Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

Na een super tijd van 1,5 jaar op een Epic (mijn eerste echte MTB) wilde ik toch wat meer veerweg. Past toch meer bij mijn rijstijl, lekker freeriden en stunten.

Na veel wikken en wegen tussen die ongeveer 10 merken en meerdere modellen per merk :o besloten om weer een Specialized te nemen en dan de Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er. Nog erg zitten twijfelen tussen deze en de EVO versie (agressievere geo en 140mm ipv 130mm) maar vanwege levertijd toch voor de 'gewone' versie gekozen. En tot nu toe nog geen moment spijt van gehad!!

Op kantoor nadat ik m heb opgehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2e rit in Malmedy
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Specs:

FRAME FACT 9m carbon, 29" Trail Geometry, FACT IS construction, tapered headtube
ACHTERVERING FOX/Specialized remote Brain w/ AUTOSAG
VORK RockShox Pike RC 29, Solo Air spring, 130mm travel
BALHOOFDSTEL 1-1/8 and 1-1/2 threadless, Campy style upper with 1-1/2 lower, cartridge bearings
STUURPEN Specialized XC, 90mm, 6-degree rise Deba 60mm stem
STUUR Specialized XC, mini rise, --> Renthal Fatbar Light 780mm 20mm Rise
HANDVATTEN Specialized Sip Grip --> Ergon GE1 Blue
VOORREM Shimano XT BR-M785, hydraulic disc, 200mm rotor
ACHTERREM Shimano XT BR-M785, hydraulic disc, 180mm rotor
REMHENDELS Shimano XT BL-M785, hydraulic, alloy lever
VOORDERAILLEUR SRAM X7, --> vervangen voor OneUp NW single ring 32t
ACHTERDERAILLEUR Shimano XTR Shadow Plus, 10-speed, GS mid cage OneUp RadCage
SCHAKELHENDELS Shimano SLX, 10-speed, trigger
CASSETTE SRAM PG 1050, 10-speed, 11-36 OneUp 42t granny
KETTING SRAM PC 1051, 10-speed, w/ PowerLink
CRANKSTEL Custom SRAM S-2200, --> SRAM X0 Carbon
TRAPAS SRAM, PF30, OS press-in bearings, sealed cartridge
PEDALEN Specialized Boomslang flats
VELGEN Roval Control Carbon 29, carbon disc, hookless bead, 22mm internal width, 32h
VOORNAAF Roval Control Carbon 29, 15mm thru-axle, 32h
ACHTERNAAF Roval Control Carbon 29 142+, DT Swiss Star Ratchet, 12mm thru-axle, 32h
SPAKEN DT Swiss Revolution
ZADEL Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
ZADELPEN Command Post IR, 3-position height adjustable, 30.9mm, 125mm travel
ZADELPENKLEM Specialized 7050 alloy, single bolt, 34.9mm
SWAT SWAT Technology compatible (not included)
GPS Garmin Edge 1000
Laatst gewijzigd door jakejatog op di 19 mei 2015, 08:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Stumpy

Epic! mijn oude ros
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Topper!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Mooi fietsje :-q Kan me de glimlach al voorstellen, hoog funfactor gehalte!
Kleurencombinatie is ook zeker geslaagd.
Opvallend dat specialized ook op dit model toch een vrij lange stuurpen heeft gezet (of lijkt dat alleen zo op de foto?), je zou een kortere kunnen overwegen, scheelt echt!

Wel jammer dat ze zich nog steeds bezig houden met eyecatchers plaatsen zoals de XTR achterderrie en dan toch SLX shifters. Had dan alles XT gemonteerd...

Hoe bevalt de commandpost Dropper?
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

zenegroen schreef:Topper!
Thanks!
Stumpy

Epic! mijn oude ros
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

DaanCramer schreef:Mooi fietsje :-q Kan me de glimlach al voorstellen, hoog funfactor gehalte!
Kleurencombinatie is ook zeker geslaagd.
Opvallend dat specialized ook op dit model toch een vrij lange stuurpen heeft gezet (of lijkt dat alleen zo op de foto?), je zou een kortere kunnen overwegen, scheelt echt!

