Canyon Nerve -> Neuron al 29 8.9 stealth -> 'greenada' (zie P2)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

Ik heb een nieuwe Mountainbike uitgezocht. Ivm aanhoudende onderrugklachten na ca 40km mountainbiken toch eens gaan kijken voor een fully. Mijn oude Xtrail http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=82106 voldeed nog wel, maar er zaten wat onkosten aan te komen (ketting, cassette, derailleurwieltjes enz) dus ik dacht laat ik hem eens op marktplaats zetten. Na een bod van 700 euro meteen verkocht, dus snel op zoek naar een nieuwe (2015) bike dacht ik. Helaas, alle 29 fully's met een korte wendbare geometrie en een relatief rechte zit waren nog lang niet verkrijgbaar begin september.

Mijn wensen: 2x10, lichte wielset, voor en achter steekas, volledig xt incl remmen.

Ik maar eens naar koblenz gereden omdat ik de nerve in xl toch wel mooi vond.
Proefgereden op een 9.9 met lichte wielset van onder de 1600 gram, 2x10 aandrijving alles xt, incl remmen, kortom precies wat ik wilde.
Ik weer naar huis, uitverkocht :-{
Dus nu maar de 8.9 besteld, geen 2x10, geen xt remmen, geen lichte wielset, maar dat kan ik altijd nog upgraden.
Als ik een 2x10 crankstel koop voor 150, kan ik mijn zgan 3x10 vast wel verkopen voor 125,-
Als ik mijn Elixer 7 remmen verkoop voor 100 (en evt de schijven voor 50), heb ik voor 50 euro meer XT remmen en mijn xt shifters verkoop ik dan wel weer om zo i-spec shifters te kunnen halen is nu mijn idee.
Alleen die DT Swiss XR1501 velgen die ik eigenlijk zo graag wilde op de 9.9 :o 650,- dat word dus nog even sparen, wel zo ongeveer de enige lichte velg die mijn 110kg aan mag/kan.
Nu heb ik nog mooi even de tijd om na te denken of het niet de XM1501 moet worden, wat breder en wat zwaarder.

Overigens verwachtte ik een ontzettend traag reagerende fiets, ik kwam van deheel korte 26" hardtail met DT Swiss X1600 velgen en Schwalbe Evo bandjes en stap nu op een 29 fully met een stuk langere wielbasis, een 29" wielset van ruim 2 kg en OEM continental bandjes waar geen info over te vinden is,maar eigenlijk fietst het geweldig :winkie:

Net of je op rails door het bos gaat, alle trillingen, bultjes worden er uit gefilterd en toch volgt ie alle stuurbevelen perfect op. misschien iets minder wendbaar op de haakse bochtjes tussen de bomen, maar het comfort en de controle op hogere snelheid maakt het meer dan goed.

Dus die lichte wielset die zo ontzettend veel verschil maakte op mijn hardtail, misschien over een tijdje :wink:

De 2x10 zit ik toch wel sterk te overwegen, dit omdat ik altijd zit te klooien tussen het middelste en grote blad in de bossen. Ook hoop ik dan meer te krijgen voor mijn bijna nieuwe 3x10 crankstel, en dan neem ik de remmen ook maar meteen mee.

Nouja, genoeg getypt, hier de 1e foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de eerste proefrit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SPECIFICATIES

Frame: Canyon Nerve AL 29
Demper: Fox Float CTD Performance BV
Voorvork: Fox Fox 32 Float 29 CTD Performance
Balhoofdstel: Cane Creek Serie 40
Achter derailleur: Shimano Deore XT Shadow +
derailleurpat: Bout voor derailleur pad Nr. 21
Voor derailleur: Shimano Deore XT FD-M781
Shifters: Shimano Deore XT RapidFire Plus
Remmen: Avid Elixir 7
Wielset: Mavic Crossride 29 Disc
Cassette: Shimano CS-HG81-10 11-36
Banden: Continental Mountain King II 2.2, Continental X-King 2,2" RaceSport
Crankstel: Shimano Deore XT FC-M782 40/30/22
Trapas: Shimano SM-BB71
Stuurpen: Iridium Iridium \ 3 - 0 \
Stuur: Iridium \ 3 - 0 \
Handvatten: Ergon GA-1
Zadel: Selle Italia X1
Zadelpen: Iridium \ 3 - 0 \
Pedalen: Shimano PD-m520
Kleur: stealth
Laatst gewijzigd door Lange Harry op ma 11 januari 2021, 15:09, 3 keer totaal gewijzigd.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Zo de planten zijn flink gegroeid, zoals ook de fiets in het beekje. :-D
Je hebt als ik het zo lees goed gereden met je X-Trail, goed verkocht.
En een zeer mooie Canyon Nerve aangekocht, zeer mooie fiets en persoonlijk vind ik mooie kleur. :-q
Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Fraai!
Zelfs in deze maat nog netjes in proporties.

