Knifeman WTF*** (29+), update met carbon wielen 11,4kg pics P25

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok, ok... Kusje erop? :kiss:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Victor1977 schreef: ma 13 april 2020, 13:31 Dat je veel fietsen hebt mag duidelijk zijn inmiddels, maar wat me nog het meeste opvalt zijn die zo goed doordachte en soms wel exclusieve wielsetjes die je weet te bouwen. Ik wil niet weten hoeveel je daarvan hebt 😊.
Je lijkt m'n vrouw wel :-{ . Inderdaad hangt de schuur vol met wielsets. Op een gegeven moment heb je de meeste sets met wat exclusievere naven, ook omdat ik gewoon nieuwsgierig ben naar de techniek. Ik wil de wielen zo licht mogelijk bouwen zonder aan stevigheid of betrouwbaarheid in te leveren. Er is ook nog nooit een set kapot gegaan.

Af en toe verkoop ik weer een en ander om weer wat ruimte te maken, maar het blijft een hobby die toch geld blijft kosten. Ik moet ook alles gewoon voor consumentenprijzen kopen.
Ad58 schreef: ma 13 april 2020, 13:39 Ik weet wel wie ik vraag of hij eventueel wat voor mij wil bouwen, mocht ik een nieuwe set nodig hebben.... 8)
Kijk, jij weet kwaliteit ook te waarderen :winkie: :tong :wink:. En een nieuwe set heb je sneller nodig dan je denkt :lol: . Zoals gezegd blijft het een hobby en sporadisch spaak ik een en ander voor derden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan the Man schreef: ma 13 april 2020, 10:34 In de toekomst nog eens een carbon set bouwen, Dan ga je echt veel besparen aan roterende massa als ik daar nog eens 150gram per wiel af kan halen.
En inmiddels een carbon setje gebouwd. En het verschil is een heel stuk groter :o ..

De 'lichte' set met Dually's en Hope naven woog ongeveer 2.260 gram, de set komt nu met DT naven en D-light spaken op 1.603 gram. Verschil tussen de velgen allen al is 245g per velg. En deze zijn ook nog eens 4mm breder dan de Dually's (45 vs 49mm intern).

Hier alvast een paar foto's. Achterwiel moet nog afgemaakt worden, maar dat kan pas als de goede einddoppen er zijn. Dan kan ik de offset controleren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt zelf kiezen of je decals wilt, en zoja welke. Normaal staat de naam dan breed op de velgen. Meestal neem ik zwart op zwart, subtiel. maar omdat deze velgen best breed zijn wilde ik het nog subtieler, ook ivm het stalen frame waar ze in komen. Op mijn verzoek hebben ze alleen het logo bij het ventiel erop gezet:

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13026
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat ziet er netjes uit - en wat een gewichtsverschil zeg :o

Zal wel een stevig tubeless tapeje overheen moeten, als je hier een nood-biba in doet zou-ie zo stuk schuren op de nippels?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nice hoops,

en kapitein, Ik denk dat er na het afbouwen nog wel een tape in komt

Lichte carbon velgen zijn de beste upgrade voor plus bikes, hoe breder ze zijn des te groter het effect. :-q
Ik heb ooit heel lichte banden geprobeerd maar ondanks minder massa was dat geen succes met de lage drukken

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kapitein Iglo schreef: do 20 mei 2021, 15:26 Dat ziet er netjes uit - en wat een gewichtsverschil zeg :o

Zal wel een stevig tubeless tapeje overheen moeten, als je hier een nood-biba in doet zou-ie zo stuk schuren op de nippels?
Inderdaad, dit verschil is groter dan ik verwacht had.

Er zit nauwelijks druk in de banden, dus een biba heeft niet veel te lijden. Daarnaast heb ik al 13 jaar niet meer lek gereden. Biba alleen nodig gehad om anderen te helpen :wink:
Heckler40 schreef: do 20 mei 2021, 15:33 Lichte carbon velgen zijn de beste upgrade voor plus bikes, hoe breder ze zijn des te groter het effect. :-q
Enjoy!!
Klopt, dat merkte ik ook toen ik met m'n 27,5+ wielen van alu (WBT Scraper) naar carbon (Whisky) ging. Dat merk je enorm.

Ben benieuwd wat dit gaat brengen, heb nu nog de set met Hugo's er in zitten, dus vergelijken is gemakkelijk.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wielen zijn klaar en in de fiets gezet. Ziet er netjes uit. De velgen zijn maar 16mm hoog dus erg plat. Ik vind het wel mooi smoelen.

Pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fiets weegt nu 11,4 kilo wat behoorlijk licht is voor een stalen 29+ bike. Het enige wat ik nog aan wil passen is de decals op de naven. Een passende DT 180 voornaaf is niet meer te vinden, dus een DT 240s gebruikt. Kijken of ik voor beide stealth stickers kan vinden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

16 mm "hoog", hoe gaat banden monteren?

Blijft een mooie fiets :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Als ik ooit nog tegen een 29+ bike oploop dan moet het zo iets zijn. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Blijft een hele mooie fiets, en wordt steeds mooier :-q
In een kleinere maat lijkt ie op mijn oer Honzo, simpel en strak.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

zeroground schreef: di 25 mei 2021, 22:47 16 mm "hoog", hoe gaat banden monteren?

Blijft een mooie fiets :-q
Thanks,

Banden monteren gaat heel eenvoudig. Ik dacht dat ze er lastig op zouden gaan, maar gemakkelijker dan gemiddeld. Je hebt natuurlijk heel veel volume nodig om de banden tegen de wanden te drukken, maar met de hand een deel aan beide kanten alvast in de velgrand leggen, en dan met de Booster lucht er in duwen. Dan nog een beetje bijpompen om hem goed te laten 'ploppen' en klaar.
Jamis Diablo schreef: wo 26 mei 2021, 09:53 Blijft een hele mooie fiets, en wordt steeds mooier :-q
In een kleinere maat lijkt ie op mijn oer Honzo, simpel en strak.
Nakijkend lijkt hij daar qua geo ook een beetje op. Alleen is deze voor een 100mm (gecorrigeerde) vork, en de oude Honzo iets langer.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi mooi mooi

En ik heb zelf ook een starre stalen 29plus met carbon velgen, en dat rijdt echt geweldig.

Ook deze kleur is prachtig en het is wel echt een totaal plaatje met veel "attention to detail"
Maar, en ik durf het bijna niet te zeggen, ik mis soms het bomb pop blue van de eerste uitgave ....

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

MMmmm, interessant, laat ik nou toevallig ook zo'n 29+ tractor hebben waar ik zo links en rechts naar een andere wielset aan het kijken ben....
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: wo 26 mei 2021, 23:05
Maar, en ik durf het bijna niet te zeggen, ik mis soms het bomb pop blue van de eerste uitgave ....
Tsja, ik wilde dezelfde kleur met een metallic laagje. Had niet in de gaten dat hij dan iets donkerder zou worden. Op zich vind ik het nog niet verkeerd, en de kleur is nu identiek aan de kleur van de nippels :wink: .

Deze week de wielen tubeless gemaakt, wat iets meer aandacht nodig had dan normaal. De banden gingen er gemakkelijk op, maar bleven een beetje lucht lekken. De remedie was om iets meer tape te gebruiken zodat er meer overlap tussen de lagen was. Dit werd denk ik veroorzaakt door het feit dat de nippelkoppen op het velgbed zitten en niet in een gat. Daardoor krijg je de tape niet zo gladjes in het velgbed.

Na een rondje Hugo's, een dag later hetzelfde rondje met de Nexties....wat een verschil :o .

Had wel wat verschil verwacht maar niet dit effect. De fiets rijd nu qua accelereren als een normale 29-er. Aanzetten bij klimmetjes gaat sneller omdat je meer grip hebt, en niet vertraagd wordt door zware wielen. Sturen gaat ook een stuk scherper, daarom af en toe iets teveel de binnenbocht, maar dat went snel.

Nog een paar foto's in het wild:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De band valt ook iets mooier doordat de velg 1cm breder is (49 vs 39mm) en kan met wat minder druk rijden (achter 0,7 ipv 0,8 en voor 0,45 ipv 0,6). Dat lijkt weinig verschil maar mijn ervaring is dat bij + banden de juiste druk het verschil kan maken.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1416
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wat een schitterende fiets!! Met die bandenspanningen heb je geen vering meer nodig :D
Plaats reactie