INSTINCT - 970 MSL + 990 BC edition.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

It's all about the right air pressure, sag is leuk maar niet prioriteit!
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

nielsvk schreef: 10% sag is erg weinig, ik zou zeggen minimaal 20% maar een Pike doet het ook tot 30% heel goed.

Duiken klinkt niet als een Pike. Misschien moet je gewoon wennen aan wat meer veerweg?
Exact mijn gedachte. Ik vind het lastig om zo via het forum te diagnostiseren wat er aan de hand is. Daan, ik zou je op de fiets moeten zien en de vork moeten voelen. Toch een poging:

Waar heb je je Pike vandaan? Hoeveel bottomless tokens zitten er in bij welke veerweg? Het zou nog kunnen dat er voor jouw veerweg/wielmaat te weinig in zitten en dan wordt ie erg lineair. D.w.z. dat de kracht die nodig is om hem in de veerweg te duwen evenredig stijgt met hoever je in de veerweg zit. Dat is goed voor het gebruiken van veel veerweg, maar kan als duiken voelen. Meer tokens = progressiever, wat betekent dat de vork naarmate hij verder in de veerweg zit lastiger er nog verder in gaat. Mijn ervaring met Pikes is dat ze het beste voelen bij redelijk progressieve token configuratie (de factory setup eigenlijk) en 20-25% sag.
nielsvk schreef: Mag ik opmerken dat het een beetje leest alsof je je Instinct tot een Element probeert te kneden? Dunne bandjes, vork keihard en in de trailstand, demper in de trailstand. Misschien niet heel gek als je rondjes in Nederland rijdt hoor, maar het is natuurlijk een ander soort fiets met andere voordelen, die je nu eigenlijk een beetje neutraliseert. Just my 2 cents.

Veel plezier met experimenteren.
Dit was ook meteen mijn gevoel. Je hebt die veerweg, gebruik hem! Ik heb ook het gevoel dat je wel een clinic kan gebruiken van iemand die écht weet wat je met zo'n fiets kan doen (iemand die op enduro/downhill gericht is). Je gaat die disciplines misschien niet doen, maar je leert zo wel veel van die stuurtechniek en hoe je je fiets instelt. Daar heb je in het buitenland veel profijt van.

Als je je vork oppompt tot deze sag waarden, dan stuurt je fiets op een totaal onbedoelde manier... Rocky M heeft hem getekend op normale sag waarden en dat is voor een fiets voor het bedoelde gebruik 20-30%. Je krikt je fiets helemaal op met 10% sag... dat rijdt gegarandeerd niet lekker.

Nog een dingetje: Daan, luister s.v.p. niet naar degenen die luchtdruk prefereren boven sag. Misschien maak ik mensen pissig, maar ze weten niet waarover ze praten. De meters op vorkpompen wijken enorm veel van elkaar af. Oftewel, als je een keer een andere gebruikt, dan rij je gegarandeerd met andere preload. Daarnaast, jij weegt met bepakking een stuk meer dan zonder en daar moet je telkens voor compenseren. De enige goede manier om telkens dezelfde preload in te stellen, is met behulp van sag. In de 'attack' houding gemeten, zoals Nielsvk zegt.

Verder is low speed compression vrij subtiel. Het is geen 'platform' functie, die een duidelijke drempel opwerpt.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

JeroenK schreef:
nielsvk schreef: 10% sag is erg weinig, ik zou zeggen minimaal 20% maar een Pike doet het ook tot 30% heel goed.

Duiken klinkt niet als een Pike. Misschien moet je gewoon wennen aan wat meer veerweg?
Exact mijn gedachte. Ik vind het lastig om zo via het forum te diagnostiseren wat er aan de hand is. Daan, ik zou je op de fiets moeten zien en de vork moeten voelen. Toch een poging:

