Cube Elite C68 SL 2015 / Poging 2 - pag. 2

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Cube-Elite schreef:Waarom zo,n korte stuurpen? een maat kleiner met 10cm had ook makkelijk gekund. kan je ook gewoon met 6 graden blijven rijden.
Zie je de zadelhoogte? Met een 17" frame moet de zadelpen nog 5cm verder uitsteken voor dezelfde zadelhoogte. De obsessie voor bovenbuislengte is op dit forum soms zo groot dat wel eens vergeten wordt dat de zitbuislengte ook voldoende moet zijn.

Mooie bike, maar ondanks dat je de rs1 al wat vaker langs ziet komen kan ik er nog steeds niet aan wennen.
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

Ik moet de fiets nog wegen maar ik schat rond de 9 kilogram. Niet verkeerd gezien de dropper, 2.25 banden en RS-1 voorvork.
Agamer schreef:Strakke bak hoor, ben ook benieuwd naar het gewicht?

Hoe komt het dat je de vorige al na een jaartje weer de deur uit hebt gedaan? Daar was je ook behoorlijk enthousiast over.
Ik kon mijn vorige fiets dermate goed verkopen dat het aanschaffen van een nieuwe fiets heel interessant was. De SLT vind ik echter nog steeds een super fiets. En ik ben er ook nog niet helemaal uit welke ik precies mooier vind.
Cube-Elite schreef:Mooi hoor, in het echt is de afwerking super en de kleurstelling ook.
Inderdaad handvate vervangen voor zwart daar slaat cube altijd door.

Persoonlijk zou ik er een P6 in knallen zo,n dropper post vind ik niks.
Waarom zo,n korte stuurpen? een maat kleiner met 10cm had ook makkelijk gekund. kan je ook gewoon met 6 graden blijven rijden.

Ik zat ook al te kijken voor de xtr variant. Paar reynolds carbon erin en klaar :-)
De effectieve bovenbuislengte van de C68 is met ruim 1 cm gegroeid ten opzichte van het Super HPC frame. Om dit verschil op te vangen en door eerdere positieve ervaringen met een 80mm stuurpen ga ik hier voor kiezen.
Laatst gewijzigd door RamonP op za 7 maart 2015, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

novaterra schreef:Mooi!!, maar controleer even de voorste remleiding, fiets werd laatst in duits bald getetst, en daar kon de remleiding met inveren klem komen te zitten tussen onderkant buitenpoot en de remschijf, waarbij de leiding doorgeknipt werd door de schijf
Bedankt voor de tip! Ik heb voor de zekerheid alle lucht uit de vork gelaten en het gecheckt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@nordin en ramonp.

Ik zie inderdaad dat de geo is verandert. bij de racers hebben ze dit ook gedaan de bv 58 is daar ook weer een echte 58.(voor de c68 alleen!!)
Een framemaat kleiner is inderdaad geen optie. Cube kwamen altijd wat snel los met het voorwiel, wellicht nu opgelost door de iest langere bovenbuis.

Wat nimbus ook al zei, een flatforce zou ik overwegen, kijk eens wat het mooiste staat.

Erg mooie bike, graag pics als ie helemaal klaar is met grips en stuurpen en het gewicht natuurlijk.
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

Zondag mijn eerste rit gemaakt op de fiets en dat is zo goed bevallen dat ik maandag weer een rondje heb gemaakt. Wat ik totaal niet verwacht had is het verschil tussen de RS-1 en mijn vorige SID voorvork. Op de route van Zeist merkte ik duidelijk dat de RS-1 actiever en vooral een stuk stijver is. Op de meest ruige stukken blijft de voorkant van de fiets echt verschrikkelijk stabiel en direct sturen. Vooral in bochten is de stijfheid een waar genot! De vergelijking tussen de twee vorken is overigens zeer reëel, omdat de wielen en banden op mijn nieuwe en vorige fiets gelijk zijn.

Een nieuwe stuurpen is inmiddels ook onderweg. De keuze is gevallen op een Syntace Flatforce van 77mm lang. De keuze hiervoor is vrij simpel. Na de voor mij perfecte houding op mijn vorige fiets merkte ik meteen dat het C68 frame iets langer is geworden. Een stuurpen van 1,3 cm korter zou dus voor mij weer de ideale houding op moeten leveren. Daarbij merkte ik op het bochtige parkoer van Zeist duidelijk druk op het voorwiel miste. Het vertrouwen/ het gevoel om het voorwiel hard de bochten in te drukken miste ik ten opzichte van mijn vorige fiets. De negatieve hoek van de Flatforce moet hierin ook voor de oplossing zorgen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mooi ben benieuwd met de flatforce!

Druk op het voorwiel en loskomen hebben de cube,s altijd wel last van gehad. Alhoewel je in de praktijk net zo hard een bocht door kan als met een andere merk en op hoge snelheid zelfs beter/zekerder.

Meer drop gaat dit zeker deels verhelpen, dat is mijn grote punt bij mensen die een 29 te log vinden de meeste zitten meteen 4cm minder diep dan op hun "oude"26. en gaan allemaal andere zaken aanpassen behalve de drop.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Teveel drop, stuur 'te' diep, kan ook juist het probleem veroorzaken, zeker icm een relatief wat langere stuurpen. Op een 29"er zit je vaker relatief wat rechter op. Kan zomaar zijn dat je met een spacer meer onder je stuurpen lekkerder een scherpe bocht instuurt, dan met het stuur lager. Of dat dat nog makkelijker gaat, scherp insturen, met een iets kortere stuurpen.
Maar elke verandering beinvloedt ook weer het klimgedrag steil bergop, of het 'race-gedrag' (hard rechtuit) op het vlakke. Dat wordt allemaal weer wat minder als je stuur te hoog staat, of je stuurpen te kort wordt.
Kwestie van alles uitproberen dus, dan zal vanzelf blijken wat het lekkerste stuurt, klimt en daalt.
Succes met het fijntunen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Yvan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 12:59

Gave bike! En dat is voor het eerst dat ik dat zeg over een Cube.
Bevalt het zadel goed en is het stevig? Voel je die randen nog goed? Ik zat er aan te denken om eens zo'n zadel via eBay te bestellen, kost geen drol.
bjornlegranse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 18 juli 2012, 12:56

Een schitterende Cube, maar ik moet inderdaad ook wennen aan de RS1
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

Na vier plezierige ritjes was het helaas alweer gedaan met de pret. Een scheur in de achtervork zorgde ervoor dat ik niet lang heb kunnen genieten van mijn Cube. Na wat overleg met de importeur is er door hun besloten dat de fiets naar Cube Duitsland moest om vervolgens omgebouwd te worden. Goed opgelost tot dusver. Ik de fiets meegegeven aan PostNL na aanleiding van de gemaakte afhaalopdracht, en wat denk je? De fiets is kwijt/nooit aangekomen bij Cube/zoek. Fijn!

Een zoek geraakt pakket(je) bij PostNL is meestal niet heel goed nieuws. Vaak lange 'onderzoeken' om er vervolgens achter te komen dat het echt niet meer terug gevonden word. Dankzij de perfecte afhandeling van One-Way-Bike (importeur Cube) rij ik echter al weer op een volledig nieuwe Cube. Mijn carbon zadel die ik kwijt ben is ook nog eens vervangen voor een mooi carbon zadel van Cube zelf. Niets meer dan lof dus voor One-Way-Bike!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

In de MTB Plus waren ze inderdaad lyrisch over deze Cube; veel plezier ervan!
Gaat het nu weer over het fietsen?
Plaats reactie