Kan begrijpen dat je even schrikt, dat frame is inderdaad behoorlijk aangevreten.
Anderzijds, het had wel veel erger kunnen zijn; de roest is nergens door en door blijkt nu.
Wordt wel een flinke plamuur- en schuur operatie om er een mooi spiegeltje van te maken maar je hebt blijkbaar geduld en neemt er ruim de tijd voor.
Komt dus dik in orde
The Godmother of all MTB's > FINISHED PAG. 18
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Nee dat gaat niet lukken helaas, ik kan hem wel in elkaar zetten maar dan wordt ie kleurloos en remloos.mud mate schreef:Ik schat zo in dat je deze as zondag nog niet klaar hebt, dat is wel jammer want dan had ik hem mooi in levende lijve kunnen bekijken...
Dat eerste vind ik niet zo'n probleem, dat tweede wordt toch lastiger.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ja dat wordt nog wel een klusJan Willem schreef:Kan begrijpen dat je even schrikt, dat frame is inderdaad behoorlijk aangevreten.
Anderzijds, het had wel veel erger kunnen zijn; de roest is nergens door en door blijkt nu.
Wordt wel een flinke plamuur- en schuur operatie om er een mooi spiegeltje van te maken maar je hebt blijkbaar geduld en neemt er ruim de tijd voor.
Komt dus dik in orde
Gelukkig is het 2mm dik staal is het inderdaad niet door gerot.
Maar ja, ik heb inderdaad geen haast en wordt ook beperkt in de klus ruimte die ik heb.
Denk je dat het opvullen van de buis overgangen met plamuur een optie is?
Ik wil dat alle kruizingen van de buizen er uit komen te zien als die van de balhoofdbuis.
Gaat dat later niet scheuren door krachten op het frame?
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Plamuur lijkt mij een riskante oplossing voor zo'n uniek, waardevol project.
Bestaande verbindingen strak maken (=materiaal weghalen) is geen optie.
Dus materiaal toevoegen maar geen plamuur tenzij er een plamuur op de markt blijkt te zijn die dit soort knoppunten aankan.
Dus inderdaad hardsolderen; er zijn prima en betaalbare hobbymatige startsetjes op de markt, messing / zilver, poeder is ook goed verkrijgbaar maar het aanleren zou ik dan weer niet op dit frame oefenen maar op wat afval knipstukken staalplaat bijvoorbeeld.
Bestaande verbindingen strak maken (=materiaal weghalen) is geen optie.
Dus materiaal toevoegen maar geen plamuur tenzij er een plamuur op de markt blijkt te zijn die dit soort knoppunten aankan.
Dus inderdaad hardsolderen; er zijn prima en betaalbare hobbymatige startsetjes op de markt, messing / zilver, poeder is ook goed verkrijgbaar maar het aanleren zou ik dan weer niet op dit frame oefenen maar op wat afval knipstukken staalplaat bijvoorbeeld.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Natas
- Pro Biker
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: zo 20 juli 2008, 09:11
- Mijn mountainbike: Devinci Atlas Carbon - Specialized Sequoia
http://www.smooth-on.com/Epoxy,-Silicon ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Geweldig spul , krimpt niet is bij uitharding enkel mechanisch te bewerken (heb het zelfs al eens ooit gebruikt om een spruitstuk van een motor te repareren , en dat ding is na 8 jaar nog steeds goed).
Geweldig spul , krimpt niet is bij uitharding enkel mechanisch te bewerken (heb het zelfs al eens ooit gebruikt om een spruitstuk van een motor te repareren , en dat ding is na 8 jaar nog steeds goed).
European Box Hexlab / Promax Rider
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: za 17 december 2005, 16:17
- Mijn mountainbike: Trek Remedy 8, Nukeproof Scout 29
Just my 2 cents; deze godmother verdient grandfather technique's. Misschien kun je hem vertinnen.
http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Geweldig topic trouwens!
http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Geweldig topic trouwens!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
- Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
- Contacteer:
Deze techniek is in de Classic car restauratie veel gebruikt omdat het tin vrij goed te schuren is goed hecht aan kaal staal en spanning kan opvangen.
Om de roest spikkel schade in 1 keer weg te werken kun je het beste een high solid epoxyprimer/plamuur of high solid PU primer gebruiken. ook deze zijn goed schuurbaar en zeer flexibel. Desnoods tussenschuren bij het opbrengen van de lagen
Voor het spuitwerk zou ik een expert gebruiken en zeker geen spuitbussen meuk gebruiken....
Om de roest spikkel schade in 1 keer weg te werken kun je het beste een high solid epoxyprimer/plamuur of high solid PU primer gebruiken. ook deze zijn goed schuurbaar en zeer flexibel. Desnoods tussenschuren bij het opbrengen van de lagen
Voor het spuitwerk zou ik een expert gebruiken en zeker geen spuitbussen meuk gebruiken....
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Bedankt voor de tips, het solderen had ik zelf ook in gedachten.
Ik had dit al weleens op Youtube bekeken, op de wijze zoals Ritchey het doet is het een vrij moeilijke manier om onder de knie te krijgen.
Het frame moet dan vrij hoog verhit worden om de soldeer te laten vloeien en dat zpu betekeken dat ik het frame weer kaal moet maken (er zit ondertussen een laag primer op)
De methode die Kok noemt, heeft niet zoveel hitte nodig, deze ga ik zeker verder bekijken.
Ik heb dit techniek een keer uitgevoerd op een open dag van school en is vrij eenvoudig op een platte plaat.
Of het ook zo simpel op een frame is toe te passen, ga ik eens navragen.
Ik had dit al weleens op Youtube bekeken, op de wijze zoals Ritchey het doet is het een vrij moeilijke manier om onder de knie te krijgen.
Het frame moet dan vrij hoog verhit worden om de soldeer te laten vloeien en dat zpu betekeken dat ik het frame weer kaal moet maken (er zit ondertussen een laag primer op)
De methode die Kok noemt, heeft niet zoveel hitte nodig, deze ga ik zeker verder bekijken.
Ik heb dit techniek een keer uitgevoerd op een open dag van school en is vrij eenvoudig op een platte plaat.
Of het ook zo simpel op een frame is toe te passen, ga ik eens navragen.
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Nu zag ik vorige week (toevallig) een aflevering van Gas Monkey (oid) op discovery waar ze een auto wilde plamuren die vol met lood zat. Blijkbaar bleef daar de plamuur niet op plakken en moesten ze het lood eerst verwijderen. Dus voordat je eea wilt combineren eerst compabiliteit uitzoeken?
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6112
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Het is een beetje stil hier....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Inderdaad vrij stil met dit project
Doordat ik erg weinig ruimte heb op dit moment kan ik gewoon niet zo makkelijk even aan de slag.
Na het zandstralen heb ik het frame in de primer en spuitplamuur gezet en grotendeels geschuurd.
Nu zijn de kleine roestgaatjes goed te zien aan alle witte puntjes...
Verder ben ik bezig met de Dremel de lasnaden strak te maken, dit lukt aardig goed en kan met een klein beetje vulling helemaal strak worden.
Dan is fillet brazing ook niet meer nodig.
Qua onderdelen heb ik ook nog e.e.a. gescoord;
De headset die ik had was niet de juiste, ik moet wel een 1" hebben, maar dan met een grotere buiten diameter van de cups (oude BMX maat)
Ik heb toch een originele band gekocht, een Uniroyal Nobby, NOS.
Zeer moeilijk te krijgen, dus ik hoop nog een keer een tweede te vinden.
Verder heb ik nog een aantal andere onderdelen waar ik nog geen foto van heb geplaatst, dus zal binnenkort de startpost updaten met alle onderdelen.
Doordat ik erg weinig ruimte heb op dit moment kan ik gewoon niet zo makkelijk even aan de slag.
Na het zandstralen heb ik het frame in de primer en spuitplamuur gezet en grotendeels geschuurd.
Nu zijn de kleine roestgaatjes goed te zien aan alle witte puntjes...
Verder ben ik bezig met de Dremel de lasnaden strak te maken, dit lukt aardig goed en kan met een klein beetje vulling helemaal strak worden.
Dan is fillet brazing ook niet meer nodig.
Qua onderdelen heb ik ook nog e.e.a. gescoord;
De headset die ik had was niet de juiste, ik moet wel een 1" hebben, maar dan met een grotere buiten diameter van de cups (oude BMX maat)
Ik heb toch een originele band gekocht, een Uniroyal Nobby, NOS.
Zeer moeilijk te krijgen, dus ik hoop nog een keer een tweede te vinden.
Verder heb ik nog een aantal andere onderdelen waar ik nog geen foto van heb geplaatst, dus zal binnenkort de startpost updaten met alle onderdelen.