Modderfiets: Mi-Tech Tyke ROEX 29" met ketting

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

datang schreef:Alles is helemaal modderproef aan je fiets, alleen schijfremmen.. Hoe 'doe' je dat in verschrikkelijke moddertochten? Ik neem aan dat je dan sowieso met metal blokjes rijdt?
Wat had je er anders op willen doen?
Hoe? Shimano! :tong
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

datang schreef:Alles is helemaal modderproef aan je fiets, alleen schijfremmen.. Hoe 'doe' je dat in verschrikkelijke moddertochten? Ik neem aan dat je dan sowieso met metal blokjes rijdt?
Was mijn gedachte ook al. Mijn ervaring met Shimano schijfremmen en echt modderige condities, is dat je dat ruim een euro per kilometer aan remblokkes kost.... Zeker als je de originele Shimano Metal blokken neemt.
Nimbus schreef: Wat had je er anders op willen doen?
Hoe? Shimano! :tong
Setje hydraulische v-brakes misschien? Moet je idd een geschikt wielsetje voor hebben.
“Old, not obsolete”
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je zou aan mech schijfremmen kunnen denken? mijn Avid bb7 doen het vrij goed in de modder omdat ik ze wat wijder kan zetten......maar het blijft aanlopen als het echt gek word.
NB: Jouw idee van Salsa klopt echt niet, hun full-suspension bikes en bv carbon frames zijn state-of-the-art. Zo'n bend2 stuurtje is inderdaad simpel.....maar wel goed doordacht, ik heb ze op 2 bikes.
Erg mooie fiets trouwens :-q en technisch is Rholoff-Gates natuurlijk erg mooi......alleen zou ik bij een modderfiets eerder aan een 1x9 ketting aandrijving denken icm genoemde mechanische schijfremmen. 1x9 is wat minder afstelgevoelig als bv 1x10 of 1x11 en ik gooi na zo'n 750-1000 winterkilometers gewoon de slx cassette en kmc x9 93 ketting in de kliko. schoonmaken onder de tuinslang (soms samen met de berijder) kost mij ook niet meer als 10min. Het duurt zodoende toch vrij lang voordat ik aan de kosten van Rholoff-Gates zit :wink:
MtbSteel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 16 januari 2015, 15:28

Mooie fiets.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

@Captain Iglo: dat van Santos had ik inderdaad ook gelezen, maar dat betreft vooral trekkingfietsen. Volgens Gates is een Centertrack (=CDX) juist geschikter voor een MTB vanwege de betere modderclearance. Ik wist niet dat ze de CDX verbetert hadden, maar ik hoop dat het helpt.

Wat de remmen betreft: ik weet niet wat jullie daarmee uithalen, maar ik kan ook onder slechte weersomstandigheden heel lang doen met een setje originele Shimanoblokjes (Resin). Sinds oktober vorig jaar heb ik nu 3200km op deze fiets gereden en het tweede setje blokjes zit er nog in en die zijn nog niet half versleten.

@MonkeyRider: Het idee van de Rohloff/Gates combinatie was niet om kosten te besparen, maar om 's winters te besparen op onderhoudstijd in een koude, vochtige schuur. Je moet inderdaad heel wat versleten kettingen, cassettes en kettingbladen besparen om de Rohloffnaaf en de Gatesspullen (riem en tandwielen) terug te verdienen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het feit dat de riem onverwachts knapte zou mij nogal ongerust maken ?! Een ketting repareer je onderweg nog met linkje&ponsje, maar hoe kom je thuis met defecte Gates riem? Ik neem aan dat je niet met een reserve riem op pad gaat?
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

Weet niet of ik het al had gezegd maar vind dit ook wel een erg mooie bak ;)
Trek Procaliber SL 9.8
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

MonkeyRider schreef:Het feit dat de riem onverwachts knapte zou mij nogal ongerust maken ?! Een ketting repareer je onderweg nog met linkje&ponsje, maar hoe kom je thuis met defecte Gates riem? Ik neem aan dat je niet met een reserve riem op pad gaat?
Ik rijd ook met Gates riem, en dat is dus exact wat ik doe op wat langere tochten, voor een rondje in het lokale bos laat ik hem wel thuis, maar alles wat iets verder weg/langer is heb ik altijd een reserve belt bij me.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

MonkeyRider schreef:
Het feit dat de riem onverwachts knapte zou mij nogal ongerust maken ?! Een ketting repareer je onderweg nog met linkje&ponsje, maar hoe kom je thuis met defecte Gates riem? Ik neem aan dat je niet met een reserve riem op pad gaat?


