Alfine stupjumper

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Na wat mooie creaties in dit topic te hebben bekeken leek het me leuk mijn fietsje hier ook te showen:

Afbeelding

Ik heb hem maar stumpjumper genoemd, maar alleen het frame is hiervan gebruikt...

Het feestje begon bij de aankoop van een wielset met een alfine 8 naaf. Daarna werdt het frame gevonden en toen was het onderdelen sprokkelen...

Aandrijflijn is een Shimano Zee crank met een EBB van problem solvers. Door een nexus tandwiel te gebruiken en deze om te draaien was de ketting snel uitgelijnd. Kabelgeleding viel uiteindelijk erg mee en lijnde erg goed op met de voorzieningen op het frame. Remmen zijn XT.

Op dit moment zit er nog een dynahub in, ben nog op zoek naar een voorwiel met gewone QR naaf.

Inmiddels een paar honderd kilometer gereden en fiets bevalt perfect! Schakelen is super direct en vraagt een iets andere timing dan met een derailleur, maar dat is gewoon even wennen.
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Lekker clean en origineel.
Kun je wat meer vertellen over het rijden met die alfine 8?
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Tanks :D

Tja... ben geen doorgewinterde mountainbiker, maar heb wel altijd fietsen met derailleurs gehad. Grootste verschil is de directheid met schakelen, geen gekraak en gerammel, gewoon *klik* en je verzet is veranderd. De stappen tussen de versnellingen zijn een beetje groter, maar vind ik niet storend. Verder is de aandrijving gewoon stil, erg stil. Geen klikken tijdens trappen en geen geluid in de vrijloop. schakelen kan in stilstand. Ik heb (nog) niet met volle belasting geschakeld, probeer toch wat voorzichtig te zijn met m'n materiaal ;)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Het stille is heerlijk inderdaad. Straks met modder is het helemaal lachen. Een toertocht rijden en je hoort vanalles om je heen kraken (ik heb het over loopwerk) en slepen.

Schakelen moet wel wat behoudend, even de druk van de pedalen.

(ik heb een mudbike met alfine 11 gehad)
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom fabrikanten niet meer modellen met Alfine naven uitbrengen.. Vooral de Alfine 11 lijkt me een prima alternatief voor de 1x10/1x11 setups.

Mooie fiets hoor. Geen kettingspanner nodig zie ik? Kennis heeft Alfine 11 maar moet kettingspanner gebruiken.
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

marcof schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom fabrikanten niet meer modellen met Alfine naven uitbrengen.. Vooral de Alfine 11 lijkt me een prima alternatief voor de 1x10/1x11 setups.

Mooie fiets hoor. Geen kettingspanner nodig zie ik? Kennis heeft Alfine 11 maar moet kettingspanner gebruiken.
Daar is die exentrische bottom bracket voor...
Ik ben ook super blij (vooral tijdens moddertochten) met m'n Rohloff. Ik wil alleen nog wel eens zo'n riemaandrijving proberen. Dat kan met die alfine natuurlijk ook. Alleen dan naast tandwielen ook nog een ander frame nodig... :roll:

Oh ja die alfine is natuurlijk wel zwaarder dan een derrie vandaar dat zoiets niet heel veel gebruikt wordt.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Naaf dynamo behouden. Als er 5V uit kan op een USB aansluiting, ideaal voor gps etc. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mooie setup zo.

Ja gewicht zal de belangrijkste reden zijn dat het niet gebruikt wordt.
Fietst toch even anders met een verzwaard achterwiel.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

marcof schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom fabrikanten niet meer modellen met Alfine naven uitbrengen.......
Ik denk omdat Alfine niet gemaakt is voor de mountainbike. Mijn Genesis kwam af fabriek met een Alfine 11. Dat werkt voor mij prima, maar heeft (voelbaar) niet de kwaliteit van een Rohloff.
Genesis is gestopt met Alfine in zijn mountainbikes. Ik heb begrepen dat er teveel klachten kwamen omdat mountainbikers verwachten dat je er alle mountainbike-dingen mee kan doen, en dat is niet zo.
Een Rohloff is eigenlijk gemaakt voor toer/wereldfietsers, maar bleek robuust genoeg voor gebruik in de mountainbike, hetgeen ik kan bevestigen.
Ik heb eens op een plankje alle tandwielen naast elkaar gezien van een Alfine 11 en een Rohloff. Dan snap je wel waarom Alfine minder geschikt is voor de mountainbike. Het is een stuk ieler.
Het versnellingsbereik van een Alfine 11 is ook een stuk minder dan van een Rohloff.
Maar voor beide geldt, soepel schakelen en weinig onderhoud.

Aan ts: Leuke combi :-q , 8 versnellingen is in NLD vaak voldoende, maar als het heuvelachtiger gaat worden, zal je af en toe wat tekort komen.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Dat vond ik ook van de Alfine.
Mooi voor een woonwerk fiets in de winter, niet robuust genoeg om "misbruikt" te worden in het bos.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

de 8 schijnt wat robuuster te zijn dan de 11. De gearing is inderdaad erg belangrijk, heb nu 36 voor en 20 achter, da's best aardig. Tijd zal leren of het spul stevig genoeg is voor mij.

Doel was ook de kosten binnen de perken te houden. Ik zou binnen het budget van deze fiets misschien net genoeg geld overhouden voor een zadel als ik een nieuwe rohloff had gekocht ;)

Heb nog een reba solo air liggen om m'n schouders wat te ontzien :P
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Nimbus schreef:Naaf dynamo behouden. Als er 5V uit kan op een USB aansluiting, ideaal voor gps etc. ;)
:-q
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Wat weegt deze compleet? Mooie build hoor.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Niet gewogen, zal de fiets eens op een weegschaal zetten. Ik verwacht niet dat ie erg licht is.

Gebruik geen gps, maar misschien dat een lamp voorop wel erg handig is :)
DGR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 22:36
Mijn mountainbike: Pilot Titanium 29'er, Rohloff + Lefty
Contacteer:

Gaaf! Mooie oplossing ook met die EBB :-q
Heb zelf een paar jaar met zowel de Nexus8 (de "redband" versie) als de Alfine8 gereden in een ATB, prima ervaring met beide!
Beetje kort vertanden en je komt overal omhoog. Enige nadeel is dat je dan aan de bovenkant wat bereik inlevert, dus bij 30-35km/h was de koek op :lol:

Veel plezier ermee :-D
Plaats reactie