Zul je veel plezier aan gaan beleven. :-q
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Drie tandwielen eraf en twee andere erop? Of heb je dan niet genoeg clearance?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

Weet ik niet, dacht eigenlijk gewoon aan 3x10 crankstel en derrailleur verkopen en nieuw 2x10 crankstel en derrailleur kopen?

Dan ben ik minder geld kwijt dan wanneer ik 3 nieuwe tandwielen op de plank gooi en 2 nieuwe tandwielen en kortere crankboutjes moet aanschaffen.
henkjan29er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 22:55
Mijn mountainbike: Trek Stache

@lange harry wat is jou lengte?
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

2,03 meter
snijkoek4
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 december 2010, 22:42
Mijn mountainbike: Giant XTC0 29er / Imming strandracer / Canyon Nerve Al 9.8

Mooie kleur en jij hebt met deze framemaat ruimte genoeg voor een grote bidon :D
Veel plezier ermee
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

Hoi,

Je gewenste velgen staan bij mantel voor 449 €.
http://www.mantel.com/dt-swiss-xr1501-spline-one" onclick="window.open(this.href);return false;

grtz
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Hele mooie bike hoor die Canyon :winkie:
Veel plezier ermee :-q
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

Hoe bevalt de fiets je na enkele maanden rijplezier?
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

wiely schreef:Hoi,

Je gewenste velgen staan bij mantel voor 449 €.
http://www.mantel.com/dt-swiss-xr1501-spline-one" onclick="window.open(this.href);return false;

grtz
Bedankt voor de tip nog, ik heb ze besteld (dacht echt dat er 15mm en x12 steekas bij vermeld stond), maar nu blijkt het 9mmQR achter te zijn.

Nu kom ik er niet helemaal uit welke conversie kit ik nodig heb.
Volgens de Site van Canyon is de Syntace X12 as 12x142mm

Op de site http://www.dtswiss.com/Resources/Suppor ... S_2015.pdf van DT Swiss staan conversie-kits vermeld dan kom ik op de HWGXXX0002193C uit (type 4 op deze site: https://www.bike-components.de/de/Dtswi ... en-p23628/)
Heb ik dan de juiste?
Of heeft iemand hem nog liggen, het is schijnbaar conversie kit als voor de 240 of 350 assen???
Stom eigenlijk dat die eindkapjes niet meegeleverd worden...

Verder bevalt de fiets echt super, op de huidige zware en slappe Mavic wielen na. bij het 2015 model wordt er wel een DT X1700 wielset geleverd ipv de Mavic, dat lijkt me al een pluspunt, evenals dat er bij het 2015 model Shimano schijfremmen worden geleverd ipv Avid's.

Fietst echt veel comfortabeler, geen klappen meer op mn onderrug.
Fietsen lijkt veel relaxter te gaan, maar ben toch met alle segmenten sneller, al doe ik helemaal geen moeite.
Geniet er wel echt meer van, ben minder bezig met worteltjes, kuilen en bulten, en meer met bochten goed aansnijden om zo een lekkere flow te behouden.
Eigenlijk vind ik het nu een beetje vergelijkbaar met een soort achtbaan door de bossen, veel harder maar comfortabeler tussen de bomen door, links, rechts, omhoog, omlaag, maar dan alsof je over rails gaat!
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

Bij deze een update,

Wiely, nogmaals bedankt voor je tip, ik heb ze maar meteen besteld en Tubeless gemonteerd met de Nobby Nick en de Rocket Ron Liteskin 2015 versie En Joe's no flats latex.
Meteen ook maar 2015 Northwave Celcius winterschoenen besteld in maatje 49, de laatste keer was tegen gevallen met natte koude voeten, maar goeie winterschoenen maken toch wel het fietsen aangenaam in de winter...
Afbeelding
Ik denk dat ik ze er met beter weer op zet, rij nu nog even rond met de originele wielset.

Verder nu wat gehobby'd met een oude binnenband om met de blubber hier alles een beetje te beschermen.
Afbeelding
werkt prima denk ik:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Goed idee, die stukken binnenband. Maar eigenlijk moet je met die modder die Haibike pakken. Tenzij je de Nerve extra stealth wilt maken. :tong
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Lange Harry schreef:
Bedankt voor de tip nog, ik heb ze besteld (dacht echt dat er 15mm en x12 steekas bij vermeld stond), maar nu blijkt het 9mmQR achter te zijn.

Nu kom ik er niet helemaal uit welke conversie kit ik nodig heb.
Volgens de Site van Canyon is de Syntace X12 as 12x142mm

Op de site http://www.dtswiss.com/Resources/Suppor ... S_2015.pdf van DT Swiss staan conversie-kits vermeld dan kom ik op de HWGXXX0002193C uit (type 4 op deze site: https://www.bike-components.de/de/Dtswi ... en-p23628/)
Heb ik dan de juiste?
Heb je uiteindelijk type 4 genomen wat die kit betreft?
Plaats reactie