Wel jammer dat ze zich nog steeds bezig houden met eyecatchers plaatsen zoals de XTR achterderrie en dan toch SLX shifters. Had dan alles XT gemonteerd...

Hoe bevalt de commandpost Dropper?
Thanks! Ja stuurpen is wel vrij lang, 90mm. Ik ben ook wel aan het kijken naar een andere stuurpen. Er zat een korte pen op de Enduro en dat vond ik zo lekker rijden :-q . Maar ik zit qua maat precies tussen L en XL in. Bij de XL vond ik dus ook dat ik veel te gestrekt zat. Zou het dan bij dit model het niet té kort worden? Wat zou jij adviseren qua lengte?

Qua afmontage ben ik het helemaal met je eens, Specialized is koning van het lekker maken. XT shifters (XTR vind ik te duur) staan al op het verlanglijstje :D.

De dropper.... Ik had hiervoor een Reverb op mijn Epic. Die was echt top. De Command Post vind ik niet echt wat. De remote is moeilijk te bedienen, je moet dit met je palm doen en dat betekend ook je hand volledig los van het stuur. Je kan m ook niet ander monteren want hij is geïntegreerd met het handvat. De nieuwe lever van de Command post werkt veeeeel beter maar die past alleen als je 1x11 hebt want die zit precies bij de shifters.

De Command post heeft drie standen en daarin zit het volgende probleem. Zodra ik m 1x gebruik blijft dat ding niet meer in de hogere 2 posities staan. Zodra ik maar even gaan zitten valt tie naar de stand eronder of soms door tot de laagste stand. Echt super als je net een klimmentje wil maken. Volgens de LBS was de druk niet goed (moet tussen de 20 en 25 PSI zijn). Aangepast maar no joy. Van de week breng ik de fiets naar de LBS voor een beurt, ik denk dat ik m ga omruilen voor een Reverb Stealth 150mm (Command Post = 125mm).
Stumpy

Epic! mijn oude ros
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Heel mooie fiets !

Ik was foto's aant kijken en toen dacht ik, mmm dan kon wel een xhoffraix zijn... zie ik malmedy in je tekst staan. Klopt dus !

Als je die brug niet over gaat, maar iets verder door fietst, dan heb je links een brug, ga die over, en dan dat volledige pad blijven volgen. Klimmen klimmen klimmen ! Eenmaal boven kan je bij het kasteel een single track afdaling nemen. Daarvoor is die fiets gemaakt ! Puur genieten
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

90mm stuurpen is inderdaad lang (had ik het toch goed gezien). Ik zou eens kijken naar 60mm en dan nog een maatje breder in het stuur. Daarmee vang je het lengte verschil wel op omdat je handen verder uit elkaar staan.
Kortere stuurpen is wellicht te veel als je al tussen 2 frame maten in zit.

De bediening van de dropper zit niet echt vast aan je handvat. Ze halen gewoon de binnenste ring weg van je handvat en vervangen deze voor dd dropper bediening. Bij KS kan je dit ook doen.
Je kan de bediening gewoon los halen en verplaatsen, moet je bij je LBS even een losse lockring voor je handvat vragen.

Ik heb zelf ook een tijdje de commandpost gehad, oudere type, en die werkte best goed. Bediening was ook soepel en die van jou zou ook gewoon met 1 vinger bedient moeten kunnen worden. Als je dat met je handpalm moet doen is er iets mis.
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Echt een gave bike. Heb zelf zitten twijfelen tussen deze en de Evo. Uiteindelijk de Evo gekozen. Vanwege de 1x11 zit de bediening voor de dropper idd goed. Ik ben wel benieuwd naar de klimmetjes in het buitenland met de 1x11, maar dat komt vast goed!! Veel plezier met deze bike iig!
Ik zat ook tussen L en XL. Gezien mn lengte eerder L denk ik, maar korte beentje schijnbaar, werd toch XL geadviseerd. Bike rijdt wel fantastisch he!!
Trixie24
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 15:20

Waar rij je/woon je in de buurt? Kunnen keer Stumpjumper fsr ritje doen als ik t forum zo bekijk :)
windsurfy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 oktober 2004, 13:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 29-er. Specialized turbo levo fsr

Super gave bike :-q mooie kleur
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

endorfin schreef:Heel mooie fiets !

