Tomac Diplomat 29er eindelijk hij is af!! p4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

na een hele tijd wikken en wegen voor een bike die wel veel aankan zowel de alpen als snelle rondes in NL, kwam ik zomaar een hele gave bike tegen! althands eentje zonder wielen en nog wat kleine zaken.....

deze bike heb ik toevallig op marktplaats gevonden! was van een oude tomac dealer die nog wel meer onderdelen had staan. hij had alleen geen tijd om hem voledig op te bouwen. frame is uit 2011, gewoonweg splinternieuw zo uit het schap.

er zit een fox 120 ctd kashima vork in, echt, dat is toch zekers wel de allermooiste voorvork die ik ooit heb gezien :P :tong maar ook het frame mag er zeker wezen !! en het mooiste, samen met de opbouw van mijn on-one lurcher hardtail 29er kom ik nog ruim onder mijn budget van 4000 euro voor bijde : Suprised : dus ik hoef geen keuze meer te maken welke do it all bike, ik heb voortaan 2 gave keuzes als ik een rondje wil trappen :bier:


specslist: (met een * nog aanschaffen)


frame: Tomac Diplomat 29 white maat L fox rp23 demper
voorvork: fox f120 ctd kashima steekas 2013
wielset: *
crankset: sram xo 2 x 10 ceramic BB (verhouding tandwielen weet ik nog niet)
remmen: hope mono mini pro carbon 200 mm voor - 180 mm achter
achterderrie: sram xo type 2 10 speed
voorderrie: sram xo 2/3 x 10 speed
shifters: sram xo 2 x 10 twistershifters *
ketting: sram pc 1070
cassette: sram pg 1070 12 - 36 *
zadel: selle italia carbon slr flow
zadelpen: rock shox reverb stealth *
stuur: Syncross carbon low riser 710mm
stuurpen: syncros f149
handvatten: foam grips *
pedalen: nukeproof electron
banden: voor nibby nic 2.35 - achter maxxis ardent 2.25



de pics 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door terunky op do 27 februari 2014, 15:58, 6 keer totaal gewijzigd.
26'er rulezz !!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Tomac Diplomat?
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Herperduin schreef:Tomac Diplomat?
Dat denk ik ook

Afbeelding
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wat flauw Maurice, je raadt het gelijk al....

Wel een gave bike :-q
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

mud mate schreef:Wat flauw Maurice, je raadt het gelijk al....

Wel een gave bike :-q
Iemand moet het toch goed raden :D
It's all in the game toch :bier: ?! Wel mooie fiets. Hoewel ik zelf nog niet overtuigd ben van het nut van een 29-er (das ook maar goed voor mijn eigen cashflow :tong ).
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Herperduin schreef: Hoewel ik zelf nog niet overtuigd ben van het nut van een 29-er (das ook maar goed voor mijn eigen cashflow :tong ).

Hoewel de meeste dan gelijk roepen dat een 29 er de juiste maat is, kan ik je vertellen dat mijn ervaring een beetje anders is. 29'er biedt zijn voordelen in het makkelijk over objecten gaan en is in de meeste NL'se omstandigheden toch wel prettiger. Maar.... Wordt het technisch dan haak ik af. Dan pak ik toch weer liever mijn 26'er. Zou ik nu een fiets gaan kopen zou ik zeker de optie 27.5 goed overwegen.

Neemt niet weg dat ik mij in Frankrijk prima heb vermaakt op mijn 29'er met 100 mm veerweg. Dus dat moet deze Tomac zeker kunnen overtreffen. Heb zelf ook lang naar deze fiets zitten kijken. Blijf het een erg gave bike vinden die volgens mij zeker goed zal presteren.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Was niet mijn bedoeling om weer eens een discussie te starten over al dan niet 29-er dus laten we dat maar niet doen :bier:
Ben wel erg benieuwd naar het geheel, de specs en natuurlijk de ervaringen van de eigenaar :-q
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

hoppa! ik doe even een half uurtje wat anders en het word meteen geraden :lol: :-q

29 - 27.5 of 26 inch discussie begint meteen weer :roll: :tong

volgens veel reviews hebben ze deze bike zo gemaakt dat hij zo wentbaar is als een 26er, vooral dat spreekt mij wel aan! er komen zowieso wel 2.4 banden op dus dan word hij bijna wel een 30 inch :winkie:

de rest van de foto's en info heb ik er ook nog even bij gezet!
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ziet er schitterend uit :-q , lekker helder allemaal!
En inderdaad, die vork (met ctd), een heel mooie combinatie zo.

Ben benieuwd naar je ervaringen tzt, ook op wat langere termijn met je vork.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Vette wielen!
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

terunky schreef:volgens veel reviews hebben ze deze bike zo gemaakt dat hij zo wendbaar is als een 26er, vooral dat spreekt mij wel aan! er komen zowieso wel 2.4 banden op dus dan wordt hij bijna wel een 30 inch :winkie:

Weet je zeker dat dat past...?
Bij mijn Rocky ging 2.4 achter dus echt niet passen. Zeker niet nadat ik ze 24 uur op max druk van een goede 4 bar had laten staan zodat ze even konden uitrekken.

Ik zie dat de afmontage in ieder geval van topniveau gaat worden. :-q
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

stukje van mtbr.com:


Home | Reviews | 29er Full Suspension | Tomac
Tomac Diplomat 29er Full Suspension
4.33/5 (3 Reviews)
Write a review


Product Description
The Diplomat 29 delivers 120mm of travel in a compact, nimble handling package. It features a tapered head tube for additional stiffness, direct mount derailleur for crisp shifting. and plenty of tire clearance to accommodate those high volume tires.

120mm rear travel, designed for 120 travel fork
Fits Shimano direct mount front derailleur's
Full seat post extension
Up to 2.5 tire clearance
71 degree head angle


maar wil mischien wat zwaardere en vooral sterkere wielen hebben en wat lichtere banden hebben, ik dacht aan 2.35 nobby nic voor en 2.25 rocket ron achter... maar weet het nog niet zekers...
26'er rulezz !!
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Je hebt het maar druk met je opbouwprojecten kerel. Je stal gaat er wel op vooruit zo!
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi bak, dat wit heeft wel wat. Tomac maakt veel werk van de single pivot achtervering, doet mij een beetje aan mijn oude Foes denken (en die was unstoppable!)
terunky schreef: maar wil mischien wat zwaardere en vooral sterkere wielen hebben en wat lichtere banden hebben, ik dacht aan 2.35 nobby nic voor en 2.25 rocket ron achter... maar weet het nog niet zekers...
De 2.35 Nick voorop bevalt mij goed, en 2.25 RoRo achter is prima voor vlak in NL maar op echte trails voor deze bike is hij mij te licht, zeker achter. Maken ze er een protection versie van? Zou anders eerder voor een Ardent of zo gaan, ook goed rollen en iets meer body.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
memento-mori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 00:36
Mijn mountainbike: Liteville 601

Mooie basis, ben nieuwsgierig naar het eindresultaat. En mbt de Rohloff, let me know als deze eventueel los verkocht kan worden van je Scott. :)
Plaats reactie