" 160mm
Achternaaf:Chris King isohub 142x12mm
Voornaaf:Chris King isohub 15mm
Velgen:Specialized aluminium 29er 29mm, 23.4mm intern
Spaken:DT 2.0/1.8
Remmen:Hope MonoM4 205/180mm
Headset:Specialized
Zadelpen:Raceface Turbine 150mm drop
Stuurpen:Specialized 70mm
Stuur:Specialized 720mm
Zadelklem:Specialized
Ketting:KNC 11spd
Cassette:Shimano XT 11-46T
Banden:Schwalbe Hans Damp 2.4" / Schwalbe Nobby Nic 2.6"
Zadel:Specialized Henge
Crank:Raceface Deus met Hope 30T narrow wide blad.
Pedalen:Shimano cage
Bracket:C-Bear pressfit PF92
Shifters:SRAM X1 11spd
Derraileur voor:N/A
Derraileur achter:SRAM GX 11spd
Handvaten:Custom made lock-ons met zonoskar laser etch.