Hyperion (Nicolai Ion GPI)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Lekker hoor... :-q

Toch het ontwerp van de 203mm schijf iets aangepast... Lipjes met gaatjes voor de bevestiging leken me ook wel wat zwak bij de 203mm schijf, ook omdat ze hoeken nogal scherp waren.

Lijkt me niet dat het een probleem moet zijn om de schijven te produceren. (Althans op mijn werk snijden we dagelijks onderdelen in diverse vormen, ook RVS 304 en 316). Helaas alleen laser, wat niet zo mooi zal zijn als waterstralen... Zelf maak ik juist snijprogramma's vanuit onderdelen uit Solidworks, Autocad of gewoon direct aangeleverde DXF files... Vanuit Solidworks iets converteren geeft weleens problemen, omdat lijnen niet altijd vloeiend blijven, maar spline lijnen uit kleine losse stukjes bestaan.

Als je het gaat lasersnijden stook je alleen wel flink wat warmte in de schijf met al die gaten... Hopelijk blijven ze wel redelijk vlak tijdens het snijden.

Misschien moet ik toch ook maar eens gaan knutselen met schijven in Solidworks en op mijn werk iets laten produceren. Ben alleen bang dat kant-en-klare Hope floating schijven goedkoper gaan zijn helaas...
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Ik moet het gewoon vragen, heb je de term 'Hyperion' verkregen uit mijn favoriete game Borderlands of uit de Griekse mythologie? :p

Super mooi project dit!
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

@Suntoro: Ja, er waren wat punten waarop dit aangepast moest worden. Het kon op zich wel, maar ik wil geen risico of limiet op de schijven hebben, dus daarom iets meer materiaal aangehouden. Mijn programma maakt hier dus netjes boogjes en cirkels, maar bij import blijkt het dan splines te worden, wat minder wenselijk is. Probleem is opgelost en ze schijnen momenteel geproduceerd te worden. (Mijn vorige set was best wel recht, en die had ook flink wat lasertijd nodig.) We gaan het zien. :) Het is denk ik wel heel leuk om je eigen schijf te produceren, of het duurder is dan 2 floating Hope schijven dat weet ik niet. Wat tijd betreft wel, je bent toch een uurtje of 8 kwijt aan het tekenen, en als je dan geen ontwerp kunt bedenken nog iets meer... :D

@Kaas, niet uit Borderlands. :) (De naam is best veel gebruikt voor scifi, wapens etc, kwam ik al achter) Dus dan toch Griekse mythologie: Hyperion was een titaan. Met totale lengte van ongeveer 210cm, (band tot band) leek mij dat hier ook wel gepast. Mijn vorige fiets was een Helius. (Helius/Helios was de zoon van Hyperion.)

Ik overwoog ook nog "Oberon", maar die bewaar ik wel voor de volgende fiets. :)
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Vandaag binnen, een test print van de Garmin mount. Ik wil geen plastic spacers onder de stuurpen. Ik ga een K-edge mount voor de helft inzetten, zodat het eventueel belastende deel van alu is. Het andere deel van de originele mount is dan te kort, dus die heb ik opnieuw getekend met iets meer ruimte, als het goed is past straks de Edge 520 achter de stuurpen. Dit is misschien niet heel ergonomisch, maar zou wel een redelijk veilige plek moeten zijn, ik wil geen slaaf van dat schermpje worden, dus hij hoeft niet vol in het gezichtsveld. Ik moet nu eerst een Edge bestellen en de gaten in de tekening nog 90 graden roteren, anders zit de Edge er horizontaal op. (DOH!) Daarna opnieuw laten printen, hopelijk uit neon geel materiaal.

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Man man man.. wat een vet ding :)
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Hmmm.... Die mount zo vind ik er best stom uit zien. Vooral omdat de rest zo übervet is!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

In het begin heb ik mijn Garmin Edge 800 achter de stuurpen gehad op de bovenbuis. Maar dat was niet optimaal. Stootte er telkens met mijn knieën tegenaan. Dus uiteindelijk toch maar op de stuurpen gemonteerd...

