Modderfiets: Mi-Tech Tyke ROEX 29" met ketting

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Het concept heb ik hier al vaker gezien, maar het merk nog niet. Daarom zet ik mijn nieuwe fiets maar eens in SYS.
Omdat ik na het afgelopen winterseizoen (lees: modderseizoen) zo ongeveer alle slijtage-onderdelen van mijn fully kon vervangen ben ik op zoek gegaan naar een slijtage- en onderhoudsarme fiets voor de winter.
Mijn wensen waren: 29-er, Rohloff en belt-drive.
Heel goedkoop wordt zoiets nooit, maar bij de Duitse framebouwer Mi-Tech vond ik uiteindelijk een mooi en goed frame voor een redelijke prijs. Vervolgens heb ik de fiets zelf opgebouwd.

Afbeelding

Speclist:

Frame: Mi:Tech Tyke ROEX 29”, 470mm (=M), Aluminium 7005
Voorvork: RockShox Reba RL 29” 100mm met PushLoc
Bottom Bracket: Bushnell eccentric met Truvativ GPX trapaslager Nu Acros A-BB R1 trapaslager
Balhoofdstel: Acros AZX 203
Velgen: Stan's NoTubes ZTR Crest 29”
Voornaaf: Acros .75
Achternaaf: Rohloff SpeedHub 500/14 CCDBOEM met Gates Center Track tandwiel 20 tands Nu met Rohloff kransje, 17 tands
Spaken: Sapim Race
Crankstel: Truvativ Stylo met Gates Center Track tandwiel 46 tands Nu met Heggemann (Idworx) kettingblad, 39 tands
Riem: Gates Center Track Carbon drive belt 115 tands Nu met KMC X1 ketting
Banden: Continental X-King RaceSport 29 x 2.2
Shifter: Rohloff Gripshifter
Remmen: Shimano SLX schijfremmen
Remschijf voor: Shimano Deore/SLX 180mm
Remschijf achter: Brakestuff 4-gaats 160mm (voor Rohloff), Shimano-style
Pedalen: Shimano XT spd
Zadel: Fi'zi:k Kurve Bull Nu SQ Lab 611 active MTB
Zadelpen: Syntace P6, 27.2mm, 380mm
Zadelpenklem: Syntace SuperLock 2
Stuur: Syntace Duraflite Aluminium 640mm Nu Salsa Bend 2 Bar (17gr.) 710mm
Stuurpen: Syntace P109, 100mm Nu Salsa Guide 70mm
Grips: Ergon GA1 Evo, zwart, rechts ingekort

Nog een paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Charlie Skeen op vr 20 mei 2016, 11:40, 7 keer totaal gewijzigd.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Livio Livius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:49

:-q
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Canyon Ultimate CF SL - Mtb: Idworx MR
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Niet geheel verkeerd als een modderfiets :o
Het lijkt alsof je er goed over nagedacht heb als ik het zo zie :-q
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Ziet er zeer goed uit. Lekker clean.
Gebruikersavatar
SchaakVaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 16 september 2014, 17:03

fietstas schreef:Lekker clean.
En dat voor een modderfiets.. :wink:


Strakke bike, veel modderig plezier ermee!
.

Volo et Valeo
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Gaaf, ziet er goed uit,
En inderdaad een Mi-Tech zie je niet vaak.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heel mooi ding! Waarom een centertrack en niet de "gewone" riem? Lossen van sneeuw/modder?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dgo
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29

Prachtig. Hoe fietst ie t.o.v. je gewone fiets?
BMC\ fourstroke FS 29
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Kapitein Iglo schreef:Heel mooi ding! Waarom een centertrack en niet de "gewone" riem? Lossen van sneeuw/modder?
Ik had nog geen ervaring met riemaandrijving, dus uitgebreid gegoogled. Hoe meer je leest, hoe lastiger de keuze wordt tussen de centertrack en de originele riem (CDC heet ie dacht ik). De centertrack schijnt sneller te slijten, maar lost modder en steentjes e.d. beter. Het eerste maakt hem minder geschikt voor de MTB, het tweede juist geschikter.
Uitlijnen luistert bij de centertrack iets minder nauw. Maar als je de zaak bij het opbouwen eenmalig goed uitlijnt is dat voordeel ook niet meer van toepassing. Evengoed vind ik het een prettig idee dat de riem niet van de tandwielen kan lopen.
Uiteindelijk heb ik gewoon het advies van Mi-Tech gevolgd en gekozen voor de centertrack.

