Tomac Diplomat 29er eindelijk hij is af!! p4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

terunky schreef:die wielen passen helaas niet in de tomac, maar ik zal de kona enkel gebruiken rond: ardennen, alpen, spanje, limburg, langs de zeeuwse kust, en bike parken.
dus als ik het zo bekijk maakt de tomac geen schijn van kans wat ik wil doen. en vond het zwaardere klim werk over de duinen reusachtig meevallen met een 14 kg bike en 170 mm vering!
Als een 170mm bike 14kg weegt waag ik te betwijfelen of je die fiets tot zijn volle potentie kunt gebruiken zonder dat er dingen stukgaan... Of hij moet echt onbetaalbaar afgemonteerd zijn. Mijn 140mm Morewood zit al aan 13,5kg en dan zit er redelijk licht (maar duurzaam) materiaal op: Talas met 32mm poten, XTR, X0, Deus, Syntace... (ter indicatie, frame met demper = 3,2kg).

Van het geografische rijtje dat je bovenin opnoemt zou ik hooguit de Filthy Trails als minder geschikt gebied voor de Diplomat beschouwen. Lijkt mij juist een redelijk ideale fiets voor bergachtige streken :-q

Ik kan me je enthousiasme voor een vette endurobike levendig voorstellen, maar tenzij je echt van plan bent met enige regelmaat bikeparks te bezoeken zou mijn keus toch op de Tomac vallen denk ik.

Maar allez, 't is jouw feestje Thijs! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

sterker nog, met tubeless hans dampf en rock razor 2.4 en ander zadel word hij 13.5 kg incl pedalen!

is wel bijna het beste van het beste, dt 240 naven, flow ex velgen, bos deville voorvork met 34 mm poten , en de rest xtr matriaal. en carbon riser. frame zal ook niet echt licht zijn met dat dubbele demper systeem. alles is wel duurzaam en zeker niet extreem licht, wel zou ik de xo groep van de tomac op de kona zetten, heb net even wat meer met sram :wink:

vooral dat ik de kona langs de kust heb getest, vind ik na 6 weken op een 10 kg starre bike gereden te hebben, de kona erg levendig, goed klimmen en goed optrekken! ook omdat het mij echt wel gaaf lijkt om eens met de lift omhoog te gaan en de dikke afdalingen naar beneden te nemen, gaat een stuk beter met de kona denk ik.

blijft moeilijk, goede beslissingen nemen....
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

wederom goed en slecht nieuws....

goede is dat mijn wielen af zijn bij de wielenboer, dus hoef ik ze alleen maar op te halen en ik kan op de tomac rijden!

slechte is, mijn wielen zijn af bij de wielen boer dus kan ze niet meer afzeggen, als ik de tomac verkoop heb ik wel wat verlies aan die dure wielen :(

als ik het zo bekijk wil ik liever beide bikes houden :lol: dus zo vlot ga ik het allemaal nog niet verkopen omdat ik nu mooi de 2 bikes die ik wil houden kan uitproberen wanneer ik maar wil :-q
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja financieel slecht nieuws dus... Maar emotioneel denk ik juist heel goed nieuws.
Toch ook wel ondertussen benieuwd naar een plaatje van je Kona.... ;-)

Ik denk dat de Diplomat je nog wel gaat meevallen met zijn 120 mm veerweg in de bergen.
Ben ik alleen benieuwd hoe jij de 29'er ervaart op echt technische stukken.
Ik ga zelf eerst maar eens andere banden proberen en kijken hoeveel dat uitmaakt. :lol:
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

op zich ook zeker gaaf dat ik dan eindelijk op de diplomat kan rijden ja, al ben ik wel een 110 / 120 mm 26er scott gewend, ben beetje bang dat de verschillen niet erg groot zijn van de tomac en de scott.

maar idd, eerst uitproberen voor ik wat zeg!

foto van de kona van paar dagen terug:
Afbeelding
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Yep dat is idd ook wel erg leuk :-q
Die Liteville ook trouwens. :wink:


ps wel van marktplaats halen he... anders doe ik er straks nog een bod van een hele euro op :wink:
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

betere foto's moet ik nog maken, hij was van jan geerts, ex belgisch kampioen mountainbike trail!, gesponsord door kona. heeft 7 x mee gedaan met mega avalanche. waaronder 1x met deze kona! en ja ik heb een half uur gezocht naar haarscheurtjes :lol: enige dat ik kon vinden waren rotte lagers aan het voorwiel en een versleten ketting/cassete :D

hij wou weer een nieuwe kona hebben, wederom 26er.

http://www.youtube.com/watch?v=_DUbyNXMtD8" onclick="window.open(this.href);return false;
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

de tomac kaal frame + demper weegt 3100 gram (volgens internet maat L)

de kona heb ik net gestript en die weegt met balhoofd en demper, zonder zadelpenklem - BB lagers en zonder steekas een 3385 gram! maat L, moet de modder er nog af soppen, kijken hoeveel dat scheelt :lol: wil alles netjes schoonmaken, lagers invetten, kijken op gebreken enz.... en meteen de sram xo groep erop gooien :P
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

de wielen van de tomac zijn binnen!! :P :P wat zijn die ryde trace enduro velgen breeeeed zeg :o 8) met hope pro 2 naven zit ie op de 1770 gram 8) nu nog even de tubeless banden erop een remkabeltje vervangen en hij is klaar! kan ik eindelijk proefrijden welke het gaat worden kona kona kona :lol:

foto's van de complete bike zal ik ook nog posten :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

29mm intern; dat zijn serieus brede velgen T.
Erg smaakvol!!!
Zeer benieuwd naar het eindresultaat.
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi setje,

En een heel net gewicht ook, zeker voor de breedte van de velgen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

de race king 2.2 worden wel heeeel breed op die velgen :lol: tubeless maken was geen probleem :P eerste rondje in de schuur beviel wel erg goed trouwens! ook strak sturen

nog versnellingen afstellen en remmen ontluchten. zadel en de remmen/shifters positioneren dan is hij ready to ride :bier:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
26'er rulezz !!
nascar76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 20:29
Mijn mountainbike: Tomac Snyper 140

Mooie bak.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

nice! Sjieke wielen hoor!

Maareh, helium in je spaken? ;-)
1770 gr voor dat setje lijkt me optimistisch...
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

wielen nagewogen incl velglint = 1820. spaken zijn sapim laser. 50 gram zwaarder dan opgegeven. maar alsnog erg licht :P uiteindelijk een heel mooie en sjieke bike geworden :P
26'er rulezz !!
Plaats reactie