Waar heb je je Pike vandaan? Hoeveel bottomless tokens zitten er in bij welke veerweg? Het zou nog kunnen dat er voor jouw veerweg/wielmaat te weinig in zitten en dan wordt ie erg lineair. D.w.z. dat de kracht die nodig is om hem in de veerweg te duwen evenredig stijgt met hoever je in de veerweg zit. Dat is goed voor het gebruiken van veel veerweg, maar kan als duiken voelen. Meer tokens = progressiever, wat betekent dat de vork naarmate hij verder in de veerweg zit lastiger er nog verder in gaat. Mijn ervaring met Pikes is dat ze het beste voelen bij redelijk progressieve token configuratie (de factory setup eigenlijk) en 20-25% sag..
Jeroen, bedankt voor de feedback en ja het is altijd lastig om via het forum zulke dingen te bespreken. Misschien moet ik dat ook maar niet doen want het levert vaak zinloze discussies op :wink: Maar zoals je hierboven kunt lezen is de druk inmiddels omlaag en zit ik op 20% sag (22% om precies te zijn). De vork is een standaard 140mm uitvoering die geleverd is bij de fiets. Ik heb niks met de tokens gedaan, hoewel er voor jouw informatie 2 fabrieksmatig gemonteerd zitten. Ik weet wat lineair en progressief is en hoe dat aanvoelt. Beide hebben invloed op de veerconstante en dat is niet waar ik het over heb. Het gaat mij om de demping. En natuurlijk als de luchtdruk te hoog of laag is heeft dat invloed op de gevoelheid van de demping, maar de druk staat hier op een normale waarde voor mijn gewicht. De Pike wordt alom geprezen voor zijn demping en mijn ervaring is dus dat deze juist niet zo goed is en vandaar de twijfel. Maar misschien is alles wel zoals het hoort en heb ik er een andere verwachting van, dat kan natuurlijk ook.
JeroenK schreef:
nielsvk schreef: Mag ik opmerken dat het een beetje leest alsof je je Instinct tot een Element probeert te kneden? Dunne bandjes, vork keihard en in de trailstand, demper in de trailstand. Misschien niet heel gek als je rondjes in Nederland rijdt hoor, maar het is natuurlijk een ander soort fiets met andere voordelen, die je nu eigenlijk een beetje neutraliseert. Just my 2 cents.

Veel plezier met experimenteren.
Dit was ook meteen mijn gevoel. Je hebt die veerweg, gebruik hem! Ik heb ook het gevoel dat je wel een clinic kan gebruiken van iemand die écht weet wat je met zo'n fiets kan doen (iemand die op enduro/downhill gericht is). Je gaat die disciplines misschien niet doen, maar je leert zo wel veel van die stuurtechniek en hoe je je fiets instelt. Daar heb je in het buitenland veel profijt van.

Als je je vork oppompt tot deze sag waarden, dan stuurt je fiets op een totaal onbedoelde manier... Rocky M heeft hem getekend op normale sag waarden en dat is voor een fiets voor het bedoelde gebruik 20-30%. Je krikt je fiets helemaal op met 10% sag... dat rijdt gegarandeerd niet lekker.

Nog een dingetje: Daan, luister s.v.p. niet naar degenen die luchtdruk prefereren boven sag. Misschien maak ik mensen pissig, maar ze weten niet waarover ze praten. De meters op vorkpompen wijken enorm veel van elkaar af. Oftewel, als je een keer een andere gebruikt, dan rij je gegarandeerd met andere preload. Daarnaast, jij weegt met bepakking een stuk meer dan zonder en daar moet je telkens voor compenseren. De enige goede manier om telkens dezelfde preload in te stellen, is met behulp van sag. In de 'attack' houding gemeten, zoals Nielsvk zegt.

Verder is low speed compression vrij subtiel. Het is geen 'platform' functie, die een duidelijke drempel opwerpt.
Jeroen, nogmaals lees de post hiervoor, ik gebruik wel degelijk de veerweg en alleen de eerste rit stond de vork op 10% sag. Ik weet heel goed waar de fiets voor bedoeld is :wink: . Ik ga niet zeggen dat ik niks moet bijleren hoor, dat kan iedereen en de meer enduro gerichte clinic staat al op het programma. Maar de vraag is puur gerelateerd naar de dempingkwaliteit/gevoeligheid van de Pike dus je waarschijnlijk goed bedoelde tip om een clinic te volgen om er achter te komen wat er met de fiets kan is niet helemaal op z'n plaats lijkt me.

Een ieder doet dingen op z'n eigen manier en als er mensen zijn die luchtdruk prefereren te gebruiken als belangrijkste doel, dan is dat prima voor hun. Ik deel die mening absoluut niet om oa dezelfde redenen die jij opnoemt. Luchtdruk is een middel om een doel te bereiken. Waarom ik er verder niet op reageer is omdat ik die discussie hier niet wil voeren.

Ik ben zeker niet de meest ervaren MTBer hiero hoor, maar heb wel ruim 15jaar ervaring met hoe dempers werken en ze ook zelf gebouwd en aangepast (autosport) dus heb een aardig idee hoe iets moet aanvoelen. Weet dus ook hoe LSC zou moeten aanvoelen.

Misschien is mijn verwachtings patroon van de Pike verkeerd, dat zou kunnen. Binnenkort maar even een direct vergelijk doen met een andere Pike, dan weet ik of het aan mij ligt of aan mijn vork.

Bedankt voor de tips iig! Ik zal de conclusie van de vergelijkingstest hier wel melden zodra deze heeft plaatsgevonden.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

DaanCramer schreef: Bedankt voor de tips iig!
Graag gedaan :-q. Excuus voor het matig interpreteren van wat je eerder allemaal schreef ;-).
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
johhannes
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 3 november 2009, 17:32
Mijn mountainbike: cube ams pro 2010 , merida ninety-six 3000_D , Scott Spark 10

DaanCramer schreef:Gister ff wezen spelen hier in de buurt. Helaas crappy camera meegenomen dus alle "actie" foto's onscherp :(

Maar toch een kleine indruk dan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vette bikes Daan !
Waar zijn deze foto's genomen ?
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Bedankt :-q

Foto's zijn genomen in het bos tussen Steensel en Veldhoven aan de Eindhovenseweg. Als je van Veldhoven komt aan de linker kant. Daar ligt een stukje bos met daarin een "gat" waar ook met 4x4's gereden wordt. Is een leuke plek om wat techniek te oefenen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zien er toch wel lekker uit de RM's :-q :-q
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Gisteren in het echie gezien. Dikke bikes!!....mijn voorkeur gaat voor wat betreft de kleuren toch uit naar die van de missus ;) :P Dat oranje popt echt.

Enne show die DIKKE velgen eens die op de bike van de missus komen. Mijn buitendiameter velg van 30 mm past precies in de binnendiameter van deze sloffen.
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

DaanCramer schreef:Bedankt :-q

Foto's zijn genomen in het bos tussen Steensel en Veldhoven aan de Eindhovenseweg. Als je van Veldhoven komt aan de linker kant. Daar ligt een stukje bos met daarin een "gat" waar ook met 4x4's gereden wordt. Is een leuke plek om wat techniek te oefenen.
Dat is inderdaad een leuk bosje! Wij hebben daar een aantal weken geleden een veldrij wedstrijdje gehad... lekker wortelig en zware korte klimmetjes :D
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

nightcrawl schreef:Gisteren in het echie gezien. Dikke bikes!!....mijn voorkeur gaat voor wat betreft de kleuren toch uit naar die van de missus ;) :P Dat oranje popt echt.

Enne show die DIKKE velgen eens die op de bike van de missus komen. Mijn buitendiameter velg van 30 mm past precies in de binnendiameter van deze sloffen.

Inderdaad gister de dikke Carbon wielset uit China binnen gekregen. 30mm binnenmaat is best serieus :D . Heb ze nog niet gemonteerd, meissie moet eerst nog haar fiets wassen :wink:
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Tijd voor een update.

De 35mm brede carbon/novatec wielset van LB is binnen! Nou ze zijn eigenlijk al een tijdje binnen maar door een gebrek aan tijd nog in de doos laten zitten. Daarnaast is er nog maar weinig op de Instinct gereden. De tacx en HT hebben de voorkeur met dit weer.

Gelijk het Maxxis rubber vervangen voor de nieuwe NoNi en tubeless gemaakt. Moet zeggen dat de nieuwe NoNi snakeskin TLR de eerste Schwalbe's zijn die zelfs zonder melk gelijk dicht waren. Dat is weleens anders! Voor de zekerheid natuurlijk wel wat latex in gedaan, maar was dus allemaal zo gedaan.

Hoe rijden ze? Geen idee :D . Binnenkort een weekje naar Zuid Spanje om te fietsen, dus daar komen we vanzelf wel achter! Ze staan iig wel bruut en bijkomend voordeel is dat de fiets een kilootje lichter is geworden. Totaal nu 12.75kg.

Tijd voor wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Chineese Quality Check :tong

Afbeelding

Misschien in de toekomst toch iets met decals doen.....?

Afbeelding

Oh en omdat de oude wielset CL schijven had, gelijk maar een nieuw setje remschijven gekocht anders remt dat toch niet echt lekker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Persoonlijk vind ik de wielen er zo super uitzien, ik houd wel van een minimalistische look. :-q Maar ik heb zo het gevoel dat andere decals juist vet vinden.
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Hoe is eigenlijk de afwerking van de kabelingangen in het frame?
Op velofollies zag dat er nogal matig uit.
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ben wel benieuwd naar je ervaring met die rem schijven......
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Velgjes zien er goed uit op deze manier (Y).
Denk dat ik de stickers op de Commence misschien ook eens ga verwijderen.
(ziet er zo veel cleaner uit.)

"Helaas" ga ik morgen niet naar Uden maar naar de TT in Leopoldsburg over
het militair domein. Anders kon ik ze vast wel in het echie bewonderen.

Hoe staat het trouwens met de Carbon velgen voor jou bike Daan?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie