Regelmatig bereikte ons de vraag “waarom geen Fully met Rohloff en Belt?”
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en onze ontwerper (en mede eigenaar) “los” gelaten. Een biker met een creatieve geest, een extreem goed “out of the box” denkvermogen, veel materiaal kennis en ook nog de capaciteiten om snel te leren en het geheel te kunnen visualiseren, aangevuld met een brainstorm team van 4 man met een gezamelijke bike historie van .......meer dan 100 jaar



Wat waren de eisen:
1- 11ANTS waardig
2- Rohloff of Pinion
3- Belt Drive
4- Titanium hoofdframe
5- 120/140 mm veerweg
6- 29” / 650B+
7- Strakke lijnen
8- zo perfect mogelijk (zie 1

Vervolgens zijn we gaan brainstormen, is er linkage software aangeschaft, info ingewonnen bij demper leveranciers, en zijn we maandenlang met 5 man gaan schaven aan het ontwerp.
De Pinion viel af omdat we daarbij veroordeeld werden tot een URT design en daar kleven voor ons te veel principiële bezwaren aan (veerkarakteristiek bij het staan op de pedalen en afstand zadel/crank die varieert).
Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.
Met het onderste draaipunt vastgelegd was de weg vrij om met dit uitgangspunt de meest perfecte veerkarakteristiek te realiseren.
Na veel puzzelwerk met de “linkage” software en feedback van onder andere Cane Creek hebben we de “Rocker” zo ontworpen dat de (inline) demper over 49,8 vd 50mm een nagenoeg lineaire slag maakt, die zorgt voor een veerweg van max. 140mm……. as close to perfection as possible.
Nu is het moment aangebroken om alle parts afzonderlijk te laten bouwen, de toleranties voor het freeswerk te bepalen etc etc.
Het hoofdframe en de staande achtervork (beiden titanium) worden op moment van schrijven gebouwd, de lagering is besteld, de tekeningen van de Rocker en de Demper mount liggen bij onze bouwer.
Verder zijn we met Nicolai in gesprek om de liggende achtervork te bouwen, inclusief onze axANTer® excentrische drop-out (ditmaal aangepast voor Rohloff) ...... het wachten is begonnen.
Veel woorden, maar hier dan vast een render van hoe hij eruit zou moeten komen te zien

Updates volgens zodra de parts binnen druppelen de komende weken en maanden.
