Pace RC129 - opnieuw opgebouwd p.23

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, maar zo heb ik er wel een paar meer gehad... ruimtegebrek en de wetenschap dat er bij tien fietsen altijd heel veel stilstaan maakt dat ik soms toch verstandige keuzes maak :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

kermit schreef: wo 29 april 2020, 19:28 Irritante kabelgeleiders, de remleiding moet dus los om hier doorheen te kunnen. Dat vind ik van die kleinigheden waarvan ik me afvraag hoe iemand erbij komt om het zo te bedenken... :roll:
Engelsen he :D
Ik vind ze geweldig hoor en kom er vaak en graag maar:
Die lui rijden aan de verkeerde kant van de weg,
Met hun remmen verkeerd om,
Hebben een gewichts en afstand meetsysteem waarbij elke vorm van logica ontbreekt en niemand anders volledig snapt,
Fish en chips als culinair hoogstaand zien,
ze hebben de lelijkste vrouwen ter wereld dus van mooie lijnen moeten ze het ook niet hebben.

En daarvan verwacht jij slimme details? :winkie: :winkie: interesant! :bier: :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurf schreef: wo 29 april 2020, 21:41 Engelsen he :D
Ik vind ze geweldig hoor en kom er vaak en graag maar:
....
Met hun remmen verkeerd om,
....
Hoho, dat doen ze juist wèl goed! :tong

Maar je ziet wel vaker van die onlogische dingen, op al dan niet engelse bikes. Zo zitten hier de remnokken op de seatstays, niet ongebruikelijk natuurlijk. Maar dan solderen ze de nokjes voor de remleiding aan de onderkant van de chainstay :~
Als je geen verdraaibare aansluiting op de goede plek aan de caliper hebt krijg je dus nooit een mooie kabelloop. Ik ben geen ingenieur, maar dat soort dingen zitten op mijn Snowdon dus wèl goed :D

Maar dat zijn kleine onvolkomenheden, men zegt vaak dat daardoor de schoonheid alleen maar groter wordt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kan het zijn dat die leiding loop wel klopt voor de Hope remmen die destijds gangbaar waren?

Prachtig frame, karaktervol merk, ik heb jaren met hun vorken gereden, ik heb een soft spot voor ze.



Maar alleen in de UK heb je deze bumper sticker
https://pbs.twimg.com/media/Dvx_QUmUUAAYR0I.jpg
Laatst gewijzigd door Heckler40 op do 30 april 2020, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: wo 29 april 2020, 20:42 Inderdaad, maar zo heb ik er wel een paar meer gehad... ruimtegebrek en de wetenschap dat er bij tien fietsen altijd heel veel stilstaan maakt dat ik soms toch verstandige keuzes maak :D
Heel verstandig! Was een van jouw mooiste fietsen vind ik. Toch weer (gelukkig) een starre mtb in de stal dus ?
NB dat vele stilstaan scheelt ook enorm veel slijtage en onderhoud......zo "verkoop" ik het meestal 😄
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je begint er natuurlijk niet aan, maar je zou die geleider kunnen bedremelen, zodat je de leiding er met een tie-wrap aan vat kunt zetten.

En inmiddel heeft Pace het wat logischer voor elkaar - voor de thuismarkt, dan. Zo komt het bij mijn RC529 absoluut niet goed uit om de kabels voor het balhoofd langs te laten kruisen:

Afbeelding

Als je dat zou doen is er geen goede manier om de dropper te laten uitkomen, dis zou dan onder de onderbuis moeten kruisen om op de juiste plek bij de zitbuisdoorvoer uit te komen. En dat is dan weer omdat je de geleiders nodig hebt voor, in mijn geval, de achterrem die rechts zit.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, best bizar hoe sub-optimaal zaken als kabelgeleiding toch vaak geregeld zijn. Bij de meeste frames die ik opgebouwd heb was dat niet perfect voor elkaar, altijd wel iets wat beter kon.

