Rocky Mountain Vertex 990 RSL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

De Rocky Mountain heb ik alweer een paar weken en ik heb er een aantal tochten mee gereden, in het bos en op de weg. Gisteren de RM aan de tand gevoeld op de mtb routes bij Veenendaal en Rhenen. De tracks die daar lopen zijn schitterend. Je moet wel van klimmen en dalen houden - en van sturen - dan is het daar echt de moeite waard.

Wat een fabelachtig sturende fiets is dit. Je kiest een lijn en hij stuurt er naar toe. De Ritchey 110 mm stuurpen had ik al vervangen door een 90 mm pen van Deda waardoor de RM nog lekkerder en directer is gaan sturen. Love the ride!

Een groot verschil met mijn 26 inch Vertex is het gemak waarmee de wielen over boomwortels en andere oneffenheden rollen. Misschien ziet het er minder dynamisch uit dan met een 26 inch in volle vaart, maar ik denk dat de snelheid hoger ligt.
En dan is er de grip. Super, veel meer dan ik gewend ben met 26 inch wielen.
Voor velen zal dit niets nieuws zijn, maar voor mij als verstokte 26 inch rijder was het opnieuw een openbaring.
Ik ben helemaal om. 29er it is.

Over de Avid XX remmen i.c.m. met de HSX remschijven niets dan lof. In ieder geval voorlopig, want ik weet niet hoe het zich op de lange termijn houdt. Het afstellen is een stuk moeilijker dan mijn SLX en XTR remmen, maar de remkracht is groter (of ligt dat ook aan de 29 inch wielen?) Eén wijsvinger aan de hendels is genoeg om de snelheid eruit te remmen op welke helling dan ook.

Na een paar stomme valpartijen in de polderklei - kreeg mijn schoenen niet op tijd uit de pedalen - had ik vorige week mijn SPD's vervangen door Saint flat pedalen. Wilde toch eens weten hoe dat bevalt. Een paar mooie Five Ten schoenen heb ik niet, dus moesten mijn Vans de rol van mtb schoenen overnemen. Op de Veluwe uitgeprobeerd.
Om kort te gaan: wat een ellende. Zowel in klims als in afdalingen was ik meer bezig mijn voeten op de pedalen te houden, dan de lijn die ik moest rijden. Bovendien miste ik het trekken aan de pedalen bij een klim of obstakel.
Gisteren weer mijn vertrouwde SPD's gemonteerd en dat gaf me direct weer de controle terug.

Ik zal in nog veel meer gaan ervaren met deze fiets, waarschijnlijk ook minder goede zaken. Maar dat de Rocky Mountain Vertex 990 RSL een superfiets is staat voor mij als een paal boven water.

Afbeelding
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

Spd pedalen kun je ook stellen qua veersterkte he ;)
Gebruikersavatar
DaveysFlow
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 8 juli 2012, 18:25
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 650B custom

Heel erg mooi, kleurencombinatie is erg classy! :-q

Mocht ik er ooit een 29er bijnemen dan wordt het zeker een Rocky...
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Dank je! Zeker als de zon op het frame staat komt het zwart i.c.m. de blauwe accenten er heel mooi uit.

Van een Rocky ga je absoluut geen spijt krijgen! :wink:
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Dubber schreef:Spd pedalen kun je ook stellen qua veersterkte he ;)
:bier: :-q
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Met Saint pedalen (pinnen volledig uitgedraaid) en FiveTen schoenen kun je ook gewoon aan de pedalen "trekken" hoor.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Gebruikersavatar
DaveysFlow
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 8 juli 2012, 18:25
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 650B custom

Cyclist schreef:Dank je! Zeker als de zon op het frame staat komt het zwart i.c.m. de blauwe accenten er heel mooi uit.

Van een Rocky ga je absoluut geen spijt krijgen! :wink:
Sparen is één ding, het vinden van het perfecte Vertex RSL frame een tweede... :-q
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Afbeelding
Heerlijk gereden op de tracks bij Valkenswaard/Waalre tijdens de Rocky Mountain Owners Meeting.
Super gezellig en erg leuk om al die Rocky's bij elkaar te zien.

Heb enorm genoten van mijn Vertex: hoe het stuurt, remt, daalt, klimt, schakelt, accelereert...
De Vredestein Black Panther banden bevallen uitstekend. Soms mis ik een beetje tractie achter, misschien dat ik de "gewone" Black Panther nog eens vervang voor een Black Panther Xtrac.