Ik was foto's aant kijken en toen dacht ik, mmm dan kon wel een xhoffraix zijn... zie ik malmedy in je tekst staan. Klopt dus !

Als je die brug niet over gaat, maar iets verder door fietst, dan heb je links een brug, ga die over, en dan dat volledige pad blijven volgen. Klimmen klimmen klimmen ! Eenmaal boven kan je bij het kasteel een single track afdaling nemen. Daarvoor is die fiets gemaakt ! Puur genieten
Thanks! We zijn 2x daar in het gebied geweest, erg leuk 1x over de brug en en 1x door maar dan tot de weg. Klinkt goed die afdaling die je nu noemt! Dat downhill stuk bij Malmedy is ook echt super gaaf :-)
Stumpy

Epic! mijn oude ros
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

Trixie24 schreef:Waar rij je/woon je in de buurt? Kunnen keer Stumpjumper fsr ritje doen als ik t forum zo bekijk :)
Ik woon in Rotterdam maar kan gewoon in de auto springen en ergens heenkomen. Moeten natuurlijk wel een lekker technisch parcours pakken voor de Stumpy dag :-q
Stumpy

Epic! mijn oude ros
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

DaanCramer schreef:90mm stuurpen is inderdaad lang (had ik het toch goed gezien). Ik zou eens kijken naar 60mm en dan nog een maatje breder in het stuur. Daarmee vang je het lengte verschil wel op omdat je handen verder uit elkaar staan.
Kortere stuurpen is wellicht te veel als je al tussen 2 frame maten in zit.

De bediening van de dropper zit niet echt vast aan je handvat. Ze halen gewoon de binnenste ring weg van je handvat en vervangen deze voor dd dropper bediening. Bij KS kan je dit ook doen.
Je kan de bediening gewoon los halen en verplaatsen, moet je bij je LBS even een losse lockring voor je handvat vragen.

Ik heb zelf ook een tijdje de commandpost gehad, oudere type, en die werkte best goed. Bediening was ook soepel en die van jou zou ook gewoon met 1 vinger bedient moeten kunnen worden. Als je dat met je handpalm moet doen is er iets mis.
Oke, ik ga binnenkort ff kijken naar een kortere pen en stuur (als ik toch mijn shifters ga vervangen :wink: )

Zal wel ff met de LBS overleggen hoe en wat, zeker het niet vasthouden van de posities is buitengewoon irritant. Had ook gezien dat ik de bediening los kon halen en verplaatsen maar moet inderdaad een lockring voor mijn handvat hebben.

Ik ben naar een testdag van Specialized geweest en daar was het bij andere modellen ook zo dat de bediening echt niet te doen was met een vinger. En dat terwijl ze zeggen dat bij de nieuwe modellen post je 30% minder kracht nodig hebt om m in te drukken. :o
Stumpy

Epic! mijn oude ros
Trixie24
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 15:20

Ik heb de oudere (niet stealth) post en druk m makkelijk met alleen mijn duim in... Toen ik andere handvatten wilde heb ik de oude gewoon afgezaagd zodat je de klem overhoudt en daarin een stukje handvat zodat deze nog kan klemmen om je stuur. Ziet er netjes uit en het scheelde me weer kosten voor een nieuwe klem.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Vettuh bak Jake!
Ben wel benieuwd welke andere slachtoffers je op je 'short'-list had staan............
Rij zelf inmiddels 2 jaar op een Camber Comp 29 (110mm) en kijk ook met een schuin oog naar iets meer veerweg en all mountain-achtig. Ik gok dat de Canyon Specttal, Cube Sting, Trek Remedy en Scott Genius ook op jouw lijstje hebben gestaan?!?
Plaats reactie