Hyperion (Nicolai Ion GPI)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

16/07/2016: De specs en een complete fiets zijn hier te vinden: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p2154308

Ik was na 3 jaar nog steeds erg tevreden met mijn vorige Nicolai, maar het opbouwen en plannen van een nieuwe bike is ook heel leuk om te doen.
Dus Alagos verkocht, en momenteel even op een 26 inch Trek 4900, doet het goed maar ik wil er niet nog 6 maanden op fietsen. :)

Ik had een half jaar geleden bij Nicolai geïnformeerd, hun GPI systeem (achtervering + Pinion + riemaandrijving) leek mij erg handig.
Op dat moment stond op de planning om een 29'er Helius (XC/Trail) te voorzien van dit systeem. De Helius zou dan maart 2016 beschikbaar zijn om te bestellen. Mijn vorige was ook een Helius, dus dat leek me prima.
Helaas komt er voorlopig toch geen 29'er versie, het idee is nu wel om het GPI systeem universeler te maken maar dat kost tijd.

Ondertussen was ook het frame gewicht van de Helius bekend, en hoewel je deze lichter kunt opbouwen dan de ION, is het frame bijna even zwaar.
Lette ik bij Alagos (vorige fiets) nog veel op het gewicht, in de praktijk merk ik dat het voor mij minder van belang is. Ik heb de limiet nu op 15,5 kilo gezet.
De ION leek mij net iets spannender om op te bouwen dan de Helius, dus die is het geworden. Ik roep al een tijdje dat de balhoofdhoek luier mag, en dat zie ik in de ION wel terug.

Nu is die ION natuurlijk overkill maar ik zie het opbouwen van de fiets naar "Enduro" normen dan wel "super-degelijk" even los van het uiteindelijke gebruik. (Hoewel, ik wil er eigenlijk mee naar IJsland...)
Wat onderdelen betreft gaat het nu wat meer op met de categorie van het frame. Op de vorige zat nog veel XC waardig materiaal terwijl het frame wat meer kon hebben, dat mixen kwam voort uit de schrale keuze aan fully frames met Pinion in 2012 en mijn obsessie om het gewicht laag te houden. 1 uitzondering; de dropper zal ik in Nederland niet gebruiken, dus daar wacht ik nog even mee, Magura heeft een draadloze dropper, en daar kan ik wel mee leven, ik denk dat meer fabrikanten gaan volgen.

Het frame is nu in bestelling en zal in week 15 (midden April) ongeveer klaar zijn.

*Edit in week 17: Hoewel ik erg lang met het plan heb rondgelopen om zelf een conversie naar 29er te doen, inclusief het herontwerpen van een chainstay/langere belt etc, heb ik daar uiteindelijk vanaf gezien. Ik ben wat drukker geworden met "werk" waardoor mijn vrije tijd wat minder is geworden. Nu ik al een tijdje rondfiets op een 26er single speed denk ik dat ik het met 27.5 ook prima ga redden.

Ik moet bekennen dat ik dit keer geen zwart gekozen heb, mijn vorige 3 bikes waren voornamelijk zwart of grijs, iets meer kleur leek me leuk.

Anyway, de pedalen zijn binnen, dus een topic. :tong
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Clawhammer op za 16 juli 2016, 22:26, 10 keer totaal gewijzigd.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Man man, dit wordt weer reuze interesant..! :) :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Clawhammer schreef: Anyway, de pedalen zijn binnen, dus een topic. :P
Afbeelding
8)

Erg fraai geheel zo die 2 bij elkaar. Kleur zal ook prima bij het frame passen dus ik gok op minimaal gele accenten. Links is ook mooi in evenwicht met rechts zo te zien op de foto. :tong

Ben benieuwd naar de verdere opbouw van deze pedalen. :-q
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

stem cap:
Afbeelding

Het is mijn 13e fiets, sinds ik kan fietsen. :)
De R is een rune teken (Raido) dat staat voor rijden, transport, reizen. Die komt op meerdere onderdelen terug, de naam Hyperion staat ook op een aantal onderdelen.
Laatst gewijzigd door Clawhammer op ma 25 april 2016, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1762
Lid geworden op: za 20 december 2003, 18:43
Mijn mountainbike: Intense M6/Yeti DJ/GT Lopes 55/Yeti SuperX
Contacteer:

It will be a beaty
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

It will be a beauty indeed.
Dus als je mij begin april deze link doorstuurt
maak ik het topic open zodra het je frame binnen is (Y).

Met Sportieve Groet.

Pat.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Ik heb de openingspost enigszins aangepast, het 29 conversie idee is van de baan. (voor nu.) Ergens deze week komt het frame binnen. Zojuist een voorproefje van Fooh stuff gekregen:
Afbeelding

Afbeelding

Spannend! Ik ga tot die tijd elke dag een onderdeeltje posten. Vandaag het zadel drama. (*disclaimer: first world problems en nu nog kijken of dit echt met het frame matched, ik heb toch wel wat zenuwen.)

In mijn Photoshop concept van de fiets moest er in het zadel ook iets geels terug komen om de boel te balanceren. Omdat een Saevid lekker zit, wilde ik weer een Saevid, handig want ze doen ook aan eigen ontwerpjes op het zadel. Helaas was het niet helemaal duidelijk welke kleur ik bedoelde. (ondanks RAL kleur codes, Pantone kleurcodes, praktijkvoorbeelden etc...) Dus mijn neon gele zadel kwam hier aan in een ietwat vanille vla achtige kleur, in geen velden of wegen een spoortje neon te ontdekken. Paniek!

Afbeelding

Bij toeval ontdekte ik dat SingleBe een zadel in een kleur had gespoten die nagenoeg gelijk is aan RAL 1026. (mijn frame kleur.) Na wat mailtjes heen en weer, het zadel naar Tsjechië gestuurd, het kon tenslotte niet veel "erger" dan wat ik al had. Hij wilde het zadel opschuren en in een nieuw ontwerp aflakken. (ok....slik) Opnieuw een ontwerp gemaakt, ik had mijn verwachting maar even omlaag gezet, maar dit kun je dus wel aan SingleBe overlaten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen een paar nieuwe foto's van de remmen! :)
Afbeelding
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

:o
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Oh oh, hij gaat weer helemaal los.... :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

mud mate schreef:Oh oh, hij gaat weer helemaal los.... :-q
Afbeelding
Bookmarked!
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Eentje dan nog voor vandaag:
Zware achternaaf, maar wel heel stil in de vrijloop. Ik had er nog nooit van gehoord, even flink ingelezen, leek me een goede combinatie met de belt drive. Om in dat stille thema te blijven.
Afbeelding

Triest maar wel waar: Ik had besloten om pas weer naar de kapper te gaan als mijn frame binnen zou zijn, heel hard nodig ook. :D (Alles gaat eraf!!)
patrickvb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 17:29
Mijn mountainbike: Is neon geel en heeft 2 wielen

He je topic is eindelijk weer open!!!

De kleur van je frame op de foto heeft een goede match met al die blauwe onderdeeltjes,
Heb zelf ook eens naar blauwe onderdelen zitten kijken voor op mijn frame (same color)

Word de nieuwe BOTY!!!

Succes ermee
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ooohhhhh jeeeeeee......
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

wanneer gaat die nu eens klaar zijn?
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb je haast;)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie