Ik hoop dat jullie dit met plezier zullen lezen en volgen.

De aanleiding
Mijn eerste MTB kocht ik toen ik 16 was, in 1991.
Het werd na lang wikken en wegen en vooral veel kwijlen bij niet betaalbare fietsen een Nederlandse klassieker, de Batavus Buster.

Echt mountainbiken over uitgezette routes was er toen nog niet bij, we fietsten gewoon de hele dag bij ons door de buurt.
Ik woonde aan de rand van een bos, dus daar fietsten we veel, maar ook door weilanden, maisvelden, op en af alle trappen die er te vinden waren.
We bouwden bulten om over te springen en reden de helft van de tijd op het achterwiel.

Met andere woorden, dat was een erg leuke tijd waarbij mijn MTB echt een verlengstuk van mij was.
Toen ik rond de 30 was (8 jaar geleden) keek ik naar oude foto’s waar ik met mijn Buster op stond en ging op zoek naar de fiets die zo verbonden was met deze mooie tijd.
In die zoektocht kwam ik op een paar sites van andere retro liefhebbers en ik was verkocht.
Ik was meteen weer erg gecharmeerd door de simpele techniek, mooie dunne stalen frames en het gevoel van vroeger.
De jaren daarna heb ik een stuk of 60 retro fietsen gehad, aan gesleuteld, mee gereden, gepimpt en sommige weer verkocht.
Vooral het zoeken naar onderdelen, sleutelen en het lezen op de fora werd echt een verslaving.
De laatste tijd heb ik er door gebrek aan ruimte en tijd, en omdat ik geld nodig had ivm een scheiding, bijna alle fietsen verkocht.
De enige die ik nog heb zijn de naamgever van mijn nickname uit ’98 en een stalen exemplaar uit ’90.
Binnen twee jaar tijd van circa 20 fietsen naar twee was wel erg cold turkey, dus ik heb mijzelf één nieuw project gegund.
Door de jaren heen is mijn interesse in retro bikes veranderd van fietsen van begin jaren ’90 naar steeds ouder, tot begin jaren ’80.
Als je interesse naar de eerste exemplaren verschuift, leer je ook steeds meer over de oorsprong van de MTB, zoals de eerste productie fietsen (Stumpjumper) en de voorlopers daarvan.
Uiteindelijk kom je bij de moeder van de MTB; de Clunker.
De eerste Clunker die ik zag was op Retrobike, het leek op een oude BMX die ik ooit had gehad, maar dan met grote wielen.
Ik was wel erg geïnteresseerd in deze oer MTB en begon er meer over te lezen.
Verhalen over mannen die met een groep vrienden voor de lol zo hard mogelijk een berg af knalden, erg herkenbaar

Na al dat leeswerk begon er iets te kriebelen en wist ik dat ik ooit zo’n fiets zou opbouwen.
Het is echter wel wat lastiger om aan onderdelen te komen dan van de gemiddelde fiets en ze zijn ook redelijk aan de prijs.
Toen ik drie weken geleden weer eens op Ebay aan het zoeken was, kwam ik het perfecte frame tegen voor een Clunker en voor ik het wist, had ik op Buy It Now gedrukt.
Nu zat ik er aan vast en moest het er maar van komen, de zoektocht naar de andere onderdelen was gestart.
Het frame is vorige week binnen gekomen en een aantal spullen zijn gekocht en onderweg.
Het bouwen kan beginnen!
De geschiedenis van de MTB
De reden waarom ik dus een replica van deze MTB ga maken, is omdat de oorsprong van onze mooie sport hieruit is ontstaan.
Ik zal in het kort proberen de geschiedenis van de MTB te beschrijven, voor degene die deze niet kennen.
Er zijn best veel verschillende verhalen over te vinden op internet, vooral over degene die de ‘eerste’ MTB heeft ontwikkeld.
Ik denk dat onderstaande de meest geaccepteerde geschiedenis is.
Rond 1975 waren in Californie, Marin County meerdere groepen vrienden actief die voor de lol met meer of minder omgebouwde fietsen zo hard mogelijk van een berg af knalden.
Als basis werd vaak een ‘balloon bike’ uit de jaren 40 of 50 genomen, omdat deze frames bekend stonden als bombproof.
Het waren fietsen zonder versnellingen en met een terugtrap rem, heel erg basic dus.
Erg coole gasten toen

Een aantal groepen begonnen tegen elkaar te racen en uit die races kwam de behoefte aan beter en sneller materiaal.
Er werden versnellingen en betere remmen gemonteerd en stevigere onderdelen, omdat sommige snel kapot gingen.
Volgens de overlevering was Gary Fisher de eerste die de MTB op een hoger plan tilde door heavy duty trommel remmen i.c.m. motor remhandels en een crank met drie versnellingen te monteren.
Deze fiets wordt door velen gezien als de moeder der MTB’s en is het voorbeeld voor mijn project.

Gary Fisher was vrienden met o.a. Alan Bond, Joe Breeze, Charlie Kelly en Otis Guy, namen die veel hebben betekend of nog steeds betekenen voor de sport.
Gary, Charlie en Alan gingen in één huis wonen en reden veel samen en daardoor ontstond er een groep om hen heen die de fietsen van Gary erg interessant vonden.
Alan was de eerste die op grotere schaal Clunkers ging bouwen, hij had een partij van 100 Schwinn frames gekocht en spoot deze in de originele kleuren, bouwde ze op en verkocht ze aan de steeds groeiende groep fietsers.
Dit waren dus eigenlijk de eerste in productie gebouwde MTB's.
Omdat er steeds meer mensen op dit soort fietsen gingen racen en onderling wat wedstrijden gedaan werden, gingen Charlie en Alan georganiseerde wedstrijden organiseren.
Ze noemden ze Repack naar de erg steile afdaling op Mount Tam, na die afdaling moest je de remvoeringen van de trommelremmen vervangen, vandaar de naam.

De wedstrijden gingen door tot halverwege de jaren 80 en de fietsen bleven zich evalueren.
Er was vooral behoefte naar een lichter en sterker frame, omdat de Clunker over de 20 kg woog.
Het eerste MTB specifieke frame werd in 1978 in opdracht van Charlie gemaakt door Joe Breeze, daarna begon ook Tom Ritchey op grotere schaal frames te bouwen.
V.l.n.r.: de Alan Bonds Clunker, Charlie Kelly's Breezer #2, Mike Castelli's Jeffrey Richman, Gary Fisher's Ritchey #2.

De eerste fietst die echt in serie werd geproduceerd was de Stumpjumper in 1981, maar dat is voor mijn project veel te modern