Shiner 650b upgrade

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hallo,


Ivm een garantiegeval (gebroken achterbrug op mijn NPL) was ik gedwongen om te zien naar een ander FS 26" frame. Bij Rose goed geregeld maar 26" FS zit niet meer in het assortiment. Daarbij wilde ik perse FS behouden, en was toevallig net tevoren aan een 29" Chiner begonnen. Ik wilde niet vork en wielen en overige onderdelen moeten vervangen ivm te duur. Een andere eis was voorvork veer bereik van 100 mm.

Dus gezocht en gezocht, pogingen gedaan in Europa nieuw of 2e hands een frame te kopen maar no luck. Ofwel geen aanbod in 26", of te duur. Bovendien risico bij kopen alu 26" op weer een of andere framebreuk. Alu is gevoelig en gaat na 4-5 jaar kapot door vermoeiiing. Dus dat werd m niet.

Uiteindelijk na veel zoeken bij ICarbonsports.com een carbonnen frame gekocht. Er zijn daarvan nog 2 andere varianten in China te koop, waarvan 1 met 120 mm voorvork dus niet geschikt, de andere zeer vergelijkbaar.

Tja heb er nog niet veel op gereden maar het voelt stevig en stijf aan. Straks een testrit op de weg voorzichtig aan, inbussleutels mee. Kabelset Shimano PTFE heb ik nieuw liggen maar moet ik nog installeren, tevens wacht ik op een olijfje voor mijn achterrem ivm binnendoormontage. Nu even met thai-ribs provisorisch vastgemaakt.

Mijn Chiner mud bike komt binnenkort ook op SYS, wacht nog op een paar onderdelen.

O ja, de laatste foto laat zien hoe ik een kettingzuig bescherming heb gemaakt. Bestaat uit een alu plaatje met zelfklevende tape en thai-ribs vastgemaakt. Daaroverheen zelfvulcaniserende tape in redelijke dikte. Het is vreemd en jammer dat je geen betere en mooiere setjes kan kopen. Ik weet van rvs plaatjes voor Kanondeel maar dat past hier dan weer net niet.

UPDATE 1: Vandaag flinke MTB tocht off-road gemaakt en ja het ding is goedgekeurd. Stuurt mooi strak, veert goed eigenlijk merk je het niet. Fiets voelt efficient aan. Nu nog zien hoe lang het heel blijft...

Ondertussen ook twee keer op Westenschouwen gereden. Moest weer even wennen aan het sturen en schakelen, rij de laatste tijd veel op mijn Chiner (zie sig). Maar ook vandaag ging het weer prima. Fiets rijdt en stuurt prima. Heb het idee dat mijn Red Bull NPL nog wat strakker en directer was, misschien dat dit frame en mn de achterophanging wat minder stijf is. Moeilijk vast te stellen zonder meting.

Nog een advies: alle boutjes mn bevestiging lagers enz 2-3 keer controleren op vastzitten. Ik dacht dat ik ze goed had vastgezet, was dus niet zo.

Naam aangepast naar Whiner om te rijmen met mijn Chiner. Eigenlijk zou het Shiner moeten zijn (20-Sixer uit China) maar dat klinkt exact hetzelfde. Tja who cares anyway...


UPDATE 2: Fiets aangepast met nieuwe Suntour Epicon 27.5 vork, een set 650b RCZ wielen met Stan's Notubes Crest velgen. Het is dus nu een 27.5-er of 650b fiets. Ivm goede ervaring met 29" Chiner wilde ik mijn vrij nieuwe frame upgraden naar 650b. Daartoe een Suntour Epicon via Ebay gescoord voor 190 €, en een set 650b wielen ca. 1540 gram bij RCZ. De bekende RoRo/RaRa combi en een kortere 80 mm stuurpen. Achter past het maar net maar net is net genoeg.

Eerste ritje gemaakt en het is even wennen. Iig is het 44T voorblad te groot, net overgezet naar een 42T Shimano blad. Het stuurt duidelijk wat luier dan de 26", maar sneller dan de 29". Qua stuurgedrag dichter bij de 29", idem de tractie dat is een groot verschil. Met 26" heb je snel last van uitbreken van voor of achterband, bij de 27.5 en 29 heb je daar helemaal geen last van, stuurt als op rails. Optrekken idem, de 26" is duidelijk explosiever, dus je levert wel iets in. De 27.5 rolt wel beter met name merk je dat bij mul zand, wortels enz. Wat kan ik zeggen, de maat ligt tussen de 26 en de 29 in, en zo voelt het voor mij ook. Thunder Burt achter gelegd, is iets lichter en rolt makkelijker.

Naam aangepast naar Shiner om te rijmen met mijn Chiner.



Specs:
Frame - ICarbonsports.com 19" 3K carbon matt BSA China
Wielen - RCZ Crest 650b mtb met Novatec naven
Banden - RoRo 2.1 27.5 voor en Thunder Burt 2.1 27.5 achter
Vork - Suntour Epicon 27.5" zwart
Demper - Manitou X3
Remmen - XT + Shitmano RD66 schijven 180-160
Crank - XT met 22-32-42T
Zadel - Sella Italia SLR titanium nieuw
Stuur en stuurpen - Carbonnen 31.8 mm stuur en 80 mm 5 deg neg KCNC stuurpen
Zadelpen - Chinees carbon met setback
Derailleurs - SRAM X-9
Shifters - SRAM Gripshit X-9
Kabels - Shitmano PTFE


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 29 december 2014, 20:02, 21 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Dat ziet er helemaal niet verkeer uit. Hebben de Chinezen beetje universele industrielagers toegepast?

