Nishiki Cascade '91 Retro/oldskool MTB.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Sour Crumble

Zondag heb ik deze leuke fiets op de kop weten te tikken via MP om weer eens te beginnen met fietsen na een 4/5 jaar niets gedaan te hebben. Destijds veel met stalen racers zitten klussen en aangezien we nu in Spijkenisse ook een MTB-route hebben moest het maar eens een oude stalen MTB worden.

Verbaast over het relatief lage gewicht en de dikke laag stof en zand op het frame begonnen met alles te demonteren en alle onderdelen één voor één schoon te maken om mankementen, roest en andere niet gewenste problemen tegen te komen moet ik eerlijk zeggen dat alles nog in een zeer schitterende/goede staat is :-q

Enkel de stuurpen had roest en dit blijk na het eraf halen van de verf ook een stalen stuurpen te zijn. Maar aangezien ik hem wel mooi vindt ga ik hier na het polijsten maar blanke lak overheen spuiten!

Hier een aantal foto's van de fiets bij thuiskomst, het frame na schoonmaken en wat foto's van vieze en schone onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het framenummer geeft aan dat hij op dag 261 in 1991 is gemaakt en het framenr 233 was dat jaar en gemaakt door Raleigh. Heerlijk dat internet, bijna alles is terug te vinden :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De banden zien er nog goed uit, die heb ik na een nacht in bad schoongemaakt met een doek en dreft en de skinwalls ziet er mooi uit!

Voor de rest is hij helemaal opgebouwd uit Exage LX500 componenten, niet de beste volgens mij dus wil hem eigenlijk rustig aan ombouwen naar XT of misschien XTR. Wel moet er nog een 2e wielset bij komen waar brede wegbanden op komen te zitten voor een eventuele wegrit!

Meer foto's van de opbouw volgende zodra ik weer verder ga :-q
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker

Gelijk een vraagje aan de kenners, op de achterrem zat een u-vormige blauwe plaat. Waar is die voor en moet die terug? Hij staat voor geen meter namelijk :)
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Bird Zero TR
Contacteer:

Mooi ding! Lak is echt nog in prachtige staat. Met die "u-vormige blauwe plaat" bedoel je waarschijnlijk een brake booster:
Afbeelding
Deze zorgen ervoor dat het frame bij (hard) remmen niet naar buiten gedrukt wordt. Op deze manier heb je dus meer remkracht. Wel plaatjes posten als hij weer in elkaar zit hè :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
corex
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is een brakebooster. Zorgt ervoor dat de stays niet uitbuigen bij hard remmen. Het is geen origineel onderdeel van de bike. Maar wel doeltreffend.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker

Ah oke, maar is dat dan niet beter om die aan de voorkant te plaatsen?
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kan ook, maar meestal alleen aan de achterkant, want de seatstays achter zijn dunner dan de vorkpoten, dus die flexen eerder.
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Mooi werk al. Ben benieuwd hoe deze er uit komt te zien!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mooie bike. Ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd.
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker

Ja, hij ziet er erg goed uit voor zijn leeftijd. Helaas vanavond erachter gekomen dat de wiellagers en balhoofd niet helemaal jofel meer zijn, die zullen dus als eerste vervangen gaan worden zodra hij klaar is. Dan kan ik eerst even doorsparen en alvast wat km'ers gaan maken!
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker

Vanmiddag weer wat opgebouwd!

Afbeelding

Afbeelding

Stuur is onderweg dus volgende week weer verder :-q
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

:-q
Martinkruit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Scott Pro '90, Scott Pro Only '90, Scott Comp Racing '95, Scott Summit '96 - Scott Blackstone '98
Contacteer:

Top :-q
All Scott

88 Pro 90 Pro 91 Pro Only + Montana 92 Ultimate CST
93 Comp Race 94 Comp Race CST 95 Comp Race CST 96 Summit
97 Endorphin 98 Blackstone 99 Tigua + Vail 02 Strike 04 Voltage E-Bike
05 Boulder/Yecora 08 Roadster 09 Genius RC20
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker

Hele gekke vraag, maar zou een 27.5' setje wielen hierin gaan passen, of zit ik dan met de velgranden+remmen die niet uitgelijnd kunnen worden?
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ten eerste kan dat inderdaad niet ivm de remmen.
Ten tweede wordt je fiets dan door de retro politie ritueel verbrand. ;-)
MarkMeisner
Extreme Biker
Extreme Biker

Ow oké :-D Hahaha!!

Dan ga ik volgende maand op zoek naar een 2e hands wielset met oude XT naven en een nieuwe bottembracket.

De lager schalen van de wielen zijn niet goed meer door zand in de lagers en ook de BB loopt niet soepel meer ondanks het goed schoonmaken en opnieuw invetten.
Plaats reactie