Op de Snowdon heb ik ervoor gekozen de geleiders voor de essentiële zaken (achterrem en -derailleur) onder de bovenbuis te laten solderen. Omdat de achterrem bij mij links zit lopen beiden mooi om het balhoofd heen en kruisen elkaar onder de bovenbuis, maar dat is geen punt.
De optionele kabels (dropper en voorderailleur) lopen op de onderbuis, en omdat die dus niet persé aanwezig hoeven te zijn heb ik daar voor afschroefbare geleiders gekozen. Als je dan geen kabels gebruikt ziet het er strakker uit dan lege gesoldeerde geleiders.
Zo dus:
Afbeelding

Afijn, lang verhaal maar de kern is: als ik -zonder enige technische achtergrond maar mèt gezond verstand- zoiets kan bedenken waarom dan iemand wiens vak het is niet...? :~

Helaas liggen er meer klussen te wachten (en moet ik thuiswerken), maar het meeste zin heb ik eigenlijk om de Pace weer tot fiets te transformeren :D
Maar wanneer dat zover is hangt toch van RCZ af...

Afgezien van de headbadge en het feit dat het een stalen frame is hebben jouw Pace en de mijne trouwens niet veel gemeen :lol:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Daar zit inderdaad best wel een hoop verschil in! En: verschil moet er zijn... zonder die 129 was er sowieso nooit een 529 geweest.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind de kabelloop ook altijd wel een dingetje, sommige Britten kunnen het overigens wel, ik was erg tevreden over de (op-en afschroefbare) geleiders op mijn Ragley. Dan kan het echt strak worden:

Afbeelding

Top dat de Pace weer in elkaar gaat trouwens, erg mooi fietsje :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grappig , de geleiders die ik op de Snowdon heb gebruikt komen dus ook van mijn Ragley Blue Pig :-)
Dat frame is ooit in elkaar gereden achterop de fietsendrager, de kabelgeleiders gingen toen bij de onderdelenvoorraad.

Ik bewaar dat soort klein materiaal altijd, neemt geen ruimte in en als je regelmatig aan fietsen sleutelt komt het vaak nog van pas...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, vanmiddag stond er totaal onverwacht een koerier met de bestelde wieltjes aan de deur! :D
RCZ had niks laten weten van verzending, maar ach...

Ik wilde niet teveel investeren in de rebuild, maar de (op zich erg mooie) DT racewielen die ik er eerder in had zitten zijn te smal voor mtb-banden. In zulke gevallen wil het nog weleens lonen de (vele...) nieuwsbrieven van onze Luxemburgse vrienden goed in de gaten te houden voor mogelijke opties, zo ook nu.
Dus voor een klein prijsje een paar M1900 wielen gescoord. Met mooie 30mm brede velgen, de tubeless tape zit er al ingeplakt en ze zien er ook nog eens leuk uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even de naven pas maken voor de oldskool snelspanners waar de Pace mee werkt en dan kunnen ze gemonteerd.
Ondanks dat ik veel zin heb in verder bouwen aan de Pace "moet" ik eerst even de werkzaamheden aan de Merida verder oppakken en afronden. Heb immers maar één werkstandaard en die hangt nu vol :D

Ik zit eraan te denken om achter een Supermoto te monteren en voor iets met kleine noppen (Michelin Wildrace'r). Gewoon om eens te kijken hoe zo'n slick het doet op de droge lokale routes... :D
Met biba's is een bandje ook zo weer gewisseld als het niet bevalt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je snel rollend rubber zoekt kijk eens naar de G-One.

Bijna zo snel als een slick met verbazend goede grip zolang het droog blijft. En in bijna alle denkbare maten te krijgen, de mijne was een 27,5 x 2.8. Het weegt ook niet veel afhankelijk van de versie. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar die Michelin en Supermoto heb ik nog liggen ;-)
Nog maar even geen andere investeringen doen als deze wielen en een paar pedalen die onderweg zijn.

Overigens vind ik die Wildracer ook een onderschat bandje. Je ziet ze zelden maar bieden echt een mooie combi van goed rollen en grip. Imo als achterband voor de droge maanden hier een goeie optie.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie wheel deal :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tussen de bedrijven door wat onderdeeltjes aan de Pace geschroefd. Ik was haast vergeten hoe mooi dit frame eigenlijk is, echt een beauty.

Kwam er nog wel achter dat er nog een remleiding vervangen moet worden, heb wel twee SLX remmen (li & re) liggen maar allebei met voorrem leiding...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie