Zelfbouwertje op basis van een Sjinees FS frame gekocht bij Miraclebikes.com, type MT-MC156. Dit is een Scott Spark achtig ontwerp, en een standaard 27.5" frame geproduceerd bij Hongfu of zo. Respons van Miraclebikes was goed en helder. Moest deze keer wel flink lappen bij de douane

Reden: mijn vorige FS carbon ook zelfbouw was net iets aan de krappe kant, ik wilde een groter frame. Ook wilde ik iets meer de FS AM kant met 27.5" op ipv XC. Bovendien vind ik een projectje zoals dit leuk om te doen. Ik heb dus alle bruikbare onderdelen van het oude frame overgezet. Ondertussen nieuwe wielen en McLeod demper.
Setje nieuwe handbuilt wielen laten spaken met Sjinese carbonnen velgen en kitschkleur oranje Hope Pro 4 naven bij Bart's WielenStudio. Superstrak en licht. Erop voor een Conti X-King 2.35 en achter een RaceKing 2.25.
Rendement getest en goedgekeurd. Ben er zeker zo snel mee als mijn 29-er, hoewel dit wel afhankelijk is van het terrein (logisch). met de bredere banden in de bochten net zoveel of meer grip dan de 29". Ondertussen al wat meer mee gereden, o.a. op Westenschouwen. Ondanks mijn toenemende leeftijd was ik met deze fiets behoorlijk snel voor mijn doen 16:55 min terwijl ik 6 jaar geleden 16:23 min PR had (op een 26" FS). Stuurgedrag, wegligging, vering en redelijk gewicht helpen mee om een goede flow te verkrijgen op dit parkoers, en dus ook goede rondetijden.
Fiets recent voorzien van BXT carbonnen stuur 70 cm zonder bar ends, en met kitsch Litepro grips met alu klembusjes. Grips zijn tov de foto flink ingekort aan de Gripshit kant. De foam is helaas tamelijk hard.
Hieronder nog een paar leuke plaatjes.
Specs:
Frame - Miraclebikes MT-MC156 20" UD matt BSA China (Hongfu HF-FM156)
Wielen - Wielenstudio handgespaakte carbon velgen met Hope Pro 4 naven (steekas voor 15 mm en achter 12 mm)
Banden - 2.35 X-King 27.5 voor en RaceKing 2.25 27.5 achter, Michelin latex biba
Vork - Reba 27.5" 120 mm met 15 mm steekas, zwart, sinds mei 2016 met Blackbox Ti demper.
Demper - Manitou McLeod
Remmen - XT + Shimano RD66 schijven 180-160
Crank - XT met 22-32-42
Bracket lager - ZTTO Ceramic 109
Cassette - Shimano Tora 13-25
Zadel - Sella Italia SLR titanium
Stuur en stuurpen - Carbonnen 31.8 mm stuur 70 cm en 70 mm 5 of 10 deg neg UNO stuurpen
Zadelpen - Chinees UD matt carbon recht
Pedalen - Shimano XTR
Derailleurs - SRAM X-9 voor en achter
Shifters - SRAM Gripshift X-0
Kabels - Shimano PTFE alles buitenlangs gemonteerd
Gewicht - weet ik nog niet ik schat een 11 kg.