The Godmother of all MTB's > FINISHED PAG. 18

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Op een laag pitje... Druk met nieuwe baan dus weinig tijd helaas.
Frame en vork zijn kaal, dus kan beginnen met spuit plamuur.
Misschien van het weekend :-)
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Kwam deze tegen http://m.ebay.com/itm/181394931918?nav=SEARCH

En deze kwam ik ook tegen, maar is veels te duur http://m.ebay.com/itm/261359485969?nav=SEARCH

Moest direct aan dit draadje denken :wink:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het zijn beide remakes, 20th anniversary edition.
De eerste maakt er een spannend verhaal van dat ie uit '74 komt. :-D
Ik moet echt snel aan de slag met dit project...
Heb een spuitspistool besteld, dus kan binnenkort gaan spuiten.
Eerst het achterframe een stukje breder buigen ivm de 130 mm naaf.
Hoop dat de fillet brazing zich goed houdt. :o
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ben heel benieuwd. Ik volg het al vanaf het begin.
Jamis Diablo schreef: Eerst het achterframe een stukje breder buigen ivm de 130 mm naaf.
Hoop dat de fillet brazing zich goed houdt. :o
Je kunt een lijmklem op het frame(chainstays/seatstays) zetten tussen het punt dat je wilt ontlasten en het punt dat je wil uitbuigen.
Door de positie van de klem kun je zelf beïnvloeden waar je de meeste buiging wilt in je frame. Je kunt dit ook meerdere keren doen, zodat je de buiging netjes verdeelt.
Anders is het echt op goed geluk buigen en hopen dat er niets kapot gaat.

Wellicht een cryptische omschrijving, maar hopelijk heb je er wat aan.

Succes, en snel weer pics posten :-q
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoeveel breder moet je hem buigen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

dorretje schreef:Ben heel benieuwd. Ik volg het al vanaf het begin.
Jamis Diablo schreef: Eerst het achterframe een stukje breder buigen ivm de 130 mm naaf.
Hoop dat de fillet brazing zich goed houdt. :o
Je kunt een lijmklem op het frame(chainstays/seatstays) zetten tussen het punt dat je wilt ontlasten en het punt dat je wil uitbuigen.
Door de positie van de klem kun je zelf beïnvloeden waar je de meeste buiging wilt in je frame. Je kunt dit ook meerdere keren doen, zodat je de buiging netjes verdeelt.
Anders is het echt op goed geluk buigen en hopen dat er niets kapot gaat.

Wellicht een cryptische omschrijving, maar hopelijk heb je er wat aan.

Succes, en snel weer pics posten :-q
Dat is een goede tip, al ga ik dan liever voor spanbanden.
Ik denk dat de bek van de tang sporen gaat achterlaten als je daar met buigen zoveel druk op zet.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

suravida schreef:Hoeveel breder moet je hem buigen?
Niet veel, rond de 10 mm.
Ik kan met een beetje moeite het wiel er in krijgen.
Ik dacht dat ik dan zo wel kon rijden, had namelijk ook een keer een 135mm naaf in een 130mm frame gemonteerd.
Maar als je het zover uit zet, staan de patten ook niet goed in lijn met de fiets.
Dus eerst uit buigen en daarna de patten terug buigen.
Dit komt redelijk nauw, anders moet je steeds bijsturen om rechtuit te gaan. :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Is deze nu al eens klaar.... Of staat het project wel op een heeeeel laag pitje ;-)
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Wát een project. Hoop echt dat je het afmaakt.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Ha, ja we wachten in spanning :)
kogaroze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 juli 2014, 00:31

Mooi project!
Laatst gewijzigd door George op ma 25 augustus 2014, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast, geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Haha, ja een erg laag pitje.
Maar ik heb iemand gevonden die veel ervaring heeft met fietsen (ver)bouwen en die kan het frame richten, dus de volgende (kleine) stap is weer gezet.
We gaan het slechte weer weer in, dus zal er meer tijd voor vrij gaan maken.
Want afkomen gaat ie zeker!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Vol verwachting klopt mijn hart, wie ........................................................... :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Jawel, eindelijk weer een update :tong
Ik had het frame kaal gemaakt, maar bleef zitten met putjes waar nog roest in zat.
En na een tijdje in de schuur gehangen te hebben zat er natuurlijk zo weer een laagje roest op.
Ik heb dus maar besloten om het goed aan te pakken en het te laten stralen, met dit als resultaat.
Je kan nu goed zien dat er verschillende soorten vulling zijn gebruikt, soldeer op de chain en seat stays, metalen plamuur op andere plekken en bij de balhoofdbuis zijn de lassen weg gewerkt.
Dat laatste vind ik veruit de mooiste afwerking, ik denk er over om alle buisovergangen met plamuur wat gladder te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zie je pas goed hoeveel kleine roestplekjes er op zaten, valt toch wel een beetje tegen...

Afbeelding

Ik heb het gelijk ingespoten met epoxy primer, zodat de roest weg blijft.
Volgende stap is plamuren met spuitplamuur en dan besluiten of ik de lak zelf ga spuiten of dat ik toch naar een professional ga.
Alle onderdelen zijn binnen, dus als het frame gelakt is, kan het opbouwen beginnen :-q

Oja, ik had wat vragen over de bevesting voor de remmen, dus heb contact gehad met Alan Bonds die erg behulpzaam was.
Hoe cool is dat, tips van een van de pioniers!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik schat zo in dat je deze as zondag nog niet klaar hebt, dat is wel jammer want dan had ik hem mooi in levende lijve kunnen bekijken...
Plaats reactie