Eerste rij-impressies na 2 toertochten:
Toen ik opstapte en wegfietste merkte ik eigenlijk heel weinig verschil met mijn Radon Skeen (26-er 120mm fully met ketting en derailleur). Na 50 km hobbelen door de modder vielen 2 dingen op:
- Terwijl ik andere fietsen hoorde kraken en schuren liep de aandrijving bij mij nog net zo soepel en geruisloos als bij de start.
- Het comfort is een stuk minder dan van een fully. Dat ligt natuurlijk niet direct aan de riemaandrijving of de Rohloff-naaf, maar is een kwestie van hardtail vs. fully. Het is echter wel zo dat een frame behoorlijk stijf moet zijn wil het geschikt zijn voor riemaandrijving. Dat komt het comfort natuurlijk niet ten goede.
Volgens sommigen is het comfort van een 29-er hardtail vergelijkbaar met een 26-er fully, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het zal wel wennen (hoop ik).
Wat mij verbaasde is dat ik eigenlijk nauwelijks verschil merkte wat betreft de wielmaat (29 vs. 26). De hele discussie over wendbaarheid, gemakkelijk over obstakels rollen enz. is aan mij geloof ik niet besteed. Als ik niet had geweten dat ik op een 29-er zat had ik het verschil denk ik geeneens opgemerkt.

Aan het schakelen met de Rohloff moest ik even wennen, maar dat ging al heel snel vanzelf.
Het grootste verschil merkte ik pas na thuiskomst: na afspuiten, even afsoppen (nieuwe fiets, oog wil ook wat) en afspoelen stond mijn fiets binnen 10 minuten weer als nieuw in de schuur! :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ben recent ook overgestapt van 26" fully naar 29" hardtail. Het is inderdaad niet vergelijkbaar of ook maar enigszins vervangend. Ik ben van mening dat mensen die zeggen dat 29" HT achtervering op een 26" fully vervangt, waarschijnlijk gewoon beter op hun HT zitten.

Ik heb óók hetzelfde met de wielmaat vs wendbaarheid. De paar ritten die ik nu gemaakt heb met de 29er, hebben me ervan overtuigd dat ik zeker niet minder wendbaar ben. Waarschijnlijk past de wielmaat gewoon goed bij me (ben 1.92).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Vandaag de Bar End Toertocht in Hoenderloo gereden: 75km waarvan naar schatting 70km door de modder. Ultieme test voor m'n Modderfiets!
De riemaandrijving en de Rohloffnaaf komen onder deze omstandigheden pas goed tot hun recht: aandrijving blijft ook in extreme modder en plassen soepel en bijna geruisloos draaien, Rohloff trekt zich helemaal niets aan van de modder en schakelt soepel. Dankzij de modder en de hoogtemeters veel geschakeld, ben er nu aardig aan gewend. Bij de Rohloffnaaf moet je tijdens het schakelen niet teveel druk op de pedalen zetten, anders schakelt hij niet goed. Dit merk je vooral tijdens het klimmen. Daardoor moet je vaak iets eerder terugschakelen dan je met een derailleur zou doen. Als je op een klim of in diepe modder vrijwel helemaal stilvalt is het wel weer een voordeel dat je in stand in een keer meerdere versnellingen kunt terugschakelen.
Ik denk dat een ketting na 3 of 4 tochten onder de omstandigheden van vandaag versleten is, en je cassette is dan ook een eind heen. Het is wel een prettig gevoel om je daar niet druk over te hoeven maken (Hoewel natuurlijk nog moet blijken hoelang mijn riem het volhoudt).
Zijn er geen nadelen? Ik moet nog steeds wennen aan het gebrek aan comfort tov een fully. Lagere bandenspanning en een ander zadel (Ergon) hebben dit wel iets verbeterd. Heb trouwens wel het gevoel dat een hardtail efficienter is in de modder; je trekt hem er gemakkelijker doorheen. Ander nadeel: vroeger was ik bij de weersomstandigheden van vandaag misschien lekker in m'n bed gebleven. Nu voel ik me verplicht om toch te gaan: ik heb er immers speciaal een fiets voor aanschaft! :-?
Afbeelding
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

:-q mooie fiets vooral de laatste foto :D
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Spatbord had ook nut :tong !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi concept. Fijn kleurtje ook!
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Mooie cleane fiets (nou ja, op die laatste foto na dan) en goed doordacht.
Moest een paar keer kijken voordat ik de ware schoonheid ervan zag. Goed gedaan! :-q
Plaats reactie