Canyon LUX CF 9.9 2016 na upgrade 10.160 gram

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ie perfect zit: niets meer aan doen.
Ik vroeg het mij zo af....
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

robertbrand schreef:Het is het proberen waard om het eens te testen, al denk ik dat jij met zoveel power in de benen hebt dat het voordeel relatief kleiner zal zijn t.o.v. een hardtail.

Jij als ervaringsdeskundige heel hard rijden, welke banden adviseer je?

Omdat een fully al meer grip heeft zou ik als je niet te zwaar bent kiezen voor bijv de 2.1 thunder burt. Dit kan voor en achter. Je kan de thunder burt vrijwel altijd rijden. Als je iets meer grip voor wil dan een rocket ron erbij. Ook een hele snelle combi is de continental speedking 2 achter en een raceking voor. Raceking voor en achter kan ook. Meer grip voor een X-king. Conti in de racesport versie.

Thunder burt weegt 430gr, ik rij met 60ml latex. Speedking 2 is in 2.2 460gr, de raceking is 530gr een rocket ron 520gr. De conti verbruikt wel meer latex.

Als je voor een andere wielset gaat zou ik adviseren om te gaan voor een velg met 25 mm interne breedte. meer grip, band heeft meer volume en dus minder rolweerstand. Je kan ook met lagere bandenspanning rijden zonder dat de band gaat rollen op de velg in de bochten.
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Thunder Burt had ik als achterband op de Cannondale FSI. Inderdaad prima bandje. Als de RR versleten is gooi ik er waarschijnlijk weer een Thunder Burt op achter.

Dit is een mooi en goed getest (Bike Magazine Duitsland) wielsetje http://shop.acros.de/4150/a-wheel-xc-race-carbon-lrs" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor de tips.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Stapel spacers en stuurpen met 12 graden up was nodig om het stuur op juiste hoogte te krijgen.

Schmolke Flatbar vervangen voor een Ritchey Prologic lowriser 15mm stuur. Hiermee voldoende hoogte kunnen winnen waardoor spacers en 12 graden stuurpen naar 6 graden kan.
Ziet er een stuk beter uit al zeg ik het zelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Wie haalt mij over om mijn Scott spark 900 Rc in te ruilen voor deze mooie Lux. Je verhalen klinken aantrekkelijk robert maar ben nog niet over. Mag je bij Canyon ook kiezen of je bv een groter tandwiel voor wilt hebben?
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

tanwielen kun je volgens mij niet kiezen. Anderzijds zijn tandwielen ook weer niet zo heel duur.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
v_schultinge

Is de Ritchey zadelpen & stuur lichter dan de carbon varianten van Canyon zelf?
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Ja scheelt iets van 80 gram
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Twentse Rosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 november 2016, 17:50

Zo, ff een beetje nieuw leven in dit draadje blazen.

Ik ben benieuwd hoe de bike het afgelopen jaar bevallen is. Nog steeds zo enthousiast? Heb je problemen gehad?
Ik vraag dit omdat ik zelf op zoek ben naar een nieuwe bike, en de Lux erg hoog op het lijstje staat.. En soort van mini long-term review zou ik erg kunnen waarderen! :-q
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Afbeelding

Toevallig gisteren een nieuw wielsetje voor de bike er ingezet. DT Swiss XCR 1200 carbon
En vorige week nieuwe remmen, Hope X2 Stealt Race. (erg fijne remmen)

De fiets bevalt nog steeds erg goed. Ik rij veel op de Utrechtse Heuvelrug. De funfactor van de bike is hoog. een sprongetje, gooien en smijten door de bochten, sturen als een scheermes alles gaat met deze bike. Daarnaast heb ik op zo'n beetje elk parcours PR's op Strava segmenten gereden. Het is wel een echte XC fully wat inhoud dat er geen boterzachte vering is. De achterdemper zorgt vooral voor veel tractie en op hobbelige stukken dat je beter kunt doortrappen. De scherpe randjes worden er zeker afgehaald en je kunt lang blijven zitten maar t.o.v. bijvoorbeeld een Scott Spark is het een stugge fiets. Hou je van doortrappen en heb je een dynamische rijstijl dan is het een superfiets. Ben je op zoek naar een fiets met veel comfort en zit je graag op je zadel, dan verder zoeken naar een comfortabeler fiets.

Met de nieuwe wielset nog niet gereden, het regent nogal deze week. Lees erg goede dingen over carbon velgen. Ben erg benieuwd.

Kwaliteit ben ik zeer over te spreken, nog geen problemen gehad.

Als je specifieke vragen hebt, laat maar weten.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
Twentse Rosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 november 2016, 17:50

Een toch al strakke fiets wordt dus nog strakker. Very nice!