Momenteel rij ik met een 90 mm stem en dat bevalt heel goed. Uit pure nieuwsgierigheid zou ik wel eens willen weten wat het effect van een 80 of zelfs 70 mm voorbouw is op het stuurgedrag en de zit. En welke hoek zou dat moeten zijn? Lastig, want persoonlijk, maar tips en suggesties zijn altijd welkom.

En dan het schakelen. Na (heel) veel moeite schakelde het zowel voor als achter perfect.
Dat blijft dan een tijdje zo, totdat de afstelling op enig moment weer verloopt. Soms voor, soms achter. Met schoonmaken heeft het niets te maken, want het spul maak ik altijd goed schoon (gewoon met een doek, geen ontvetter en kettingspray).
Ik snap er niks van. Heb veel gereden met schakelspul van Shimano (Deore, XT en XTR) en daarmee heb ik dit nooit gehad. Dat stel je af en dan blijft het werken tot in lengte van dagen.
Wat kan dat nou zijn?

Ach, het fietsje wordt goed gebruikt en er moet altijd wat te wensen overblijven :wink:
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Je heb je de Xtrac achterband al besteld? :)

Ik heb je fiets al een aantal keer mogen bewonderen en blijft mij verbazen hoe subtiel mooi omgegaan is met de kleur blauw. Nice :-q
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Thanks mate :-D
w-vdr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 december 2014, 21:06
Mijn mountainbike: is géén 29"

DaveysFlow schreef:
Cyclist schreef:Dank je! Zeker als de zon op het frame staat komt het zwart i.c.m. de blauwe accenten er heel mooi uit.

Van een Rocky ga je absoluut geen spijt krijgen! :wink:
Sparen is één ding, het vinden van het perfecte Vertex RSL frame een tweede... :-q
True that :bier: zelf ook bij de dealer gaan kijken, na het zien van zoveel mooie RM vertexen op het forum. Maar de 2015 kleurstellingen waren toch zo mijn ding niet :((

prachtige fiets trouwens :-q veel plezier ermee
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn je binnenkabels misschien erg glad gecoat en slippen ze na verloop van tijd een fractie door de klemming? Misschien niet voor de hand liggend, maar iets anders schiet me zo niet te binnen. Zeker niet omdat het zoals je aangeeft zowel voor als achter voorkomt...
Sram moet ook werken zonder regelmatig te hoeven bijstellen, juist hun 1:1 ratio is niet supergevoelig voor een kleine "misafstelling".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik heb daar ook aan gedacht. Maar sporen van slip op de kabel bij de klemming zie ik niet.
Wel heb ik twee andere dingen ontdekt: 1) het buitenste kettingblad was een kwartslag verdraaid t.o.v. de correcte positie en 2) de bout van de rechtercrank zat niet zo vast als zou moeten (61 Nm).

Dat het buitenste kettingblad verkeert zat moet af fabriek zijn gebeurt, want dat had ik nog nooit los gehad. Daardoor klopte het schakelspoor niet t.o.v. het kleine kettingblad, dat wel goed gepositioneerd was.
De crankbout controleer ik geregeld en draai ik dan aan, maar ik had die nog nooit op een dergelijk hoog moment aangehaald.

Het zit nu correct gemonteerd en nu schakelt het voor weer perfect. Afwachten of dat zo blijft.

Voor het verlopen van de achterderailleur heb ik nog geen verklaring. Het schakelt nu goed, maar ook daar is het afwachten of het zo blijft.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

w-vdr schreef:True that :bier: zelf ook bij de dealer gaan kijken, na het zien van zoveel mooie RM vertexen op het forum. Maar de 2015 kleurstellingen waren toch zo mijn ding niet :((

prachtige fiets trouwens :-q veel plezier ermee
Dank je, plezier heb ik met deze fiets zeker :D
De 2015 kleurstellingen zijn inderdaad vrij uitgesproken en zal niet iedereen aanspreken.
Misschien is een overjarig model of een jong gebruikt frame iets voor je? :bier:
w-vdr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 december 2014, 21:06
Mijn mountainbike: is géén 29"

beide mogelijkheden waren, sjah, niet meer mogelijk.
maar ik ben intussen voorzien van een 27.5 frame, wat ik eigenlijk wou. 't is maar dat iedereen zo lovend is over die RM's en de rijervaring ermee dat ik misschien de grote wielmaat ging overwegen.

nooit gedacht om je te laten opmeten in plaats van zelf te spelen met stuurpenlengtes?
Plaats reactie