Specialized Camber - tijd voor verandering - pagina 13

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Laatste updates achterin het topic

Originele start-post:
Hoi,

na bijna 3 maanden wachten heb ik van de week eindelijk mijn nieuwe fiets op kunnen halen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hondje is niet echt onder de indruk:
Afbeelding

Speclist:
Frame: FACT 9m Camber EVO carbon 120mm veerweg, aluminium achterkant
Vork: RockShox Pike 120mm
Demper: FOX Float CTD Factory, met Kashima en autosag
Wielen: Specialized Roval Traverse
Achterderailleur: SRAM X01 zwart
Cassette: SRAM X01 10-42
Ketting: SRAM XG 1195
Shifters: SRAM X01 zwart
Crank: SRAM carbon S-2200 met 32t XX1 style ring en PF30 bracket
Pedalen: Shimano M530
Remmen: Formula T1 180/160 met mixmaster voor shifter
Stuur: Specialized XC Mini Riser 750mm
Stuurpen: Specialized XC
Grips:Specialized Sip Grip,
Zadelpen: Specialized Command Post IR
Zadel: Specialized Henge Comp
Banden: Specialized Butcher Control 2.3 voor, Specialized Purgatory Control 2.3 achter

Oftewel; compleet standaard. Na lang wikken en wegen en overleggen met de LBS(ook op adviezen van het forum, waarvoor dank!) toch besloten om hem te laten zoals hij is. Ik had eerst plannen om van alles te vervangen maar dat kan altijd nog.

In eerste instantie was ik er van overtuigd dat ik een Specialized Stumpjumper FSR (of een dergelijke fiets van een ander merk) wou hebben, en misschien zelfs wel de EVO versie met nog iets meer veerweg. Nadat ik de Camber en Stumpjumper heb getest op een Specialized Test-the-best dag was ik eigenlijk gelijk overtuigd van de Camber. Hij voelde veel efficiënter en rapper aan dan de Stumpjumper en een Stumpjumper is ook wellicht overkill voor wat ik er mee doe.

Nu is eigenlijk deze nieuwe Camber EVO ook dik overkill voor wat ik doe, maar dan moet ik dat maar eens iets veranderen :). Ik vond dit model het meest interessant mede doordat er een RockShox Pike in zit, ingekort naar 120mm. Dit zie je nergens en 140mm vind ik wel iets te veel voor mij, maar ik las/zag toch wel erg veel goede dingen over de Pike. Het enige waar ik nog wat twijfels over had waren de remmen, maar na een (lange) inrem-periode doen ze het eigenlijk prima. Ze voelen ook wel goed aan maar het is ook nog wel een kwestie van wennen.

De hele fiets is een flinke kwestie van wennen. Mijn vorige fiets (zie SYS in signature) is een HT 26" met 100mm veerweg. Flinke stap dus met veel dingen waar ik nooit echt mee heb gefietst:
- 29er wielen met vrij woeste banden
- dropper post
- 1x11 drive train
- achtervering en dan ook nog met CTD (vergeet elke keer welke positie welke stand is)

Al met al dus een hele stap. Ik heb er nog maar één keer mee gefietst; een rondje Montferland. Een beetje ongemakkelijk in het begin maar later in de ronde ging het behoorlijk goed al. Deze fiets gaat wel echt woest hard de bult af, dat is gewoon niet grappig meer. Ik merk ook dat hij door de modder ploegt alsof het niks is, heerlijk! Weet niet of het door de super onbenullige banden komt of door de grote wielen (combinatie waarschijnlijk) maar ik lachte me suf over hoe makkelijk dat ging. Wel een lekker gevoel, met zo'n breed stuur; ik ging er bijna motor geluidjes bij maken. Naast dit is de fiets in zijn geheel ook ontzettend sterk voor mijn gevoel. Hij voelt zo gigantisch veel sterker en stijver aan dan mijn oude aluminium hardtail.

Hij heeft me dus al aardig wat big smile momenten opgeleverd dus als ik hem straks in het voorjaar/zomer een paar keer mee naar het buitenland neem verwacht ik plastische chirurgie nodig te hebben. (voor het weghalen van de smile, niet door bomen koppen hopelijk)
Laatst gewijzigd door nversteege op do 31 mei 2018, 17:08, 18 keer totaal gewijzigd.
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

Kannone wat een bak. Mocht ik de centen hebben werd dit mijn volgende Camber! http://www.youtube.com/watch?v=ozgr0f8vs4I" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Erg mooi hoor. Geen chainguide zie ik?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Topding!
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Corke schreef:Erg mooi hoor. Geen chainguide zie ik?
Niet nodig met x01.

Mooie bak. Goed om te zien dat meer en meer bikers deze weg inslaan.
Biking skills or Hospital bills
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Chainguide is inderdaad niet echt nodig (nog). Op het Montferland heb je behoorlijke knipgaten waar me figuurlijk gesproken de ketting zowat om de oren vloog op mijn oude fiets. Met deze is hij super strak en ook nog eens heerlijk stil. Niet helemaal eerlijk natuurlijk, want deze fiets heeft ook achtervering. Maar het is wel opvallend hoe stil de fiets is. Vriend van me waar ik samen mee fietste schrok zich een ongeluk; hij had niet in de gaten dat ik al weer vlak achter hem fietste toen ik begon te praten.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Vettuh bak............mooi die zwarte vorkpoten en geintegreerde kabel van de dropper............heb zelf augustus vorig jaar nog het 2013-model gekocht met de kabel buiten langs.........wel al heeeeel veel plezier van gehad in Verbier maar dit is toch wel mooier ;-)
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Haha het wordt steeds mooier op de (montferland)route ;-) vette bike! Hoe beviel het in zeddam met 1 blad?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ben aardig rondgekomen, dus prima! Op mijn ouwe fiets had ik 3x9 en gebruikte alleen het middenblad, dus zo veel verschil qua schakelen is er niet voor me. Heb er eigenlijk twee versnellingen bij gekregen omdat ik het buiten en binnenblad toch nooit gebruikte :P (uitzonderingen daargelaten, zoals achter cannondalecarlos aan in Elten). Die shifter is wel heel erg wennen!
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Heb zelf een dubbel. Ben er benieuwd naar hoe een enkel blad het doet in Zeddam. Snel eens proberen.
Gebruikersavatar
Ron.l
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 896
Lid geworden op: za 3 april 2010, 22:40

tja wat moet je zeggen van deze Camber, erg erggggg mooie bike. :-q :-q :-q
Als ik deze camber zie ten opzichte van de eerste camber is er veel veranderd.
Cannondale Scalpel 29 Carbon Team**Eagle** ( 9,8 kg ) ******* Cannondale F-si Carbon 2***** Cannondale Caad 8
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

heeeeel mooi
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Top! Mooie bike met een super afmontage.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
twijg
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 11:18
Mijn mountainbike: Trek Slash Project One

Erg mooie fiets in een hele mooie kleurstelling ook!
Ride it like you stole it!
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Mooie bike!! Lijkt als twee druppel water op mijn 2013 sj fsr expert evo carbon qua kleurstelling....
Ik sta ook iedere keer versteld van de achtervering, niet te locken en toch geen wipkip! In die twee standen van de demper zit wel degelijk verschil.
Plaats reactie