Goed om te horen dat het enthousiasme niet minder is geworden. Zoals je 'm nu omschrijft is het precies wat ik zoek. Iets meer controle en comfort dan mn huidige HT, maar zeker geen toerder. Zal de bestelprocedure bij Canyon maar ns doorlopen dan! :-D

Bedankt voor je snelle reactie!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Hier ook sterke interesse in Scalpel of Lux ter vervanging van mijn Cube AMS. Kijk zaterdag ook nog naar de FS-i, maar ik vind inderdaad het ontbreken van de scherpe randjes aan achterzijde erg prettig rijden.
Vraagje aan robertbrand (gezien jouw maatvoering -->Large): wat is jouw lichaamslengte en binnenbeenlengte? Ik kom bij Canyon uit op L, tegen XL aan. Hoor het graag.
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Bongo, Heb op de nieuwe Scalpel klein stukje gereden, typisch lefty gevoel was direct herkenbaar, heb namelijk een flash en FSI gehad. Voelde erg goed aan, erg mooie fiets ook. twee vrienden van me hebben er eentje en zijn beide erg tevreden. Cannondale is alleen stukje duurder dan Canyon.

Ik ben 1.86 en binnenbeenlengte van 92. Ik rij op een L. Maar heb wel een setback 15mm zadelpen en langere stuurpen 100mm gemonteerd. Een XL had ook gepast zonder setback en 90mm stuurpen denk ik.
Mijn voorkeur gaat uit naar een zo klein mogelijk frame
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Thanks voor je snelle feedback. Voordeel voor mij voor C'dale is dat ik mijn Cube kan inruilen. Overigens zit ik bij C'dale ook tussen L en XL. Ik was ooit 1.90, inmiddels 1.89, of zelfs 1.88, met bb-lengte van 90,5.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sorry dat ik even inbreek, maar voor de geïnteresseerden die zich oriënteren op een Lux is mijn ervaring misschien ook leuk om te lezen:

Ben ook een zeer enthousiaste Lux rijder, 3 jaar nu.
SRAM XO, 2x10 double, RS-1 afgemonteerd model van origine.

Herken de beschrijving van de rij-eigenschappen. Snelle efficiënte XC marathonracer, en de RS-1 veert subliem, maakt 'm tot een zeer potente daler. Ben soms ook van de KOM-men, maar dan alleen bergaf en op trails met trappen etc erin :winkie: . Thuisgebied: Zuid L, Voerstreek, Vise eo, verder XC/trail-light Alpenvakanties, soms een TransAlp, ook de Heuvelrug en Horst met al het bochtenwerk bezocht, Wood15 gaat ook prima (zwart, rood, ingeklikt).
Heb een stealth Reverb dropper na een TransAlp lekker laten zitten, dat maakt de fiets nog breder inzetbaar, geeft nog meer fun en snelheid steil bergaf en in bochten. Ideaal: de Twinlock op je stuur die direct vork en demper locked/platform inschakeld, afhankelijk van hoe dicht/open je eea instelt.
Je kunt met de Lux dus alle kanten op. De TS heeft 'm prachtig licht, raceready, getuned, ik heb 'm weer wat breedbandiger richting trail/bergaf getuned (SRAM Guide RSC remmen, NoNi's 2,25, Reverb dropper, 24-38 bladen icm 11-41 cassette).

Heb ook een garantiegeval gehad: Lagerbus bij de trapas lag los in het frame (tgv dat hard naar beneden rijden flink op de proef gesteld): door de perfecte samenwerking tussen mijn LBS en Canyon had ik binnen 2 weken vanaf melding een nieuw frame. Filmpje en belletje door mijn LBS en een mailtje van mij volstond. Superservice, ook niet onbelangrijk om te weten. Vragen stel ik regelmatig per mail bij het Servicecenter: altijd snel en goed antwoord.

Ik reed vroeger een toen 'gedroomde' Epic. Zeer fijne fiets, maar een fiets blijft ook maar een fiets, ook al staat er een grote S op.... Ik houd ontwikkelen rondom Scalpels, Sparks, TopFuels, Jett's, Elements etc altijd goed in de gaten, maar de prijs-kwaliteitverhouding van de Lux 'won me over'... Nooit spijt van gehad, volgende keer weer een Lux, als er ooit een opvolger komt en deze aan vervanging toe is.

Enige ding: mijn Twinlock is grillig, heeft af en toe een ontluchtingsbeurt nodig. Misschien nu over, nu mijn LBS die iom SRAM vervangen heeft onder garantie (heb dit nooit met Canyon hoeven kortsluiten, regelt mijn LBS direct met SRAM zelf). Ps: 2 fietsmaten die ook een Lux rijden hebben nog nooit problemen met hun twinlock gehad, gevalletje pech denk ik dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie