Fat Front Karate Monkey; Velocity Dually wiel tubeless p3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag gewoon een rondje in de buurt........mooie ochtend, veel droog zand en erg rustig.

Afbeelding

Zandpad langs het Markkanaal

Afbeelding

En even verderop......de zandheuvels op de Vrachelse Heide

Afbeelding

Afbeelding


Het bevalt gewoon ERG goed, zo'n Fat Front Karate Monkey.

De voorband (rond 0.5 bar) vangt alle oneffenheden op, rolt overal overheen, graaft niet in en geeft erg veel grip. Daarnaast is de rolweerstand van de Knard 26x3.8 op asfalt nauwelijks merkbaar meer als een standaard band. Met de Dually 45mm velg ligt ie mooi rond en stuurt het super in de bochten.

Je komt vrijwel overal door, behalve in diep rul zand waar je op een gegeven moment je achterwiel gaat ingraven.....daar heeft een full fatbike natuurlijk zijn voordeel.

Ik pak hem steeds vaker als all-rounder voor diverse ritjes en het blijft :D :-D :D en fun op zo'n ding.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Hoi, je komt uit de buurt zie ik :wink:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het gaaf. En als dan ook nog goed rijdt :-q
Ik kom je vast nog wel eens tegen op Vrachelen..
Veel plezier er mee.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bedankt!
Ik kom uit Terheijden, dus mtb-buurtgenoten :wink:
Zo'n fat-front rijdt echt lekker, vooral in stukken rul zand die je bij ons vaak tegen komt.
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Hoe bevallen de nieuwe brakes? Deore's toch?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ik heb die Deore's op mijn Ragley :-D .........(maar teveel fietsen, dus ik snap hem :wink: )

ik zit net een weekend in Limburg en je hebt inderdaad wel wat meer remkracht ( in ieder geval moet je er minder voor knijpen) als met Avid bb7. Ook doseert het wel lekkerder en kun je nu vanuit volle snelheid vrijwel blokkeren.
ik heb nu wel een wat aanlopende (zingende) remschijf voor onder bepaalde omstandigheden, maar misschien krijg ik dat nog wel weg met wat beter afstellen van de remklauw. Het lijkt dus voor mijn Ragley (die ik onder de zwaarste omstandigheden wil kunnen inzetten) wel een verbetering. Voor Nederland/CX voldoen de Avids prima en zijn ze toch net ff makkelijker in montage en afstelbaar.
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Haha, ja....zolang jij het overzicht maar houdt :wink:

Gebruik je avid schijven? Je zou toch zeggen dat je door de servowave een mooie clearence hebt,
maar dus niet?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

yep, de Avid schijven zitten er nog gewoon in. Wel 200mm voor, maar zo te zien geen slag in de schijf.
ik ga er thuis wel ff goed naar kijken. vandaag een paar stevige down stukjes in de Vijlen-Epen route gedaan en dan is het toch wel fijn zo'n hydrolieke rem :wink:

en mw holzfeller is intussen ook bezitster van een fat-front monkey, begrijp ik? ..........nu d'r man nog ? :-D
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Ik heb een sterk vermoeden dat de avids de bosdoener zijn. Cs2 of 3?

En mw holzfeller ook ja, een donor voor een uitgebreide test was gauw gevonden :wink:
Ik moest op de bakfiets mee, dat was pas een uitdaging :lol:
En ik, zie mijn reactie in craft zijn ml topic :wink: duurde toen niet zo heel lang meer
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb de G2 schijven. Hoezo, boosdoener? Zijn die dikker?
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Geen idee. Wat ik wel weet is dat ik met sommige avid schijven enorm aan het klooien ben
geweest (telkens weer een klein slagje) andere deden het jaren zonder problemen.
Lijkt wel of ze goede en minder goede batches hebben :~
Dat gezeik heb ik met shimano schijven (ook de goedkopere) nog nooit gehad.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

MonkeyRider schreef:Er zijn nog meer Surly KM semi-fat / 29+ variaties mogelijk:

Hier een fat-front met witte en wat "snellere" velgen en brede vork

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-1Ss4 ... /image.jpg[/img
dat is een stoere. Welk stuur zit daarop?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op de mijne zit (zat) een Salsa bend2 23gr, maar sinds kort een rizer. Op de foto's ????
edwinc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 6 oktober 2014, 16:17
Mijn mountainbike: Zwaar, star en simpel

MonkeyRider, ik zie in de verschillende topics dat je fat front 26 en 29+ voor hebt gereden in je KM. Ik ben nieuwsgierig naar wat je het beste bevalt onder welke omstandigheden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

edwinc schreef:MonkeyRider, ik zie in de verschillende topics dat je fat front 26 en 29+ voor hebt gereden in je KM. Ik ben nieuwsgierig naar wat je het beste bevalt onder welke omstandigheden.
26" fatfront onder wat extremere omstandigheden (rul zand, dikke modder, winterweer) waar je max grip nodig hebt. (Daar zou je anders een fatbike voor pakken) ik kies mijn band afh van het weer, zomer met Knard 3.8 en winter met bv Floater. Je voelt de extra weerstand tov een standaard 29er wel duidelijk, maar veel minder als met full-fat.

29plus front rijdt eigenlijk altijd goed onder meer normale omstandigheden. Het vervangt voorvering over lage wortels, hobbels en stenen, geeft aanzienlijk meer "float" over rul zand, nat gras of zompige ondergrond en je kunt stukken harder door de bocht. Je voelt nauwelijks meer weerstand als met een standaard 29er.
voorband is de beperking, je kunt met zo'n Knard 3.0 veel aan, maar grip in modder is niet echt goed (er is overigens nog steeds wel beter mee door een modder te komen als met een gewone 2.4 ) de nw Maxxis chronicle lijkt wat meer grip te hebben, maar is slecht verkrijgbaar.

Als all-round fiets voor gewoon Ned zou ik een gewone 29er kiezen met 29plus front. Je bent minstens net zo snel als met een 29er en kunt de voorvering eraf gooien.
Een KM met 29plus voor stuurt wel wat luier als met standaard voorwiel.
Ik ga nu een fiets met knard 3" voor en 2.4" xking achter gebruiken voor vlakke toertochten ipv mijn Krampus. Zo'n 2.4" achter lijkt toch wat sneller.

Als winter-baggerfiets op moeilijk terrein zou ik er een 26" fatfront in zetten. Dat laatste is wel een stukje duurder omdat je een enabler (of andere) fatbike voorvork plus fatbike voornaaf nodig hebt............maar een KM met Bluto voor zou op echt ruig terrein wel eens erg bruikbaar kunnen zijn :wink:
edwinc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 6 oktober 2014, 16:17
Mijn mountainbike: Zwaar, star en simpel

Duidelijk verhaal, MonkeyRider. Bedankt! Aangezien ik maar één fiets wil hebben zonder een voorraad wielen en vorken, wordt het een 29+ voorkant.
Heb een Genesis Longitude bij StalenRic besteld en de zoektocht naar een Maxxis Chronicle gaat beginnen. :-)
Plaats reactie