Hoe heb je het met Rose opgelost uiteindelijk?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lagers geen idee eerlijk gezegd. Ik verwacht idd standaard industrielagers, dat is voor hun ook het makkelijkst. Betrouwbaarheid te bezien, maar ja mijn NPL ging ondanks goede zorgen ook kapot. Nix blijft heel zullen we maar zeggen.

Rose heeft een 29" wielset + remmen geboden in ruil voor het kapotte frame. Het ging wat traag maar uiteindelijk prima geregeld en ik denk wel dat je op Rose kan bouwen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Das inderdaad een goede service van rose!
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Mooi frame, wat heb je moeten aftikken?
Ik heb dit frame al eens voorbij zien komen hier in China, die web winkel prijzen zijn wel stevig.
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Speedkoeker
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 2 juli 2010, 22:48
Mijn mountainbike: is redelijk fors

Rvs plaatjes zijn er ook voor andere merken, ik heb er ooit eens een voor m'n Canyon besteld,
ik moest even wat foto's maken en afmetingen doorgeven. Vervolgens thuisgestuurd gekregen, nog iets bijgebogen en met kit definitief vastgelijmd. Zit nog steeds perfect ondanks een pittige kettingzuig laatst.

Gewoon even zoeken op het forum dus...
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Lees net dat je Thai-ribs hebt gebruikt, zaten die bij het frame :D

Gewoon een aluminium plaatje kitten/Lijmen is wel voldoende. Die tape en tyraps (is een merknaam) hoeven er niet bij als je de juiste lijm gebruikt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik vond Thai-ribs wel humor :lol: :lol:. Volgens mij afgeleid van tie-wraps, merknaam Tyraps. Je ziet hier vaker leuke teksten voorbijkomen zoals ergens iets beiveilen. Ik moest ook 2 keer lezen voor ik het snapte...

Hier heb je het linkje van dit frame met specs en de prijs in US$ - dus in € is het ca. 350 €. Ik moest nog iets importheffing en belasting aftikken maar dat was erg weinig, ik denk dat het ca. 400 € was in house. Tja wat is duur? Ik kon er hier niet eens een 2e hands alu frame voor vinden. Er zijn luxere versies (dus die met 120 mm veerweg) die kosten tegen de 700 $, zijn wel een latere generatie en volgens mij beter en mooier. Ivm 120 mm voor mij geen optie helaas.

Net een rondje op de weg gedaan. Frame is goed stijf. Stuurgedrag gemiddeld ik bedoel tussen nerveus en lui in, iets slomer dan mijn NPL. De vering achter werkt prima, lijkt qua ontwerp op de Scalpel en Scott geloof ik. Ik heb er een Manitou X3 of zo platform demper inzitten, maar ik zie m wel licht wippen. Je merkt er tijdens het rijden weinig to niets van. Was op mijn NPL wel minder.

Al met al ben ik er tevreden mee. Het is nog wennen en ik zal wat met die achtervering moeten kutten om het goed te krijgen. En in het bos ben je toch de hele tijd aan het wippen, niet?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag een paar rondjes Dorst gedaan met dit ding (bij Breda). Ik kan niet meekomen met de zeer snelle tijden van de echte wedstrijdrijders, maar kan toch nog steeds een lekker rondje doorrijden.

Dorst heeft nogal veel bochten. Ik dacht in het begin het stuurgedrag is wat sloom (100 mm stuurpen) maar na een paar rondjes rijden merk je daar dus niets meer van. De fiets stuurt lekker strak en houdt zijn lijn. Vering werkt onopvallend dus goed.

Nu alleen benieuwd hoe lang eea heel blijft. Mijn ervaring met alu tot heden is dat na 4-5 jaar het kapot gaat door vermoeiiing. Carbon moet heel anders reageren dus afwachten...

Het frame staat voor 409 $ op de site, komen nog shipmentkosten bij ca. 80 $. Reken 400-450 € in huis afhankelijk van douane.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
JHL92
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 9 juli 2012, 16:37
Mijn mountainbike: Yeti 575, Focus Black Forest.
Contacteer:

Mooie bike! Veel plezier ermee! :-q
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Waar heb je de achterdemper vandaan? Ik ben wel eens op zoek geweest naar dat model...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dat weet ik niet meer maar denk Bike-components.de.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nieuwe foto en kleine update...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nieuwe fotooz bij ons achter in 't bos. Fietsje bevalt nog steeds prima, comfortabel en stuurt prima. De Red Bull NPL stuurde voor mijn gevoel nog iets scherper en was iets directer, maar deze is ook goed. Zou best eens willen vergelijken met een Specialized of Kanondeel Scalpel. Heb niet de illusie dat dit China frame even goed of beter is, maar nieuwsgierig naar hoe groot het verschil is. Misschien eens een bike test dag aandoen...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 29 december 2014, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
dirtbag
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 22:40
Mijn mountainbike: is net weer schoon

Afbeelding
Ik heb precies hetzelfde frame.
Alle onderdelen van m'n oude Canyon frame die na een paar jaar vrijwel allemaal vervangen waren overgezet naar het nieuwe frame. Lekker licht en stijf.
En inderdaad: alle bouten natrekken en insmeren met Loctite!
Laatst gewijzigd door dirtbag op za 15 maart 2014, 14:24, 3 keer totaal gewijzigd.
de geest is gewillig, het lichaam ook, maar soms de fiets niet!
Plaats reactie