Ik rijd ook met Gates riem, en dat is dus exact wat ik doe op wat langere tochten, voor een rondje in het lokale bos laat ik hem wel thuis, maar alles wat iets verder weg/langer is heb ik altijd een reserve belt bij me.
Ik was er ook niet blij mee natuurlijk. Ik woon in Enschede en geef training in Haaksbergen, dus dat is een heel eind lopen als de riem knapt. Gelukkig kon de fiets op de fietsdrager bij een van de andere trainers die met de auto was gekomen.
Ik heb nu twee nieuwe riemen besteld, zodat ik er een op reserve heb. Op langere tochten, weekendje weg oid gaat die vanaf nu mee in de rugzak. Weegt gelukkig weinig (maar kost helaas niet weinig).
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Erg mooie fiets. Jammer dat de riem het begaf, maar 3000km met stevig gebruik is niet heel slecht toch?

Kan je die riemen trouwens op maat bestellen of zit je vast aan vaste maten?
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

3000 km is volgens mij weinig voor een riem. Ik had gehoopt er zo'n 10.000 km mee te rijden. Als hij na 6000km versleten was geweest had ik het geen probleem gevonden en had ik hem zonder protest vervangen. Maar als hij na 3000km knapt terwijl hij nog lang niet versleten was valt het mij tegen.
De riemen kun je niet op maat bestellen, maar zijn wel in verschillende maten verkrijgbaar.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je hoort toch wel vaak minder goede verhalen over die Gates beltdrive. Ik zou zelf eerder voor een singlespeed ketting op Rholoff kiezen.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Fietsmaat van me riijdt ook een mitech en heeft na 3 riemen in een jaar maar weer voor een ouderwetse dikke KMC ketting gekozen. Hij sloopte een riem omdat er een tak tussen kwam.... Schijnt aan de binnenkant te knappen en dan is het einde verhaal na een paar 1000 km. Dan ben je toch wel weer blij met een missing link en een paar reserveschakels als je midden in het bos staat.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Mooie fiets
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Vandaag opnieuw een kapotte Gates-riem! Deze keer na nog maar 1800km. Op een steile klim dacht ik eerst dat de riem oversloeg op het achtertandwiel. Toen ik de riem inspecteerde bleken er 5 tanden op een rij van de riem afgebroken.

Afbeelding
Afbeelding

Op zoek naar de oorzaak ontdekte ik dat voor- en (vooral) achtertandwiel versleten waren. Ik denk dat de scherpe tanden van het achtertandwiel de riem beschadigd hebben. Toen er tijdens het klimmen veel spanning op kwam is er een tand van de riem afgebroken. Daarna volgde de rest al snel.

Afbeelding
Afbeelding

Ter vergelijking een beeld van nieuwe tandwielen:

Afbeelding
Afbeelding

Heb geprobeerd heel rustig naar huis te fietsen, maar het ene na het andere tandje brak af, totdat ik nauwelijks nog kon fietsen. Ik had wel een reserveriem bij me (door schade en schande wijs geworden), maar die wilde ik liever niet op m'n versleten tandwielen gebruiken. Daarom eerst de riem omgekeerd, in de hoop dat dat iets beter zou gaan. Dat hielp niets, en na een kilometer knapte de riem tenslotte. Omdat ik nog bijna 10 km van huis was toen toch maar de reserveriem gemonteerd.
Bij thuiskomst, na nog geen 10km met de nieuwe riem, kon je al goed zien hoe de versleten tandwielen de riem beschadigen:

Afbeelding
Afbeelding

Moraal van dit verhaal: controleer en vervang tijdig je Gates-tandwielen!
Omdat ik er nauwelijks onderhoud aan heb, kijk ik eigenlijk zelden naar de toestand van de tandwielen. Bij de vorige riembreuk heb ik 2 nieuwe riemen besteld bij een clubgenoot die bij een fietsenmaker werkt. Hij vertelde me dat Gates adviseert om bij vervanging van de riem ook de tandwielen te vervangen. Dat zou ik ook adviseren als ik bij Gates werkte -dacht ik- en omdat de tandwielen er op dat moment nog lang niet versleten uitzagen heb ik ze lekker laten zitten.
Ik had er toen 3000km mee gereden. Een natte winter en 1800km verder zijn ze echter volledig versleten! Terwijl ik (anders dan de topic-titel doet vermoeden) niet extreem veel door de modder heb gereden; ik denk dat ik bijna de helft van de km's op de weg heb gereden. Anderzijds is dit wel de fiets die ik altijd kies als het slecht weer is (geweest).

Hoewel de riembreuk dus grotendeels aan mijzelf te wijten is, valt de levensduur van de Gates-onderdelen me toch tegen. Eigenlijk zou ik elk jaar beide tandwielen en de riem moeten vervangen, wil ik geen breuk riskeren.
Aangezien dit best een dure grap is overweeg ik nu toch sterk om de boel te vervangen door een duurzame singlespeedketting en een stalen kransje + kettingblad. Dat is een stuk goedkoper, gaat langer mee en zelfs als het versleten is kun je er toch nog mee doorfietsen.
Ik ben niet meer zo overtuigd van de geschiktheid van een Gates-belt op een mountainbike (onder Nederlandse omstandigheden). Zijn er andere rijders met vergelijkbare ervaringen? Of juist tegenovergestelde ervaringen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Plaats reactie