Geen idee of je daar last van gaat hebben. Maar je rijdt natuurlijk wel met een erg korte stuurpen en een lange bovenbuis. Waarschijnlijk komen je knieën niet op die plek. Wel een leuke plek er voor.

Als je niet veel om snelheid of veel andere poespas geeft zou je wellicht een Garmin Edge 25 kunnen monteren. Die geeft nog minder weer en nog compacter dan de Edge 520... ;).

Zo op het oog ziet je Garmin mount er idd wat simpel uit. In dat opzicht snap ik doezels opmerking wel. Niet zo mooi qua voorgeving. Wel functioneel (en de vorm zie je wellicht niet eens onder je Garmin... :)
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Clawhammer schreef: @Kaas, niet uit Borderlands. :) (De naam is best veel gebruikt voor scifi, wapens etc, kwam ik al achter) Dus dan toch Griekse mythologie: Hyperion was een titaan. Met totale lengte van ongeveer 210cm, (band tot band) leek mij dat hier ook wel gepast. Mijn vorige fiets was een Helius. (Helius/Helios was de zoon van Hyperion.)
Haha okay, ja ik twijfelde nog of ik het zou vragen maar in die game is Hyperion een robot/machine/wapen producent met een geel/zwarte vormgeving dus ik had een sterk vermoeden :p Voorbeeldje:
http://static1.squarespace.com/static/5 ... rmat=1500w

Maar back on topic, super inspirerend project! En ik hou van symboliek dus bedankt dat je je fietsen namen geeft :).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je toch niks om je Garmin geeft zou ik hem lekker in de Camelbak/achterzak houden en niet deze oplossing gebruiken. Op je bovenbuis is ie al praktisch onleesbaar, en meedraaiend lijkt me voor je knieën dan weer heel onprettig. Ik weet in ieder geval dat in krappe switchbacks ik ook al met mijn knieën tegen de bovenbuis aanzit. Of ging je deze nou ook weer alleen als woon/werkfiets gebruiken?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Het frame is zo lang dat ik mij afvraag of het problemen met de knieën oplevert... Deze plek is wel veilig, beter dan zo'n houder vóór het stuur (kan ik uit eigen ervaring zeggen....)
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

@doezel, ja mooi is anders, niet heel veel van te zien zodra de Garmin erop zit. (En de uiteindelijke versie is waarschijnlijk geel of zwart.)

@suntoro, ik ben gegaan voor de 520 omdat ik eventueel later nog iets met Strava wil doen.

@Kaas Ik heb Borderlands nooit gespeeld, maar ziet er gaaf uit, met sci-fi ben ik altijd wel happy. :wink:

@Surivada, ik geef er een heel klein beetje om, net te veel om het in de rugzak te laten. :) Met 7,4 cm (inclusief hoesje) is het een vrij compact apparaat op een lange toptube. Ik ga gewoon uitproberen of het een beetje wil, als het het toch irritant is, kan die altijd nog boven op de stem. ik schat de kans op 100% dat ik deze ook voor woon/werk ga gebruiken. :winkie:

@KLeinPalomino, dat dus. :)
Christiaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1762
Lid geworden op: za 20 december 2003, 18:43
Mijn mountainbike: Intense M6/Yeti DJ/GT Lopes 55/Yeti SuperX
Contacteer:

Is ie al klaar?
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Nog niet, zal vanavond (als ik nog een beetje op tijd ben...) foto's nemen van de huidige staat. Wielen laten nog op zich wachten... (remschijven ook...)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Clawhammer schreef:Wielen laten nog op zich wachten... (remschijven ook...)
Zag ook dat Brake-stuff vandaag ook net t/m 26 mei dicht is vanwege een vakantie... :((. Naja, ik wacht toch ook nog op mijn wielen... :)
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Duurt even maar dan heb je ook (bijna) wat. Zodra de wielen er helemaal zijn ga ik even een betere frame foto maken. :)

1 M70 HV velg
Afbeelding

Dat dan in ongeveer dit :winkie:
Afbeelding
Plaats reactie